|

Meglepő típus lehet az A-10 utódja

A cseh Aero Vodochody és partnere, az Israel Aerospace Industries (IAI) utólagos ajánlatot nyújtott be az OA-X megmérettetésre, melynek célja az A-10 leváltására szánt könnyű harci repülőgép kiválasztása.

Utólag nevezte a L-159 Alca típusú könnyű sugárhajtású repülőgépet az OA-X tenderre a cseh-izraeli kooperáció, és nem keveset ajánlottak, mint hogy ha elnyerik a 350 gépes megrendelést, akkor 2020-tól leszállítják az első példányokat, mely gyártósorát nem mellesleg az Egyesült Államokba helyeznék át. Az európai gyártó vezérigazgatója, Giuseppe Giordo a legköltséghatékonyabb és legalacsonyabb rizikóval megvalósítható konstrukcióval jellemezte a Honeywell F124-GA-100 sugárhajtóművel szerelt típust.

Fotó: AERO Vodochody ,

Az Aero Vodochody és az IAI Lahav divíziója áprilisban lépett frigyre, hogy tovább fejlessze az L-159 Alca sugárhajtású kiképzőgépet. A felfegyverezhető egyhajtóműves típus Elta Systems radarral és fejlett adattovábbító rendszerrel szerelnék fel, de korszerűbb műszerfalat is kapna. A sikeres amerikai szerepléshez azonban még egy helyi partnerre is szükség lenne, már ha egyáltalán foglalkozik a Pentagon a későn nevező cseh-izraeli csapattal.

Az OA-X tender egyébként már halad, az USAF a benevezett típusokból kettőt választott ki (Beechcraft AT-6 Wolverine és EMBRAER/Sierra Nevada A-29 Super Tucano), melyeket jelenleg is tesztelnek Arizonában, a Davis-Montham légibázison, ahol az ipar képviselőivel együttműködve vizsgálják meg a karbantartás igényüket, az adatgyűjtő képességüket, valamint a szenzorokat.

Fórum hozzászólások

  • emel
    Addig nem volt zsákutca amíg a MiG-29-re képeztek pilótákat, mivel ugyanaz a körskálás/metrikus műszer- és kijelzés-rendszere volt mindhárom típusnak. Attól kezdve lett zsákutca hogy a MiG-29-et kivonták a rendszerből,
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?
    ms07
    90százalék, hogy csak Aero Vodochody beszerzés lesz, ezt nem akarod elhinni.
    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
  • rudi
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?

    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
    Megint ott vagyunk, hogy az NFTC folyamatos alacsonyabb költsége mellett százmillió dolláros nagyságrendekkel dobálózunk. A szárazföldiek keze meg megint ökölbe szorul...
  • rudi
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?

    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
    Erre a minimálprogramra a legolcsóbb a hat turboprop lenne. Inkább tankra költsük a pénzt!
  • rudi
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?

    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
    Erre a minimálprogramra a legolcsóbb a hat turboprop lenne. Inkább tankra költsük a pénzt!
  • rudi
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?

    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
    Erre a minimálprogramra a legolcsóbb a hat turboprop lenne. Inkább tankra költsük a pénzt!
  • rudi
    Ha nem volt zsákutca akkor kérlek írd meg hány pilótát sikerült kiképezni Jak52-Alba-Mig29 vonalon?

    Most viccelsz?...Olvass már csak egy kicsit vissza pls. Pontosan ezt írtam én is.

