|

2-3 magyar Mi-17 kerülhet modernizálásra afganisztáni feladatokra?

Az iszonyatosan aprócskára fogyott, részben modernizált, részben üzemidejének végét járó magyar Mi-17 helikopterflotta egy részének Afganisztánba küldésének híre már több alkalommal fel-felreppent – oldalunkon is szerepelt hír ez ügyben 2010 nyarának vége felé.

Az amerikai Army Times kiadó alá tartozó Defense News egyik január 13-i publikációja újabb adalékot csepegtet a témában: az állítólagosan egy, a Honvédelmi Minisztériumtól kapott emailből szemezgető írás tanúsága szerint kritikus helikopterhiánnyal küzdő kis hazánk legalább kettő, de talán 3 Mi-17 modernizálását tervezi végrehajtani, hogy aztán 2012 vagy 2013-tól 2 évre Afganisztán hegyei közé mehessenek.

Mil Mi-17

Ugrás! |Fotó:HTKA.hu – Spawn ,

A hírben szereplő információk szerint a Honvédelmi Minisztérium úgy tekint a programra, mint a nemzeti, EU és NATO feladatokra bevethető, modernizált Mi-17 helikopterflotta megszerzésének lehetősége.

A helikopterek modernizálását, két éves kint tartózkodásukat, majd a kiküldetés utáni felújítási műveleteket magában tartalmazó program árcédulája állítólagosan 120 millió dollár, melynek 60-80 százalékát fizetné a magyar állam. Maximálisan 15 millió euró (19,5 millió dollár) érkezne a NATO Multinational Helicopter Initiative (MHI) programjától, melynek kiegészítésére hazánk állítólagosan Washingtont próbálja „beszervezni”.

A kávédarálók modernizálásával kapcsolatos tendert a NATO Fenntartó és Ellátó Ügynökség (NATO Maintenance and Supply Agency, NAMSA) kezeli. Az első két Mi-17 felújításáról és modernizálásáról szóló tender elvileg már le is záródott és az idei év első negyedében 2 sárkány útnak indul a csehekhez, ahol felkészítik őket az afganisztáni körülményekre: a felújítás mellett modernizálásra kerül a gépek önvédelmi, navigációs és kommunikációs rendszere.

„Bízunk benne, hogy a harmadik helikopterrel kapcsolatos tender a közeljövőben elindulhat, de nem vagyunk benne biztosak, hogy a Honvédelmi Minisztérium finanszírozni tudja majd. A Minisztérium ez ügyben más nemzetek által biztosított pénzügyi forrásoktól függ.” – idéz az állítólagos magyar emailből a Defense News.

Mi pedig idézgetünk augusztusi írásunkból:

#1: Ahhoz tehát, hogy magyar helikopterek biztonságosan – de még akkor sem 100%-os biztonsággal! – működhessenek Afganisztánban, a következőket kellene biztosítani: a személyzetek kiképzése az extrém körülmények közötti túlélésre és repülésre, a forgószárnyasok passzív és aktív önvédelme, NATO-kompatibilitású kommunikációs és navigációs rendszerek, a földi kiszolgálás folyamatossága.
Ezekhez pedig elengedhetetlen a megfelelő szintű anyagi támogatás, ami a hazai forrásokból venne el nélkülözhetetlen összegeket.

#2: Magát megnevezni nem kívánó honvédségi forrásunk megerősítette azt a tényt, hogy hajózóink nincsenek felkészítve az extrém körülmények közötti túlélésre – márpedig Afganisztánban maximálisan extrémek a körülmények. … Félreértés ne essék, nem a helikopteres hajózókat okoljuk emiatt, Isten ments! Ők tökéletesen fel vannak készítve arra, hogy itthon a legmagasabb szinten ellássák a felmerülő feladatokat. A hangsúly azonban az ITTHONon van!

