A Japán Önvédelmi Légierő (JASDF) kiöregedő McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II típusú harci repülőgépeinek váltótípusának bejelentése a nyakunkon van az Aviaton Week értesülései szerint. A nagy nevű szaklap úgy tudja, hogy Tokió még ezen a héten bejelenti az akár 50 modern, többfeladatú katonai gép beszerzésére vonatkozó tender győztesét, és igencsak nagy valószínűséggel a Lockheed Martinnál fognak pezsgőt bontani az eredmény hallatán.
Mint ismert a tenderre anno három gyártó jelentkezett: a Boeing az F-15SE Silent Eagle és F/A-18E/F Super Hornet, a Lockheed Martin az F-35 Lightning II, míg az Eurofighter GmbH-t birtokló EADS a Eurofighter Typhoon típussal – bár korábban a Dassault Rafale-t is esélyesként emlegették. Korábban úgy volt, hogy még az ősszel bejelentés születik, de a szeptember végén záródó nevezési időszakkal bíró tender némi csúszást szenvedett, de úgy tűnik, hogy már nem kell sokat aludnunk, hogy megtudjuk kinek a markát üti a várhatóan 4 milliárd dollárnyi pénzmag.
Ahogy az lenni szokott a végső hajrában mindegyik gyártó igyekezett felüllicitálni a másikat, ilyen-olyan „finomságokkal” megnyerni magának a japánokat.
A végül csak a F/A-18E/F Super Hornettel nevező Boeing a típus japán igényekre szabott változatát javasolta azzal a megjegyzéssel fűszerezve, hogy Japán csak variálja nyugodtan a típust, ők nagyon szívesen belefaragják a helyi elképzeléseket.
Európa teljes technológiai transzfert, illetve az Eurofighter továbbfejlesztésébe teljes jogú partnerként történő bekapcsolódás lehetőségét dobta be. Pletyka szinten novemberben már úgy tűnt, hogy a Boeinghez hasonlóan Európa is hiába törte magát, hiszen a Japánok mindenképpen technológiai fölényt akarnak a nem feltétlenül baráti szomszédok felett, és ennek kulcsát az 5. generációs gépekben látják – ami az F-22 Raptor exportjának megtagadása végett csakis az F-35 Lighning II lehet.
A nyeregben lévő Lockheed Martin technológiai transzferrel, illetve a gépek, illetve az azokat repítő Pratt & Whitney F135 hajtóművek Japánban történő végső összeszerelésével húzogatta a mézesmadzagot a japán döntéshozók orra alatt.
Várjuk a fejleményeket!látják
Hajrá f-15!
Ja sorry , az már nincsen versenyben :S Akkor legyen EF :D
Na vegre egy normalis orszag, ahol normalis gepeket versenyeztetnek, nem nyomorult Gripeneket.
Ha a szívemre hallgatok, azt mondom SH, de ha a japánok generációs ugrást akarnak, akkor az F-35 a helyes választás! Igazán ütős lenne, ha „C” változatra esne a választásuk…
Miért kellen nekik hajófedélzeti változat?
Mert messzebbre visz.
Amúgy az aktuális Sentinel-buktából nem az jön le, hogy ezek a divatos stealth gépek sem olyan láthatatlanok, mint amennyire szeretnék? És a stealth képességen kívül van még valami az f-35-ben, amit az f-18 vagy az EF ne tudna, csak sokkal olcsóbban?
Előbb utóbb valaki úgyis bedob egy stealth-radart és akkor a rengeteg lopakodásra fordított pénz hamuvá válik.
Előbb utóbb valaki úgyis bedob egy stealth-radart és akkor a rengeteg lopakodásra fordított pénz hamuvá válik.
Ez kicsit olyan, hogy előbb utóbb biztos piacra dob valaki egy hiperhajtóművet. Vagy nem…
Miért, szerinted fizikailag képtelenség? Szerintem nem is az a kérdés, hogy technikailag lehetséges-e, hanem az, hogy ki és mikor teszi lehetővé.
Amúgy az iráni madárkát vajon hogyan szedhették le? Mert ahhoz, hogy lelőjjék vagy meghekkeljék, először is tudniuk kell, hogy ott van…
Mért szerinted a hyperhajtómű képtelenség?
Mondjuk vicces/szánalmas olyantól kérdezem aki szerint a hold másik oldalán nácik laknak…. :)
Akár vizuálisan is észlelhették. De ott az F117 esete is, ha tudják, hogy mit figyel, merre megy rá lehet készülni.
