Mint arról a HTKA és beszámolt, Svédország engedett a NATO-nak (vagy inkább a Saabnak) és Líbiába küldött egy maroknyi Gripent és néhány támogató repülőgépet. No, de mi is történt április eleji kiutazásuk óta? Lássuk!
Április 3-án nekiindult a svéd különítmény, le is táboroztak Olaszországban, hogy majd onnan indulnak Kadhafit-riogatni, ám rögtön amatőr hibába estek: megfelelő üzemanyag híján nem repülhettek, így egyelőre váratott magára bevetésük Líbia felett. Április 7-ére megoldódott a probléma, az esti órákban két Gripen emelkedett el a Sigonella bázis betonjáról, hogy megkezdjék a szoktatórepüléseket. Azóta nem sok szöveges tudósítás érkezett a Gripenek felől, azonban a hétvégén a Svéd Fegyveres Erők beszámolót közölt eddigi tevékenységükről.
Az április 22-i közlemény szerint a svéd vadászbombázók 40 bevetést teljesítettek Líbia felett, őrizvén a rendet az észak-afrikai ország felett elrendelt repüléstilalmi övezetben. A többórás járőrözéseket egy Tp84T (a KC-130 Hercules svéd jelölése) támogatta, azonban nem ment minden flottul, egy nem várt hajtóműcserét is be kellett iktatni, ugyanis a svéd masina madarakkal ütközött, a kettes hajtómű leállt, ennek következtében három működő erőforrással érkezett leszállni. Nem kellett sokáig várni a sérült gázturbina lecserélésére, két nappal később már újra egészségesen emelkedhetett a levegőbe a gépmadár, hogy támogathassa a svéd Gripeneket, akik – hasuk alatt felfüggesztett Litening konténerrel – ezalatt is bőszen monitorozták Líbia egét és tájait, hogy ellenséges mozgolódást keressenek. A közzétett képeken látszik, hogy a líbiai bázisokon maradtak ép repülőgépek, de azok nem tudnak felszállni a felszállópálya megrongálódása és a szigorúan őrzött repüléstilalmi övezet miatt.
httpv://www.youtube.com/watch?v=Ojgy5H_LJc0
További képek:
Galebokat szerintem nem érinti túl érzékenyen a kiépitett kifutók hiánya,fűről is üzemeltethetőek,csak hát a légtérzár….:)
A Gripenek ellen mindig egyik fő kifogás volt a háborús tapasztalat hiánya.
Nos, most van !?
Hát nem is tudom…
Lövésre még nem került sor. A JAS-ból, eddig a Spaning mutatott valamit. Eddig a Rafi jobban áll. Ha 95%-os hadrafoghatóságot produkálnak az már nagyon jó lesz. Azt hogy harcban mit tudnak, csapásmérésre van a legnagyobb esély, még nem tudjuk. Légi harcra kicsi a valószínűség, hogy sor kerül. A prospektusokban viszont jól mutat, hogy voltak harcközelben.
Azért nem semmi egy banda ez. Elvileg semleges ország (azért a 2. vh-ban is jó üzleteket csinált), de megtámad (persze, békefenntart…) egy tőle totál távol fekvő, semmilyen módon hozzá nem kapcsolódó országot (egy idióta diktátort, de ez ebből a szempontból nem számít), és még le is bőg a technikája. Mint egy Monthy Python film. Inkább a tv-ben reklámozná az áruját!
Hol is bőg le pontosan? Nem tudtam felfedezni a cikkben erre utaló jelet.
„Április 3-án nekiindult a svéd különítmény, le is táboroztak Olaszországban, hogy majd onnan indulnak Kadhafit-riogatni, ám rögtön amatőr hibába estek: megfelelő üzemanyag híján nem repülhettek”
Kitelepülnek valahova, és extra minőségű üzemanyag kell. Magyarul nem alkalmas arra, hogy gyorsan kitelepítsék valahova. Gondolom légkondis hangár is kellene. Szuper gép, háborús helyzetben nagyon használható…
https://htka.hu/2011/04/07/nincs-uzemanyag-nem-repulnek-a-gripenek/
Érdemes elolvasni a kommenteket. Ott volt róla szó, hogy a Gripenek polgári üzemanyaggal repülnek, mert az jóval elterjedtebb, mint a katonai, magyarán minden civil repülőtéren megtalálható, szóval ha beüt a gebasz Skandináviában, akkor az autópályás üzemelés + bármelyik kisrepülőtérről szerzett keró segítségével repülhetnek. Nem akkora baromság ez. Csak most hirtelen kellett települni és olyan bázist jelöltek ki nekik, ahol a tengerész gépek állomásoztak, nekik pedig más keró kell. Ha a svédek is Szicíliába települnek, ahová az UAE gépeit is küldték először, akkor ott nem lett volna ilyen probléma.