|

Új lopakodó érkezik Kínából?

Ahogy a J-20 léte terjedt futótűzként a kínai fórumokon és blogokon, úgy robbant a hír a napokban: Kínában a hónap elején levegőbe emelkedett egy másik, rövid felszállásra és függőleges leszállásra képes (STOVL), csökkentett észlelhetőségű típus.

A Chengdu J-20 ‘Black Eagle’ gurulópróbáinak és szűzrepülésének híre (és az arról készült képsorozatok) futótűzként terjedt(ek), nem kis döbbenetet okozva a nyugati médiának, úgy a J-18 Red Eagle típusjelet kapó repülőeszköz első felszállásának híre nem kevésbé okozott meglepetést Kína határain kívül és belül egyaránt.

Vajon mennyire hasonlít majd az F-35-ösre? ,

„Már 2005-ben említést tettek kínai ipari források, hogy az ázsiai ország egy, az amerikai JSF programhoz hasonló projekten dolgozik.” – mondta Richard Fisher, a washingtoni székhelyű Nemzetközi Értékelési és Stratégiai Központ alelnöke. „Tekintettel a Kínai Néphadsereg haditengerészeti ambícióira, minden bizonnyal állíthatjuk, hogy van létjogosultsága egy VSTOL vagy STOVL típusú harci repülőgépnek.”

A J-18 műszerfala? ,

Emellett több érdekes programon is dolgoznak Kínában, melyről nyilvánosságra kerültek adatok, a Shenyang Aircraft Corporation (SAC) szakemberei a J-16 jelzésű projekten munkálkodnak, mely a J-11B (kínai gyártású Szu-27) átalakított változata, csökkentett észlelhetőséggel, beépített fegyvertérrel és AESA radarral. Továbbá (a hírek szerint már 2009 óta) repül a J-15 ‘Flying Shark’, mely a Szu-33 kínai változata. A fejlesztési programhoz egy ukrán Szu-33-as tanulmányozása adott némi segítséget.

Emellett említést tettek egy J-17 és egy J-19 kód alatt futó projektről is. Előbbi a Szu-34-esen alapuló nagy hatótávolságú csapásmérő gép, míg a J-19 szintén a J-11B-n alapuló nehéz vadászbombázó lesz.

132 hozzászólás “Új lopakodó érkezik Kínából?”

  1. Emlékszem amikor jöttek az első képek / hírek a kínai lopakodóról mindenki (tisztelet a kivételnek) fikázta (én se hittem), hogy csak photoshop, kamu az egész.
    Ha jól emlékszem januárban voltak az első hihető képek.

    És tessék egy komplett/ működő gépet láttunk. Már nem csodálkozom, ha mindegyik programnak van valós alapja.
    Azt be kell látni, hogy magasabb sebességre kapcsoltak (már egy ideje) a kínaiak.

  2. Minek nekik ennyi típusú gép ?
    Nagyon úgy néz ki hogy jóval többet költenek ők mint 100 milliárd dollár
    szerintem az f-35 megfelelője sincs már messze hogy megvalósítják .
    Na de honnan lesz aim -120d hasonló rakétájuk ? Ha tudnának akkor nem kéne az oroszoktól venni sz-400 rendszert amit csak 2017 kaphatnak meg .
    Gondolom ezeknek a híreknek az oroszok sem örülnek és remélem megfordul
    a fejükben hogy érdemes e még több 100 4 gen gépet modernizálni vagy több pénzt költeni a kutatásokra és a t-90 tankot is ebben az évtizedbe leváltani mert nagyon drága és nincs is olyan jó mint a leopard 2a6.

  3. A rakétafegyverzetben tuti ott lesza PL-21 ami kinézetre a meteor másolata és elvileg a C-5 ös amramal tartanak egyenértékünek a kínai oldalak. Elvileg 2012-ben áll hadrendbe.

    A fejlesztések Kínában nem tartoznak a hadügyi költségvetésbe, valamint a bérek sem!

  4. Ennyi.

    Kínai Marine oda fog zúzni nagyon, az új kétéltűjük, olcsóbb, jobb, könnyen gyárthatóbb, megbízhatóbb és nagyobb tűzerővel rendelkezik, mint amit az amik ki fognak vonni és akkor még sunyi mód be is előzik az F-35B programot, nagyon durva. Pentagonban sűrű fingszag hallik az éjben.

  5. „Ami 3 hónap alatt egyszer szállt fel. Vajon miért?”

    Hmmm, ahhoz képest, hogy tavaly még elképzelhetetlen lett volna a felszállás is, (nekem legalább is) elég nagy eredmény vagy inkább meglepetés. A háttérben szerintem több történik, csak annyit láttunk amit a kínaiak láttatnak.

  6. Ami 3 hónap alatt egyszer szállt fel. Vajon miért?

    Ez erős kritizálás ugyanis senki se gondolta hogy felszáll 2015 előtt
    sokan úgy voltak vele hogy talán 2015-be fog ott járni ahol ma a PAKFA
    de úgy tűnik hogy szerintem még azt is be előzik .

    Ha a kínai gazdaság továbbra is növekedni fog akkor méltó ellenfele lehet Amerikának.
    Az oroszokat nem biztos hogy le tudják hagyni Kína nem tud előállítani sz-400 és sz-500 hasonló rendszereket és még majd meglátjuk a PAKFA BVR
    rakétáját hogy mire lesz képes .
    Bár szerintem Kína lézer fegyvert is fejleszt ami nem lenne meglepő .

  7. Allesmor Obranna

    Elnézegetve ezt a kínai J-15-öst, azt nézem milyen jól állna a Szu-33-asnak is ez a low visibility szürke festés.

    Ukrán Szu-33-as? Sose volt az ukránoknak Szu-33-asa, csak ukrajnában repülő orosz. Az még most is van, ha úgy adódik…

  8. Honnan tudod, hogy kínában nem repked a J-20? Csak már nem újdonság ezért nincs róla annyi híradás. Mint említettem a héten írtak az egyik kínai oldalon, hogy a 2002-es számú J-20 is elősétlt a rejtekéből. szóval ott is két protó van már!
    2025-re 200db J-20-at terveznek rendszerbe állítani. Nem dobálóznak akkora számokkal mint az oroszok, de a 200-at simán tudják tartani.

