|

HTKA Hírhalom 2011. 43. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Litvánia megegyezett az olasz Alenia Aeronautica repülőgép-ipari vállalattal a balti állam hadseregében szolgáló C-27J Spartan szállítógépek logisztikai ellátásáról. A 10 millió dolláros szerződés 3 évre biztosítja a litván Spartan-ok pótalkatrészeit, a földi kiszolgálást, és az olasz gyár helyi tanácsadóinak fizetését. A Litván Hadsereg számára nagyon fontos, hogy a 3 példányban rendelkezésre álló Spartan-ok minél többet repülhessenek, hisz a gépek NATO feladatok ellátásában vesznek részt, valamint az Afganisztánban szolgáló litván csapatokhoz is így juttatnak felszerelést.

Litván C-27J

A Litván Légierő egyik C-27J Spartan típusú szállítógépe | Fotó: Alenia Aeronautica ,

Franciaországban tervbe vették, hogy a haditengerészet E-2C gépeit modernizálásnak vetik alá. Erről a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) számolt be, a bejelentésben az áll, hogy a 180 millió dolláros szerződés a modernizálás költségein felül tartalmazza a logisztikai támogatást, a kiképzés és a pótalkatrészek költségeit is. A franciák a gépeket elsősorban elektronikai vonalon akarják erősíteni, új APX-122 barát-ellenség felismerő rendszert, APX-123 transzpondert és ALQ-217 elektronikus zavarórendszert rendelnek a 4 Hawkeye gépükhöz. Az átalakításokat a Northrop Grummam emberei végzik majd el.

francia E-2C

Startolás a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetéről ,

Nagyon úgy tűnik, hogy hamarosan új ország iratkozik fel a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-nek üzemeltetői közé, derült ki a Super Hornet program igazgató helyettesének, Michael Gibbons nyilatkozatából. Már 2002-óta hallani pletykákat azzal kapcsolatban, hogy Malajzia megrendelné a világ jelenlegi legsokoldalúbb vadászbombázóját, de most úgy tűnik, hogy erre két éven belül sor kerülhet. Gibbons nem árulhatott el pontos adatokat az esetleges üzletről, annyit azonban elmondott, hogy 18 gépről lenne szó. Az üzlet logisztikailag is némiképp kedvezőbb lenne egy teljesen új típussal szemben, hiszen az F/A-18D-ből már évek óta üzemeltetnek 8 példányt a Maláj Légierőben. Természetesen a Super Hornet igen jelentős eltéréseket mutat elődjeihez képest, így csak bizonyos területeken lenne könnysebég a logisztikai vonatkozás.

Maláj Lódarazsak ,

Pénteken a Nigériai Légierő elvesztette egyik L-39 típusú kiképzőgépét. Az esetre helyi idő szerint 19:07-kor került sor, az Uyo reptértől 1,1 km-re. A gép a 303 Flying Training School állományába tartozott, szerencsére mindkét hajózó sérülés nélkül vészelte át a balesetet, melynek okai egyelőre tisztázatlanok, de a személyzet kikérdezését megkezdték.

—–

Peruban szeptemberben átvehették a 2010-ben megrendelt 6 Mi-171S helikopterek második szállítmányát, így a flotta teljessé vált. A 3 „kávédarálót” egy An-124 Ruslan fedélzetén szállították a Dél-Amerikai államba, hasonlóan a májusban átadott első 3 példányhoz. A helikoptereket bevetik a drog elleni küzdelemben, de más katonai feladatok ellátását is elvégezhetik majd.

—–

A lassan újjáalakuló Afgán Légierő új típussal bővül: átvették az első Cessna 208B alapszintű kiképzőgépüket. A típus bázisául a Shindand légibázist jelölték ki, összesen 6 darab kerül majd ide, melyekkel az egyetemistákat oktatják a repülés alapjaira. Hasonló feladatra nemrégiben már beszereztek 3 Cessna 182 Turbo repülőgépet, ezek kiegészítésére érkeznek most az új szerzemények. A bázison a helikopter pilóták képzéséről sem feledkeznek meg, erre a feladatra 6 MD-530 könnyű helikoptert kívánnak beszerezni.

