|

Kanadai-izraeli tengerészeti járőrgép a Q400-asból?

A kanadai Bombardier Dash 8 gépcsalád jelenleg gőzerővel futtatott tagja a legnagyobb méretű változat, a Q400-as. A 2 hajtóműves turbólégcsavaros masina igen kelendőnek nevezhető a polgári üzemeltetők körében, de elképzelhető, hogy a kis tesók – Q100, Q200, Q300 – után a Q400 is belekóstol a tengerész életbe.

Malev Q400 retró festéssel

A Q400-ast talán nem kell bemutatni – itt épp hazai retró színekben látható egy | Fotó: Berta László, spotter.hu ,

Legalábbis az IAI (Israeli Aerospace Industries) alá tartozó Elta és a Bombardier egy, a Q400-asra alapozó tengerészeti járőrgép összehozásának érdekében egyesítette erőforrásait, a megszülető járőrgéppel pedig többek között a kiöregedő Lockheed P-3 Orion gépek kivonásával felszabaduló űrt szeretnék betámadni.

A Q400 tengerészeti járőr/ASW/SAR feladatkörű alváltozatának összehozása nem lesz teljesen új feladat a két partner számára, hiszen a két fél már együttműködött a Q300 tengerészeti járőrgép feladatkörre alakítása kapcsán. (Q300 MSA / Maritime Surveillance Aircraft)

A svéd parti őrség Q300 MSA típusú tengerészeti járőrgépe repülés közben

A „kis” Dash 8-asok számos parti őrség arzenáljában megtalálhatóak. A Q300 MSA-t ezidáig a svédek, izlandiak és a japánok választották. A fenti fotó 2009.09.27-én készült Ferihegyen. | Fotó: Nighthawk9 ,

A Q400 tengerészeti járőr változatának fő szenzorát az Elta EL/M-2022 tengerészeti felderítő radar adja majd, melyet optikai, illetve SIGINT szenzorcsomag egészít majd ki. A gépek módosítására a kanadai Field Aviation lesz a partner, akiknek cseppet sem újdonság a Dash 8-asok átépítése speciális feladatkörökre.

Svéd Q300 MSA radardóm és kémlelőablak

Q300 MSA – itt épp a radarkupola, illetve a nagyméretű kémlelőablak látható – szintén a svédek egyik gépén | Fotó: Field Aviation ,

„A típusnak rendkívül alacsony az üzemeltetési költsége, mindemellett nagyon kényelmes munkakörnyezetet biztosít a személyzet részére.” – nyilatkoztak a project kapcsán az Elta részéről.