Magyar Mi-17

A Magyar Honvédség egyik Mi-17-ese | Fotó: Spawn HTKA.hu ,

Továbbá, ha a jelenleg bevethető 7 db Mi-17-ből, ha levonunk csak 2 helit, majd hozzáadunk valami masszívabb természeti katasztrófát, akkor mit kapunk?

49 hozzászólás “2-3 magyar Mi-17 kerülhet modernizálásra afganisztáni feladatokra?”

  1. Vannak dolgok, amikkel nem lehet várni, és kénytelenek lennénk rájuk pénzt áldozni. Nem értem mi a frászkarika folyik még itt. Senki sem mondja meg a T. döntéshozónak, hogy baszki, erre képtelenek vagyunk, ez nem fog menni?!

    Arcába ordítani: hülye-e vagy?????
    Ezt meg lehet csinálni, ha mondjuk jövőre leszállításra kerülne 4-5 új szállító helikopter. De így nem. Nem küldhetik ki. (ki fogják, és itt leszünk feltartott kézzel, a szopott f*sz rossz oldalán)

  2. Csak egy megjegyzés az a bizonyos 120 millió dollár (kb 24 milliárd Ft) a cikk szerint nem két helikopter felújítása, hanem 2 nagyjavítása + modernizálása + 2 éves üzemköltsége (gondolom személyzettel és gyakorlatilag a javítás közi üzemidejének kirepülése, összesen kb 2000-3000 repült óra) + ismételt nagyjavítása.

    Az, hogy sok vagy kevés, lehet vita tárgya (szerintem is sok), de illik tudni, hogy az előző 1+2 gép oroszországi javítása/modernizálása is gépenként 1 milliárd Ft-be került (az is sokk volt) illetve a PG utolsó Mi-24-es nagyjavításai is több mint 300 millió Ft-ba kerültek kb 10 évvel ezelőtt. Azért ha megnézzük a nemzetközi folyamatokat, az utóbbi években a nagyon elszaladtak az árak a hadiiparban, és ez főként az olyan mai elektronikai eszközöknek köszönhető, mint pl az önvédelmi rendszerek.

    TG

  3. Nem szoktam direkt politikai hozzászólást tenni,de kikívánkozik: EGY ILLÚZIÓVAL KEVESEBB!!!
    Tudjuk, hogy rossz az anyagi helyzet.
    Tudjuk, hogy itthon sincs elég helikopter.
    Tudjuk, tudjuk, tudjuk, tudjuk…..
    MÉGIS ELKÚRJUK!!!
    Minden itteni barátomtól elnézést kérek, de felment az adrenalin…..

  4. a magyar honvédség mindent 10-20X os áron vásárol itt a robinson pl http://www.jameslist.com/advert/89504/for-sale-robinson-r22 nem új 2éves de tizede az ára (a fennmaradó összegből meg bőven lehet alkatrészt venni hozzá)nálunk csak ugy röpködnek a miliárdok mindenre egy felújitás vagy modernizálás 10-20X osa egy uj termék árának és ez nem csak a Honvédségnél igaz hanem minden téren amíg ezen nem változtatnak a fentiek a addig mindent drágán veszünk… Visszatérve az R44 re ha a gyártotol vettük volna zsír újonan akkor is a 3 gép hejett 37 gépet tudtunk volna venni abbol a pénzből mindegyikhez pótalkatrésszel … nekünk mindig minden marha drága az aktiv-passiv védelmi képességeket ha megrendelnénk külföldröl és itol szerelnénk be a mi-17 esekbe amik polgáriváltozatok ugyanannyiba kerülne mint egy katonai változat elektronikája és védelmirendszere teljes cserélye csak olcson vennénk egy csomo gépet és megszünne a szálító heli problémánk. (Ráadásul egy heli amejik polgári célokra volt alkalmazva sokkal jobban megkimélt és karbantartott mint egy katonai mert a polgári légitársaságoknál van pénz a gépek karbantartására)

  5. Azért ilyen komolyan ne vegyük ez az egészet, hisz mindenki tisztában van a magyar haderő képességeiben, eszközeinek képességeiben. Ha nincs hát nincs se pénz se ész, én már nem foglalkozom azzal, hogy huh de jó lenne még az én életemben vagy 3-4 NH-90-es (pedig még fiatal vagyok). Majd talán az unokáim ha katonai pályára mennek akkor talán lesz rendes technika a kezük alatt.
    Ezen kár mérgelődni.