—–

Spanyolországban megkezdődött a szaúdi pilóták kiképzése az A330 MRTT típusra, mely a polgári körökben jól ismert A330 katonai teherszállító és légi utántöltő verziója. A kiképzőrepülések során spanyol szakemberek felügyelik a szaúdi újoncok munkáját, akik megtanulják a gép kezelését a teher bepakolásától a légi utántöltő rendszerek mindkét fajtájának használatáig. A Szaúdi Királyi Légierő novemberben veheti át első gépét, a továbbiak pedig 2012-től érkeznek az országba.

Megkezdődött a szaúdi A330MRTT

Október 25-vel elkezdődött a szaúdiak kiképzése a nemsokára érkező A330MRTT típusukra | Fotó: Airbus Military ,

Izrael legolvasottabb napilapjának, a Yedioth Ahronoth értesülései szerint Berlinnek és Tel Avivnak a kelet- jeruzsálemi telepbővítések miatti romló viszonya miatt Németország állítólag újragondolásra sorolta be a 6. Delfin-osztályú tengeralattjáró Izrael számára történő megépítését. Az igencsak potens és izraeli fegyverzete végett vélhetően nukleáris csapásmérésre is alkalmas hajóosztály 6. egységének beszerzéséről idén nyáron jutott zöld ágra a két fél, Izraelnek sikerült kicsikarnia, hogy a korábbiakhoz hasonlóan ezen egységet is 2/3-as áron kapja. Az izraeli védelmi minisztérium részéről se megerősíteni, se cáfolni nem voltak hajlandóak az értesüléseket.

INS Dolphin

A hajóosztály névadója, 2010 áprilisában lencsevégre kapva shlomiliss,

Berlintől és Tel Avivtól nyugatra ellenben nincs ilyen cécó a tengeralattjárókkal. Jönnek szépen sorban. A virginiai Norfolkban Október 29-én konkrétan a U.S. Navy 8. Virginia-osztályú atom-meghajtású vadász tengeralattjárója állt hadrendbe. A 2006-ban elkezdett, majd 2009 májusában lefektetett gerincű SSN 781 az amerikai tengeralattjárók hosszú sorában az első, mely az USA legnépesebb államáról, Kaliforniáról lett elnevezve. (És egyben a 8. hadihajó, mely a USS California név alatt hajózik.)

SSN 781 USS California

Az elektromágneses kép szabályozását végző, még csiszolás alatt álló szoftvetcsomag a 8. Virginia-n, a Block II-es széria negyedik tagjának, USS California (SSN 781) informatikai rendszerén debütált elvileg. A fenti fotó 2010 májusában készült egyébként. | Fotó: Northrop Grumman ,



Egy hónapon belül életbe lép azon új szabályozás, mely értelmében az angol zászló alatt hajózó kereskedelmi hajók Kelet-Afrika partjai mentán, az Arab-tengeren, illetve az Indiai-óceán bizonyos egyéb területein igénybe vehetik fegyveres őrök védelmét. Ezt eddig az angol törvénykezés nem engedélyezte, ám David Cameron miniszterelnök vasárnapi bejelentése szerint ez záros határidőn belül megváltozik.

„Az a helyzet, hogy a fegyveres őrökkel haladó hajókat nem támadják meg, nem rabolják el váltságdíj reményében, így úgy véljük ez egy igen fontos előrelépés.” – nyilatkozta az angol miniszterelnök az ausztráliai Perth-ben a Nemzetközösség találkozóján.

