Beindult az F-15E-k modernizációja

2010 augusztusában írtunk róla, hogy a US Air Force az F-16 Fighting Falcon mellett az F-15E Strike Eagle-flotta modernizációját is tervbe vette, melynek egyik legfontosabb pontját a fedélzeti lokátor fejlettebbre cserélése jelenti. Azt már az akkori információk szerint is tudni lehetett, hogy a Boeing vadászbombázóiba a Raytheon APG-82(V)1 AESA radar kerül, mely közeli rokonságban áll a haditengerészet F/A-18E/F Super Hornet repülőgépein már szolgálatban álló APG-79-cel.

Azóta eltelt több mint egy év, és számos új esemény történt a projekt kapcsán. A már akkor is említett tesztelési fázis lezárult, a mindenre kiterjedő légi és földi próbák véget értek. Ezeket a szokottnál gördülékenyebben, olcsóbban és gyorsabban tudták kivitelezni, mivel az F/A-18E/F és az F-15C hasonló programjainál felgyülemlett tapasztalatokat eredményesen kamatoztathatták az APG-82 esetében. Új technológiát lényegében nem alkalmaztak, pusztán néhány képességjavító módosítást hajtottak végre az APG-79-en.

F-15E Strike Eagle 2010-ben Kecskeméten |Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

Az elmúlt 14 hónap során egyébként 110 felszállást hajtottak végre az F-15E-be épített APG-82(V)1-el. A teszteket az Eglin, a Nellis és a Holloman AFB-ken hajtották végre a légierő, a Boeing és a Raytheon szakemberei. A kapott eredmények megfeleltek a kívánalmaknak, így a USAF engedélyezte a korlátozott ütemű sorozatgyártás (LRIP) beindítását és a lokátorok beépítését a repülőgépekbe a Raytheon és a Boeing számára. A LRIP első fázisában, mely októberben indul, hat radar legyártására kerülhet sor. Ezt követi majd a LRIP 2 és 3, amik már 10, illetve 17 példányt tartalmaznak majd.

A USAF berkein belül egyébként rendkívül elégedettek az új lokátorral. Mind a hivatalos közleményekben, mind a nem-, illetve félhivatalos nyilatkozatokban dicsérték az APG-82(V)1 teljesítményét és megbízhatóságát, mely különösen az eddig alkalmazott APG-70-hez képes magas. A modernebb radarral értelemszerűen az F-15E-k képességei is javulnak, ez mind a levegő-levegő, mind a levegő-föld bevetésekre igaz. A Strike Eagle-re egyébként még további modernizációk is várnak a jövőben, hiszen a USAF jelenlegi számításai szerint egészen 2035-ig számolnak a típussal.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Befejeződött az X-32A restaurálása

Befejeződött az X-32A restaurálása

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalom az F-35-ösökre