  6. ambasa

    Nem tudom, de ha igaz amit fennebb irtak hogy 6 milaert lehet venni egy gepet, akkor nem erdemes modernizalini s ujrajavitani egyszerubb kidobni s venni helyette 2 masikat. Az uzemeltetesere meg igy is futja.
    De ahogy neztem egy balck hawk ara sem tobb 10 millio dollarnal, akarhogy is vesszuk, meg abbol is futna vagy 6ra mindenestul(tudom kell oda hatter is de az sem novelne meg oly mertekben az arat hogy ne erne meg)… MIert ragaszkodnak ehhez a 7 drb Mikojanhoz?

  7. Üdv!

    Csak remélhetjük, hogy nem kerül emberéletekbe a „kalandozó hadjárat”
    ha jól gondolom, akkor odakint egy gép többet fog repülni egy év alatt mint az itthon maradtak együttvéve. :)
    Valaki meg tudná mondani, hogy a MI-8-asok mikor voltak nagyjavítva utoljára ( nekem 2005 rémlik ), előre is köszönöm.

  8. pénz van csak csak hülye gyerek módjára van elköltve (mindent töbszörös áron vásárolunk) mentőhelikopter bérlése helyett fél éves bérleti díjból vehetnénk egy Agusta a109 est ami mentőhelikopternek van kialakitva http://www.jameslist.com/advert/223782/for-sale-agusta-a109 (és ez saját lenne) FÉL éves bérleti díj árán (ezek a szemétségek és a maffia nem az utcán áruló nepper (persze az is bűnöző) [moderálva]. Az internet korszakába élünk már nemtudják az embereket humbuk dumával átba…ni (mármint aki mer utánna nézni hogy valójában minek mi is az értéke) és nem csak elhiszi hogy annyi amennyit ők álítanak…

  9. Alapárak (felszerelés, kiképzés +25-50% fegyverzet és üzemeltetési költségek nélkül):

    közepes:
    NH90 ~20 millió USD körül
    UH-60 – 10 millió USD
    Mi-171 – 8 millió USD

    könnyű:
    A109 – 7 millió USD

    A bejáratott korrupción, tehát a gyáron keresztül a párt és tábornoki kasszákba visszafolyatós módszeren kívül nincs semmilyen oka a felújításnak. Reálisan ez a hír arról szól, hogy [moderálva] amerikai vagy legalább NATO pénzt akarnak lenyúlni az utolsó pillanatban egy olyan misszió ürügyén, ami gyakorlatilag véget ér, mire a helikopterek kikerülnének. Ezenkívül mivel a magyar helikopterek úgyis kifutók, ezért kétszeresen kidobott pénz, hiszen néhány év múlva ígyis-úgyis új helikoptereket kell beszerezni.

  10. Alapjában véve kétfelé kell venni a problémát.

    1. A mi expedicíós erőinknek nincs légi szállítási eszköze. Ez nem megfelelő, mert így a szövetséges haderőktől függünk mindenféle légi szállítási dologgal. Pld. a minyoval hozták volna a váltást, akkor nincs az rpg támadás..

    2. Nem hiszem, és valószínüleg nem egyedül vagyok, hogy nem tud a magyar kormány pénzt átcsoportosítani szállító helikopterek beszerzésére (kb. fél tucat kéne). A minyo maradhatna, erre van hajozó, müszaki kiképzve.