37 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 43. hét”

  1. Nem igazán vágom, hogy D Hornetek üzemeltetése mitől könnyítené meg annyire a E vagy F változatét. Teljesen más hajtóművük van, sanszosan tehát az összes segédberendezés más, ahogy tudtommal a gép huzalozása is. Biztos vannak hasonlóságok, de ha egy F-15D és F-15E között kevesebb, mint 40% (?) azonosság van szerkezetileg – avionikában nem tudom, hogy mennyi – akkor egy D Hornet és együlélses SH között külsőleg mondjuk, hogy van. Belsőleg? Hááát, remeg a léc. :)

  2. „Nem igazán vágom, hogy D Hornetek üzemeltetése mitől könnyítené meg annyire a E vagy F változatét. Teljesen más hajtóművük van, sanszosan tehát az összes segédberendezés más, ahogy tudtommal a gép huzalozása is. Biztos vannak hasonlóságok, de ha egy F-15D és F-15E között kevesebb, mint 40% (?) azonosság van szerkezetileg – avionikában nem tudom, hogy mennyi – akkor egy D Hornet és együlélses SH között külsőleg mondjuk, hogy van. Belsőleg? Hááát, remeg a léc. :)”

    De mégis könnyebben elsajátitják az üzemelést mint egy teljesen új platformnál pl Eurofighter mint ahogy nem is olyan régen még arról szoltak a hírek hogy azt szereznék be a Mig-29ek helyett.

    http://www.flightglobal.com/news/articles/malaysia-defence-chief-prefers-eurofighter-359886/

    A 2 Hornet között elég sok különbség van a legtöbb lemez burkolat sem egy forma nem beszélve az Avionikáról de még is úgyan ott vannak a szerelő nyílások mint a Horneten és ugyan azok a szerszámok kellenek hozzá tehát hamarabb el sajáthítató az üzemeltetése.

    De szerintem sokkal jobb választás lenne nekik a Gripen mert a Szu-30 és az F/A-18D mellé még egy nagy teljesítményű 2 hajtóműves gépet rendszeresíteni elég nagy butaság főleg hogy az F-5 és a Mig-29 váltó tipusát keresík.

  3. Melyikkel nem vagy kibékülve dudi? :) Mert az együléses szerintem sincs a toppon megjelenés ügyileg, de a kétülésesek egyáltalán nem csúnyák. (Nekem általában mindig jobban tetszenek a kétülésesek.) A malájok által használt sötét festés is előnyösen áll a gépnek.

  4. Allesmor Obranna

    Ez az egyike a világ nagy dilemmáinak. Az egy, vagy a kétüléses gépek a szebbek? Az egy, vagy a kétüléses Szu-27-es a szebb?
    Ez utóbbi főleg a szubjektív, mivel egy együléses vadászgépben a hátsó figura valahogy potyautas.
    De ettől függetlenül a megemelt kontúrú kabinnak kétségtelen, hogy nagyon szép íve van. A megnövekedett légellenálláson túl talán még a felhajtóerőt is növeli. Na de, mi van, ha megtartjúk ezt a „rút” púpot és még ki is szélesítjük, hogy a két fazon egymás mellé kerüljön?
    Igen, a Szu-34-es, ahol a két fazon egymás mellett foglal helyet alapvetően hasonló kontúrú oldalról, mint az UB-k vagy a 30-asok.
    Ronda? Nos minden relatív. De átkozottul jól repülhető ez a terhelten negyven tonnánál is nehezebb vas, ha csak a 8 perces demóra elegendő keró van benne:

    http://www.youtube.com/watch?v=KnGQMWbbIxQ&feature=channel_video_title

    Az alap Hornet szerintem szebb, karcsúbb, mint a technokrata, elhízott, lomha leszármazottja. A Super Hornetben egyetlen jó dolog van, az pedig a hangja. :)

  5. Most akkor hogy lessz? A franciák sajátgépfelismerőjét 1 amerikai cég szállítja? ezzel az erővel az egészet közzétehetnék az ujságban.
    Persze mióta a Kurszkon angolok meg hollandok kopácsoltak, semmin sem csodálkozom.