Nem kell tudni, hogy hol van, ha foghatóak a jelei. Kiabálhatok neked holttérből. Pontoan nem tudod, hogy hol vagyok, de becslést tudsz adni…
Ammennyie én tudom alapvető zizi, hogy az a hullámhossz, amivel könnyebben detektálható a kis RCS és nem igazán érdekli a geometriai stealh (dm és felette) azzal nem lehet olyan pontosan mérni, hogy tűzvezetésre is alkalmas legyen.
Az meg különösen érdekes, hogy egyes Sz-300 leszármazott nemhogy ehhez a hullámhosszhoz közeledne, de X sáv helyett Ku sávban dolgozik…
Bocsánat, ha hülyeséget kérdezek:
Tudtommal a méteres, deciméteres radar látja a lopakodó gépeket, ha nincsenek takarásban (pl hegy). Mondjuk annyi áramot fogyasztanak, mint egy nagyobb falu.
Elvetemült ötlet egy „durva” céladat alapján IR hatótávba indítani az rakétákat?
Hát ha tűzvezetésre nem is elég, de arra mondjuk jó lehet, hogy egyáltalán a jelenlétet és az irányt megadja, aztán lehet indítani az elfogót, közelebbről majd átveszi az irányítást az optikai érzékelő és befejezi a dolgot.
Én azt olvastam valahol, hogy valami nagyon oldschool radarokkal értek el jobb bemérési adatokat a stealth ellen, fejből most nem vágom, de arról volt szó, hogy valami réges-régi radar jobban látta, mint a modernebb darabok.
És ezek csak ilyen nyilvános infók, a háttérben már ki tudja mit össze nem hoztak, hogy kiküszöböljék a lopakodást. Talán az oroszok és kínaiak is azért csinálnak csak néhány tessék-lássék lopakodót, mert nem akarnak abból méregdrága flottát csinálni, ami ellen már félig kész van a védekező mechanizmus.
Ez persze csak találgatás és nem kell hinni benne, de azt lássuk be, hogy néhány hete még azt se hitték volna el sokan, hogy az rq-170 letessékelhető.
Hiperhajtómű majd lesz a 6 generációsoknak de az kb 20 év.
Elég gagyi lenne ha a 6 gen gép is csak a 2,5 mach sebességre lenne képes.
Az impulzus csúcsteljesítményt ne keverjük már az effektívvel. A Krug rendszer egyik radarjának impuzlus csúcs teljesítménye valahol 1,5 MW táján volt. Effektív? 20-30 kW-os generátorról ment. Legalábbis úgy emlékszem Volt Tüzért ennyit említett mikor Zsámbékon jártam.
Egyébként ez józan ésszal is belátható lenne. Mi a rák fejlesztene a helyszínen több száz kW vagy MW elektromos teljesítményt…? Az isten nem bírná tüzelőanyaggal ellátni a rendszert…
(Az impulzus csúcsteljesítményről írtam az összefoglalóban.)
Elvetemült ötlet egy “durva” céladat alapján IR hatótávba indítani az rakétákat?
Nevetni fogsz, kb. egy hete pont ezen lamentáltam. MCG kidolgozásház pont elég lenne a 20-30 km-en 200-300 méteres mérési hiba és végfázisban mehet az IR. (A MICA IR is az R-27T és ET is ilyen, vagy ehhez hasonló vezérléssel bír.) Mi a bibi? Az, hogy rossz időben neked game over, de kicsit felhősebb időben is berepül az első felhőbe a gép és IR rakéta meghal. Nem univerzális.
Elég gagyi lenne ha a 6 gen gép is csak a 2,5 mach sebességre lenne képes.
A nagy sebességnek többnyire semmiféle haszna nincs. Szeritned miért nem cél a nagy sebesség már cirka 40 éve? A gépek képesek rá, de tolóerőből, aerodinamikailag nem oda vannak optimalizálva…
Hát ha 2,5 mach felett röpködnek majd, akkor vagy nem vadász lesz, vagy nem visz embert. :-)
„A nagy sebességnek többnyire semmiféle haszna nincs.”
Ha a gép pilóta nélküli lesz akkor valószínű.
A sebesség nőhet, de az f-22-nél jobb manőverező képességet nem tudok elképzelni.
