|

Brit álcázó rendszer harckocsik és helikopterek számára

Egészen sci-fibe illő a BAE Systems egyik új fejlesztése, melyet helikopterek és szárazföldi járművek számára készít a brit vállalat. Az ADAPTIV névre hallható technológia a cég marketinganyaga szerint „láthatatlanná” teszi használóját az ellenség számára. Ez bizonyos értelemben tényleg igaz is: a rendszer egyrészt kamerák és digitális panelek segítségével a jármű külső felületére vetíti a mögötte lévő hátteret, másrészt pedig az infravörös tartományban is képes elrejteni viselőjét a keresők elől.

A BAE Systems svédországi komponense által Örnsköldsvikben fejlesztett és kipróbált ADAPTIV a szeptember 13-16. között, Londonban lebonyolított Defence and Security Equipment International Event rendezvényen mutatkozott be az érdeklődők számára. Itt Peder Sjölund programvezető mérnök elmondta: a teszteket egy CV90 harcjármű segítségével végzik, a sorozatgyártás beindítása pedig 2013-ra várható. Addig szeretnék némileg növelni a rendszer kapacitását, biztosítva ezzel a majdnem tökéletes láthatatlanságot.

Az ADAPTIV alapját egyenként 14 centiméter széles, hatszög alakú lapok alkotják. Ezekből körülbelül 1000 darab kell egy páncélozott gyalogsági harcjármű beburkolásához. Az általuk megjelenített képet több kamera biztosítja, melyek azt a térsávot veszik fel és vetítik ki az ellenség felé eső felületre, amit az alapesetben nem látna. A BAE szerint a technológia mozgó jármű esetében is működik, energiafogyasztása pedig nem kifejezetten magas.

Ezen felül bemutattak egy másik álcázó módszert is, mely az infravörös tartományban működő keresőket téveszti meg. Ehhez szintén a fenti lapok felhelyezése szükséges, azonban funkciójuk ezúttal megváltozik. Szabad szemmel látható kép helyett ugyanis hőjeleket bocsátanak ki. A környezet sugárzását detektáló szenzorok által irányított, hőmérsékletüket gyorsan változtatni képes lapoknak köszönhetően így infrakeresővel gyakorlatilag nem látható a jármű. A hűtéshez/fűtéshez szükséges energiát külön generátor biztosítja. A BAE szerint az optimális távolság, ahonnan szinte esélytelen a jármű valódi hőképének észlelése, 300-400 méter. Plusz opcióként lehetséges egy másik harckocsi, autó vagy bármilyen, hőjelet kibocsátó tárgy vagy élőlény „utánzása”.

A technológiát a cég mérnökei szeretnék átültetni a szárazföldi járművek és épületek mellett forgószárnyasokra is. Ez kissé bonyolultabbnak bizonyul, mint az előbbiek esetében, ugyanis nagyobb figyelmet kell fordítani az aerodinamikai jellemzők megváltozására. Sjölund szerint még néhány év fejlesztésre biztosan szükség van, hogy megtalálják az optimális álcázási szint/tömeg arányt. Egyelőre a rejtő lapok könnyített változatát tesztelik, de az eredményekről nincs bővebb információ.

11 hozzászólás “Brit álcázó rendszer harckocsik és helikopterek számára”

  1. A járművek és kiváltképp a légijárművek hőkibocsátásának zöme nem a testről, hanem a hajtóműben keletkező magas hőmérsékletű levegőből származik, amit semmiféle borítással nem lehet csökkenteni.
    Megnéznék egy M1 Abrams-t, hogyan rejtik el a gázturbinából áradó hőt.

  2. Sharky

    Az valóban a hőjel jelentős részét adja de azt is lehet csökkenteni.Azt hiszem sulyid linkelt két hőképet 24-esről az egyiken volt a kiáramló gázok hűtésére szolgáló rendszer a másikon nem és óriási különbség volt a két hőjel között.Szóval megoldható a gázok hűtése de nem ezekkel a lapokkal.Az Abrams mögött nem lehet menni(nem lehet fedezékként használni ami problémát okozott az iraki városokban)csak kb 10 méterrel lemaradva mert égési sérüléseket okozhat a „kipufogógáz”.