  6. Na most behúzzuk a kéziféket!
    Mi az hogy a Hornet csúnya? Mit olvasnak szemeim…
    NEM csúnya, minden Hornettes nevében kikérem magunknak, hogy ezt mondjátok/írjáto! Jó nem karcsú és talán nem olyan aero mestermű, mint a 29-es, de a NEM csúnya! Igazi harci telivér, ami a komolyabb sebeket is elviseli és hazahoz a csatából. Nem sok gép tud 12 légi harc rakétát hordozni egyszerre, igaz erre elvben és gyakorlatban már nincs szükség napjainkban. A maláj festést viselő gépek pedig a legszebb árnyalatú Hornettek, szerintem.
    Nekem mindig is fájó lesz, hogy nem F-18-ast rendszeresítettünk. (Hogy mit fogok kapni a Gripen fanoktól…)
    Ha talking említette a salátát, arra felé ez nem újdonság, gondoljunk csak az indiai légi erőre vagy a szingapúri gépparkra.
    A lítván Spartant elnézve kicsi esz az irigység, hogy nekünk nincs ilyen gépünk…
    Reméljük ez majd változik!

  7. Allesmor Obranna

    Ahogy én tudom, a hajózók a Hornet-et preferálták, a műszakiak pedig a 16-ost. Az előbbiek a két hajtómű mellett a gép repülési jellemzőit tartották kiválónak, ráadásul mindezt a MiG-29-es szemszögéből, míg az utóbbiak az egyhajtóműves kialakítást és az egészében véve egyszerűbb szerkezetet. Pl. nincs felhajtható szárny stb, stb…

    A politika viszont pont a döntés évében változott és döntötte el, hogy volt tender, nincs tender. Új gép, negyven gép, 24 gép, semmiféle gép.
    Uraim, felejtsék el ezeket a játékszereket!

    Majd jött egy új tender, ahol már csak használt gépekkel lehetett indulni, közben a McDonnell Douglas-t elnyelte a Boeing, a Hornet „Classic” gyártása pedig megszűnt. Használt példányok meg nemigen voltak eladósorban ebből a kiváló gépből. A Boeing minden erejével a Super Hornet mint megörökölt és futó projekt révbeérkeztetésére koncentrált, ezért kellett a régi modellnek távoznia a napi termelésből.
    Az ő szemszögükből végül is jó döntés volt, hiszen csináltak egy mára már 500 darabos gyártást, nem biztos, hogy a C/D Hornetből is összejött volna ugyanennyi. Cserébe le kellett, hogy mondjanak a kispénzű vevőikről. Mindezt úgy, hogy eleve a Hornet volt a kelet-európai tenderek egyik legdrágább versenyzője. Ha megmaradt volna a gyártás, lehet, a lengyelek is ezt választották volna.
    A 500 darab mellett azonban ma mindössze egyetlen, igaz nagyon is elégedett vásárlót tudhatnak a típusnak a Boeingnél.

  8. Allesmor Obranna

    Amúgy is elég bizarr dolgok mentek a Hornet magyarországi tenderszereplése során a háttérben.
    Gondolok itt egy nagyon tehetséges magyar pilótára, egy feltűnően (csak a véletlen?) csinos McDonnell alkalmazottra, titkosszolgálatra és egyéb kavarásokra.

    Annyi biztos, hogy a fent említett szereplők közül egy mára már nincs az élők sorában. Erőszakos halált halt, de nem megölték. Illetve minden relatív…

  9. Lettek volna használt Hornet gépek, csa a Marines leállított A gépei közül kerültek volna ki. A gond az volt, hogy egyetlen B sem lett volna közöttük…
    Ez már millió egyszer megbeszélt téma. Ha még ki is húztuk volna mostanáig MiG-21 és Mig-29 gépekkel akkor talán a tenderre megjelent volna az SH, de ez a gép „túl sokat tud” a mi igényeinkhez képest, s talán anyagilag is sokba kerülne, bár ez relatív…
    Ami van abból kellene a legtöbbet kihozni.