„Tudtommal a méteres, deciméteres radar látja a lopakodó gépeket, ha nincsenek takarásban (pl hegy). Mondjuk annyi áramot fogyasztanak, mint egy nagyobb falu.”
Egy párszor már le lett írva, hogy MINDEN radar látja a lopakodót, csak nem mindegy hogy milyen messziről. Az ominózus P-18-as 25 km-ről derítette fel az F-117-est, míg egy „normál” vadászgépet ennek akár tízszereséről is észrevesz.
A stealth gépek elleni harcban nem mesebeli szuperfegyverek lesznek a döntők, hanem egy régi jól bevált módszer: a földi rávezetés. A földön tudsz telepíteni olyan összetett előrejelző rendszert, amely minden létező tartományban, rendkívül érzékeny módon gyűjti a visszavert és/vagy kisugárzott adatokat, majd ezek összevetéséből állít össze egy kompozit képet a légtérben zajló eseményekről, Egy ilyen légvédelmi rendszer összesített képén a lopakodó akár még karácsonyfaként is világíthat, onnantól már csak rá kell vezetni a vadászgépeket vagy rakétákat. Egy ilyen rendszer nagy előnye az is, hogy gyakorlatilag nem lehet kilőni, hacsak nem bombázod le az irányítóközpontokat, de az is megoldható a rendszer decentralizálással, tehát egy központ kiesésével az adatfolyam más pontokról is elérhetővé válik.
Nekem az a véleményem, hogy ez a közeljövő a fejlett világban és a stealth képesség mint alapvető előny csak a harmadik világban és a nyílt vizeken marad meg.
„már csak rá kell vezetni a vadászgépeket vagy rakétákat”
Ja, es szerinted melyik pilota fog nekimenni igy egy Raptornak vagy Lightningnak? Az F117 oke, hogy egy bena kacsa volt, es az volt az egyetlen feature a gepen, hogy nehez eszlelni. De aztan ha egy raptort ki is szurnak akkor mi van? Mit emelsz fel ellene? Es az hogy indit ra barmit is? Vagy majd dogfigthban gepagyuval lelovik?
Mindekozben ugy, hogy a radarokat be sem merik kapcsolni majd joszerevel lennt, mert azok mint az ejszakaban vilagito karacsonyfak jelennek meg, es mehetnek is ra a raketak. Azert ne olyan scenariokat allitsatok fel, hogy egy szarul manoverezo lopakodo gep, egyenletes sebesseggel egyenes vonalon elore repul. Az nyilvan leloheto.
DE! Ha mindenkozben a lopakodogeppel harcolo csapatok, radarelharitast es aktiv zavarast is hasznalnak tomegesen, mikozben minden ideg pattanasig feszult, akkor mar igenis kurva nagy elony lehet, hogy 7-8X kozelebb kell lennie az adott gepnek egy eszleleshez, vagy sokkal nagyobb hibahatarral eszlelheto csak. A nehez eszlelhetoseg csak egy puzzle darab a nagy kirakosban.
Az oroszoknál és kínában még mindíg a földi rávezetés az alapvető!
a gépágyúnak meg mindeggy mennyire lopakodó ha már a pilóta meglátta….
„a gépágyúnak meg mindeggy mennyire lopakodó ha már a pilóta meglátta….”
Szerintem a Raptort pont ezert epitettek olyan manoverezesre amit tud.
Amugy Irak is a foldi ravezetesben hitt. Csak amikor mar nem volt mi ravezessen a foldrol, akkor volt bibi.
