|

Business as usual

Feburuár 20-tól 24-ig került megrendezésre Abu Dhabiban, az Egyesült Arab Emirátusokban az IDEX 2011 (International Defence Exhibition and Conference), a Közel-Kelet és Észak-Afrika egyik legnívósabb és legnagyobb volumenű védelmi-ipari szakkiállítás és konferencia, amin tömegével vesznek részt a világ nagy hadiipari vállalatai. Ebből kifolyólag több szerződés is nyélbe üttetik, illetve sok pletyka terjed el vagy nyer megerősítést/cáfolatot. Hírünkben most kizárólag a rendező ország által végrehajtott fontosabb mozgolódásokra koncentrálunk.

Miközben a Közel-Kelet, és úgy összességében az arab világ a forradalom lázában ég, és évtizedes rendszerek dőlnek meg, az Emirátusokban dollár-milliárdok cserélnek gazdát. Hiába, az üzlet az üzlet, és nincs megállás még ilyen időkben sem. Sőt, a kialakult „forró” szituáció még inkább serkentőleg hat azokra az államokra, amikben még nem fajult a helyzet az egyiptomi vagy a bahreini szintre, mégpedig azért, mert további haderőfejlesztéssel biztosíthatják a védelmüket – kívülről és belülről egyaránt. Utóbbi persze más, békésebb módszerekkel is elérhető, de ezt a döntés bízzuk rájuk, és koncentráljunk a vásárlások tárgyaira.

Az Egyesült Arab Emirátusok 275 millió dollárt (1 milliárd dirham – a helyi pénznem) szán Sikorsky UH-60M flottájának továbbfejlesztésére. Ez a helikopterek felfegyverzésében nyilvánul majd meg, ugyanis a katonai vezetés célja, hogy a jelenleg csak szállítási feladatokra alkalmazott forgószárnyasokból támadóhelikoptereket faragjanak. Ehhez 23 példányt szerelnek fel (a meglévő 40-ből) fegyverfelfüggesztőkkel. A majdani arzenál irányított és nem irányított rakétákból, valamint egy forgatható gépágyútoronyból áll majd.

A munkálatokat a Sikorsky egy helyi céggel (Abu Dhabi Technologies) közösen végzi majd. A leendő UH-60-konfiguráció, melyet az Emirátusok használhat, a „Battlehawk” lesz, melyet UH-60L néven is emlegetnek. Ez gyakorlatilag minden olyan fegyvert használhat, amit az AH-64 Apache is, pusztán a hordozó platform más. Mivel a rendszer még mindig fejlesztés alatt áll, így a szállítások várhatóan csak 2014-ben kezdődhetnek el.

De nem csak amerikaiakkal volt tele a placc, ugyanis Oroszország is képviseltette magát. Pontosabban harminchárom kisebb-nagyobb orosz vállalat, melyek között ott volt a Rosoboronexport is. Az állami fegyverexportőr a rendezővel is aláírt egy szerződést, mégpedig 74 millió USD értékben. Ezért cserébe az Emirátusok 135 BMP-3 kétéltű gyalogsási harcjárművét modernizálják majd.

Az Emirátusok BMP-3 harcjárművei egy gyakorlaton ,

A pilóta nélküli repülőgépeiről elhíresült General Atomics kooperációs szerződést kötött az International Golden Group vállalattal, mely a külföldi haditechnikai eszközök terjesztésével és a szerződéskötésben való segítségnyújtással foglalkozik az Emirátusokban. Feladatuk mostantól a Predator XP UAV patronálása is lesz, melynek semmi köze a népszerű operációs rendszerhez. Pusztán egy üzleti fogásról van szó, melyet a GA hajtott végre az amerikai törvények kicselezésének céljából. Az Egyesült Államokban ugyanis megszigorították a fejlett haditechnika eladását olyan országok részére, melyek nem tagjai a NATO-nak vagy közeli szövetségesek. Ebbe beletartozik az MQ-1 és MQ-9 is, ám a General Atomics nem is ezek szeretné eladni, hanem a módosított XP verziót.

Nem kell hozzá sok furfang, hogy átlássunk a szitán, és ez nem is véletlen. A Predator XP eladását ugyanis Washingtonban is jóváhagyták, így azt az IGG nyugodt szívvel ajánlhatja az Emirátusok hadvezetésének is. Maga a repülőgép szinte mindenben megegyezik a USAF által használt Predatorral, felszereltsége pedig a megrendelő igényei szerint változtatható.

Végezetül pedig egy érdekes és meglepő hírrel szolgálhatunk. Mindenki számára ismert tény, hogy az Emirátusok fejlett kiképző-repülőgépre kiírt tenderén az olasz Aermacchi M-346 legyőzte a dél-koreai T-50 Golden Eagle-t. Az eredményhirdetésre még 2009-ben került sor, és akkor arról volt szó, hogy 2012-től megkezdődhetnek a szállítások. A tervek szerint 1,37 milliárd dollár értékben 48 Master kerülne az arab országba, melyek könnyű támadó feladatokra is alkalmasak lennének, valamint járna hozzájuk szimulátor is.

[singlepic id=973 w=584]

Nos, az elmúlt két évben nem történt gyakorlatilag semmi, ami előremozdíthatta volna a folyamatot. A hírekben mindig elolvashattuk, hogy „a tárgyalások folyamatban vannak”, és hogy „még néhány részletet meg kell beszélniük a feleknek”, érdemi haladásra azonban nem került sor. Igaz ugyan, hogy létrejött egy közös vállalat, mely elkezdte egy összeszerelő üzem felhúzását, ahol kompozit elemeket gyártanak majd katonai és civil repülőgépek számára, de magát a megrendelést még nem sikerült aláírni.

Mostanra odáig fajult a helyzet, hogy az Emirátusok megszakította a tárgyalásokat az olaszokkal. A helyi katonai vezetők ezt azzal indokolták, hogy most magasabb prioritást élvező programokkal kell foglalkozniuk, mint például a C-17 Globemaster III vagy az A330 MRTT tanker-beszerzés.
Ettől azonban nem kell megijedni, ugyanis ipari források szerint csak egy kis időre van szüksége az Emirátusoknak, hogy összeszedje magát. Felmerült, hogy esetleg új tender írnak ki, amin újra indulhat a KAI a T-50-nel, de ezt a dél-koreai cég cáfolta, ugyanis velük az olaszok győzelme óta nem tárgyaltak az arabok. Vincenzo Giangrasso, az Alenia Aermacchi ügyfélszolgálatának alelnöke szerint a tárgyalások csak ideiglenesen szakadtak meg, és nemsokára biztosan megkötik majd a végső megállapodást, ugyanis az ország légiereje rendkívül elégedett a típussal.

One Response to “Business as usual”

  1. Érdekes hogy a Rafale beszerzésről egy szót sem ejtettek bár a Szaudi Typhoon verziónál felmerült az UAE,Katar,Omán neve tehát lehet egységes gépparkot szeretnének hogy könnyebb legyen a logisztika,a végén talán beigazolodik a jóslásom:D