|

HTKA Hírhalom 2010. 50. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A napokban kapott publicitást azon kis szösszenet, miszerint az aktuális afganisztáni kiküldetésükre Marokkóban készülő belga F-16-osok egyike még novemberben némi bosszúságot okozott az aggregátorral nem rendelkező marokkói és algériai állampolgárok egy részének azáltal hogy túl alacsonyan repülve elvágott egy elektromos vezetéket.

A Belga Légierő gépei minden évben Marokkóban gyakorolják az alacsony repülést – novemberben a 350. Század 7 gépe vendégeskedett az észak-afrikai államban és az egyik pilótának valahol Meknes városának közelében sikerült benéznie az elektromos hálózatot. A gépnek nem viselte meg az eset, ugyanakkor egy időre elektromos áram nélkül maradt Marokkó és Algéria egy része.

Az első marokkói F-16 a Forth Worth-i betonon 2010. szeptember 21-én.

Az első marokkói F-16 Forth Worthban | Lockheed Martin photo by Randy Crites ,



Pár napja írtuk, hogy bár nem teljesen biztos, de várhatóan december 18-án megkezdődik az Orosz Haditengerészetnek, konkrétan a kissé leamortizálódott Fekete-tengeri Flottának szánt 3 Krivak IV-osztályú fregatt közül az elsőnek az építése.

Nos, szombaton a Janatar Hajógyárban valóban sor került az immáron bizonyosan a cári Oroszország utolsó éveiben haditengerészeti minisztereként is szolgált Ivan Grigorovicsról admirálisról elnevezett fregatt gerincfektetésére.

A DCNS megkezdte a Francia Haditengerészet számára szállítandó 3. FREMM fregatt építési munkálatait, a héten sor került az első lemezvágásra.

A francia DCNS Lorient-i hajógyárában 2007-ben kezdték meg az első FREMM fregatt építését, mely 2010. április 29-én került vízre.

FREMM - D650 Aquitaine

A FREMM fregattok első hajója, a leendő D650 Aquitaine ezen a fotón még lepelbe burkolózva | Forrás ,

Továbbra is a hajós vonalon maradunk, azonban a fregatt kalibernél kisebbre váltunk. A török parti őrségnél folyamatban van egy teljesen új hajóosztály beszerzése – az olasz Commandante-osztályra alapozó 1 700 tonna vízkiszorítású, cirka 88 méter hosszú járőrhajók eddig nem meglévő képességgel ruházzák fel a török parti őrséget.

A beszerzendő 4 hajó SAR feladatok ellátására lesz alkalmazva. Méreteik és képességeik messze meghaladják a parti őrség eszköztárában eddig megtalálható hajóikat – többek között helikopter hordozására alkalmasak, mely ugyebár a SAR profil nélkülözhetetlen kelléke.

Az osztály első hajóját, az SG-701 TCSG Dost-ot idén júniusban bocsátott vízre, átadása 2011 folyamán lesz esedékes. A második hajó, az SG-702 TCSG Güven december 17-én csobbant a vízbe az RMK Marine Shipyard isztambuli hajógyárában.

SG-702 TCSG Güven

SG-702 TCSG Güven | denizhaber.com.tr ,

A szintén isztambuli Istanbul Shipyard gyártotta le a román határőrség által, EU-s támogatásból megrendelt 5 db SNR-17-osztályú folyami járőrhajót. A mintegy 7,5 millió eurós megrendelést idén januárban nyeret el a török hajógyár, az alumínium törzsű járőrhajókat pedig a múlt héten adták át a megrendelőnek. Ha minden igaz kettő az ukrán, 1-1-1 pedig a magyar, moldáv és a szerb határra kerül.

Ezen aprócska megrendelés egyébként abból a szempontból nevezetes a török hajógyártásnak, mert ez az első alkalom, hogy európai fegyveres szervezetnek szállítottak.