  3. Ezt a hsz-t hánytam oda egy másik hírhez ahova beoffolt valaki erről egy cikket, nem akarom még egyszer legépelni.
    „Nem tűnik praktikusnak, teljesen felesleges ennyi különálló “pixelt” rakni rá, mert bár látványos ahogy beleolvad a háttérbe, de ez csak egy bizonyos szögből működik. Kíváncsi lennék viszont, hogy mennyire lenne hatékony egy “egyszínű”, vagy legalábbis sokkal kisebb számú nagy burkolóelemből álló rendszer a Spike vagy Javelin típusú rakéták ellen. Ezek érzékelője sokkal kevésbé érzékeny és kisebb felbontású mint pl. a harckocsikon található hőkamerák, valamint maguktól kell követniük a célpontot, ezért valószínűleg könnyebben megzavarhatók mint az embert is tartalmazó rendszerek. A Spikeről ráadásul az a hír járja, hogy az álcázás nélküli célpontokat is hajlamos elvéteni, pedig azok csak úgy világítanak a hőképen(http://www.youtube.com/watch?v=IZVqUeA1FhQ 2:30-nál el lehet képzelni mi történne ha a célpont olyan szép világosszürke lenne mint a környezete). Ez szvsz olyasmi amit talán mi is tudnánk fejleszteni, a román Spikeok miatt hasznos is lenne.”
    1000 pixel + APU több tonnát nyom valószínűleg, a tesztjármű pedíg nem véletlenül ilyen egyszerű formájú. A jövőben fontos lesz a járművek hőképének csökkentése, de ez így még nagyon gyenge és ormótlan, sokkal célszerűbb lenne egy Barracuda-szerű lepel ami fel tudja venni a környezete átlaghőmérsékletét. Szvsz a jövőben ebbe az irányba fog haladni a fejlesztés, meg persze az energiafogyasztás csökkentésének irányába.

  4. Olyan lepelre gondoltam aminek lehet változtatni a hőmérsékletét, úgy mit ezeknek a pixeldolgoknak, csak az egész lepel ugyanazta hőfokot venné fel. A környezet átlaghőmérsékletét ugyanúgy szenzorokkal kéne mérni, de ezek sokkal egyszerűbbek is lehetnének. Persze nem szükséges hogy lepel legyen, lehetnek szilárd fedőelemek is, csak a lepel a legpraktikusabb szvsz.

  5. A kipufogógázokat el lehet vezetni egy szétágazó csőrendszerrel, több nyíláson át a jármű alá, ott is jellemzően a jármű orr része alá. Amikor a jármű halad a kiáramló forró gázokat takarja a járműtest és csak néhány másodperc után kerülnek ki a szabadba immár jelentősen elkeveredve a környező levegővel. Persze ilyen fejlesztésre és az ezzel járó esetleges műszaki kompromisszumokra nem igazán van igény egy nagyhatalom esetében. Mindent ellenőriznek felderítenek a levegőből, továbbá a harcjárművek érzékelői jelentős előnyt biztosítanak az elmaradottabb ellenlábasokkal szemben, továbbá páncélzatban és tűzerőben is nagyságrendileg előnyben vannak bármilyen tényleges ellenlábassal szemben. Pl. az irakiaknak esélyük sem volt.

    De nekünk, majdani saját harcjárműveink számára (pl. Komondor változatok) bizony figyelembe kellene venni minden lehetőséget.

  6. Orosz hk-hoz már egy ideje rendelhető „lopakodó” bevonat ami jelentősen csökkenti a hőképét meg az RCS értékét is. De ha olcsóság kell, akkor beteríted birkabőrrel. :) Igencsak jó természetes hőszigetelő cucc, mindenhova feltekerhető. :)