|

HTKA Hírhalom 2011. 23. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Pár hete írtunk róla, hogy az F-35 haditengerészeti változatának immár a harmadik példánya is elvégezte a szűzrepülését, ezen hírben pedig már arról számolhatunk be, hogy csatlakozott a Patuxent River-i bázison állomásozó társaihoz. A CF-3 jelzéssel ellátott példányt a Lockheed Martin tesztpilótája, Dan „Dog” Canin repülte át új otthonába még június 2-án.
Ha minden a tervek szerint halad a három példány egyikével még az idén nyáron elvégzik az első gőzkatapultos felszállást, majd 2013-ban kezdődhetnek a hajófedélzeti próbák.

F-35C CF-03

A CF-03 első levegőbe emelkedése | Fotó: Lockheed Martin ,

Amennyire az elmúlt évben sokat lehetett hallani a Román Légierő közelgő típusváltásáról, és az az körül keringő botrányokról, a szomszédjukban elterülő Bulgária hasonló beszerzéséről épp annyira hallgattak a hírek. Június elején azonban megtört a jég, az ország miniszterelnöke, Bojko Boriszov olyan lépést javasolt, mely szerint országának a típusváltást közeli szövetségeseivel együttműködve kéne lefolytatnia. A miniszterelnök ez alatt Bulgáriára, Horvátországra és Törökországra gondolt, ami logikus lépés lenne, hiszen közülük az első két állam a közeljövőben szeretné lecserélni kiöregedő MiG-jeit. A beszerzés első számú esélyese a Lockheed Martin az F-16 Fighting Falconnal, bár ez nem meglepő gondolva a Török Légierő hatalmas Falcon-flottájára, de a pályázatra más gyárak is pályáznak. Boriszov szerint mind a négy ország részéről ez lenne a legköltséghatékonyabb megoldás, ezen kívül egy folyamatos együttműködés is létrejönne a térségben, közös pilótaképzéssel és hadgyakorlatokkal.

Bolgár MiG-29-esek alkonyatkor

Bolgár MiG-29-esek alkonyatkor | Fotó: USAF, Michael R. Holzworth ,

A januári roll-out után a média képviselőinek is bemutatták a T-50 Golden Eagle legújabb, T/A-50 jelzésű változatát. A szuperszonikus gyakorlógép csapásmérésre is alkalmas verziója június 2-án végezte el első repülését, a Yecheon-i légibázisról felszállva. A Dél-Koreai Légierő a típus 200 példányának szolgálatba állítását tervezi jövő évtől kezdődően.



Kínában hivatalosan megerősítették azt amit mindenki tudott – az ukránoktól „ócskavasként” megvásárolt Varjag repülőgép hordozó felújítási munkálatai a befejezésükhöz közelednek, és hamarosan megkezdhetik a hajó tengeri próbáit. A vezérkari tisztek jelentése szerint a hajó, mely „egy nagyszerű nemzet jelképeként” is szolgál, heteken belül útra kelhet.
Az 1998-ban egy Hong Kong-i vállalat által kaszinóhajónak megvásárolt Varjag felújítását a Dalian haditengerészeti hajógyárban végezték, itt került sor a harchoz szükséges rendszerek és fegyverek felszerelésére, és a Népi Felszabadító Hadsereg színeit is itt kapta meg. A felújítás megkezdése óta külföldieket nem engedtek a hajógyár közelébe, de egy 67 500 tonnás hajó eltitkolása igencsak nehéz feladat, ezért a közelmúltban az interneten új képek kezdtek el megjelenni a felújítás alatt álló hajóról.

Kínai CIWS az ex-Varjag fedélzetén

Az optikai szenszor kivételével leleplezett CIWS egésze mintha egy kicsit nagyobb lenne … ,

A katonai döntéshozók egyik legnehezebb feladata a beszerzések során a lehetőségek közül a legjobb ajánlat kiválasztása. Jelenleg Brazíliában is éppen ezzel küszködnek, hiszen az évek óta húzódó harcigép beszerzés végére még mindig nem sikerült pontot tenniük. A döntés megkönnyítése érdekében Sorgini Alessandro D’Amato repülő őrnagy kifejlesztett egy matematikai modellt, amivel véleménye szerint megkönnyítheti a döntéshozók végső választását. A végső eredmény eléréséhez a modell figyelembe veszi az egyes típusok jellemzőit, az elvi valamint stratégiai érdekeket is. D’Amato elmondása szerint a program célja nem az, hogy megadja a végső választ a döntéshozók helyett, hanem hogy támogassa őket a legjobb lehetőség kiválasztásában.