    Kinézetre nekem a J-20 jobban bejön mint a PAK-FA! Igényesebbnek tűnik!
    A PAK_FA nekem nagyon összedobált valaminek tűnik! :( Ez szubjektív vélemény nem belekötni!

  9. Allesmor Obranna

    Amennyire én láttam a J-20-asban nem cserélgettek hajtóműveket, csak átfestették a fúvócsövet.
    Ha már itt tartunk, a PAK-FA első (második) röpképes prototípusa az amelyikben cserélgettek hajtóművet. Az első felszálláshoz a Szu-35BM (Szu-35Sz) első, azaz 901-es oldalszámú példányának legelső repülésekor használt 117Sz-eit kapta meg, miután abból kiszerelték.
    Utána ez is kapott egy-egy későbbi 117Sz-t, jellemző, hogy a 902-es Szu-35-ös még a mai napig is két Al-31FP-vel (A Szu-30MKI/MKM/MKA család 125kN-os fékpadi tolóerejű, de széntén és úgyanolyan módon vektoráló hajtóművei) repked.
    Jelenleg 117Sz a 901-es Szu-35-ösben, a T-50-1-esben, a 710-es Szu-27M-ben található, illetve az a bizonyos legelső két példány most a T-50-2-esben üzemel.
    A T-50-KNSz-ben nem tudom milyen modell van. Elképzelhető, hogy megintcsak két Al-31FP.
    Elveben könnyű a csere, bár azt ne feledjük, hogy a 117Sz-nek nem 905, hanem 932mm a belépő keresztmetszete.

    Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy jelenleg hány NPO Szaturn 117Sz, vagy 117A, vagy szérianevén Al-41F-1Sz üzemel, vagy netán repül.
    Ne feledjük, hogy a Zvezda.ru tudósítása, ami a komszomolszki KNAAPO-ban tavaly novemberben készült már mutatott egy építési illeve egy festési(!) stádiumban levő Szu-35Sz-t és már fél év telt el a forgatás óta, de máig semmi hír erről a két madárról.
    Elképzelésem sincs hol akadt el ez a program. Annyi tudok, hogy a 902-es a mult héten Zsukovszkijban repült. De ez édeskevés.

  10. Allesmor Obranna

    És most a bizonyíték:

    http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?style=12&f=5&t=1477&start=960

    Kéretik megtekinteni alaposan azt vektorálós fúvócsövet (ami egyébként önamgában komoly fegyvertény) és a hozzá nagyon hasonlóra pingált (bocsánat, bevonatolt) Al-31F fúvócsöveket a linkelt oldal alján. Jól látható, hogy a vékony bevonat helyenként már lejött.
    Nem volt itt semmiféle csere, csak dezinformáció. A vektorálós fúvócső megléte nyugaton is ismert volt, így nyilván egy krómszínűre maszkírozott Al-31F-fel elvben meg lehet vezetni a nem túl figyelmes szemlélőt.
    De engem nem…
    :)

  11. Eszméletlenül fejlesztenek! De ezek még csak fejlesztések, tervek, tervezetek(?)…
    Kicsit óvatosan kell kezelni a hírt. Írtátok, hogy a J-20-szal is így kezdődött:”Á, ez „pekingi narancsos” kacsa!” „Mobilom elé távcsövet teszek s ilyen képet készítek.” „A photoshop kínában is használatos.” stb. Aztán láttuk mi lett/lesz a vége.
    Nem csoda, hogy ennyire fejlesztenek, Ázsia domináns hatalmává akarnak vállni. Ott van India, mint komoly 1mrd-os létszámú állam. S itt most nem arra kell gondolni, hogy 1mrd lakos=1mrd hadrafogható ember közel sem! Inkább arra, hogy ennek a tekintélyes lakosságnak vannak igényei, szükségletei – élelmiszer, terület ahol élhet, olaj, s ami egyre fontosabb lesz a tiszta ívóvíz – ezt meg kell teremteni vagy megszerezni, esetleg megvédeni, ha kell. S ehhez a későbbiekben elengedhetetlen lesz a nagyon komoly légierő – mind technikai, mind mennyiségi szempontból!
    Amúgy várható volt, hogy a kínaiak is beszálnak a „Silent” kategóriába. Ne feledjük annak a JF-17-nek is készül csökkent észlelhetőségű változata, amiből a kínai fél egy darabot sem állított rendszerbe. A piac eléggé telített volt, ez a rés, amit elsőnek a Boeing látott meg az F-15-tel később az SH-val, jó hogy vonzani fog másokat is. Különben is eldöntött tény, hogy az 5.g mellett párhuzamosan ameddig csak lehet rendszerben lesznek a 4,4+,4++-os gépek. Más államok is jelentkezhetnek vevőnek vagy talán a kínaiak még egy átalakító csomaggal is előállhatnak a régebbi gépek számára, habár itt a költség hatékonyság kérdése fenn áll… Már ez sem kizártható. Az hogy lesz/van J-18, mint válasz az F-35-re: mondjuk úgy, hogy az a kategória, mint az Oscar című filmben:”Persze, hogy tudtuk, csak nem sejtettük!”
    DE!!!!
    Látjuk, hogy mennyire elhúzódik az F-35 fejlesztése, bármikor beköszönhet egy-egy váratlan konstrukciós hiba, akár a gépnél, akár a szoftvernél! A kínai fél, úgy képzeli el az 5.g bevezetését, mint a Mercedes GP az idei évet. Van egy alap konstrukció, amit addig fejlesztünk, ami egyszer csak, JÉ ez már 5.g, míg az F-35, kis túlzással „kulcsarakész” lesz.(?)

  12. Látjuk, hogy mennyire elhúzódik az F-35 fejlesztése, bármikor beköszönhet egy-egy váratlan konstrukciós hiba, akár a gépnél, akár a szoftvernél!

    Azért ennyire súlyos hibát ennyire alapos tervezés és újratervezés után nehéz elképzelni. A berepülési program is az ezer órás nagyságrendben van.

  13. „Azért ennyire súlyos hibát ennyire alapos tervezés és újratervezés után nehéz elképzelni. A berepülési program is az ezer órás nagyságrendben van.”

