A napokban egy svéd küldöttség látogatott Kecskemétre, ám a Puma század illetékesei a kellemest összekötötték a hasznossal és a készültségi géppár riasztásával trenírozták egy kicsit a pilótákat.
Amint a TP100-as (a Saab 340-es svéd jelölése) belépett a légterünkbe, a Magyar Honvédség két QRA-szolgálatot ellátó Saab JAS-39EBS-HU ‘Gripen’ típusú vadászbombázója fogta el, majd amíg az egyik pilóta hátulról fedezte, a 41-es számú Gripen zsokéja azonosította a ‘behatolót’, egyezményes jelek alapján közölte vele a helyzetet és így kísérték Kecskemét felé.
Szeptember 7-én jeles eseményt ünnepelhetett a hazai flotta: a gépek összesítve elérték a 6000 repült órát. Ennek örömére az MH 59.Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison kisebb ünnepséget rendeztek, ahol a bázisparancsnok, Kilián Nándor dandártábornok és Pintér Zoltán vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság, Légierő Haderőnem főnöke köszönte meg a svéd műszaki támogató csoportnak a segítségért melyet a Gripen program keretében nyújtanak a bázisnak, valamint a magyar hajózó és műszaki állománynak, hogy kemény munkájuknak köszönhetően ezt az óraszámot baleset nélkül sikerült teljesíteniük.
No, de hogy a valóságot is lássuk, számolgassunk egy kicsit: a módosított szerződés értelmében 2006 és 2016 között összesen 16 800 repült órát tölthetnének a levegőben a magyar Gripenek, ennek részleteit folyamatosan fizeti a svéd félnek a magyar állam. Tehát 10 év alatt évenként 1680 órát repülhetne a flotta. Jelenleg több mint 5 éve megérkeztek a gépek, tehát 8400 körül kéne állnia a mutatónak a 6000 helyett, tekintet nélkül a hiányos első évekre. Reméljük, hogy a program további részében túlteljesítik az éves óraszámot, behozzák a lemaradást (feltéve, ha lesz elég kerozin…) és így talán nem veszik kárba a programba invesztált horribilis összeg egy része.
És mi lesz ha lejár a lízing szerződés 2016ban? Megkapjuk őket vagy meg lehet venni?
amúgy meg… kellemes egy hangrobbanásra kelni:)
http://www.boon.hu/tiszaujvaros/gripenek-gyakorlatoztak-a-borsodi-legterben/1794269
Némi pontosítás. A 16800 órából lejön a svédországi kiképzésre fordított óraszám, azaz kb. 15000 maradt a hazai repülésre. Ez évente 1500-at jelent tíz évre leosztva.
Akkor is minimum 7500 óránál kellene tartaniuk. A gripi hány repórára van tervezve? mennyi marad bennük a szerződés lejártakor?
6000 órás a C/D verzió élettartama. A magyar gépek használt szárnyakkal érkeztek, de ennek ellenére a Magyar Légierő honlapján azt írják, hogy élettartamuk megegyezik a C/D változattal, bár én ezt kétlem.
szerintem meg jó a kép…
Akkor ha gépenként max 5000órával számoljuk akkor 70k+ óra a flotta élettartama. ebből lerepültek 6k órát. még 10%nál sincsenek a gépek jelenleg.
Az élettartam érdekes kérdés. Egyetlen (azonban komoly) forrásban szerepelt nyilvánosan, hogy az A/B 3000, a C/D 4000 órás élettartammal rendelkezik. A hivatalos svéd verzió a C/D-re 6000 óra. Amikor 2005-ben az FMV-nél voltam, megkérdeztem a műszakiakat, ők azt mondták, hogy a C/D 4000 óra. Valaki téved/hazudik. Sem a svédek, sem mi nem fogjuk kirepülni még a 4000 órát sem, szerintem hihető verzió. Nagyobb baj a 800 órás és 1200 órás javítás szükségessége, amelyeket csak ipari szintű üzemben, azaz a Saab-nál lehet elvégeztetni. Ez húzós lesz árban. Elvileg a 800 órás még a svédek sara, mivel a lízing idején belül van, de lehet, hogy lesz olyan gépünk, amely a tíz év elteltével sem tart még majd ott, és akkor lehet, hogy már ezt is mi fizetjük. Sok a sötét folt a szerződésben, ami változatlanul nem nyilvános.
Hol lehetne megtudni gépekre lebontva, hogy hol tartanak repidőben? Ez nem közérdekű infó?
Most olvasgatok utána egy éve érték el a csehek a 10k órát.
@snakeye
Miféle hivatalos adato olvastal te valaha a gépekről? Akár MiG, akár Griff, akár heli…?
A gripen – ha jól értelmezen nincs ott karbantartási igény szinten, ahol egy F-16A Block 1 volt 30 éve. Az nem kellett sem 800 sem 1200 óra után ilyen szinten megkalapálni…
@molni
annó amikor volt cikk a 29esek kivonásáról akkor valaki belinkelt egy oldalt ahol fel volt tüntetve a gépek repideje melyik mennyit repül + hogy a flotta évente mennyit repült. Gripikről még nem láttam semmi ilyesmit. azért kérdem, hogy ez nem nyilvános adat egyébként? vagy 1000+ évre titkosítva van ez is?
Snakeyey: Nem tudok neked pontos linket adni mert melóhelyen le van tiltva rakat oldal, de zord írt róla a mig29 kivonásánál. Itt keresd meg a cikket:
http://legiero.blog.hu/
Amúgy ha jól emlékszem átlag magyar gripen pilota 86ht repült tavaly, ami kevés de jobb! mint amit a Mig29/Mig23… pilotáknak jutott anno.
Persze idén már más a helyzet, belső infoim alapján ha jól tudom 70h alatt lesz idén, ami ugye a minimálishoz is kevés. Sad.
Én mintha azt olvastam volna, hogy idén lerepüli a flotta az 1600 órát. az gépenként átlag 114 óra! gondolom nem egyformán oszlik a gépek és a pilóták között.
http://www.nol.hu/belfold/gripenek__nem_volt_problema__de_azert_megoldottak
Én is észrevettem, hogy aktívabb a magyar vadászrepülő flotta, mert a kerozinvásárlás óta gyakrabban hallok itt Nyíregyháza környékén is hangrobbanásokat, meg ahogy látom Borsodba is akcióznak a gépek. Volt, hogy a szabolcs online is írt róla.
mit jelent a QRA? Quick Reaction A???
QRA: Quick Reaction Alert
http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=172647
A csehek 12 600 óránál járnak, és van egy pilótájuk 1000 órával. Több mint kétszeres különbség basszus.
Éledező, romba döntött hadiiparunk kapcsán, eszembe jutott, bemásolom ezt…
http://honvedelem.nagycsaba.hu/cikk/28344/szerbia-hadiipara-elvonalban
Helyes. Ugye, hogy meg lehet csinálni Kárpátmedencei szinten.
A szerbek 2009-es GDP-je 45 milliárd dollár ( http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Serbia ) hadügyi költségvetésük 2,08% a GDP-ből ( http://en.wikipedia.org/wiki/Serbian_Armed_Forces ) azaz 900 millió dollár.