Bárki aki tud BVR légiharcrakétát indítani marcika. A radarokat meg miért kapcsolna be bárki is a csapatlégvédelmen kívül? A passzív rendszerek sokkal hatékonyabbak és nehezebb kilőni őket, én is passzív rendszerről beszélek! Egy olyan komplex passzív rendszerről, amivel stealth képesség minden előnye megszűnik, mivel a számos különféle hullámhosszon tartományban dolgozó passzív szenzorról beérkező adatmennyiségből előállított kompozit képen minden ugyan olyan jól látszik, ahogy ma egy hagyományos gép egy radaron. A vadászgépek, ahogy a légvédelmi rakéták de akár még a légiharcrakéták is a a végfázis önvezérlését leszámítva ebből a rendszerből kaphatják az adatokat arra, hogy pontosan hol van a cél. Ahogy az egy másik korban már működött számos szovjet légvédelmi rendszerben, igaz akkor még azért, mert nem tudták az önvezérlést megoldani. Dehát a stealth képességek elleni harcban is ez a probléma, az észlelhetőség határa, ami miatt az önvezérlés a légvédelmi eszközök egy részének korlátozott felderítőképessége miatt gyakran lehetetlenné is válik. Ezért kell rákapcsolni őket újra egy egységes légvédelmi rendszerre. Volt egy fejlődési út, amely napjainkig a légvédelmi rendszerek, különösen a repülőfedélzeti rendszerek növekvő önállósága felé mutatott. Ám mivel ezek a rendszerek, elsősorban vadászgépek nem tudnak a stealth gépek észleléséhez megfelelő teljesítményű aktív rendszereket magukkal vinni ezért ezeket a szenzorokat oda kell telepíteni ahol adottak az erőforrások az üzemeltetésükhöz és az adatokat egyszerűen csak továbbítani a légvédelmi eszközöknek.
És ez még véletlenül se visszalépés, hiszen a XXI. század technológiai szintjén egészen másképp nézhet ki egy földi rávezetéssel operáló légvédelmi rendszer, mint a hatvanas években kinézett.
A földön tudsz telepíteni olyan összetett előrejelző rendszert, amely minden létező tartományban, rendkívül érzékeny módon gyűjti a visszavert és/vagy kisugárzott adatokat, majd ezek összevetéséből állít össze egy kompozit képet a légtérben zajló eseményekről
Szép szép. És hol van ilyen rendszer? Minden, ami sugároz, a célpont. Ergo a rendszer kis mértű rongálása is drámaian csökkentheti a hatékonyságot.
Szó se róla erről is volt szó, nézg meg, hogy a méteres és deciméteres szerkezetek mekkorák voltak anno. Nem a mobil és könnyen mozgatható / álcázható szerkezetek jutnak róla eszembe…
Egy ilyen légvédelmi rendszer összesített képén a lopakodó akár még karácsonyfaként is világíthat, onnantól már csak rá kell vezetni a vadászgépeket vagy rakétákat.
Itta második bibi. Hiába látja a földi rávezető a csodaszerkóin, ha lényegében minden tűzvezető radar az X sávban dolgozik és az nem képes érzékelni a célt.
Az külön kérdés, hogy az ARH rakéták jóval kisebb antennája mit tud a kis RCS ellen…
A stealh halálát azóta jósolják mióta van. Ez 20 éve nyilvános. Eddig lényegében semmi komolyat nem tudtak ellene tenni…
molni
„Miért kellen nekik hajófedélzeti változat?”
Van nekik egy Hyuga nevű helikopter hordozó rombolónak csúfolt helikopter hordozó osztályuk és terveznek egy ennél jóval nagyobb hajóosztályt ami már gyakorlatilag hordozó lesz(persze helikopter hordozó cirkálónak fogják hívni)…
https://htka.hu/2010/06/19/japan-viszater-megerositettek-a-nagymeretu-helikopterhordozot/
Anno én a legjobb megoldásnak a Szovjet Tamarat tartottam. Csak hát az F22/F35nél már nagyon odafigyeltek, hogy ne legyen a gépnek semmiféle szemét EM sugárzása, ahol pedig ez nem lehetséges ott csak a szükséges rövid időre kelljen azt az eszközt bekapcsolni. Ráadásul ezen rendszerek hatótávja is sokkal kissebb volt ismerreteim szerint mint egy S-125é.
Blogen: Ez is megoldás lehet. De ettől még megmarad az alacsony észlelhetőségű gépek előnye, csak nem nagyobb távolságról is érzékelhetőek lesznek. Amúgy az integrált légvédelmi rendszerek főleg a mozgók inkább NYi sajátosság, legyen az AEGIS, vagy pl lassan itt a MEADS.
Csak akkor nekik VTOL képesség kellene az meg a nem a C…
Egyébként, ha a hajót helikre tervezték, akkor nem annyiből áll az F-35 kompatibilitás, hogy ráteszed. Ha a deck és a hangár nincs a gépre felkészítve, akkor csak álmodozás az egész. Márpedig kétel, hogy a japók erre tervezték volna. Pl. a fedélzet mitől bírná el a gázhőt?
Üdv Uraim!
Nem az asztalom, de néhány rövid gondolat erejéig…
Blogen messze nem ír butaságot. A jelenlegi technológia lehetővé teszi ezt, akár a Nyugatot, akár a Keletet nézem.
