|

A törökök bevették Sanghajt

Cirka 2 hónappal ezelőtt, május 30-án a Turkish Naval Task Force kihajózott Aksaz-i bázisáról és útnak indult az Indiai-óceán felé. A Sinan Ertugru ellentengernagy vezényletével kifutott 4 hajós kötelék zászlóshajója a MEKO 200 típusú fregatt, a F-244 TCG Barbaros, melyhez a F-492 TCG Gemlik és a F-493 TCG Gelibolu formájában két ex-Oliver Hazard Perry-osztályú fregatt és az A-595 TCG Yarbay Kudret Güngör formájában egy tanker lett rendelve.

TNTF - 2011.05.

Indulás | Fotó: turkishnavy.net ,

A konvojkísérés és a kalózveszélyes vizeken járőrözés mellett a köteléknek baráti kikötőlátogatások is szerepeltek a programjában. Míg a többiek a 70 naposra tervezett bevetés vége felé közeledvén már a Földközi-tengeren vannak, és némi, a NATO Operation Active Endeavour besegítés közben már az augusztus 8-i hazaérkezésre készülődnek, addig a TCG Gemlik átruccant a Csendes-óceán keleti felén található tengerekre.

Konvojkíséret

Munka közben | Fotó: Török Haditengerészet ,

A Szuezi-csatornán

Hazafelé | Fotó: Török Haditengerészet ,

Ezen hír címéből vélhetően nem okoz nehézséget kisakkozni, hogy jelenleg épp Kínában, konkrétan Sanghajban tartózkodik. A török fregatt a török-kínai diplomáciai kapcsolatok létrejöttének 40 éves évfordulójára időzítve érkezett a kínai kikötővárosba.

TCG Gemlik @ Sanghaj

A TCG Gemlik Sanghajba érkezése után | Fotó: Anadolu Ajansi ,

Az augusztus 1-jén a 4 napos látogatásra befutó fregattot és legénységét, köztük az említett ellentengernagyot kínai katonai és török diplomaták fogadták, Sinan Ertugru ellentengernagy részéről pedig a rövid sajtótájékoztató során megfutásra kerültek az ilyenkor megszokott diplomáciai tiszteletkörök. A dolog abból a szempontból érdekes, hogy ez az első alkalom, hogy a Török Haditengerészet magas rangú tagja teszt kikötőlátogatást Kínában.

A törökök a sanghaji látogatás letelte után egyébként nem fordulnak haza, hisz ha már ilyen messzire elhajókázás bekerült a programban, akkor nem maradhatott ki Japán sem – a kínai érdeklődő lakosság részére is nyitva állt fregatt következő úticélja így a felkelő nap országa lesz.

A török fregattok egyébként tiszteletüket tették jordániai, ománi, bahreini, jemeni, katari, az Egyesült Arab Emírségek-beli, szaúd-arábiai, pakisztáni, indiai és indonéz kikötőkben.

A TCG Barbaros ománi társaságban

A TCG Barbaros ománi társaságban | Fotó: Török Haditengerészet ,

Török és szaúdi fregattok

Fregattok egymás közt – a TCG Barbaros a szaúdiak egyik Al Riyadh-osztályú fregattjának, a Makkah-nak társaságában | Fotó: Török Haditengerészet ,

11 hozzászólás “A törökök bevették Sanghajt”

  1. Érdekes, hogy kalózkergetésre – és kikötő látogatásra – egyszerre három hadihajót küldenek a törökök. Az oroszok általában 1 rombolóval is megoldják a dolgot, természetesen a kísérő tanker mellett. Az a 3 RPG, meg 5 Kalasnyikov, mellyel a feka kalózok általában fel vannak szerelve arrafelé, igazán nem indokolja a 3 fregattnyi tűzerőt. A baráti kikötői látogatásokhoz megint csak soknak érzem, mert a gesztushoz egy hadihajó vizitje is elég, egyszerre 4 idegen hadihajó dokkoltatása és vendégül látása viszont komoly logisztikai teher lehet sok fogadó ország számára is…

  2. Minden felemelkedő tengeri hatalom első lépése, hogy ilyen viziteket tart, ez egyben szimbolikus(szokják a többeik a jelenléted), másrészről pedig kiképzési feladatnak, gyakorlatnak is megfelel.

