Az Egyesült Arab Emirátusok illetékesei tárgyalásokat kezdtek a Lockheed Martin képviselővel további F-16 Fighting Falcon típusú, Block 60 verziójú vadászbombázók adás-vételéről.
Bár az arabok korábban a Dassault Rafale megvételérő folytattak előrehaladott tárgyalásokat a franciákkal, a típus borsos ára a gazdag államot is elriasztotta, így az Emírségek az Amerikai Egyesült Államokhoz fordult haditechnikáért. Ahogy arról a HTKA is beszámolt, először a Boeing F/A-18E/F Super Hornet érdekelte őket, de az újabb hírek szerint most újabb Block 60-as Falconokat szereznének be. Az arab Sólymok már most is a típus legmodernebb verziói, de a rendszeresítésük óta is fejlődött a technika, az arabok óhaja az, hogy az azóta elérhető eszközöket is pakolják bele a gépekbe. A Falconok darabszámáról nem esett szó, azonban annyi biztos, hogy nem csak az Olaszországban elvesztett példányt akarják pótolni, hanem nagyobb mennyiséget vásárolnának, ezzel tovább tarthatnák gyártásban a nagy múltú masinát.

Rafale AASM rakétával | Fotó: Armée de l’Air ,
A Falcon-üzlet ellenére mind a franciák, mind az arabok reménykednek abban, hogy a Rafale-szerződést sikerül nyélbe ütniük, bár az Emirátusok által igényelt extrákat nehéz lesz belezsúfolni a 10 milliárd dolláros plafonba. Az arab Rafale-ok számára erősebb hajtóműveket igényeltek, az új SNECMA M88-asok tolóerejét 9 tonnára kell feltornászni, ez közel másfél tonnával erősebb, mint ami a francia példányokban süvít. Emellett fontos kikötés az AESA típusú radar és a Spectra EW-rendszer megléte. Mindemellett az összegbe bele kell férnie a pótalkatrészeknek és a logisztikai támogatásnak. További fontos feltételük, hogy Franciaország vásárolja vissza a kiselejtezni kívánt Mirage 2000-9-eseket.
Kérdés, hogy a Falcon-vásárlással csak a franciákkal való üzletkötést próbálták menedzselni, avagy mindkét típust rendszeresítését komolyan gondolják.
Az F-16-os egy rendkívül kiforrott, de fejleszthetőségének végén járó típus, mellyel egyébként megvannak elégedve az emirátusok katonái.
A Rafale, bár nem mai gyerek, de jócskán van benne fejlesztési potenciál, tisztán a számok nyelvén az erősebb hajtóművel papíron messze jobb lehet, mint a block 60-as. Viszont még nagyon új, helyi szinten pedig nem estek hasra a francia technikától az arabok.
Valahogy én mégis a franciáknak drukkolok, már ha van értelme drukkolni bárkinek is. Műszaki szemmel én bizony szívesebben látnám egy mégpotensebb Rafale létrejöttét, mint egy újabb kontingensnyi jól elhízott F-16-ost.
Ez az én véleményem.
Természetesen a nem mai gyerek alatt azt értettem, hogy a Rafale régebbi madár, mint a block 60-as, de alapvetően mégis újabb konstrukció, mint az F-16-os.
„messze jobb lehet, mint a block 60-as.”
Nem olyan biztos az .
Már csak a fejlett és kiforrott AESA radar miatt is és a aim-120c-7 miatt sem .
De a két típus összehaonlításáról inkább molni tudna beszélni .
Hát bizony a demokrácia követelés az arab világban gyorsan fegyverkezésre szorítja a vezetőket:) Főleg, ha elfogy az olajpénz, és ott ül a nép a homokban kisemmizve….
Főleg, ha elfogy az olajpénz, és ott ül a nép a homokban kisemmizve….
Ez még nem a mostani vezetők gondja, legfeljebb a gyerekeiké, de legvalószínűbb, hogy az unokáké.
A mostani arab vezetők fia unokáját holnap bank elnök úrnak hívják majd Nyugaton Ázsiába.
Azt csodálom hogy nem az arabok rendezik a 2018-as téli olimpiát!De ahogy előttem is mondták 50 év múlva itt fognak kuncsorogni humanitárius segélyért meg vízért! De cserébe legalább majd kapunk 50 éves csúcstechnikájú f-16-kat!
optimista becslések szerint is 30 év és olaj davaj, ilyen növekvő felhasználás mellett ez igen optimista predikció
Ha már ennyire belemntetek az olajba, akkor szerintetek mi lesz az oroszokkal ha elfogy a kőolaj ? Gazdaságuk szét hullik ?
Szerény javaslat. Pontosabban kéne fordítani a híreket, ugyanis néhény dolog félreérthető.
Kifejtenéd emailben? phoenix KUKAC htka.hu
Visszatérnek a rénszarvasszánhoz :)
Mint mindenki más, csak az amik musztángháton nyargalásznak majd, az arabok tevegelnek, mi meg mehetünk vissza hajdúnak terelni a szürkéket :)
„Kifejtenéd emailben? phoenix KUKAC htka.hu”
Így egyszerűbb.
1-a Snecma M88 nagyobb tolóerejű veziója kész van, nem kell fejleszteni, csak megrendelni.
2-A Spectra rendszer ugyancsak kész van. Az Emírek a jelenleginél nagyobb kapacitású verziót akarnak.
3-Olaszországban nem veszett oda egy példány sem, a sérült gép ugyanis javítható sérülést szenvedett. (bár erről a szóban forgó hír nem számol be)
4-A Super Hornet különösebben nem „érdekelte őket”, ajánlatban szerepelt.
JELENLEG BVR-ben a Block 60 (és a többi 4+-os 16-os ) akár tetszik, akár nem, de jelentős előnyben van a Rafale-al szemben. A Mica egyre több fodrrásból úgy tűnik, hogy nem szerencsés megoldás. A Meteor terv szerint 2018-tól lesz intergálva a csigások göbzijén, ez MOST ORBITÁLIS hátrány. Jeleneleg a C-7 a nyerő. Hamarosan pedig a 120D, amely már gyártásban van, több száz darab kész, csak szoftverre várnak a teljes +100km-es bevethetőséghez.
Az AIM-120D első példányait már két éve látták, vagy legalábbis látni vélték. Nagyon lassan terjed. Egyáltelán van belőle exportálható mennyiség vagy változat? Nincs exporttilalom alatt?
A Mica-val konkrétan mi a baj? Én eddig csak tárolási és élettartam gondokkal találkoztam. Ez odanfent több meghibásodáshoz vezethet. Ok.
Magával a fegyver paramétereivel van valami, ami nem kielégítő? Vagy a bibi az, hogy lényegében nincs jövője, mert nem fejlesztik tovább?
„A Mica-val konkrétan mi a baj? Én eddig csak tárolási és élettartam gondokkal találkoztam. Ez odanfent több meghibásodáshoz vezethet. Ok.”
Nem elég? Paramétereit tekintve messze kisebb a hatótávja, mint a 120-asé. Konkrét problémákról sajnos Európában szinte esélytelen dolog infókat szerezni, az export customerektől tudni csak a hiányosságokról.
A 120D exportja lehetséges, de egyelőre minek, ugyanis kevés olyan géptípus van, amelynek a radarja lehetővé teszi a teljes képességek kihasználását. Ugyanez lesz a gond a Meteorral is, nagyobb hatótávú radarok kellenek majd ahhoz, hogy max. távolságról indíthassák.