    Ez igaz, de az utóbbi hónapokban eléggé meglettek sürgetve az LM-nél, a B variánssal főleg, ami mögül elég sokan kihátráltak. Jelenleg csak a Marines és az olaszok vannak a B verzió megrendelői között. Nem becsülöm le a kínai ipart illetve nem becsülöm fölé sem, de ha az abszolult high-tech kategóriába tartozó F-35-nél is jelentkeztek hibák az általad említett alapos tervezés ellenére is, akkor ez a lap a kínai pakliban is benne van. Így fölösleges „villámgyors” rendszerbe állítást és tömeg ontást várnunk a kínaiaktól. Látszólag az F-35 fejlesztése és gyártása előnyben van…

  14. Puma. Pannon Puma

    A fejlesztésekben a döntő a pénz ! Mérnök van elég Kínában, a technológiát pedig ellopják, megveszik és maguk is kifejlesztik.
    ( sőt, egyes ritka fémek is – egyelőre – náluk vannak bőségben )

    Jelenleg – legalábbis én úgy látom – a pénz a döntő ! Ebből pedig Kínának van a legtöbb – ha nominálisan nem is !

  15. A fejlesztésekben a döntő a pénz !

    Ha ma Magyarországnak adna valaki 63 milliárd dollárt, akkor sem gyártanánk le szerintem 20 év alatt 183 Raptort. Miért? Mert nincs egyetlen beszállító sem, aki képes lenne bármit adni hozzá. Nincs meg a műszaki kultúra, tudás és adatbázis + infrastruktúra a tervezéshez, fejlesztéshez és gyártáshoz. A II. Vh óta nem gyártottak itten csúcsvadászgépet és azt sem mi terveztük…

    Mérnök van elég Kínában, a technológiát pedig ellopják, megveszik és maguk is kifejlesztik.

    Még, ha 1:1-ben minden tervet megszereznek valami csoda fojtán, akkor sem biztos, hogy

    ad.1 megértik a terveket, baromira nem egyszerű terveket megérteni
    ad.2 a kínai ipar le tudja gyártani…

    BTW, miért tételezi fel mindenki, hogy a titkokra nem vigyáznak? Komolyan mondom olyan hozzáállás van, mintha az F-22 terveit az ecseri piacon meg lehetne megvenni…

    ( sőt, egyes ritka fémek is – egyelőre – náluk vannak bőségben )

    Téves. A kitermelés. Nagyon sok országban termeltek ilyet, csak a járulékos környezetvédelmi költségek miatt leálltak a kitermeléssel. Kínában nem nagyon foglalkoznak ilyen úri huncutságokkal így olcsóbbak is. Az, hogy Kína egyes részei lényegében emberi életre lassan alkalmatlanok, az a „ki nem szarja le” kategória…

    Egy 1,3 milliárdos országban, ahol 300-400 millió ember középkori szinten él, mindig találnak olyan biorobotot, aki 4-5 év után belehal a körülményekbe vagy lényegében nyomorék lesz…

  16. Molni te mindig felhozod a Kína nyomort .
    Csak aztán nehogy majd európára legyen ez igaz 40 év múlva.
    Vagy éppen a hódító szerepet betöltő USÁ-ra .
    Az emberi jogokat inkább tegyük félre hisz Amerika is ezt használja fel más államokkal szemben .
    Ezt szóvá is tették a múlt héten az oroszok vagy a Kínaiak .

  17. Az európai népességcsökkenés az őslakosok kihalása és azok egyszerű ki irtása más bevándorló népekkel.
    Belső háborúk amikkel nem is akarnak foglalkozni sem most sem a jövőben.
    De nem akarok belemenni egy immár inkább turbó európai témába .

  18. Snakeye: Ha molni hszére reagáltál, akkor érdemi választ kaptál. A teszteket egy nyilvános helyen végezték, lakópark van mellette és csillió spotter. Nem volt hír róla, mert mi lett volna? Amint kigurították újra és repült 2.jára is kint volt a hír.
    Ha erre ez a reakciód aztán jobb is ha a sarokba sírdogálsz tovább.

  19. amúgy szerintem az rémítő fanatizmus+koklerság+hozzánemértés, hogy egyesek egy 2.felszállásra ilyeneket irogatnak: „egy komplett/ működő gépet láttunk”
    meghogy beelőzi az ami F35 programot. Ehez képest az F35 variációk hetente 40-50ht repülnek.

  20. Nem ez volt a problémám!
    Az hogy mindenki csak azt tudja írni, hogy csak másolnak és nincs saját fejlesztésük. az azért nem úgy van!
    az egy dolog, hogy megérti a működést és látja a méreteket, de az anyagokat ugyan úgy ki kell fejlesztenie a gyártástechnológiát neki kell kifejlesztenie hozzá! Tehát igen is tudnak tervezni és vannak saját ötleteik is!
    Az a hatalmas környezetszennyezés amit állítanak. igen van környezetszennyezés és próbálnak is tenni ellene, de sok az illegális gyár amik nem tartják be az előírásokat! Az állami cégeknek kötelező ott is betartania! Kínában iszonyat sok pénzt fordítanak a környezetvédelemre! Többet mint az EU, de a területük is nagyobb, valamint 40-50 év szennyezését nem tudják 4-5 év alatt rendbehozni, de próbálnak tenni ellene.
    Magyarországon is vannak olyan területek amik a környezetszennyezés miatt olyanok mint a holdbéli táj és még vagy 20-30 év mire rekultiválják a területet. Szóval egy szót ne szóljon senki mert minden országnak van ilyen területe még az USÁ-nak is!

  21. „Egy 1,3 milliárdos országban, ahol 300-400 millió ember középkori szinten él, mindig találnak olyan biorobotot, aki 4-5 év után belehal a körülményekbe vagy lényegében nyomorék lesz…”

    nyisd ki a szemed és ugyanezt meglátod az EU-ban és magyarországon is!
    Keletmagyarország egyes vidékein középkori szinten élnak az emeberek. Biorobotot csinálnak az emberekből a cégek. 40-50 ezer forintokért dolgoznak napi 16-18 órát! Ez magyarország! Egy szót ne szólj a kínaiakra míg magyarországon ilyet megcsinálhatnak büntetlenül!

  22. Ha visszanézed és ezt írtam a J-18-ról!
    snakeye szerint:
    2011. április 24. vasárnap @ 20:02

    Azért látni még nem láttunk mert még egy fotót sem találtam róla se videót, csak rövid cikkeket. De ha igaz akkor lassan láthatunk róla néhány kiszivárogtatott képet, videót!

