Az USAF vezetése úgy döntött, hogy jó 4,5 hónappal a május 3-án bejelentett repülési tilalom után itt az ideje, hogy lassan elkezdjék a „reggeli tollászkodást” az USAF F-22A gépei. Legalábbis az U.S. Air Force hétfői bejelentése alapján hamarosan ismét levegőbe emelkedhet a teljes Raptor flotta. Hogy ez egyben azt is jelenti, hogy megtalálták annak az okát, hogy mi vezetett jó pár esetben hypoxia szerű tünetekhez, illetve ezzel összefüggésben hogyan kerülhettek mérgező anyagok a fedélzeti oxigénellátó rendszeren keresztül a pilótákhoz? Nos nem, egyelőre még nincs lezárva ezen vizsgálat, azonban ettől még megszólalt a Raptor pilótákat hívó „kürt”.
Az Egyesült Államok Légierejének vezérkari főnöke, Norton Schwartz vezérezredes úgy foglalta össze a hivatalos álláspontot, miszerint ugyan még nem egyértelmű a probléma forrása, ám mivel egyrészt kis számú esetről van szó, tehát a típus alapvetően biztonságosnak minősíthető, másrészt menetközben kellő mennyiségű információ halmozódott fel, ezért megléphetőnek látják a Raptorok repülési tilalmának feloldását. Az ezzel járó kockázatok kezelhetőek. No persze minderre csak a kellő óvintézkedések meglépése, és a vizsgálatok folytatása mellett csak kerülhet sor.
Ennek részeként a repülések szép fokozatos megkezdése előtt egyrészt átvizsgálásra kerül a teljes Raptor géppark, másrészt az egyes repülések után mind a gép, mind a pilóta vizsgálaton esik majd át. Evégett a légierő az összes F-22A Raptor pilótáról részletes egészségügyi adatlapot állítanak össze – mellyel majd nyilván összevetik a repülés utáni vizsgálatok eredményeit. Mely vizsgálatok elsősorban az esetlegesen az oxigénellátó rendszeren keresztül a pilóták szervezetébe került káros, mérgező anyagok kiváltotta, esetlegesen csak rövid ideig tartó egészségügyi problémák gyors diagnosztizálását hivatottak biztosítani.
Schwartz elmondása szerint mindeközben a vizsgálatok gőzerővel folynak tovább – ezt segíti majd azon adatgyűjtő rendszer is, amit a pilóták a konkrétan meg nem nevezett extra védelmi megoldással együtt magukkal visznek majd a repülésekre. A vezérezredes arra is kitért, hogy a Raptor pilóták a rutin visszaszerzését szolgáló repülések ideje alatt kiemelten koncentrálnak majd a vészhelyzetek kezelésére szolgáló előírások felidézésére. (Állítólag az egyik hypoxia szerű tüneteket szenvedett pilóta ignorálta a gép azon figyelmeztetését, miszerint az oxigénellátása biztonsági okokból le lett állítva.)
Egy szagember meg tudja mondani, hogy miért nem visznek magukkal palackot ahelyett, hogy a hajtóműből szedik ki a zoxigént?
Biztos van neki valami oka.
Nem tartom magam szakembernek, de válaszolok.
A régen oly széles körben alkalmazott palackos megoldás macerás volt, minden repülés után újra kellett tölteni, a sok ellenőrzés munkaigényes, stb. Ehelyett ezzel a cuccal (ha megfelelően működik) nincs annyi macera, sokkal igénytelenebb. Hisz minek magunkkal vinni az oxigént, ha ki tudjuk nyerni a környező levegőből? A sugárhajtómű nagynyomású szekciójából elvezetett levegő (‘bleed air’) komoly szűrőrendszeren át kerül be a pilótafülkébe. Így elvileg biztonságos. ELVILEG…
De mért pont a hajtóműből? Vagyha már onnan, akkor mért nem mindjárt a szívócsatorna elejéről megy a szűrőbe?
És nagy nyomású a tartály. Találat / meghibásodás esetén jó nagyon szól…
@B-2
Termodinamika adja meg rá választ.
Termomimanika?