Egyesített légvédelem – párhuzamosan üzemelő lokátorok számtalan hullámhosszon, real-time műholdas felderítés és kommunikáció, összekapcsolt felderítő és rávezetési pontok, földi és kombinált autonóm vadászirányítással kiegészítve a többrétegű légvédelmi rakétákkal valamint az egész együttműködése egy integrált közös irányítási rendszerben. A klasszikus összhaderőnemi felépítés hálózatközpontúvá fejlesztése igen komoly védelmi képességeket eredményezhet bármely, jelenleg ismert stealth gép ellen.
Ha a földi rávezető látja a célpontot, akkor az sem megoldhatatlan probléma, hogy az indított légiharc rakéta ne az indítóplatform kis teljesítményű radarjáról kapja a jeleket.
Molni:
„A stealh halálát azóta jósolják mióta van. Ez 20 éve nyilvános. Eddig lényegében semmi komolyat nem tudtak ellene tenni…”
Azt hiszem több ponton is tévedsz. Én még nem találkoztam ilyen jóslatokkal, sőt, már az ókori hadművészet is kiemelt szerepet szánt a meglepetésnek, a megtévesztésnek valamint az álcázásnak. A stealth képesség is ez.
Szerbia tudott ellene tenni, Irak nem, Afganisztán ellen be sem vetettek ilyen gépeket, Irán pedig most cáfolt rá a tehetetlenség legendájára.
Üdv: M
Fade
Már a Vietnami is integrált légvédelem volt,szóval ez koránt sem nyugati sajátosság.Miért kell mozgónak lennie egy integrált légvédelmi rendszernek?
molni
Ha a Hyugát nem(szerintem igen de ez az én szubjektív véleményem)de a nála nagyobb testvérét biztosan úgy építik,hogy tudjon F-35-öst üzemeltetni.Azok a kis sárgák ott a szigetükön nem hülye emberek.
Blogen messze nem ír butaságot. A jelenlegi technológia lehetővé teszi ezt, akár a Nyugatot, akár a Keletet nézem.
Akkor mért nincs egyetlen bi- vagy multistatikus rendszer a piacon? Kérlek mutass már egyet, had tágítsam horizontomat. :)
Egyesített légvédelem – párhuzamosan üzemelő lokátorok számtalan hullámhosszon, real-time műholdas felderítés és kommunikáció, összekapcsolt felderítő és rávezetési pontok, földi és kombinált autonóm vadászirányítással kiegészítve a többrétegű légvédelmi rakétákkal valamint az egész együttműködése egy integrált közös irányítási rendszerben.
Szép körmondat. Ez mind tudod, hogy kinek van és áll rendelkezésre a közeljövőben? USA. De jó, hogy az elmőlt 30 évben csak neki volt steatlh gépe és az köv 10 évben is sanszosan csak USA által kifejlesztett stealth gépet adnak el. A műholdas felderítés részét nem vágom, mert az optikai holdakkal te soha nem fogsz repcsiket követni, nem arra vannak kitalálva. Még, ha igen, akkor sem tud több cél követni, éjszaka és az időjárás is kinyírja…
Valamiért nem is értem azt a naivitást, hogy mitől tudná más, hogy mitől döglik a légy, akarom mondani a stealth gép. Tekintve, hogy ott 2006-ig az alábbi geomatriailag stealth gépeket rakták össze a jenkik, ebből kétszer egymással versengve, tehát az is belefért, hogy az egyik koncepció menjen a levesbe.
F-117, YF-23, F-22, X-32, F-35, B-2 és fél stealth a B-1. Az F-117 nyugdíjba ment, mielőtt az első nem jenki stealth protó/techdemio felszállt. Szóval én inkább arra fogadnék, hogy a stealth gépek gyengéit sanszoan ők ismerik a legjobban, hiszen ők rakta össze ilyen gépeket igen változatos méretben és formában.
Szerbia tudott ellene tenni, Irak nem, Afganisztán ellen be sem vetettek ilyen gépeket, Irán pedig most cáfolt rá a tehetetlenség legendájára.
Senki nem mondta, hogy sérthetelenek. Az viszont nem légvédelem, hogy 3000 bevetés alatt lelőnek egy stealth gépet, azt is főleg a saját marhaságának köszönhetően.