    A J-20-hoz csak annyit írtam, hogy a kínai oldalakon azt írták, hogy látták a 2. prototípust. Nem sztároltam és nem mondtam rá semmit! Csak azt kérdőjeleztem meg, hogy molni azt állította nem repkednek vele. Ezt Ő honnan tudja? Kapja a fülest a kínai hadügytől? bejelentik neki? Annó a JF-17 esnél is már túl voltak 3-4 felszálláson mire bejelentették, hogy most fog előszőr repülni. Lehet amit mutogatnak egy kirakatgép és másik bázison orba szájba reptetnek egy másik példányt csak nem kötik az orrára senkinek! Nem tudhatod. Én sem tudom, de nem elképzelhetetlen. Ez kína!

  23. Egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy középtávon Kína beelőzi az orosz hadiipart az 5G harci repülők terén. Elképzelhető, hogy többet gyártanak majd a hasonló képességű típusukból, még ha tervügyileg és meghajtóügyileg rájuk is vannak szorulva. Bár export szempontból nem sok olyan szövetségest találnak, akikkel lehetne vetetni belőle, talán Pakisztánnal egy párat, de saját maguknak csinálhatnak többszázat, ha az illetékes párttitkár is úgy dönt, akkor meg lesz csinálva.

  24. Nem úgy van az, hogy elkezdünk feléjük kacsintgatni, aztán majd Kínai fegyvereket vásárolnak az EU és NATO tagok. Mint mondtam az exporttal bajuk lesz, Az Észak-Korea vagy Mianmar féle csatlósokra nem érdemes ilyen haditechnikát bízni és nem szóbajöhető partner akad. Magyarország természetesen szóba se jöhet.

  25. Kínában iszonyat sok pénzt fordítanak a környezetvédelemre! Többet mint az EU

    Mivel az EU országok össznépessége cirka 500 milla, tehát Kínáé majd 3-szoros és ott valóban sok termelő üzem van és 50 év bemaradást kell behozni, ebben mi a meglepő és aláhúzandó? Ez arányosan lehet, hogy jóval kevesebbet jelent…

  26. Na megint nem olvasod végig amit írtam!
    „de a területük is nagyobb, valamint 40-50 év szennyezését nem tudják 4-5 év alatt rendbehozni, de próbálnak tenni ellene.”
    Ezt mintha nem olvastad volna! :)

    De ha csak ennyibe tudsz belekötni akkor örülj neki és ez legyen az összes örömöd az életben! :P

  27. Tilikov

    „Egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy középtávon Kína beelőzi az orosz hadiipart az 5G harci repülők terén. Elképzelhető, hogy többet gyártanak majd a hasonló képességű típusukból, még ha tervügyileg és meghajtóügyileg rájuk is vannak szorulva.”

    Ameddig a hajtómű kérdését meg nem oldják addig csak annyi gépük lesz amennyit az oroszok akarnak.Nem nehéz belátni,hogy egy 5.gen gép egy 4.gen hajtóművel(amit még mindig nem tudnak gyártani megfelelő minőségben és teljesítménnyel) már nem is 5.gen gép.

  28. OFF:

    Reklám következik :
    Sok feszültség van a fórumokban? Az emberek a haditechnikáról vitatkoznak? Adjon alájuk 1 SR2010 szoftvert és ott lerendezhetik egymás között. Amennyiben az olvasóknak bármilyen problémája lenne , a supreme ruler 2010-ben lerendezhetik a problémáikat.

    Reklám vége.

    Szerintem a legjobb s jól lehet vele „szimulálni” egyes országok gazdaságát s haderejét. Javaslom kipróbálásra.

    OFF vége.

  29. OFF

    A Cold War még nem jelent meg :S Pedig már írtózatosan várom… de addig is a 2020-al vígasztalom magamat = japánokkal lerohanom Észak-Koreát. :)

    Szerintem nagyon király game , csak az a baj , hogy irdatlan sok időt foglal le az ember életéből már csak a játék elején a szükséges egységek reaktiválása. Mondjuk én pl mindig az egységeknek a 50% szoktam reaktiválni , kivétel a szállító helikopter mert ott 75% , hogy betudjam vetni a légiszállítású gyalogságot . :)

  30. Személyes tanácsom a játékhoz : winamp-ban szedjél össze kb 5 órányi olyan zenét amit szeretsz és 1 könyvet. Indítsd el a játékot , rendezd el a dolgokat 1 évre előremenőleg , és hallgasd a zenét könyv olvasás közben.

  31. Snakeye, ha teheted, menj ki Kínába, ha nem, legalább nézz róla filmet, olvass róla nem propaganda, hanem leíró jellegű könyvet, blog, beszámolót, stb. Vagy csak egyszerűen beszélgess el egy Magyarországra kivándorolt kínaival, hogy miért jött ide, és miért nem megy vissza. Egyszerűen valami hihetetlen rózsaszín buborék él benned az országgal kapcsolatban, érdemes lenne túlnézni rajta egy picit, és közeledni a valósághoz. Ha ezt olvasod, ettél vacsorát, és egy összkomfortos lakásban vagy, ahol iható a víz és nincs szmog, ha kinyitod az ablakot, akkor már a kínai népesség túlnyomó többségénél szerencsésebb helyzetben vagy.

    A STOVL géppel kapcsolatban, az oroszoknak se sikerült ilyenből összehozni egy épkézláb példányt, kizárt, hogy a kínaiak 15 éven belül sorozatgyártsák, mert esszenciális technológiák hiányoznak hozzá. Egy techdemo elképzelhető 10 éven belül, de ezzel kapcsolatban eléggé szkeptikus vagyok. Arról nem is beszélve, hogy technológiailag egyértelművé vált mára a CATOBAR fölénye, a STOVL legnagyobb hívei, az angolok is váltottak, mert ugyan megépíteni drágább, de sokkal használhatóbb gépeket lehet vele felküldeni. Persze Kína egyelőre szinte bármilyen hordozónak örülne, hogy a régióban harmadikként ők is rendelkezzenek végre eggyel.

  32. A kínaiak már használják a Varjagot, Szu-33-asokkal(J-15 náluk a jelölése, ha jól tudom). Lassan 2 hónapja van működőképes hordozójuk.

