A napokban egy svéd küldöttség látogatott Kecskemétre, ám a Puma század illetékesei a kellemest összekötötték a hasznossal és a készültségi géppár riasztásával trenírozták egy kicsit a pilótákat.
Amint a TP100-as (a Saab 340-es svéd jelölése) belépett a légterünkbe, a Magyar Honvédség két QRA-szolgálatot ellátó Saab JAS-39EBS-HU ‘Gripen’ típusú vadászbombázója fogta el, majd amíg az egyik pilóta hátulról fedezte, a 41-es számú Gripen zsokéja azonosította a ‘behatolót’, egyezményes jelek alapján közölte vele a helyzetet és így kísérték Kecskemét felé.

Fotó: Svéd Fegyveres Erők ,
Szeptember 7-én jeles eseményt ünnepelhetett a hazai flotta: a gépek összesítve elérték a 6000 repült órát. Ennek örömére az MH 59.Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison kisebb ünnepséget rendeztek, ahol a bázisparancsnok, Kilián Nándor dandártábornok és Pintér Zoltán vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság, Légierő Haderőnem főnöke köszönte meg a svéd műszaki támogató csoportnak a segítségért melyet a Gripen program keretében nyújtanak a bázisnak, valamint a magyar hajózó és műszaki állománynak, hogy kemény munkájuknak köszönhetően ezt az óraszámot baleset nélkül sikerült teljesíteniük.

Fotó: Tóth László, MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis via Saab Group ,
No, de hogy a valóságot is lássuk, számolgassunk egy kicsit: a módosított szerződés értelmében 2006 és 2016 között összesen 16 800 repült órát tölthetnének a levegőben a magyar Gripenek, ennek részleteit folyamatosan fizeti a svéd félnek a magyar állam. Tehát 10 év alatt évenként 1680 órát repülhetne a flotta. Jelenleg több mint 5 éve megérkeztek a gépek, tehát 8400 körül kéne állnia a mutatónak a 6000 helyett, tekintet nélkül a hiányos első évekre. Reméljük, hogy a program további részében túlteljesítik az éves óraszámot, behozzák a lemaradást (feltéve, ha lesz elég kerozin…) és így talán nem veszik kárba a programba invesztált horribilis összeg egy része.