|

Újabb Falconokat vásárolnak az arabok

Az Egyesült Arab Emirátusok illetékesei tárgyalásokat kezdtek a Lockheed Martin képviselővel további F-16 Fighting Falcon típusú, Block 60 verziójú vadászbombázók adás-vételéről.

Bár az arabok korábban a Dassault Rafale megvételérő folytattak előrehaladott tárgyalásokat a franciákkal, a típus borsos ára a gazdag államot is elriasztotta, így az Emírségek az Amerikai Egyesült Államokhoz fordult haditechnikáért. Ahogy arról a HTKA is beszámolt, először a Boeing F/A-18E/F Super Hornet érdekelte őket, de az újabb hírek szerint most újabb Block 60-as Falconokat szereznének be. Az arab Sólymok már most is a típus legmodernebb verziói, de a rendszeresítésük óta is fejlődött a technika, az arabok óhaja az, hogy az azóta elérhető eszközöket is pakolják bele a gépekbe. A Falconok darabszámáról nem esett szó, azonban annyi biztos, hogy nem csak az Olaszországban elvesztett példányt akarják pótolni, hanem nagyobb mennyiséget vásárolnának, ezzel tovább tarthatnák gyártásban a nagy múltú masinát.

Rafale AASM rakétával | Fotó: Armée de l’Air ,

A Falcon-üzlet ellenére mind a franciák, mind az arabok reménykednek abban, hogy a Rafale-szerződést sikerül nyélbe ütniük, bár az Emirátusok által igényelt extrákat nehéz lesz belezsúfolni a 10 milliárd dolláros plafonba. Az arab Rafale-ok számára erősebb hajtóműveket igényeltek, az új SNECMA M88-asok tolóerejét 9 tonnára kell feltornászni, ez közel másfél tonnával erősebb, mint ami a francia példányokban süvít. Emellett fontos kikötés az AESA típusú radar és a Spectra EW-rendszer megléte. Mindemellett az összegbe bele kell férnie a pótalkatrészeknek és a logisztikai támogatásnak. További fontos feltételük, hogy Franciaország vásárolja vissza a kiselejtezni kívánt Mirage 2000-9-eseket.

Kérdés, hogy a Falcon-vásárlással csak a franciákkal való üzletkötést próbálták menedzselni, avagy mindkét típust rendszeresítését komolyan gondolják.

17 hozzászólás “Újabb Falconokat vásárolnak az arabok”

  1. Az F-16-os egy rendkívül kiforrott, de fejleszthetőségének végén járó típus, mellyel egyébként megvannak elégedve az emirátusok katonái.
    A Rafale, bár nem mai gyerek, de jócskán van benne fejlesztési potenciál, tisztán a számok nyelvén az erősebb hajtóművel papíron messze jobb lehet, mint a block 60-as. Viszont még nagyon új, helyi szinten pedig nem estek hasra a francia technikától az arabok.
    Valahogy én mégis a franciáknak drukkolok, már ha van értelme drukkolni bárkinek is. Műszaki szemmel én bizony szívesebben látnám egy mégpotensebb Rafale létrejöttét, mint egy újabb kontingensnyi jól elhízott F-16-ost.
    Ez az én véleményem.

  2. „Kifejtenéd emailben? phoenix KUKAC htka.hu”
    Így egyszerűbb.
    1-a Snecma M88 nagyobb tolóerejű veziója kész van, nem kell fejleszteni, csak megrendelni.
    2-A Spectra rendszer ugyancsak kész van. Az Emírek a jelenleginél nagyobb kapacitású verziót akarnak.
    3-Olaszországban nem veszett oda egy példány sem, a sérült gép ugyanis javítható sérülést szenvedett. (bár erről a szóban forgó hír nem számol be)
    4-A Super Hornet különösebben nem „érdekelte őket”, ajánlatban szerepelt.

  3. JELENLEG BVR-ben a Block 60 (és a többi 4+-os 16-os ) akár tetszik, akár nem, de jelentős előnyben van a Rafale-al szemben. A Mica egyre több fodrrásból úgy tűnik, hogy nem szerencsés megoldás. A Meteor terv szerint 2018-tól lesz intergálva a csigások göbzijén, ez MOST ORBITÁLIS hátrány. Jeleneleg a C-7 a nyerő. Hamarosan pedig a 120D, amely már gyártásban van, több száz darab kész, csak szoftverre várnak a teljes +100km-es bevethetőséghez.

  4. „A Mica-val konkrétan mi a baj? Én eddig csak tárolási és élettartam gondokkal találkoztam. Ez odanfent több meghibásodáshoz vezethet. Ok.”
    Nem elég? Paramétereit tekintve messze kisebb a hatótávja, mint a 120-asé. Konkrét problémákról sajnos Európában szinte esélytelen dolog infókat szerezni, az export customerektől tudni csak a hiányosságokról.
    A 120D exportja lehetséges, de egyelőre minek, ugyanis kevés olyan géptípus van, amelynek a radarja lehetővé teszi a teljes képességek kihasználását. Ugyanez lesz a gond a Meteorral is, nagyobb hatótávú radarok kellenek majd ahhoz, hogy max. távolságról indíthassák.