    J-15 protó van. Hordozóra tudtommal még soha nem szállt le. Sorozatgyártott gép nincs. Pilóták elégséges számban valószínűleg szintén nincsenek.

    A hajó átépítésének vége felé van, talán már egyszer ki is futott.
    Ergo, a „használják már” kifejezés véleményem szerint finoman szólva túlzó.

    Még, ha a hajó ki is futott, és le is szállt rá gép, akkor sem értem, hogy n+1 kommentem és cikkeum után hogyan nem áll össze a fejekben, hogy szó sincsen arról, hogy hadrafogható a rendszer vagy legalább valódi rendszeres használhatnak nevezhető dolog legyen. Ott tartanak, mint a mi Gripen programunk a gépek érkezésének pillanatábam – kanadai felkészülés. Vas már van, képesség nincs.

    Nem értem, hogy miért kell folyamatosas tévdéseket leírni és felüllicitálni a valós képességeket.

    Van hordozójuk, és az oroszok rá sem ismernének a volt öreg teknőjükre.

    Kívülről vagy belülről? :)

  33. Amúgy, úgy tűnik, hogy a világ teljesen elsiklott a kínai hadiipar eggyik legjelentősebb híre fölött. Mindenki J-20/J-15 szorin csámcsog, de semmi jelentőséget nem tuljdonítanak a most nemrég megjelent fotóknak.

    http://img863.imageshack.us/img863/4091/j11bs1.jpg
    http://img38.imageshack.us/img38/720/j11bs2.jpg
    http://img9.imageshack.us/img9/1247/j11bs3.jpg

    Ezen már rendszerbe állítot J-11BS láthatóak, amik már teljesen hazai gyártásuak, beleértve a hajtóműveket is. Ha ez igaz, akkor megoldódni látszik a kínai repülőgépgyártás eggyi hatalmas problémája, mégpedíg saját gyártású hajtomű és vele együtt az oroszoktól való függés.

  34. A kínai hordozó még messze nincs kész. Egyenlőre az önvédeli fegyverzetének telepítését fejezték be. Elvileg idén szeretnék átadni és jövőre elkezdeni a kiképzéseket. Ez pár napos hír volt!

    Kolombusz
    Szeretnék Kínába kimenni és a saját szememmel látni a dolgokat. Egyenlőre azon ismerőseim elmondásaira támaszkodom akik többszőr jártak már kint. valamint pár kínai ismerősöm is van akik folyton azzal jönnek, hogy kína ilyen jó és európa szar hely meg ilyenek. Mondjuk Ők nem utcai árusok, hanem a gazdag réteghez tartoznak.

  35. „Az hogy mindenki csak azt tudja írni, hogy csak másolnak és nincs saját fejlesztésük. az azért nem úgy van!”

    Nem de az egész tömegtermeléses rendszer a másolás felé terel. Én a hagyományos SW iparban látom ezt jól, ahol ez különösen jól érvényesül és kvázi nincsenek Kínai cégek. Senki nem fejleszt. Mért fejlesztene, ha azt a konkurens simán lemásolja?
    Innen a technologiák 99% külföldi eredetű és a startégiai ágazatokban vagy 5-10éves késéssel lehet bármit odatelepíteni, vagy abszolute nem helyezhető oda a gyártás. Innen megent probléma az amire molni utalt, hogy hiába van pénzük az magában nem old meg rengeteg problémát.

    „Az a hatalmas környezetszennyezés amit állítanak. igen van környezetszennyezés és próbálnak is tenni ellene, de sok az illegális gyár amik nem tartják be az előírásokat! Az állami cégeknek kötelező ott is betartania!”
    Igazából teljesen mindegy mért. Ettől még a kirakat város Pekingben is a napok akár 50% nem blue sky day. (Azaz a környezetszennyezéstől az év felében nem látod az eget, csillagokat…), az EUban használatos légszennyezettségmérők amik még a Budapest csodát is bírják először újra kellett kalibrálni őket majd újakat szereltek fel. 10* eü határérték fölött uis nem mértek….

    A ritka földfémes story is hasonló, sokszor még ülepítőket se építenek, simán beleengedik a folyóikba a toxikus nehézfémeket. Ott ez nem „uniqum” mint MOon, hanem teljesen átlagos megszokott dolog.

    Szegénység mindenhol van. A világ leggazdagabb államaiban is. A probléma (bár kérdés az e) nem ez, hanem, hogy Kínában még US szinten sincs szociális védőháló. A legvadabnál is vadabb vadkapitalizmus ami ott megy.
    Egyik oldalon ez:
    http://v.youku.com/v_show/id_XMjYwNTk5MzMy.html
    Másik oldalon pedig az, hogy aki 20tól 65éves koráig napi 14hban dolgozott heti 6nap a „foxcon”nál annak még állami nyugdíja sincs. Amikor már nem bír dogozni, kimehet az utcára megdögleni.
    Ez a te imádott Kínád.

    remélem a megdöglenivel nem bántottam meg senkit de úgy érzem igazán jól jellemzi a szitut.

  36. Az nem lehet kérdés, hogy az átlag kínai zsebéből nagyon hiányzik ám az a sok milliárd dollár, amit a megahadsereg építésére költenek.

    Szegénység, és hadseregfejlesztés, atom és űrprogram a nyomorból – Kína, India, Pakisztán, Irán. Nem fog ebből jó kisülni.

    …szvsz jelenleg Irán profitál a nagyok fegyverkezéséből: Kína, és India nem fogja hagyni, hogy az orra előtt újabb olajmezőket foglaljon el az USA, Pakisztán mindemellett vallási kérdésben is érdekelt egy Irán elleni háború megakadályozásában.

  37. Az nem lehet kérdés, hogy az átlag kínai zsebéből nagyon hiányzik ám az a sok milliárd dollár, amit a megahadsereg építésére költenek.

    Akkor már inkább azok, amiket a yüan gyengén tartása végett dollárban tartanak, felhasználatlanul.

  38. Mackensen

    Ez csak a hajtómű miatt érdekes SZU-27/30-ast már másoltak annyit…
    Azt halkan jegyezném meg,hogy a hajtóműgyártás tetejét az 5.gen hajtóművek jelentik nem pedig az a 4.gen hajtómű ami kb 30 évet késett.