    3.Ide egy természeti katasztrófa kell (kolontár nem volt elég, mert volt ott éppen szerencsére helikopter a gyakorlat miatt).. Árvíz, 3-400 megfulladt ember akit a kormány és HM miatt nem menekül meg, és akkor lesz helikopter… (Azt, hogy a f*-ba kommunikálnák le a (Z)emberek népnemzeti kormánya!!! Hozzáteszem, hogy a közszolgáltai tv-k, rádiók és MTI-nél olyan tisztogatás van mint Rákosi idejében. Azok az újságíról és médiaszakemberek maradhatnak akik több hónapos átképzésen vesznek részt, és megfelelnek a vizsgán (képzett emberekről van szó, de csak az éli túl aki ha rosszabbul élsz azt is lekommunikálja, hogy jobb lesz neked (Orwell 1984)..

    A sokat szidott Szoci kormány az utolsó hónapjaiban Szekeres szolkonon kijelentette a tavaszi feladatmegszabó értekezleten, hogy átadják a következő kormánynak az elindítandó szállító helikoptertendert előkészítő munkáinak anyagát stb.. Nos ebből mi a fene van. Biztosan átadták.. Hende féle nyilatkozatokban is van erről szó, hogy közepes szállító helikoptereket fogunk beszerezni (valahol a honvedelem.hu-n van rajta..)

  11. A Mi-17-es nyugati elektronikával ( ha jól tudom valaki vállalja, hogy nyugati elektronikát rak bele, talán az izraeliek ) vajon mennyivel drágább mint az eredeti elektronikával felszerelt? Most a „békeidős változatot” kérdem, nem pedig az „expedíciós változatot”.

  12. white: Allesmor írt erről ő szerinte nagyon komolyan megdobja az árat a ~10m$os ár könnyen felszökhet 14-15+m$ra is.

    A 10m$os ár a horvát árból van kalkuláva ahol 8.2m$ra jött ki a minyó darabára, de szintén Allesmor szerint ennyiért már nem adnak az Oroszok innen kalkuláltam a 10m$árt. Ez elvileg raw ár azaz nincs benne semmi nagy extra márpedig, nem helikoptert vesz senki, hanem egy eszközt ami jó vmire.

    Ezért is nem jó 10m$os UH60áral számolni. Ja igen papíron annyiért is biztos lehet. De képzéssel, felextrázva az szerintem majd a duplája.

    kelepisti: Én azon lepődtem meg, hogy a kitünő szakembereket is simán kiszórják, az se elég ha Fideszre szavazók voltak. Külön vicces amikor a logisztikusok helyére ahova minimum fél év a betanulás logisztika szak elvégzése után beültetnek egy bölcsész pártkatonát. Most a melót ki kellett adni egy külsős cégnek akik vmi irgalmatlanul drágán vállalták azt el, mert összeomlott a rendszer. A nagy vicc az egészben, hogy a külsős cég egyik tulaja az akit kirúgtak… :DDD

  13. Ha tényleg ennyivel megdobja az árát, nem csoda, hogy nehéz lesz a választás. Bár a minyóhoz legalább van szakembergárdánk (ha ki nem picsázták/picsázzák őket is addig). Nahde hátha úgy döntenek, ahogy a katonáinknak legjobb.

  14. Sziasztok!
    A blackhawk árának filozofálásáshoz szeretnék egy gondolatot megosztani.Attól függ az ár hogy mit és mennyit veszünk belőle,milyen felszereléssel,kiképzéssel párosítjuk.ha 5dbot rendelünk annak egészen biztosan nagyobb lesz a gépenkéti darabára mintha mondjuk 10et…Az ár mindig annyi mint amit az árajánlat után aláírnak.Relatív az hogy mennyiért vette egyik vagy másik ország.Lásd Gripen…

  15. Kaktusz!

    A gond az, hogy ez a 6 milliós ár a kb 5-6 éve vásárolt horvát gépekre volt igaz, de azóta kicsit felmentek az árak. Szerintem, és ez csak becslés ma egy fapadost is kb olyan 10 millió USD (2 milliárd Ft) körül kapsz ami nem rossz ha azt vesszük, hogy a javítás költsége 1 milliárd. Tavaly jelent meg itt egy hír, hogy az irakiak 8 modernizált Mi-171-árt 156 millió USD-t fizettek, vagyis gépenként közel 20 millió USD-t.