(Meg azért piszok nagy mázli kellett hozzá.)
Ugyanis lehet, hogy a szerb légvédelem túlélt és zargatta a gépeket, de a bombázásokat nem tudta megakadályozni…
Nem hiszem, hogy ilyen rendszereket a nagyhatalmakon és esetleg gazdagabb középhatalmakon kívül bárki ki tudna építeni a közeljövőbe, de arra nagy összegben fogadnák, hogy a légvédelmi rendszerek soha nem látott mértékű integrációja ebbe az irányba fog mutatni. És nem, nem a stealth fog meghalni, hanem a légvédelem nő fel hozzá és a stealth egy alappá válik, amivel együtt kell élni és amit amit minden eddiginél komplexebb rendszerekkel le kell és lehet is küzdeni.
Ezen rendszerek megjelenése pedig több okból késik.
1. Akik építeni tudnának az USA szövetségesei és nincs komoly stealth fenyegetés az USA-n kívül.
2. Akik nem, azok egyelőre nem tudnak építeni, bár közülük a legfejlettebbek mindent meg fognak tenni, hogy ezt a hátrányt ledolgozzák. Az első ilyen nem NATO légvédelmi rendszer Kínában vagy Oroszországban jelenhet meg és rajtuk kívül máshol nem is nagyon.
Dudi: Nálam a Vietnami véletlenül sem. Nem kell csak nagyon komoly előny. Ha megsemmisítik odagurul egy másik. Ha máshol van rá szükség máshova gurul, ha előre/hátra kell menni megy.
mz:
„Szerbia tudott ellene tenni”
Az, hogy lelőnek egy gépet az szép eset (az is szép, hogy a háború végén is müködött így/úgy a légvédelmük). De egyedi eset. Valójában nem tudtak megakadályozni semmit.
Fade
Nem attól lesz egy légvédelmi rendszer integrált,hogy te áldásod adod arra,hogy az legyen.
dudi: És nem is attól, hogy te igen.
Amúgy meg ugye mindig kontexusban beszél az ember. Amiről blogen beszélt az véletlenül se a Vietnami szintű integrált légvédelmi rendszer.
Fade
Már,hogy lenne olyan szintű 50 éve volt az a háború.Mindent a maga korához képest kell vizsgálni márpedig a vietnami légvédelem a maga korában volt olyan modern mint az amiről blogen beszél a mai kor színvonalához képest.
Irán nem cáfolt rá semmire. A legvalószínűbb, hogy a sivatagukban találtak egy hasra szállt műszaki hibás UAV-ot.
dudi:
Ilyen alapon aztán a 2.vhus abngol is integrált volt mert szotak a radarosok a repülöknek hogy fel kell szállni mert jünnek a németek.
Fade
Igen az is az volt.Az integritás milyensége a kérdés nem pedig a megléte amit te kétségbe vontál.
Akkoriban a radar olyan nagy szám volt mint ma a nem is tudom mi!
dudi: Ebben az esetben viszont fölösleges a téma mert ha a 2.vhs angol az volt, akkor kb minden az.
Amúgy tudtad, hogy minden repülőgép lopakodó mert Pista bátyja nehezen érzékeli őket?
Fade
NEm!Az integrált légvédelemnek vannak követelményei amiknek nem minden felel meg vagy az integritás mértéke változó.Az angol vagy vietnami légvédelem a saját idejében a legmagasabb fokú integritást érte el amit el lehetett ugyan ez igaz blogen elképzelt rendszerére a mai viszonyok között.
„NEm!Az integrált légvédelemnek vannak követelménye”
Hát de már a 2.vhus is megfelel neked. Hova lehet lejjebb menni?
A második résznél meg történelmi vonalat hozol. Akkor a MIG15 a maga korában lopakodó volt?
Ahogy meg mondtam kontexusban beszél az ember. Mármint én.
Fade
A hesszeim összefüggenek.Azt is említettem,hogy mindent a maga idejében érdemes vizsgálni.
„Akkor a MIG15 a maga korában lopakodó volt?”
Nem de tachnikailag legalább akkora dolog volt mint ma egy lopakodó.
„Irán nem cáfolt rá semmire. A legvalószínűbb, hogy a sivatagukban találtak egy hasra szállt műszaki hibás UAV-ot.”
Persze, mert a jenki gépeket nem lehet sem zavarni sem lelőni .