  39. Kolombusz, az azért, nem épp akkora megahadsereg, mint amit a DoD számunkra sugallni szeretne. A pénzt elsősorban mindenféle fejlesztésbe ölik. A másik részét, meg fizetésekbe. Ha utánanézel a wikin, hogy a modernnek mondható felszerelésből mennyi van, akkor belátod, hogy nagyon távoli a „sárga veszedelem”

    Dudi. Azért mégiscsak érdekes dolog ez a hajtomű dolog bárki bármit mondjon. Még egy terület, ahol megszünt az oroszoktól való függés. Ennek függvényében asszem még távolabbra kerül az esetleges su35 eladás.

  40. Van amiben már jobbat csinálnak „rizsesék”! Rakétafegyverzetben pl már a saját SD-10 (PL-12) messze jobb mint az orosz R-77! Elektronika terén megint csak jobb a színvonal. az oroszoktól beszerzett SzU-27 variánsok fedélzeti elektrónikáját lecserélték saját gyártásura. A kijelzőket, HUD rendszert. Az orosz rendszer állítólag nagyon sűrűn meghibásodott és a tudása is kevesebb volt a kínainál!

  41. snakeye

    Ezt arra alapozod,hogy ők mondják vagy van valamilyen tapasztalt ami alátámasztja.

    AESA radar(tudtommal ez a legnehezebben előállítható elektronikai alkatrésze egy repülőnek),rakétaindításra figyelmeztető rendszer?

  42. Van amiben már jobbat csinálnak “rizsesék”! Rakétafegyverzetben pl már a saját SD-10 (PL-12) messze jobb mint az orosz R-77!

    És ezt mi alapján lehet kijelenteni…?

    Elektronika terén megint csak jobb a színvonal. az oroszoktól beszerzett SzU-27 variánsok fedélzeti elektrónikáját lecserélték saját gyártásura.

    Ez nem feltétlen jelenti, hogy jobb. Viszont lehetőséget ad a fejlődésre és nem árt, ha egy komoly képességnek hazai supportja van…

  43. 1.
    A rakéta fegyverzetet arra alapozom, hogy amíg az orosz cerkák még a földön 0 reporával is 50% selejt, addíg a kínai cerkák 200repidővel még mindig hozzák az előírt értékeiket.
    Összeszedek a héten pár adatot mindkét fegyverről és összehasonlíthatod magad is!

    2.
    A kínai elektronika azért került a gépekbe mert megbízhatóbb! az orosszal szenvedtek mert folyton meghibásodott. A régi orosz analóg műszereket és monocrome kijezőket mind lecseréltél szines LCD-re, jobb a felbontása, használhatóbb. Nem kicsit könnyítve a pilóta munka körülményeit! Erről is előbányászok valamit a héten!

  44. snakeye

    Az oroszok már jó ideje használnak színes folyadékkristályos kijelzőket amit maguk gyártanak.Az új gépeken azért vannak analóg műszerek mert ők igényt tartanak rá nem pedig azért mert nem tudják őket mással helyettesíteni.De ha ez zavar téged akkor megnyugtatlak a MIG-29K/KUB,MIG-35,SZU-35BM,PAK-FA,JAK-130-ban már nincsenek analóg műszerek.
    MIG-29K/KUB
    http://1.bp.blogspot.com/_44d3OT-xI3U/SUlVM2-C-qI/AAAAAAAAAi8/BZn9Cy7fcTs/s1600-h/MiG-29K+Simulator-1.jpg
    MIG-35
    http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads/2008/10/mig-35-cockpit-2.jpg
    SZU-35BM
    http://www.maquetland.com/v2/images_articles/su35bm-6.jpg
    PAK-FA(legalábbis ők azt mondják,hogy ilyen mindenesetre a HUD hasonlít a gépben lévőre)
    http://www.kerozingozos.hu/wp-content/uploads/2011/03/pakfa-cockpit.jpg
    JAK-130
    http://www.vojsko.net/photo/letecka/bitevni/jak130_cockpit.jpg

  45. dudi
    első kép valami izraeli gépé a kiírás szeint a második a JF-17esére emlékeztet de még a prototipuséra és nam a szériagépekére.
    Egyik sem nyert!

    És mint írtam a kínaiak állítása szerint a saját gyártmány megbízhatóbb!
    ettől lesz jobb!

  46. http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://sportscarforums.com/gallery/data/731/Su30_Cockpit.jpg&imgrefurl=http://sportscarforums.com/gallery/showphoto.php%3Fphoto%3D17405&usg=__R6NGhkWCed1HLVS1BFUsEaHAMSo=&h=370&w=500&sz=51&hl=hu&start=31&zoom=1&itbs=1&tbnid=2nHFxcOD1n0LSM:&tbnh=96&tbnw=130&prev=/search%3Fq%3DSzu-30mkk%2Bcockpit%26start%3D20%26hl%3Dhu%26sa%3DN%26ndsp%3D20%26biw%3D1024%26bih%3D577%26tbm%3Disch&ei=8yK3Tci0C8bStAbw-fDaDQ

  47. Allesmor Obranna

    Dudinak igaza van, valóban nem a műszerfal kialakítása határozza meg egyes egyedül azt, hogy egy gép mennyire potens csapásmérő. És abban is igaza van, hogy az oroszok újabb gépeinek kabinkialakítása hasonló a kortárs nyugati gépekéhez. Az is igaz, hogy jelenleg csak korlátozott számban van MiG-29K/KUB, az se odahaza, MiG-35-ösből egy vagy két példány repül, ha repül, a Szu-35BM/Sz-ből két darab van, csakúgy mint a PAK-FA-ból.

    De a szintén linkelt Jak-130-asból már egyre több, csakúgy mint a Szu-34-esből, melynek nemrég leszállított négyes kontingenséből a 06-os gép kabinja pl. így néz ki:

    http://s005.radikal.ru/i211/1009/a2/5e5c71b88dd8.jpg

    http://i066.radikal.ru/1009/8f/0f7b99c95412.jpg

    Ennyi. Jó-e vagy sem, döntse el ki-ki maga.

  48. snakey

    http://sportscarforums.com/gallery/data/731/Su30_Cockpit.jpg

    Ez a kép akart lenni?
    El kell keserítselek, kicsit kevered a szezont a fazonnal.
    A Kínia SZU-30MKK-at az oroszok szállították olyan műszerfallal amilyen most van neki(felső kép)és ezt másolták le az Kínaiak nem pedig a 80-as évekbeli műszerfallal adták(alsó kép)és ezt alakították át rizsesék.A felső képen valóban valamelyik SZU-30MK variáns van míg az alsó képen sima SZU-30 a kettő között kb 20 év a különbség ezen kívül ég és föld.

