Véget ért a márciusban Líbiában baleset következtében lezuhant F-15E Strike Eagle esetének kivizsgálása. Az amerikai légierő szakértői szerint a Sas vesztét a fedélzeten levő üzemanyag kiegyensúlyozatlansága okozta.
A pilóta akkor vesztette el az uralmát a gép felett és került dugóhúzóba, amikor egy bombázási manőver befejezése után nagyjából 2 000 fontnyi (azaz több mint 900 kg!) üzemanyagtöbblet maradt a (pilótának) jobb oldali póttartályban, miközben a baloldali teljesen üres volt. A jelentés még hozzáteszi, hogy nincsen egységes intézményi elképzelés arra, hogy az F-15E hogyan reagálna olyan irányítási bemenetekre, mint amelyek a baleset bekövetkezésekor is közreműködtek.
A Strike Eagle személyzete először a bombázás előtt 20 perccel észlelt problémákat a jobb oldali tank felől, de úgy döntöttek, hogy folytatják a Bengázi melletti küldetést a hibajelzés ellenére is. Mach 0,9 sebességgel közelítve a célpontot a személyzet egy 500 fontos GBU-38 típusú, GPS-vezérelt bombát oldott le a bal oldali törzsfelfüggesztőről, aminek következtében a súlykülönbség 11 275 fontláb (~15286.84 Nm) nyomatékkal jobb oldalra akarta dönteni a gépet.
Ráadásul a bomba leoldása után a pilóta 100 fokban bedöntötte a gépet, majd a célponttól balra fordult 380 csomós sebességgel. Egy pillanattal később elvesztette az uralmat a gép felett, dugóhúzóba került és vészhelyzetet jelentett, majd másodpercekkel később a személyzet katapultált.
Scott Shapiro ezredes, a vizsgálat vezetője múlt héten (dec. 14.) kijelentette, hogy a pilótát nem vonják felelősségre a baleset miatt, mivel a légierő útmutatása az ilyen helyzetek kezelésére pontatlan.
—–
Írta: GrGLy