    Az USA is anno így kezdte, végiglátogatta a Commonwealth országokat sorban. :)

  3. „Minden felemelkedő tengeri hatalom első lépése…”

    Törökország, mint felemelkedő tengeri hatalom? Ugyan már… Nyilván ahhoz elégséges haditengerészetet tartanak fent, hogy a saját környékük ( Márvány-tenger, Égei-tenger, Földközi-tenger ) meghatározó erői közé kelljen sorolni őket. De a globális értelemben vett force projecting az ő esetükben még csak szóba sem kerülhet. Szerintem egyébként ők nem is ambícionálják, hogy „tengeri hatalomként” tekintsenek rájuk…

  4. Nem titok, hogy a kínaiak nyomták le a törököket ebben a másolt, hamisított cuccos buliban. A „kínai fénymásolás” berobbanása előtt a hamisítványok nagy része török volt…
    Nehogy az süljön ki a dologból, hogy Kína kis hazánk után Törökországot használja dobbantónak Európa egy másik irányába. Az is lehet, hogy tényleg csak egy gesztus, aztán kanóc.

  5. Érdekes egybeesés ez a kínaiak vlagyivosztoki látogatásával.
    A kínai-török kopiduó még mindig virágzik, de ugródeszkának is tekintik egyben Törökországot a kínaiak, nagyobb mértékben jelenleg, mint minket nemrég nyitottak pl. kínai autógyárat, ahol egy kis városi modellt fognak gyártani, azt hiszem, hogy most folyik az engedélyeztetés az európai piacokon.

  6. „az összes hagyományos európai gyártó + japánok,koreaiak is kínálnak ebben a kategóriában igen komoly kis járgányokat, szóval nagy a konkurencia.”

    Na igen, csak a többi gyártó nem három marék rizs áráért állítja elő a termékeit! Nulla fejlesztési költség, ( lásd: lopás ) éhbérért halálra dolgoztatott munkaerő, nem létező szakszervezet és emberi jogok, stb…

  7. A környezetvédelem elmaradását nem tetted hozzá, az se 2 fillér egy mai üzem esetében.
    Erről nagyban tehetnek a nyugati vállalat, akik a profit miatt kitelepítettek egy csomó üzemet és olyan feltételek mellett, hogy gyakorlatilag deklarált a technológia „átvándorlása”.

    Itt a Renault botrány esete, a felső vezetés asszisztálása mellett jutottak ki az értékes információk, gyakorlatilag fillérekért eladták(a renaultosok) nem létező elveiket(1-2 luxus sportkocsi áráért kb.).

  8. „Az ekkora kihajózás szerintem csak a haditengerészetük “kékülését” hivatott jelképezni.”

    Kérdés, hogy ez a 4 hajó a flottájuk mekkora hányadát jelenti. Mert az oroszok pl. nem azért küldenek csak 1 rombolót az Ádeni Öbölbe, mert nem tudnának bármikor ötször nagyobb kontingenst is küldeni. Csak úgy vélik, egyébként teljes joggal, hogy néhány RPG-t lóbáló analfabéta makimajom miatt nem érdemes kizavarni az egész Csendes-Óceáni Flottát. Egyébként a lengyeleknek is van négy darab Oliver Hazard Perry osztályú fregattja, olyan, mint a törököké, használtan vették az USA-tól. Sőt, elvileg még egy Kilo osztályú D/E tengót is szolgálatban tartanak, plusz dokkhajókat, rakétás korvetteket, stb. Még sem lesznek Blue Navy soha, mert ezeket az egységeket kizárólag arra vették, hogy a Balti-, és Északi-tenger környékén egerésszenek, illetve a tenger felől védjék a lengyel területeket. Nagyon okosan nem fecsérelik el arra a lengyel adófizetők pénzét, hogy mondjuk Pápua-Új Guineában játszanak feleslegesen „show the Flag” játékot…