|

Kezdhetnek készülődni a helikoptergyártók

Lassan jó másfél évvel ezelőtt szerepelt híreink között, hogy az Egyesült Államok Légiereje egy újabb, Vietnamot is megjárt típusnak készül búcsút inteni. Konkrétan a Bell UH-1N Twin Huey-ról van szó, mely míg a fő amerikai használójánál, a tengerészgyalogosoknál UH-1Y név alatt teljes újjászületés alatt, addig az USAF-nál kivonás előtt áll. A légierő által elsősorban az interkontinentális ballisztikus rakétákat rejtő rakétamezőkön, illetve a washingtoni döntéshozók szükség esetén történő evakuálására használt típus utódját a Common Vertical Lift Support Platform (CVLSP) program keretében kívánják kiválasztani.

UH-1N Huey Iroquois

Mi lesz veled, UH-1N program? | Fotó: USAF ,

A 93 új helikopter beszerzéséről szóló CVLSP program korábban már pedzegetett követelményei alapján a nagyobbrészt a Globális Csapásmérő Parancsnokság részére szánt, a már mintegy 38 éve hadrendben álló UH-1N helikoptereknél gyorsabb, nagyobb teherbírású, komolyabb önvédelmi rendszerrel és szükség esetén akár offenzív fegyverzettel is felszerelhető típust képzelnek el, mely várakozásaik szerint egy már gyártásban lévő helikopter módosításával születik majd meg.

Az immáron pár éves múltra visszatekintő program kapcsán a napokban elmondottak alapján a nyárig várható az ajánlatbekérés vázlat formában történő megküldése a lehetséges szállítóknak – az USAF részéről az őszre várják a végleges ajánlatbekérő dokumentumok elkészültét. Akik egyben azzal számolnak, hogy a beszerzendő típus kezdeti műveleti képessége 2015-re már realizálódhat is.

A Huey csere újabb részletei mellett a Légierő harci kutató-mentő (CSAR, Combat Search And Rescue) képességét biztosító HH-60G Pave Hawk leváltása kapcsán kapcsán most annyit mondtak el, hogy 2012-re tervezik az ajánlatkérőket kiküldeni. Az azon a tenderen győztes típusból várhatóan 112 gép kerül majd megvételre.

A helikoptergyártól természetesen nem voltak restek azonnal lereagálni a fejleményeket:

A Sikorsky a jól bevált H-60M Black Hawk-ra alapozván kíván nevezni mindkét tenderre. Konzervatívnak megjelölt számításaik szerint egy 205 gépes (93+112), egységes típusú gépparkkal, 25 éves üzemeltetési időszak esetén a légierő 3 milliárd dollárt is megspórolhat azzal szemben, mintha két külön típust rendelne meg a két tenderen. (A CVLSP program korábbi szakaszában erőteljesen felmerült, hogy nem is kéne tender, az egységesítés végett Sikorsky, azt jó napot, ám nemrégiben végül versenyeztetés mellett döntöttek. – a szerk.)

Sikorsky UH-60M Black Hawk

Sikorsky UH-60M Black Hawk ,

Az AgustaWestland szintén mind a két tenderen indulni kíván: az AW-139M-et a CVLSP, míg a nagyobb AW101-est a HH60 utódlására kívánja benevezni. Elmondásuk szerint készek teljes mértékben együttműködni az USAF-fal a követelmények véglegesítésének folyamatában és úgy érzik rendkívül kompetitívek lesznek. A CVLSP követelményeinek alapján formálódó AW139M-et idén februárban mutatták be Orlandóban.

AW139M

Az AW139 közepes szállítóhelikopternek a CVLSP tenderre szánt, módosított változata az AW139M | Fotó: AgustaWestland ,

Ugyan típusmegnevezés nélkül, de a Boeing részéről alapvetően ugyanaz a nyilatkozat érkezett, mint az európai konkurensétől.

2 hozzászólás “Kezdhetnek készülődni a helikoptergyártók”

  1. Ez az AW139M rusnya egy jószág…
    Amúgy tender ide, tender oda, az US helipark jelentős része a H-60-as famílián alapszik logikus lenne most is azt választani.

    Star Trek:
    Elvben ezekre pályázik. Vagy pályázna. Bár kicsit „bedobjuk a köztudatban, jófejek leszünk x ideig, oszt elfelejtik és nem kell csinálni semmit” érzésem van a dologgal kapcsolatba.