    Szerény véleményem szerint az NFTC felmondása rossz döntés volt, de a döntés megszületett.
    Most abból kell kiindulni hogy Mo.on lesz a képzés és ha már így döntöttek akkor jól kéne csinálni (nem úgy mint a 90-es évek végén próbálták)
    A Zlin egy alap kiképző gép. Arra alkalmas hogy a jelöltek közül már a kezdeti fázisban kiszűrjék aki nem alkalmas pilótának vagy úgy általában a katonai pályára.
    Ezt követően már csak a kiképzési rendszeren múlik hogy hány és milyen típust iktatsz be a Gripen előtt.
    A katonai pilóták képzése a jelenleg nemzetközileg elfogadott standardok szerint több lépcsőben történik vagyis a nagy sebességű jet előtt van egy nehezebb, gyorsabb légcsavaros típus és egy könnyű jet. ezeket a rendszereket a gépekkel együtt készen lehet kapni a piacon.
    Persze nem szentírás hogy ezt így kell csinálni idehaza is, de akkor ki kell találni egy új képzési rendszert, ki kell dolgozni a tematikát hozzá, oktatókat kell képezni hozzá, a kiválasztott repülőgépeket ennek megfelelően kell kialakítani, stb…
    Én nem hiszem repülés szakmai és költség szempontból egy önálló magyar képzési rendszer létrehozása lenne a leg hatékonyabb megoldás.
    Szerintem az optimális továbbra is az NFTC lenne, de ha már született egy v.színű inkább politikai mint szakmai döntés akkor egy kész képzési rendszert kéne idehaza is implementálni.
    Általában minden komolyabb kiképző gépeket gyártó cég kínál a gépeihez ilyen kiképzési rendszereket.
    Szerintem az a fontos hogy:
    - olyan gépeket vegyenek amik a szimpla kiképzés mellett ha úgy hozza a sors - harci bevetéseket is
    repülhetnek (van bennük radar, önvédelmi rendszer, datalink, stb..)
    - ne csak négy darabot vegyenek hanem legalább egy századra valót.
    Lehet, hogy rosszul értelmezhetően írtam, lényeg, hogy eddig úgy néz ki, turboproppal nem számolnak, hiába van kb mindenhol benne a képzési rendszerben. Ha már politikai döntés, nagyon nyomják a V4 összefogást, így meg lehetne csinâlni, de egyedül, pár géppel... Mondjuk ez az összefogâs is csak szâjkarate mâr évek óta
  • emel
    Addig nem volt zsákutca amíg a MiG-29-re képeztek pilótákat, mivel ugyanaz a körskálás/metrikus műszer- és kijelzés-rendszere volt mindhárom típusnak. Attól kezdve lett zsákutca hogy a MiG-29-et kivonták a rendszerből, mert a hagyományos Albával nem lehetett a képernyős/HUD-os angolszász kijelzési rendszerű Gripenre előképezni a pilótákat, ekkor lépett be az ALCA-bérlés a csehektől a kanadai kiképzés mellé.


    emel
    Az Albatrosok kivonása után évekig bérelt a MH egy ALCA gépet és oktatópilótát a csehektől Kecskemétre települve, lehet hogy azon repült a gyakorlat fenntartása érdekében.

    Az Alca-t nem csak addig kellett bérelni, amíg olyan pilótákat küldtek Gripen átképzésre, akik nem egyből az NFTC-n végeztek, hanem volt már honvédségi pilóta múltja (MIG-21, MiG-29,Alba)? Mert szokni kellett nekik a képernyős/HUD-os/angol mértékegységes pilótafülkét? 2010 után is volt még Alca bérlés?