  49. Egyébként ha már így kabin ergonómiáról esik szó, miért nincs több gépen olyan HOTAS kialakítás, mint az F-16-on?
    A könyöklőkön tartott jól elkülönülő két kéz nekem sokkal előnyösebbnek tűnik nagyterhelésű fordulóknál, mint a középen, hagyományos helyzetben lévő botkormány ahol a jobb csak azon támaszkodik, mégis gyakorlatilag az összes típusnál a régi rendszer maradt. Pedig az FBW miatt kb. oda teszik ahova akarják, mivel nem kell fizikailag mozgatni vele semmit. Meg így talán még közelebb is lehet a két láb, és nem kell olyan széles kabin, javítva ezzel a kilátást.

  50. Belinkelem majd a kínai oldal. Ott nincs kép csak leírás bár nem tudsz kínaiul,de ott írták, hogy a HUD-ot azért cserélték le a kínai gyármányura mert nem bírta a trópusi levegőt és párásodott, valamint éjszaka haszálhatatlan volt. Nem a kínézet számít, de az hogy használahatóbb az igen. És mint olvastam az orosz nem éppen volt használható. :P

  51. Kolombusz!
    A F-22-nél és az F-35-nél is jobb oldalt van „botkormány”. A F-16-sal „egyidősek” közül a Falconon alkalmazták először ezt a dolgot, ha jól tudom. De javítsatok ha tévedek. Az LM-nél bevált. S a nagyterhelésű manővereknél biztos, hogy valamilyen szinten ez előnyt jelent.

  52. Kolombusz

    Az F-16 botkormányának azt róják fel hibaként,hogy sokkal nehezebben fejtesz ki erőt ha a csuklódat úgy kell forgatnod hogy az ujjaid felfelé nézzenek(jobb kézzel jobbra) mint a másik irányba amikor a mozdulat végén a kézfejedet látod.A botkormánynak van minimális mozgási tartománya az F-16-nál is de alapvetően a rá kifejtett erő nagyságából következtet arra,hogy mit szeretnél csinálni.

  53. Egyébként ha már így kabin ergonómiáról esik szó, miért nincs több gépen olyan HOTAS kialakítás, mint az F-16-on?

    Tudtommal minden korszerű gépen HOTAS van, de a kialakítás nem azonos minden gépen. Az alkalmazott elv az azonos, nem a megvalósítás.

  54. Molni
    Tudom, az olyan a jobb-bal kialakításra vonatkozott, a Hotas annak típusára.

    Hornet, tényleg:
    F-22:
    http://www.456fis.org/MISC.-3/FA-22%2520Raptor%5B1%5D.jpg

    F-35:
    <a href="http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.thehotjoints.com/wp-content/uploads/2010/11/f35-cockpit_thumb.jpg&imgrefurl=http://www.thehotjoints.com/2010/11/15/obama-to-israel-f-35-jets-in-return-for-settlement-freeze/&usg=__1Em0kuFDmh0AlKx_fIq6pg95kn0=&h=297&w=422&sz=44&hl=hu&start=30&sig2=sfH-feH8_9N4Axyt4Prokg&zoom=1&tbnid=PMXTJ6Bha-4lbM:&tbnh=131&tbnw=175&ei=1S-3TaSDJI_p4wahtswL&prev=/search%3Fq%3Df-35%2Bcockpit%26hl%3Dhu%26biw%3D1280%26bih%3D905%26site%3Dsearch%26tbm%3Disch0%2C191&itbs=1&iact=hc&vpx=125&vpy=576&dur=2518&hovh=188&hovw=268&tx=160&ty=159&page=2&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:30&biw=1280&bih=905"link

    Elég korrekt mind a kettő, az F-35 a szélesvásznú díjat biztos elviszi ezzel:)

  55. Teljesen értelmetlennek tartom a vitát, hogy kié a jobb kína vs. orosz fegyverzet, kijelző, rakéta stb. Papíron a legjobban felszerelt szu30 az az indiai változat MKI ha jól emlékszem. Tolóerő vektoros kormányzás + radar a gép hátúljába stb. A kínai J-11BS-ből hiányoznak ezek a dolgok a képek alapján.
    Amit viszont fontosnak tartok, az a folyamat, ami közel 20 éve tart. Ez arrol szólt, hogy a 90 évek elején a kínaiak az oroszok nettó fegyvervásárlói voltak. Szinte mindent tőlük vettek: tengeralattjárót, rombolót, vadászgépet, helikoptert, szállítógépet, légvédelmi rakétát stb. Ez 20 év lefogása alatt mára már a 0 közelít. A belinket J-11BS azt hivatott bizonyítani, hogy elkezdtek rendszerbe állítani 100% kínai gyártású gépeket, beleértve a kínaiak leggyengébb pontját, a hajtóműveket is. Ez a tendencia pedíg úgy tűnik, hogy nem fog megállni, hanem inkább erősödni fog. Egyre több teljesen kínai gyártású felszerelés fog megjelenni, amik az orosz piacokra fognak hajtani.

  56. Puma. Pannon Puma

    Na, megjelent az első kép a J-15 hajófeldélzeti gépről is !

    Az oroszok meg vakarhatják a fejüket ! Két Szu-33 gépet akartak venni tőlük a kínainak – persze nem adtak el ! Erre Ukrajnától vettek egyet és az alapján fejlesztették ki saját hajófedélzeti gépüket !

    Az átalakított Verjag pedig az év vége felé megkezdheti a próbautakat !

    A kínai fegyver-fejlesztés tempója félelmetes …..

  57. A kínai fegyver-fejlesztés tempója félelmetes …..

    13 évvel a megvétele után lassan hajózhatóvá tudtak tenni egy szerkezetkész konvencionális hordozót, amely alapkoncepciója finoman szólva is korlátozottan szerencsés, és elkezdtek lemásolni egy saját fejlesztője által zsákutcának ítélt és lecserélésre váró repülőgépet.

    Egyébként tényleg egész jó a tempó, de egyrészt nagyon mélyről indultak, másrészt ez pont egy olyan terület, ahol nem állnak túl fényesen.