    A dolgokat azonban szerintem itt ketté kell választani, a hazai szállítási/kiképzési/kutató mentő feladatok ellátására többé-kevésbé alkalmasak lehetnek ezek a fapados gépek, de Afganisztánban kivinni megfelelő önvédelmi felszerelés nélkül öngyilkosság, és ezek a kiegészítők eszközök ma már igen drágák.

    Ugyan a PRT feladatainak ellátására valóba szükség lenne helikopterekre, de mint látható ennek a két gépnek a kiküldése a honvédelmi költségvetés kb 3%-át emésztené fel, miközben szinte semmi sem jut fejlesztésre (kb 2%-ból tervezték a lövészek AK modernizációját).

    Alapjában véve szerintem (és ezt már itt sokszor leírtam) rövid távon a meglévő technika nagyjavítása, részleges modernizálása és további legalább féltucat Mi-17-es (nem Mi-171) beszerzése lenne szükséges a minimum feladatok ellátására. Ezek a fapados gépek az itteni feladatokra alkalmasak lennének ugyan akkor nem kellene plusz kiszolgáló eszközöket vásárolni hozzá és a kiképzési költségek is jóval kevesebbe kerülnének, mint egy teljesen új típus rendszeresítése esetén. Hosszabb távon azonban valóban majd át kell állni a nyugati technikára, de azért csínyján bánj az interneten látott árakkal, mert az sokszor az alapgép ára, de ehhez még nagyon sok járulékos költség csapódik, és ezért nem dobjuk ki a maradék 7 Milünket (a Mikoljan az egy másik történet), már ha a döntéshozóknak van egy kis esze.

    A baj ott van, hogy olyan nálunk „okosabb” nemzetnek mint az osztráknak is kellett egy természeti katasztrófa, hogy helikopter beszerzésre szánja el magát, sajnos nem bízok benne hogy hasonló esetben nekünk legalább utólag lesz. Csak összehasonlítás képen nekünk van 7 Mi-17-esünk (ez nem a repülőképes állomány, ez ami kb van), ehhez még talán hozzájöhet 3-5 Mi-8, vagyis kis szerencsével olyan 10-12 helikopter, ugyan ez Ausztriában 35 könnyű és 33 UH-1/UH-60.

    TG

  16. Ez csak valami félreértés lesz!
    Amennyire én tudom teljesen fel akarjuk számolni a Minyókat, (ez most a friss új irányvonal) addig maradnak még kirepülik belőlük a maradékot. Aztán közben majd kiírásra kerül valamikor a tender új gépek beszerzésére. Amennyiben információim helyesek úgy afganisztáni kiküldetés sem lesz. Annak annyi lehetett volna a politikai jelentősége hogyha a kivitt gépeket ott hagyjuk akkor az amik hozzájárultak volna az új gépek beszerzési költségéhez, persze csak minimálisan. Persze ezek is csak rész információk.

  17. Van egz elforditas a cikkben:

    „Bízunk benne, hogy a harmadik helikopterrel kapcsolatos tender a közeljövőben elindulhat, de nem vagyunk benne biztosak, hogy a Honvédelmi Minisztérium finanszírozni tudja majd. A Minisztérium ez ügyben más nemzetek által biztosított pénzügyi forrásoktól függ.” – idéz az állítólagos magyar emailből a Defense News.”