A Brit Királyi Légierő első A330 FSTA légi utántöltő gépével elvégezték az első levegőben történt összekapcsolódást. Természetesen ez még csak egy száraz kapcsolódás volt, vagyis üzemanyag átadásra nem került sor. Az üzemanyagra hiába váró gép a spanyol légierő egyik EF-18-as vadászbombázója volt. Az Airbus Military szóvivője elmondta, hogy a 140 perces bevetés és az azt követő második repülés során az egész tankolási tartomány mind sebesség, mind magasság határain tesztelték az utántöltőt, de az mindig jól teljesített. A gép szárnyai alá a Cobham 805E hajlékony csővel felszerelt utántöltő konténer volt felszerelve, melyet szintén első alkalommal használtak.

Az A330 MRTT FSTA találkozása a spanyol Lódarázzsal

Az A330 MRTT FSTA találkozása a spanyol Lódarázzsal | Airbus Military ,

A Rosoboronexport következő év márciusában megkezdi Mi-17V5 típusú helikopterek átadását India számára -állt az indiai védelmi miniszter levelében. A 80 helikopterre szóló szerződést még 2008 decemberében írták alá, melynek értéke 1,345 milliárd dollár.

Szintén az IAF helikopterflottájával kapcsolatos, de negatív jellegű hír, hogy lezuhant az egyik Mi-26-os helikopterük. Az estre kedd délelőtt Satwari környékén került sor, amikor is percekkel a felszállás után baj történt, és a helikopter a földnek csapódott. Az esetben 8 ember megsérült, mindenkit azonnal a satwari kórházba szállítottak. A baleset okait még nem tudják.

December 15-én egy fontos és hosszú korszak ért véget a Királyi Légierő és a Királyi Haditengerészet életében, miután brit felségjellel az utolsó repülésüket is elvégezték a Harrierek. Az ikonikus helyből fel és leszállásra képes típus búcsúrepülésére 16 példány részvételével került sor a RAF Cottesmore légibázisáról indulva, helyi idő szerint 13:15-kor.

A 90 perces repülés során a 13 együléses és 3 kétüléses gépből álló kötelék útba ejtette a legfontosabb RAF bázisokat, és elrepültek Wyton, Cranwell, Waddington vagy éppen Scampton fölött. Az eseményre az egyik Harrier különleges festést kapott, a RAF korai Harrier festésével látták el. Összesen 4 különleges festésű gép vett részt a repülésen, igaz, a másik háromnak csak a függőleges vezérsíkja volt kipingálva az üzemeltetők jelzésével. Két gépen a RAF 1. valamint 4. ezredének festése volt látható, a harmadik gép pedig a Royal Navy ezredének jelzéseit viselte magán.

http://www.youtube.com/watch?v=6Br0Pcjyoec

Szingapúr érdeklődését fejezte ki a U.S. Navy állományából hamarosan kivonásra kerülő P-3C Orionok iránt. Mark Jarvin, a P-3 program vezetője szerint a városállamban 4-5 gép megvételéről gondolkodnak, melyekkel a tengeri járőrözésre jelenleg használt Fokker 50-eseket váltanák ki. A gépek felszereltsége hasonló lenne a Tajvan által nemrégiben rendelt 12 gégéhez.

—–
Közreműködött: Tcat

10 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 50. hét”

  1. „A szintén isztambuli Istanbul Shipyard gyártotta le a román határőrség által, EU-s támogatásból megrendelt 5 db SNR-17-osztályú folyami járőrhajót.”

    Vajon mi, akik sokkal régebben léptünk be az EU-ba ( és a NATO-ba is ) mint a románok, miért nem kapunk ilyen támogatást? A 30 éves naszádokat használó Dunai Flottillánkra is bőven ráférne egy kis upgrade… :-((

  2. „1-1-1 pedig a magyar, moldáv és a szerb határra kerül”
    Vajon milyen magyar határszakasztól lehet itt szó?
    Aligha a Marosról, más magyar-román határvíz meg nincs, ez tévedés lesz.

    A Tisza még, hála Istennek, nem határfolyó, vagy valaki tud már valamit?!