Az elmúlt napokban újabb lépést tett előre a jelenlegi brit légi-utántöltő repülőgépek leváltását célzó FSTA program, a már átalakított első tankerrel érdekes bemutatót végeztek a minap.
A Brit Királyi Légierő által megrendelt, civil gyártósoron gyártott és Airbus Military által átalakított A330 MRTT repülőgép némileg különbözik a többi, hasonló feladatú, európai gyártású tankergéptől, mivel az olasz KC-767-esekhez hasonlóan három hajlékonycsöves utántöltő rendszert alakítottak ki rajta, a szárnyakon lévő Cobham 805E gondolákon kívül a törzs alatt, a merevcsöves rendszer helyett szerelték fel a harmadik egységet. A gépre végre teljes pompájában szeli a levegőt, már végrehajtották az első „száraz” csatlakozásokat is, ezúttal a három kiengedett utántöltőcső viselkedését vizsgálták. Az alábbi képet a Spanyol Légierő egyik EF-18 típusú vadászbombázójának fedélzetéről lőtték.
Nagy-Britanniában a ’90-es évek végére kezdett kerekedni a légi-utántöltő repülőgépek (Lockheed TriStar és Vickers VC10) cseréje, ám konkrét lépések csak az ezredforduló után történtek. Ekkorra biztossá vált, hogy új gépek beszerzése helyett csupán bérelni fogják az újgenerációs tankereket. Ahogy már megszokhattuk, itt is két versenyző küzdött a megrendelésért: az Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-767. Az Airbus Military gépét az Air Tanker Limited (Rolls-Royce, Cobham, EADS, Thales Group), míg a riválisét a Tanker Transport Services Consortium (British Airways, Boeing, BAE Systems, Marshall Aerospace, Serco, Spectrum Capital) menedzselte.
2004 januárjában a brit védelmi minisztérium az Airbus gépét választotta ki, így az AirTanker csoporté lett 13 milliárd fontos (20.3 milliárd dolláros) üzlet, melynek keretében 14 gépet bérel tőlük a RAF. A tankereket a légierő műszakijai üzemeltetik majd, a szakemberek átképzése januárban veszi kezdetét. A gép üzemanyag-áttöltési tesztjeit tavasszal kezdik meg, és ha minden jól megy, a gépet még 2011 folyamán átveheti a Brit Királyi Légierő.
Az F-35-höz nem merevcsöves kell?
A ‘C’ verzió hajlékonycsöves rendszert igényel. A britek már döntöttek, hogy a ‘B’ helyett ‘C’ érkezik a QE-re.