    Nem a HM nem biztos, hogy tudja finanszirozni (ok sztem tuti nem) hanem „but we are not sure that the MHI has the budget to finance it.”
    Tehat a NATO’s Multinational Helicopter Initiative (MHI).

    Amugy kicsit ugy erzem, hogy most a HM at akarja verni a kulfoldot, hogy 20-40%-ben kulfoldi penzzel modernizalt Mi-17est 1-2 ev Afg szolgalat utan itthon uzemeltessunk, igy huzva ki nemileg egy uj technika beszerzesenek hataridejet.

    1 kerdes: Valaki legyen szives felvilagositani az uzemido-kitolasrol. Hogy van naptari uzemido, meg szerkezet uzemideje, meg gondolom sok mas is, de hogy ezeket hanyszor es mennyire lehet kitolni? Tehat a mi 20-23 eves Mi-17esunk, amit mondjuk 2 evre kikuldenek intenziv hasznalatra Afg-ba, azt utana meddig lehet itthon hasznalni? Mi a maximalis felso korlat? (hanyszor lehet nagyjavitani, stb.)

    Koszonom

  18. Üdv Rynard!

    először is külön kell választani a kérdést, saját felelősségedre bármikor eltérhetsz a gyártó előírásaitól és úgy üzemelteted a légijárművet ahogy csak akarod ahogy teszik egyes szegényebb, vagy olyan olyan országokban ahol valamilyen politikai okból nem kaphatják meg a gyártó támogatását. (természetesen Te nem erre a variációra vagy kíváncsi)

    Emlékeim szerint egy Mi-8 (Mi-17 is Mi-8 az oroszoknál) sárkányát 35 évre és/vagy 8000 repült órára tervezték (a felszállások száma nem volt korlátozva, ez helikoptereknél nem szokás tudtommal).
    Ugyan akkor a javítás közi üzemideje 8 év és/vagy 1000 repült óra (az utóbbi értéket a PG-ben a gyártó jóváhagyásával először 1250 majd 1500 órára emelték a vége felé, hogy összhangban legyen a reduktor és a hmü 1500 órás javításközi üzemidejével, illetve mert a gépek állapota ezt megengedte).

    Ha egy gép mondjuk eléri a naptári üzemidejét, de ugyan akkor jóval kevesebbet repült, mint lehetett volna az adott időszakban, lehetőség van üzemidő hosszabbításra (ez történt a magyar An-24, a MiG-29, de pl a Mi-2 vagy a „pápa” mi-8-ak esetében is). Ekkor egy állapot felmérés történik, illetve csak bizonyos részegységek javítása/cseréje történik meg. Emlékeim szerint pl a Mi-2-esek esetében kiszereltük a puhafalú tartályt és felújítottuk, cseréltük a hidraulikus tömlőket (vagyis általában az öregedésre hajlamos gumialkatrészek cseréje történt meg jórészt) és a gépek kaptak még 2 évet természetesen úgy, hogy a javitásközi repült időt nem léphetik át.

    Tehát vannak korlátok, de ezt a gyártó egy esetleges állapotfelmérés esetén meghosszabbíthatja, pl ha van egy 40 éves Mi-8-asod de alig repült 4000 órát, nem szenvedett olyan balesetet, amiben esetleg deformálódott a szerkezet, nagy valószínűséggel a gyártó (természetesen jó pénzért) engedélyezni fogja, hogy egy nagyjavítás után még repüljön 8 évet és 1500 órát.

    TG

  19. Üdv Ambasa, köszönöm a választ!

    Akkor ez azt jelenti, hogy a mi Mi-17eseinket, amik 87-90-ből származnak, naptár szerint akár 2025-ig is üzemeltethetnénk? (persze nagyjavításokkal, modernizálással) Mi a helyzet a repült órákkal? Ahogy én láttam a magyar mi-8asokat átlag 4000 óra után vonták ki(harcihelikopter.hu forrásai alapján). Kb hány óránák járhatnak a most repülő Mi-17esek?

