Már-már hiányérzetünk lehetett volna, hogy hetek óta nem zuhant le katonai repülőeszköz Indiában, amikor az ázsiai országban tettek róla, hogy ismét legyen miről írnunk.
Október 7-én egy gyakorlórepülést követő leszállás közben – feltehetően műszaki hiba miatt – lezuhant az Indiai Légierő egyik MiG-21 típusú harci repülőgépe a rajasthani Uttarlai repülőtér közelében. A gép pilótája sikeresen katapultált és túlélte a balesetet. A légierő vezetése elrendelte a baleset kivizsgálását, a vizsgálat végéig a típus példányaira repülési tilalmat rendeltek el.
Az Indiai Légierő a ’60-as években rendszeresített típus 926 példányának több mint a felét vesztette el balesetben. Döntés született a MiG-21Bis mihamarabbi nyugdíjazásáról, várhatóan 2012-13 folyamán kivonják az utolsó példányt is. A MiG-21Bison még egy ideig maradhat, csak 2017-től cserélik le az MMRCA tender győztesével, valamint a az LCA és a Szu-30MKI vadászbombázókkal. Egy határozat értelmében viszont 2012 januárjától csak tapasztalt pilóta repülheti a MiG-21-est, nem kerülnek már frissen képzett növendékek a típusra.
Azt szokták mondani…. gép még nem maradt fenn…
De jó lenne pár ilyet beszerezni bemutatókra, repeseményekre…. – nekem az egyik legszebb típus.
Hello, a hír EREDETI FORRÁSA elégé leegyszerűsíti a helyzetet, mondván 2012-től csak tapasztalt pilóták repülhetik a MiG-21-es típust, és nem kerülnek rá frissen képzettek. Ez politikai bullshit természetesen.
Az Indiai MiG-21-es gépekre eddig is csak kifejezetten képzetlenek kerülnek, hiszen negyed évszázada ez a típus alkotja az indiai pilóta képzés harmadik szintjét (is). Ugyan tervezik, hogy – majd – az új Hawk típus – többek között – ide is besegít, de a rendelkezésre álló mennyiség töredéke se, a jelenleg a MiG-21-es típuson kiképzést folytató nyolc század gépállományához képest. A kiképzés pedig nem állhat le.
Szóval hosszú ideig fog még dübörögni ez a híres típus Indiában, hiszen a korszerűbb típusok mellett jól megfelelnek a pakisztáni és kínai hasonló J-7-es típusokkal szemben. Egyébként a felsoroltakon kívül még a MiG-21M változat is repül két vadászbombázó, és két kiképző század állományában. A felsorolt dátumok, pedig max a típus csere megkezdését, de nem a befejezését jelölhetik.
És igen, gyönyörű gép! :)
Szép, egyszerű – jó értelemeben – tiszta vonalú gép. De ez a masina „embert” kíván…Nem bocsájt meg minden hibát. Nem lehet csak úgy növendék kezébe adni.
Kositzky Attila is nyilatkozott a gépről, hogy 23 nm-es szárny megköveteli a figyelmet és a tapasztalatot.
A maga idejében nagyszerű gép volt, max. 5 éve lehet. De azért nem kell szomorkodni, a klónjai tovább élnek!
Az ünneprontás, vitaindítás és kötekedés szándéka nélkül, csupán saját ízlésem alapján, ocsmány vaskosseggű traktor. Igazi orosz találmány.