    Hihetetlen, hogy mennyire nem emékszem már a 5-10 évvel ezelőtti dolgokra. Ez az információbőség átka o_O
  • Valami olyasmi elképzelés is van a magyar képzéssel kapcsolatban, hogy ha valami nem megy a pilótajelöltnek, akkor addig repültetik amíg meg nem tanulja. Ha már x időt és pénzt ráfordítottak a jelöltre, akkor az elbocsátása is veszteség. Nem úgy lenne mint az NFTC-n, hogy csak egy ismétlési/pótvizsga lehetőség van és viszlát.
  • emel
    Minden működő rendszerben kell tartalékot is képezni, főleg igaz ez egy olyan rendszerre, ahol egy önállóan gépre ültethető pilóta kiképzése min 5-6 évig is eltart. Ha nincs tartalék, elég egy olyan katapultálás ami után nem ülhet többé a pilóta a Gripenbe (lásd a kecskeméti kényszerleszállás és katapultálás következményéit), és hosszú évekig pilóta-hiányra lenne ítélve a légierő. Ráadásul pilóta-fogyás nemcsak katapultálás miatt lehetséges, elég egy kissé durvábbra sikerült manőver túl nagy G-túlterheléssel, egy földi baleset, komolyabb betegség, az éves orvosin kimutatott egészségügyi probléma (pl. bizonyos határon túli látásromlás), vagy egyszerűen leszerel a pilóta és elmegy a polgári repülésbe sokkal jobb pénzért, és alig néhány hónap alatt a légierő elveszítheti akár a pilótaállományának 20-40%át!! Folyamatosan képzésben lévő tartalékok nélkül ezek megoldhatatlan helyzetet jelentenének.
    Ezt elmondhatnád a főnökeimnek is az egészségügy logisztikájában...:confused:
    (Én már próbáltam, de addig nem fogják megérteni, amíg a háromból egyszerre két ember nem fog táppénzre kerülni)
  • Terminator
    Valami olyasmi elképzelés is van a magyar képzéssel kapcsolatban, hogy ha valami nem megy a pilótajelöltnek, akkor addig repültetik amíg meg nem tanulja. Ha már x időt és pénzt ráfordítottak a jelöltre, akkor az elbocsátása is veszteség. Nem úgy lenne mint az NFTC-n, hogy csak egy ismétlési/pótvizsga lehetőség van és viszlát.
    Ha van is ilyen elképzelés, akkor az csak azon alapulhat, hogy bárki bármire alkalmas, csak elég sokat kell vele gyakoroltatni! Szerinted igaz ez?!! Mert szerintem kizárt, különben nem lennének előírt minimum-követelmények sehol semmihez, mondván: "előbb-utóbb majd úgyis megtanulja..." Szóval ha ezt erőltetik akkor előbb-utóbb életveszélyesbe fordulhat a dolog, csak a mikor a kérdéses. A másik, lehet hogy néhány pilóta-inasnál ez beválik, de a többségnél valószínűleg sokkal többe kerülhet mint a tényleg valóban alkalmas embereket kiképezni ...
  • emel
    Ha van is ilyen elképzelés, akkor az csak azon alapulhat, hogy bárki bármire alkalmas, csak elég sokat kell vele gyakoroltatni! Szerinted igaz ez?!! Mert szerintem kizárt, különben nem lennének előírt minimum-követelmények sehol semmihez, mondván: "előbb-utóbb majd úgyis megtanulja..." Szóval ha ezt erőltetik akkor előbb-utóbb életveszélyesbe fordulhat a dolog, csak a mikor a kérdéses. A másik, lehet hogy néhány pilóta-inasnál ez beválik, de a többségnél valószínűleg sokkal többe kerülhet mint a tényleg valóban alkalmas embereket kiképezni ...
    Nyilván csak olyanoknak adnának így újabb esélyt, akiben látják hogy képes és alkalmas is rá, csak valami valamiért nem sikerül jól neki. De lehet hogy félreértettem. Ezt is az NFTC rugalmatlanságával kapcsolatban mondták, még az új hazai képzés tervezése során.


    http://rtl.hu/rtlklub/hirek/hatter/cikkek/105331

    "'Tóth Máté hadnagy: Minket úgy küldtek ki, hogy 3 vadászpilóta kell és egy helikopteres. És hát mindenki vadászpilóta szeretett volna lenni, én is, helikopterrel nem is repültem előtte.... És hát nekem volt egy rontott vizsgám, négyből egy nem sikerült elsőre, és utána már hiába igyekeztem, nem tudtam a többieket behozni, ott másképp számolják a dolgokat."



    Találtam még 1-2 régi írást az NFTC-ről:

    2005

    http://rtl.hu/rtlklub/hirek/hatter/cikkek/105331

    "A Honvédelmi Minisztérium annyit árult csak el, hogy milliárdos tétel a program évente, és hogy mégis olcsóbb így, Kanadában képezni őket, mint itthon lenne.
    'Ha a számokat megnézzük, azt, hogy éves szinten 5-8 pilótára van szüksége a légierőnek, és ehhez fent kéne tartani egy külön légibázist, ahol többfajta kiképzőgéppel kellene rendelkezni. Az üzembetartása is költség, akkor ez több százmillárdos költség éves szinten, amelyet nem lehet összevetni azzal az összeggel, amivel ezt külföldön kiképezni tudjuk, arról nem is beszélve, hogy olyan eljárásmódokat tanulnak meg a kanadai kiképzőközpontban, ami Nato-módszer, ezután úgy érkeznek haza a fiatal pilóták, hogy Nato-kötelékbe is tudjanak feladatokat végrehajtani később' – mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs igazgatója."