    A másik kérdés a Mi-24esekre vonatkozik. Van értelme azokat gazdaságosan modernizálni/hadrendbe állítani, amik tartalékban rozsdásodnak? (Mármint akkor, amikor a jelenlegieket kivonják)vagy azért a mostoha tárolási körülmények és a naptárileg sem új életkor miatt ez a lehetőség már elúszott? (Mennyi az ő üzemidejük?)

  20. Üdv Rynard!

    Nézd, nekem csak a PG megszűnéséig vannak adataim, de e szerint, a gépekben, és főleg a volt PP-kben még bőven van üzemidő. A nagyjavítások száma szerintem nem korlátozott 10445-ös pl 2001-ben kapta a 4. nagyjavítását miközben volt benne 3750 óra.

    A Mi-24-eseket 10 éve nem láttam, nem tudom milyen állapotban vannak sajnos a napvilágra került fotók alapján nincsenek illúzióim, de már az újra repülő Mi-8-asok is bebizonyították, hogy vannak még csodák. Sajnos konkrét adatom nincs arra, hogy a Mi-24-eseket mekkora üzemidőre tervezték (talán Kele, vagy Alessomor tudja), de majd alkalom adtán megtudakolom.

    A repülésben nagyon sok mindent lehet csak pénz és aláíró ember kérdése, de megfogtad a lényeget, nem valószínű, hogy gazdaságos lenne. A gépek jó része már nagyon koros és már túl rég óta van leállítva.
    A 00-ások 33 évesek és már 15 éve kivonták őket, a 100-asok 30 évesek és már 10-13 éve állnak, az 500-asok 25 évesek, van amelyik még repül de általában 5-6 éve állnak, a 700-asok szintén 25 évesek és repülnek, a 300-sok 20 évesek de 2 rendszerben álló kivételével gyakorlatilag 20 éve állnak. (a számok az oldalszámaikra utalnak)

    A Mi-24-esnek (annak ellenére, hogy nekem személyes kedvencem), nem gondolom, hogy nagy jövője lenne a MH-nál. A felújításuk egyszerűen túl sok pénzt vonna el más sokkal fontosabb területektől, illetve a MiG-29-esek kapcsán alakult ki egy olyan érzésem, hogy a magyar politikai elit szégyenli a volt szovjet technikát mivel a VSz időkre emlékezteti, illetve azt gondolja, hogy ez olyan igénytelen amire nem kell költeni, ezért ezt a kérdést úgy kezeli, hogy ezekre csak minimálisan költ, hogy minél előbb kikopjanak a rendszerből. A dolog szépséghibája, hogy ugyan akkor se új, se használt nyugatira nincs pénze. A másik gondot a katonai vezetés részéről látom amely nem hajlandó használt harceszközben gondolkodni (ez alól kivétel a már rendszerben lévő technika), ugyan akkor nem képes felfogni, hogy újra nincs pénzünk erre jó példa volt a C-130-as vagy a Leok elutasítása, miközben megtörtént a használt T-72-esek megvétele.

    De ugyan ez van pl az Albákkal. Mindenki problémázik, hogy mekkora szükség lenne rájuk, de kivontuk, egy részét eladjuk a az Aero Vodochovinak, ahol felújítják őket és eladják amerikai milliomosoknak akik még vidáman repülnek velük (természetesen tudom korlátozásokkal). Akkor mi miért is nem javíttattuk le a legjobb állapotban lévő 4-6 gépet, hogy álmodozhassunk az ALCA-ról? Anno még 2000 előtt azzal a címszóval nem varrattak új géptakarókat az Albáknak a szakadtak helyére, mert majd becseréljük őket ALCA-ra, azóta is cseréljük.

