|

Saab 340-est fogtak a jubiláló magyar Gripenek

A napokban egy svéd küldöttség látogatott Kecskemétre, ám a Puma század illetékesei a kellemest összekötötték a hasznossal és a készültségi géppár riasztásával trenírozták egy kicsit a pilótákat.

Amint a TP100-as (a Saab 340-es svéd jelölése) belépett a légterünkbe, a Magyar Honvédség két QRA-szolgálatot ellátó Saab JAS-39EBS-HU ‘Gripen’ típusú vadászbombázója fogta el, majd amíg az egyik pilóta hátulról fedezte, a 41-es számú Gripen zsokéja azonosította a ‘behatolót’, egyezményes jelek alapján közölte vele a helyzetet és így kísérték Kecskemét felé.

Fotó: Svéd Fegyveres Erők ,

Szeptember 7-én jeles eseményt ünnepelhetett a hazai flotta: a gépek összesítve elérték a 6000 repült órát. Ennek örömére az MH 59.Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison kisebb ünnepséget rendeztek, ahol a bázisparancsnok, Kilián Nándor dandártábornok és Pintér Zoltán vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság, Légierő Haderőnem főnöke köszönte meg a svéd műszaki támogató csoportnak a segítségért melyet a Gripen program keretében nyújtanak a bázisnak, valamint a magyar hajózó és műszaki állománynak, hogy kemény munkájuknak köszönhetően ezt az óraszámot baleset nélkül sikerült teljesíteniük.

Fotó: Tóth László, MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis via Saab Group ,

No, de hogy a valóságot is lássuk, számolgassunk egy kicsit: a módosított szerződés értelmében 2006 és 2016 között összesen 16 800 repült órát tölthetnének a levegőben a magyar Gripenek, ennek részleteit folyamatosan fizeti a svéd félnek a magyar állam. Tehát 10 év alatt évenként 1680 órát repülhetne a flotta. Jelenleg több mint 5 éve megérkeztek a gépek, tehát 8400 körül kéne állnia a mutatónak a 6000 helyett, tekintet nélkül a hiányos első évekre. Reméljük, hogy a program további részében túlteljesítik az éves óraszámot, behozzák a lemaradást (feltéve, ha lesz elég kerozin…) és így talán nem veszik kárba a programba invesztált horribilis összeg egy része.

20 hozzászólás “Saab 340-est fogtak a jubiláló magyar Gripenek”

  1. Az élettartam érdekes kérdés. Egyetlen (azonban komoly) forrásban szerepelt nyilvánosan, hogy az A/B 3000, a C/D 4000 órás élettartammal rendelkezik. A hivatalos svéd verzió a C/D-re 6000 óra. Amikor 2005-ben az FMV-nél voltam, megkérdeztem a műszakiakat, ők azt mondták, hogy a C/D 4000 óra. Valaki téved/hazudik. Sem a svédek, sem mi nem fogjuk kirepülni még a 4000 órát sem, szerintem hihető verzió. Nagyobb baj a 800 órás és 1200 órás javítás szükségessége, amelyeket csak ipari szintű üzemben, azaz a Saab-nál lehet elvégeztetni. Ez húzós lesz árban. Elvileg a 800 órás még a svédek sara, mivel a lízing idején belül van, de lehet, hogy lesz olyan gépünk, amely a tíz év elteltével sem tart még majd ott, és akkor lehet, hogy már ezt is mi fizetjük. Sok a sötét folt a szerződésben, ami változatlanul nem nyilvános.

  2. @molni

    annó amikor volt cikk a 29esek kivonásáról akkor valaki belinkelt egy oldalt ahol fel volt tüntetve a gépek repideje melyik mennyit repül + hogy a flotta évente mennyit repült. Gripikről még nem láttam semmi ilyesmit. azért kérdem, hogy ez nem nyilvános adat egyébként? vagy 1000+ évre titkosítva van ez is?

  3. Snakeyey: Nem tudok neked pontos linket adni mert melóhelyen le van tiltva rakat oldal, de zord írt róla a mig29 kivonásánál. Itt keresd meg a cikket:
    http://legiero.blog.hu/

    Amúgy ha jól emlékszem átlag magyar gripen pilota 86ht repült tavaly, ami kevés de jobb! mint amit a Mig29/Mig23… pilotáknak jutott anno.

    Persze idén már más a helyzet, belső infoim alapján ha jól tudom 70h alatt lesz idén, ami ugye a minimálishoz is kevés. Sad.