A BAE Systems a napokban ünnepelhette a 20 000. AN/AAR-47 rakétaindításra figyelmeztető szenzor átadását. Az 1998 óta gyártott eszközöket, mely valós időben figyelmezteti a pilóták a gépükre kilőtt föld-levegő és légiharc rakétákról és automatikusa beindítja a gép védelmi rendszereit, már az Amerikai Haditengerészeti Légierőn és az USAF-on kívül több szövetséges légierő is üzembe állította.

Az Elbit Systems szerződést kötött egy Latin-Amerikai országgal Hermes 900 típusú pilóta nélküli gépek szállításáról. A megegyezés magában foglalja a földi ellenőrző irányító állomások, valamint fejlett felderítő, köztük radarrendszerek szállítását is. Az szerződés további részleteiről egyelőre nem számoltak be.
A Hermes 900 a szintén izraeli fejlesztésű Hermes 450 jelentősen továbbfejlesztett változata, mely az Izraeli Fegyveres Erők pilóta nélküli légi flottájának gerincét alkotja. A típus 10 000 méteres magasságban körözhet órákon át, különböző felderítőrendszerekkel felszerelve, ezzel biztosítva a folyamatos helyzetképet a katonák számára.

Hermes 900

Hermes 900 | Fotó: Tal Inbar ,

Lengyelországban megkezdték a matuzsálemi korú Iskra kiképzőgépek leváltásának folyamatát. A lengyelek ajánlatot öt külföldi gyártótól kértek be ajánlatokat azok típusaira, hogy eldöntsék melyikből érné meg legjobban 16 példány beszerzése a jelenlegi Iskra flotta helyére. Természetesen a kiválasztandó típusnak meg kell felelnie egy sor követelménynek, köztük szerepel a fly-by-wire rendszer valamint nagy hatótávolságú radar megléte, ezen kívül a gépnek rendelkeznie kell elektronikus ellentevékenység rendszerrel, valamint képesnek kell lennie a 225 kg-os Mk82-es bombák, és azok Paveway II lézeres irányító rendszerrel felszerelt változatainak alkalmazására. A ajánlatkérést elküldték az Alenia Aermacchi-nak az M-346 Master-re, a BAE Systems-hez a Hawk AJT-re, a Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin párosnak a T-50-re, az Aero Vodochody-hoz az L-159T1-re, ezen kívül a Patria-hoz, a Finn Légierő kötelékéből kivont, de modernizált Hawk Mk51/51A-ra. A cégek ajánlatait július 29-ig várják, utána még az év végéig vagy a következő év elejéig eldöntik, melyik gyártó kapja a megrendelést. A szállításokra két részletben kerítenek sort, az első 8 gépet 2014 november 30-ig kell leszállítania a gyártónak, de ezek még csak kiképzéshez elegendő konfigurációval kerülnek a 4. kiképző ezre kötelékébe. A maradék 8 gépnek már harci képességekkel is rendelkeznie kell, ezeket késő 2016-ig kell átadnia a gyártónak. Az első 8 gépet ezután teljes képességűvé felfejlesztik.

5 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 23. hét”

  1. Sziasztok, a jelenleg repülő Iskrák nem matuzsálemi korú gépek. 1984 és 87 között gyártották azokat. Tehát egyidősek a mellettük repülő Szu-22-esekkel, és csak egy-két évvel öregebbek az ottani ex NDK Mig-29-eseknél. Bár tény a típus maga nem fiatal.

  2. mely “egy nagyszerű nemzet jelképeként” is szolgál

    Így elsőre nem biztos, hogy egy alaposan kipofozott szovjet ócskavas a nemzet azon tulajdonságait jelképezi jól, amire ők büszkék szeretnének lenni, bár sok téren pontosa hasonlat:)