    TG

  21. Sziasztok! Az itt leirtak alapján GYALÁZATOS AZ EGÉSZ MAGYAR HONVÉDSÉG ! Szerintem itt csak akkor lenne rend, ha az összes olyan tisztet és sleppjét kivágnák a HM-ből, akik az átkosban váltak katonáva (vagy mivé?).
    Visszatérve a 120 millió dolláros üzlethez, akár hogy is számolok ennek minimum a fele el lesz sikkasztva.
    Szerintem a egész kelet-közép europában a Magyar Honvédségnél van a legtöbb elcseszett szerződés, sikkasztás, elfecsérlés, tékozlás stb..
    Ja igen, ideje lenne már bevezetni a napi 3x ALKOHOL SZONDÁZTATÁST IS, mert RENGETEG TISZT MOST IS VEDEL SZOLGÁLATBAN !!!
    Ilyet kérem szépen egyetlen nyugati hadsereg sem tolerál !!!

  22. Mi is lenne a helikopterflottánk is odalenne a MiG-29-esekhez hasonlóan?
    Valaki írta a természeti katasztrófát. De tudok ipari katasztrófára is példát mondani. Én itt lakok Ajkán, Kolontár tőlünk egy köpésre van. Az októberi vörösiszlap után higyjétek el nagyon jól jött sok embernek hogy a honvédség helikopterei is beszálltak a mentésbe. ÉLETEKET MENTETT!!!

  23. „Szerintem itt csak akkor lenne rend, ha az összes olyan tisztet és sleppjét kivágnák a HM-ből, akik az átkosban váltak katonáva (vagy mivé?).”

    Ez olyan mint puma beszólása az NYi-Orosz vonalon. Nem szerencsés. Nem az átkos a baj, hanem a korrupció. A kettő nem ugyanaz.

    „Szerintem a egész kelet-közép europában a Magyar Honvédségnél van a legtöbb elcseszett szerződés, sikkasztás, elfecsérlés, tékozlás stb..”
    Lehet. Ami tuti, hogy a probléma egész KEUra jellemző.

    „Ja igen, ideje lenne már bevezetni a napi 3x ALKOHOL SZONDÁZTATÁST IS, mert RENGETEG TISZT MOST IS VEDEL SZOLGÁLATBAN !!!
    Ilyet kérem szépen egyetlen nyugati hadsereg sem tolerál !!!”
    Hát irgalmatlan nagy nonszensz, hogy ha ez így van.

  24. Fade: Ismerek nehany katonat Papan a Heavy Air Lift magyar reszen. Sajnos az alkohol problema legalabb annyira aktualis mint 15 vagy akar 20 eve. Szolgalatban ! Nem valtozik itt sok minden, azert all minden bukora… Kik valtak igazan korrupta ? Ha mar a hozza szolasomat, kommentemet beszolasnak titulalod. Elarulom : 14 [meg a tobbi..] tabornok es a kozelebbi sleppje, mind 50 felett.
    4 eve vagyok egy masik hadero alkalmazottja. A `90-es evek kozepen voltam a Magyar Honvedseg allomanyaban es mar akkor is a tisztek 3/4-e ivott mint a …… , sajnos most is ezt hallom vissza aktiv fiatalabb magyar katonaktol/honvedektol.
    Irhatsz itt altalanos kelet europai felfordulashoz, de nekem/nekunk ez a hazam/hazank, ugy hogy errol irok, csak azert hogy a kivul alloknak is legyen belatasa.
    A U.S. Army-nal csak egyszer kell hulyeseget csinalnod ugy hogy pias voltal, az eredmeny nem marad el: enyhebb esetben kegyetlenul lefokoznak, normal esetben rovid fogvatartas utan kirugnak es dishonorable minositessel tavozhatsz vissza a civil eletbe, ahol persze igy sokkal nehezebben fognak alkalmazni.
    Magyarorszagon meg nem tortenik semmi, kis ejnye-bejnye. Na de hagyjuk, aki volt itthon katona az tudja…