  58. Kolombusz, a kijelentésed mondjuk úgy, hogy fedi a valóságot, de nem feltétlenül igaz:)
    A hajót valóban tizen akárhány éve vették, de gyakorlatila 2009 ig nem nyúltak hozzá, azon kívül, hogy lefestették. A késedelmet pedíg a kínai hadseregen belüli különféle nézetek közötti harcoknak tulajdonítják. Több irányzat létezett, az eggyik feleslegesnek ítélte az anyahajót míg a másik nem. Ha jól tudom félig meddig hivatalosan is kiképzőhajónak szánják a Varyagot, míg a hazai készen nem lesz.

  59. Ehunn J-15 fényképek. Aki még nem látta volna őket, most kedvére élvezkedhet:)

    http://img707.imageshack.us/img707/3757/j151r.jpg
    http://img806.imageshack.us/img806/187/j152.jpg
    http://img717.imageshack.us/img717/8564/j153.jpg
    http://img215.imageshack.us/img215/4032/j154.jpg
    http://img13.imageshack.us/img13/6684/j155.jpg
    http://img101.imageshack.us/img101/1866/j156.jpg
    http://img816.imageshack.us/img816/8025/j157.jpg
    http://img62.imageshack.us/img62/7158/j158.jpg
    http://img864.imageshack.us/img864/8773/j159.jpg
    http://img52.imageshack.us/img52/2882/j1510.jpg
    http://img840.imageshack.us/img840/9927/j1511.jpg
    http://img689.imageshack.us/img689/1442/j1512.jpg
    http://img9.imageshack.us/img9/4230/j1513.jpg

  60. Minden esetre, F15 nem a várva várt gép. Ez ugyanis csak 1 sima hajófedélzeti gép, behajtható szárnyakkal meg egyébbel. Az F35 klónra várnak a hírre éhes népek. Az egésznek az alapja pedig valószínűleg az itt is mutatott műszerfal.

  61. Gyerekek, ez már vicc……
    Az off-ok váltakoznak egymás b..tatásával. Molni olyan, amilyen. Ha valakinek nem tetszik, írjon olyan igényes összefoglalókat, mint ő, utána fikázhat.
    A Varjagot tényleg „átmeneti megldásnak”, „tanulópénz”-nek vették. A J-15 sem végleges hordozóváltozat. Számoljunk már le azzal, hogy a kínaiak hülyék. Egyáltalán nem. Sőt. Előbb megteremtették az erős költségvetést, utána megteremtik a stabil globális hatalmi hátteret. Nem kell ehhez azonnal csúcshaderő. Az már megvan a bankokban, a tízmillió fiatal kínai mérnöktanuló fejében. Hosszú távra terveznek.
    Véleményem szerint a Varjag és a J-15 is egyaránt demo. A képességek demonstrálása. Figyeljétek meg, melyik EU-ország, vagy NATO-ország lesz, amely – jó pénzért – vagy szükségből – hozzásegíti Kínát a hiányzó tech-hez…

  62. Nem igazán tudják hozzásegíteni, mert Európának sincsnes meg önerőből az, ami kellene. A CATOBAR-os horodzó. A QE katapultjai – legyenek bármilyenek – tudommal jenki importból lesznek. A francia hordozó gőzkatapultja sem francia emlékeim szerint.

    CATOBAR-os gépet a franciák fejlesztettek ki egyedül az elmúlt 30-40 évben európában. Az RN F-4K gépeket vett és tett bele RR hajtóművet, de a gép nem angol volt. Az utolsó saját brit CATOBAR gép talán a Buccaneer volt.

  63. Halvány fogalmam sincs. Úgy tudom, hogy a Varyagot fel szándékoztak szerelni gőzkatapulttal a szovjetek, de aztán nem lett belőle semmi. Ez alapján feltételezhető, hogy a su-33nál is gondoltak erre…
    A Melbournet gyakorlatilag a kohó szájából sedték ki. Ha még megvolt rajta gőzkatapult az olyan Sao Paulos lehetett, de indulási alapnak több mint semmi.
    Azt nem értem, hogy miért nem fejlesztenek ki a JL-8-ból egy Goshawk-szerüséget? Ha a Varyag tényleg iskolahajó lesz, egy ilyesmi bőven elegendő kéne legyen.

  64. <Halvány fogalmam sincs. Úgy tudom, hogy a Varyagot fel szándékoztak szerelni gőzkatapulttal a szovjetek, de aztán nem lett belőle semmi.

    Akkor miért síugró sáncos a hordozó? Nem tűnik logikusnak az, hogy kiépíted a hajó orrát, aztán pár év múlva bonthatod le, mert katapultot akarsz.

    Ez alapján feltételezhető, hogy a su-33nál is gondoltak erre…

    Kb. 30 db Szu-33 épült. Mind rég és kb. mind egyidőben tudtommal. Nem valószínű, hogy bármelyik is CATOBAR kompatibilis lenne, mert pont azért lettek anno kiválsztva, mert előrehaladottabb állapotban voltak, mint a MiG-29K és nem azért, mert megfelelőbbek voltak. A gyorsaság és pénzhiány sem azt sugallja, hogy akár egy gép is CATOBAR üzemre alkalmas legyen, idő sem pénz volt a gépet áttervezni. Hajó sem volt hozzá a láthatáron sem.

  65. Háát, lehet dudi többet tudna mondani erről. Ő olvasottabb szovjet/orosz haditehnika terén. Valahol régen olvastam erről a katapultos dologról. Nem akarták lebontani a sísáncot, hanem a szögfedélzetbe akarták építeni és párhuzamosan használták volna a sísáncot a katapulttal.
    Vagy valami ilyesmi…

  66. Tudtommal csak az Ulyanovsk classra akartak Szovjetek katapultot, illetve ott olyat olvastam, hogy vmi rendes AEWet is szerettek volna rá az meg nehezen megy katapult nélkül ebből gondolom. Ergo sztem legalább terv szinten már vmi elképzelésük volt, a katapultos Su33ról.

    Sztem nem valószínű. A „beton” hordozóról rengeteg spotter képet láttunk, márpedig akármilyen katapultot, su33at baromis sokat kellene tesztelni és se a fedélzeten, se képeken nem láttam katapultra utaló nyomokat. Ha lenne folyamat gyakorlatoznának rajta…