A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az Amerikai Hadsereg jelenlegi legfontosabb támadóhelikoptere az AH-64D Longbow Apache, melyet még hosszú időn át szeretnének hadrendben tartani. A típus jövőjének biztosítása érdekében 14 új gyártású példányt rendeltek a Boeing-tól, melyek értéke 69,8 millió dollár. A gépek a Mesa-i gyárban készülnek, 2012 december 31-ére szóló határidővel.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,
Miután Robert Gates amerikai védelmi miniszter két év haladékot adott az F-35 program legbotladozóbb tagjának, a STOVL (Short Take Off and Vertical Landing – röviden felszálló és függőlegesen leszálló) képességekkel rendelkező F-35B fejlesztési programja máris felgyorsult. Ennek részeként sor került az első repülésre mely során a U.S. Navy egyik tesztpilótája, Eric „Magic” Buus foglalt helyet a pilótafülkében. A őrnagyi beosztásban szolgáló Buus széleskörű földi és szimulátoros gyakorlás után emelkedhetett a levegőbe a Lightning II egyik tesztpéldányával. A repülés után pozitívan értékelte mind a programot mind a repülőgépet. Erre a repülésre még február 3-án került sor, ám Eric Buus hadnagy február 11-én egy újabb „az első Navy pilóta, aki …” címet is begyűjtött azáltal, hogy a fegyvernem pilótái közül elsőként reptethette meg az F-35C-t, konkrétan a CF-1-es tesztgépet.

A február 3-i repülés során a BF-03 emelkedett a magasba | Fotó: Michael D. Jackson, Lockheed Martin ,
Az Ugandai Hadsereg szerződést kötött az Israeli Aeronautics Defense Systems-el két darab Orbiter 2 típusú pilóta nélküli légi jármű leszállításáról. A 3 méteres fesztávolságú és 1 méter hosszú UAV maximális repülési ideje három és fél óra lehet. A gépet már korábban megrendelte az Izraeli Haditengerészet, melyet hajóin alkalmaz.

Az Orbiter Mini UAV, az eredeti, felderítő változat | Fotó: Aeronautics Defense Systems ,
A múlt héten írtunk róla, hogy Bulgáriában hamarosan megkezdődik a típusváltás hosszú folyamata, ugyanis a Bolgár Védelmi Minisztérium több nyugati gyártótól is információkat kért. Akkor azonban kimaradt a hírből, hogy nemcsak új gyártású, hanem használt gépekre is szólnak az ajánlatkérések, például a Dassault Mirage 2000-re vagy a Panavia Tornado-ra. A remények szerint 2012-re kiválasztott típus szállítása onnantól számítva 30-36 vagy 18 hónapon belül megkezdődik, attól függően hogy új gyártású vagy használt gép lesz a befutó.

Bolgár MiG-29 – várhatóan az F-16 küldi nyugdíjba ,
Oroszországban a MiG szakemberei elkészültek India első felújított MiG-29-esével. A MiG-29UPG-nek nevezett típussal február 4-én emelkedtek először levegőbe és az egy órás repülés során semmilyen hiba nem merült fel. Az India számára 900 millió dollárba kerülő program során a gépek új hajtóművet kapnak, melyeket a Hindustan Aeronautics Limited gyárt licenc alapján. Ezen kívül a jelenlegi radart Fazotron Zsuk-M típusúra cserélik, valamint légi utántöltő csonkot is beépítenek.
A már véget ért az Aero India 11 kiállítás alatt a gyártók igyekeztek több újdonságot is bemutatni ami a megrendelők, elsősorban Indiai ínyére lehet. A Boeing egyik ilyen újdonsága a Super Hornet új, 5. generációs képességekkel felruházott verziója. Szintén az amerikai mamutvállalathoz kapcsolódik, bár közel sem ennyire érdekes, hogy a C-17 erőforrása, az F117-es elérte a 8 milliomodik levegőben töltött órát. További mérföldkőnek számít, hogy az USAF állományában használt hajtóművek éles bevetés közben elérték
a kétmilliomodik repült órát.
Kanada 12 használt Leopard 2 harckocsit (Pz 87 Leo) vásárol Svájcból. A lánctalpasok fegyverzet és több részegységük nélkül érkeznek az észak-amerikai országba, mivel speciális páncélozott jármű készül belőlük. Kanada körülbelül 100 darab Leopard 2 típusú harckocsit tart hadrendben, ehhez jön hozzá a 66 darab modernizált Leopard 1-es. A juharlevelesek további páncélosok beszerzését tervezik Németországból, melyeket alkatrészként használnának fel a mostani géppark számára.
A Magyar Honvédség 2 darab Mi-8 típusú szállítóhelikoptert és hozzájuk tartozó tartalékalkatrészeket kap Finnországból, ahol a típust nemrég vonták ki az NH90 érkezése miatt, ám egyes példányokban még bőséges üzemidő-tartalék maradt, így a finnek felajánlották őket az Afganisztáni misszió javára. Több országot és szervezetet megkerestek az ajánlattal, míg végül Magyarország elfogadta a két Mil Mi-8 ‘Hip’ típusú helikoptert és a pótalkatrészeket. A csomagot ingyen és bérmentve adja át a finn fél, csupán a szállítási költséget kell finanszíroznia hazánknak. A jelenleg szolgálatban álló három Mi-8-as és a hét Mi-17-es sárkányaiban már nem sok repült óra maradt, ezek nagyjavítás és modernizáció után újra repülhetnek. Ezek üzemeléséhez sem jön rosszul a finnektől kapott alkatrészcsomag. (Korábban szó volt arról is, hogy görög támogatásból újulnak meg a lehasznált forgószárnyasaink, ám erről azóta nem közöltek érdemi információt.
—–
Közreműködött: Tcat, Phoenix