    2005-ben már azt írták, hogy "Az NFTC programban 17 éven át évi 7-8 pilótát képeznek – legalábbis az eredeti, 2002-ben megkötött államközi megállapodás ezt tartalmazta. Mára már kiderült: ez sok lesz. Nem kell ennyi."



    "A 17 évre kötött szerződés évente 7 fő repülőgép-vezető képzésére ad lehetőséget, amely a légierő igényei szerint bizonyos keretek között rugalmasan változtatható."

    http://old.biztonsagpolitika.hu/?id=16&aid=1086&title=valaszut-elott-a-magyar-legiero#_ftn1


    Kíváncsi lennék rá, hogy melyek voltak ezek a keretek:
  • ms07
    De az NFTC nem " hüúdefaszák vagyunk, viktorakirály nemzeti" és nincs belőle zsebpénz bizonyos embereknek...
    Igen, plusz egy halom ezredesnek,tábornoknak fizetett hely, pozíció miután nyugdíjas lett. Elég megnézni a rendőr iskolákat, mindet valami parkolópályára tett, vagy nyugdíjas tiszt vezeti.
  • Terminator
    Valami olyasmi elképzelés is van a magyar képzéssel kapcsolatban, hogy ha valami nem megy a pilótajelöltnek, akkor addig repültetik amíg meg nem tanulja. Ha már x időt és pénzt ráfordítottak a jelöltre, akkor az elbocsátása is veszteség. Nem úgy lenne mint az NFTC-n, hogy csak egy ismétlési/pótvizsga lehetőség van és viszlát.
    Erről az jutott eszembe hogy ez így kiváló lehetőség a csokosoknak,valakik fiának, sógor koma jobaratnak, hogyha meg hülye is az a gyerek majd csak tiszt urat meg pilotat nevelnek belőle mert már a nagypapa is laktanyaparancsnok volt a nephadseregben.
  • antigonosz
    Igen, plusz egy halom ezredesnek,tábornoknak fizetett hely, pozíció miután nyugdíjas lett. Elég megnézni a rendőr iskolákat, mindet valami parkolópályára tett, vagy nyugdíjas tiszt vezeti.
    Boxsánat, de nem értek veled egyet. Ezek frázisok, én nem tudok ilyen tisztekről, de ha felsorolnád, hogy kik és milyen beosztásban vannak felnyílna a szemem.
  • Terminator
    Valami olyasmi elképzelés is van a magyar képzéssel kapcsolatban, hogy ha valami nem megy a pilótajelöltnek, akkor addig repültetik amíg meg nem tanulja...
    Ennek nem sok értelme lenne…
    Különösen nem a kiképzés elején ahol bizonyos készségek meglétét keresik a növendékekben.
    Ha ezek a készségek nincsenek meg akkor felesleges tovább erőltetni…(értsd: ha valakinek bot füle van kár erőltetni a zenei karriert)

    Ha meg valakit protekciós alapon hiányzó készségei ellenére tovább engednek akkor jó kitolnak a sráccal, mert komoly veszélynek teszik ki (sajnos láttam már ilyesmit…:().
  • senki
    Boxsánat, de nem értek veled egyet. Ezek frázisok, én nem tudok ilyen tisztekről, de ha felsorolnád, hogy kik és milyen beosztásban vannak felnyílna a szemem.
    Privatban ment elvileg.
  • rudi
    Ennek nem sok értelme lenne…
    Különösen nem a kiképzés elején ahol bizonyos készségek meglétét keresik a növendékekben.
    Ha ezek a készségek nincsenek meg akkor felesleges tovább erőltetni…(értsd: ha valakinek bot füle van kár erőltetni a zenei karriert)

    Ha meg valakit protekciós alapon hiányzó készségei ellenére tovább engednek akkor jó kitolnak a sráccal, mert komoly veszélynek teszik ki (sajnos láttam már ilyesmit…:().
    Úristen, ha T kommentje igaz az elképzelésről, akkor én picit félek. Csak nem az jött le a sok hülye politikusnak, hogy az NFTC baja az, hogy kizúgnak egyesek és akkor megoldjuk mi okosba? Édes istenem, csak nehogy ez legyen...