De mindjárt megmondja valaki hogy ilyet senki nem mondott,de azért szerintük hihetetlenen hogy ezt Irán vezérelte volna le.
Amikor az első képek és videó kikerült, akkor úgy tűnt az irániak lódítottak ugyan, de nem akkorát, szal letették a gépet egy repülőtéren, csak hasra, tehát azért az irányítást ha részlegesen is, de átvették fölötte. Azóta az új információk fényében a kép változott, most valahogy így néz ki:
1. az irániak sikeresen zavarták a kommunikációt a gép és a műhold között.
2. aminek következtében a gép -idővel- valahogy hasraszállt egy viszonylag sík iráni területen.
3. az irányítást nem vették át fölötte, mázlijuk volt, hogy ilyen szerencsésen landolt
A leszedett uavról senki sem állította, hogy lopakodó lett volna.
Szerintem a lopakodók főleg előlről láthatatlanok. Ha elég nagy az országod, valahonnan csak látod oldalról.
A 80as évek végén 1 barátom radar műszerész volt. Azt mondta, a radar kimenő teljesítmény kapcsolója 3 állású volt, a 3. állás le volt plombálva, csak háború esetére. Állítólag az gigavattos impulzusú volt. Már a 2. állás is megavattos volt. Az Adria felett jól lehetett látni vele az utasszállítókat.
Gyanítom, hogy oroszok voltak azok az irániak. 6 hete volt Iránban az a cucc.
Az ilyen sok szenzorból megkomponált bonyolult rendszernek még ha működhet is, két órási hibája van. Komplexitása miatt nagyon sérülékeny, ráadásul nem is mozgatható mert összezavarná a precízen beállított beesési szögeket. Ha pedig sérülékeny, és nem mozgatható, akkor harci körülmények közt nem jósolnék neki hosszú időt. Kb. az első gépet észlelné, aztán ki lenne lőve.
Az Adria felett jól lehetett látni vele az utasszállítókat.
És ez hogyan jön a kis RCS és stealth témához…?
Atvenni az iranyitast egy ilyen gep folott az valami olyan szintu behatolast jelentene az ellenseg rendszereibe amit egy ilyen gepnek a kedveert sem hoznanak nyilvasogra. Egyszeruen ezzel kidobnak az ablakon a nehezen vagy szerencses megszerzett tudast, es lezarnak maguk elott annak a lehetoseget hogy hanoruban tudjak alkalmazni. Raadasul az ellenseget is a kodok kodolasok megvaltoztasara kenyszeritenek es ezzel egyutt arra hogy heves fejvakarasba kezdjenek mivel onnantol elvesztenek ezt a kepesseget.
Magyaran hallgatnanak rola de nagyon !
Nem ertek a repuleshez igy lehet hogy hulyeseget mondok de nekem az tunt fel hogy a gep ( eredeti ??? ) egyhajtomuves es az ilyen gepekrol tudni lehet hogy ugye ha az az egy szem hajtomu vagy annak valamilyen alrendszere ( vezerles, uzianyag tap, stb ) meghal akkor onnantol az mar vitorlazogep.
Persze ha ilyen esetben kinyujtom a jobb kezem mutatoujat es a kozepsoujjat ramutatva a sulyedo gepre, mikozban a balkezemmel erosen markolom az a kinai piacon vasarolt lezerkardom, akkor mondhatom hogy en hoztam le, de lehet hogy talan csak magatol jott le a madar.
Persze sok ujdonsagot tartalmazhat az iraniaknak es azoknak akiknek meg lehetoseguk lesz megnezni de alapetoen bargyusag lenne azt gondolni hogy felderito gepben nincs TOBBSZOROSEN vedve az a technika vagy info ami igazan kenyes.
Osszegezve a gep valoban nalluk van . A lehozasukhoz akkor volt kozuk eloszor mikor megtalalta a kecskepasztor es bejentette hogy egy dzsin szallt le a birkanyaja melett.
Ha valoban betudtak volna hatolni az iranyito rendszerbe akkor az Afganisztan felett repulo gepek kozzul akar egyszerre tobbet is letudtak volna hozni, vagy azota minden napra egy gep elven demonstralnak es benitanak vele az USA propagandajat.
Afganisztan felett pedig azota is folyamatosan repkednek az UAV-ok.
Még sor kerülhet rá.
Mint mindenre ugy erre is van esely. ( Nagy osszegben azert nem fogadnek ra )
:-)