    Nem mindenki alkalmas mindenre. Én hobbiból röpizek a 173 centimmel, de ezzel a magassággal és alapvető fizikai adottságaimmal soha nem lehetnék profi...
  • molnibalage
    Csak nem az jött le a sok hülye politikusnak,
    Ilyenekbe nem szólnak bele. Ezért lett most katona a miniszter, az átalakításokban is szabad kezet kapott ha igaz amit hallottam.
  • emel
    Minden működő rendszerben kell tartalékot is képezni, főleg igaz ez egy olyan rendszerre, ahol egy önállóan gépre ültethető pilóta kiképzése min 5-6 évig is eltart. Ha nincs tartalék, elég egy olyan katapultálás ami után nem ülhet többé a pilóta a Gripenbe (lásd a kecskeméti kényszerleszállás és katapultálás következményéit), és hosszú évekig pilóta-hiányra lenne ítélve a légierő. Ráadásul pilóta-fogyás nemcsak katapultálás miatt lehetséges, elég egy kissé durvábbra sikerült manőver túl nagy G-túlterheléssel, egy földi baleset, komolyabb betegség, az éves orvosin kimutatott egészségügyi probléma (pl. bizonyos határon túli látásromlás), vagy egyszerűen leszerel a pilóta és elmegy a polgári repülésbe sokkal jobb pénzért, és alig néhány hónap alatt a légierő elveszítheti akár a pilótaállományának 20-40%át!! Folyamatosan képzésben lévő tartalékok nélkül ezek megoldhatatlan helyzetet jelentenének.
    Van kb 25 pilóta.

    emel
    1. Abban ne légy biztos, hogy a szállítókhoz kell turboprop kiképző, jelenleg egyetlen ósdi An-26 repül (már amikor repül!), és min. 3 (de majd 4) gázturbinás szállító, és ha rámpás gépet vesznek, az se biztos hogy turboprop lesz.
    2. Helikopterre nem merevszárnyú turboprpop iskolagép, hanem könnyű kiképző helikopter kell, esetleg még 2 Mókus vagy teljesen átállni az új német gépekre, a 2 Mókust meg pár év múlva eladni
    3. Nem a lengyelekkel kellene összeállni mert ők specifikusan az F-16-ra képzik a pilótáikat, a csehek viszont hozzánk hasonlóan Gripenre képeznek, okosabb lenne oda csatlakozni valamilyen megoldással.
    4. 100 pilóta kevés, hiszen a helikopterek döntő többsége kétfős személyzettel repül, hosszú távon csak heli-pilótából kell 70-80 szerintem. A 14 Griffre, 2 Airbusra, 2 Falconra meg min 2-3 rámpás gépre meg kell kb. 40-44 szerintem.
    Nana. Én ziher, hogy nem engedném hogy a szállító pilóták egytípusosak legyenek. És őket is, ha lehet, a vadászok közül válogatnám, aki oda már nem jó, de A-ból B-be még eltalál. Már úgyis rendszerben van, repülőt látott, csak típusátképzés kell, nem felavatni egy teljesen új embert.
  • silurusglanis
    Ilyenekbe nem szólnak bele. Ezért lett most katona a miniszter, az átalakításokban is szabad kezet kapott ha igaz amit hallottam.
    Ezt komolyan is gondolod?A "katonai"felsővezetés lényegében kamarillapolitikusokbol áll.Ha valóban elsősorban katonák lennének már régen kirugták volna saját magukat
  • borisz
    Van kb 25 pilóta.

    Nana. Én ziher, hogy nem engedném hogy a szállító pilóták egytípusosak legyenek. És őket is, ha lehet, a vadászok közül válogatnám, aki oda már nem jó, de A-ból B-be még eltalál. Már úgyis rendszerben van, repülőt látott, csak típusátképzés kell, nem felavatni egy teljesen új embert.
    Ha van annyi pilóta a Griffekre, az bőven elég.
    Az meg, hogy a szállító-pilóták egy-típusosak lesznek vagy nem, az erősen múlik rajtuk is, meg hogy akit Gripenről letiltanak az egyáltalán marad-e a Honvédségnél vagy nagyobb pénzért irány a polgári légiforgalom - ahol tárt karokkal várják őket, akkora a pilótahiány. Lehet hajtani az embereket, de minél több a jogosításuk, annál könnyebben vonják meg a vállukat és vetik le a katonaruhát egy sokkal jobban fizető egyenruháért.

Ugrás a fórum topichoz