|

Leopard 2A4M CAN – átadásra került az első

A Canada First címszó mögött meghúzódó, a kanadai haderőt a 21. század kihívásaira felkészítő védelmi programok közül az egyik a Tank Replacement Project, mely a Kanadai Erők mára már idejétmúlt Leopard 1-eseinek váltását hivatott megvalósítani.

A program két szakaszból áll – mostani hírünk a 2. szakaszhoz kapcsolódik és nem más, mint hogy a Krauss Maffei-Wegmann október 7-én, a németországi Bergenben átadta az elsőt abból a 20 kanadai (ex-holland) Leopard 2A4-ből, melynek Leopard 2A4M CAN változatra átépítésére még 2009 júniusában kötött szerződést.

Leopard 2A4M CAN

Leopard 2A4M CAN | Forrás: Krauss-Maffei Wegmann ,

A tavaly nyári szerződéssel kapcsolatban a Kanadai Erők honlapja azt szerepelteti, hogy ezen felújított és átalakított harckocsik 2010 szeptemberétől kezdenék meg annak a 20 Leopard 2A6M-nek a váltását, melyet a Bundeswehr-től 2012 szeptemberéig, az afganisztáni csapataik támogatásának segítése végett kaptak kölcsön. A kölcsönadás idejének 2012 szeptemberéig történő meghosszabbítására és a harckocsik rotációjára Kanada meghosszabbított afganisztáni kint tartózkodása végett van szükség – a 2007 augusztusa óta, kanadai zászló alatt kint lévő német harckocsikra ugyanis már ráfér egy alapos, KMW-tól megrendelt szervizelés/felújítás.

Ketrecbe zárt nagymacska

Ketrecbe zárt nagymacska – az RPG védelem fokozását szolgáló rácsok az A6M CAN változat egyik ismertetőjele | Forrás ,

Hogy jobban összeálljon a kép és mivel emlékeink szerint nem foglalkoztunk részletesebben a témával, úgy gondoltuk, hogy röviden összeszedjük amit a Tank Replacement Projectről érdemes lehet tudni.

Kanada 2006 nyarán zavart ki Afganisztánba harckocsikat – miből másból, mint a 2000-től kezdődően modernizált Leopard 1-ből. Kanada összesen 114 Leopard C1-est (~Leopard 1A3) faragott C2 változatra, mely a Leopard 1A5-nek felel meg. Darabszámukat az évtized alatt ezzel párhuzamosan 66 harckocsira csökkentette.

http://www.youtube.com/watch?v=WymtHzwVCJA

A Leopard C2-esekkel szerzett afganisztáni tapasztalatok végett Ottawa úgy döntött legfőbb ideje a Leopard 2-esre váltani – 2007 áprilisában bejelentették Tank Replacement Projectet, mely mint már korábban említettük két szakaszból áll:

1. szakasz: kölcsönzés és beszerzés
2. szakasz: felújítás és modernizálás

A program befejeztével előálló, felújított és modernizált 100 harckocsi a tervek szerint 2035-ig szavatolja majd Kanada ilyen irányú igényeit a következő elosztásban:

– 40 harckocsi a hadműveletekhez – biztosítandó a rotációt 2 században elosztva
– 40 harckocsi a kanadai területen folytatott kiképzés végett
– 20 műszaki és műszaki-mentő változat. Ha minden igaz ezen utóbbi kategória 8 db műszaki-mentőre (ARV3 Büffel) és 12 járműre, mint alkatrészforrás szűkült.

A kölcsönzés végett a németeket keresték fel, akik „ingyen és bérmentve” biztosítottak igen modern harckocsikat, konkrétan 20 db Leopard 2A6M-et, mely a Leopard 2 jelenleg azonnal elérhető legmodernebb változatának aknákkal szemben kiemelten megerősített változata.

Persze az ingyen és bérmentve csak a látszat, hiszen a szerződésben az szerepel, hogy a kanadaiaknak olyan állapotban kell visszaszolgáltatni a harckocsikat, ahogy azokat átvették. Namármost ez minimum egy kövérebb javítási számlát takar, nem beszélve arról, hogy az afgánok 2007 végén kiütöttek egy német Leo-t a kanadaiak alól. (A személyzet komolyabb sérülések nélkül úszta meg az esetet, – a vezető csípőtöréssel, a többiek karcolás nélkül úszták meg – ám a harckocsi olyan mértékben sérült, hogy veszteséglistára került.)

A kanadai igényeknek megfelelően átalakított első Leopard 2A6M CAN 2007 augusztusában érkezett meg. A juharleveles változat az RPG találatok elleni védelem fokozása végett kalickában „lakik”, illetve a harckocsi túlhevülése ellen és így egyben hőképének csökkentéséről a Saab Barracuda kamuflázs megoldása gondoskodik. A személyzetnek még napernyő is jut. De ha már a felhevülésnél tartunk… érdekes tény, hogy a Leopard C2-vel ilyen téren szerzett rossz tapasztalatok ellenére eleinte ezen Leopard 2-esekbe nem, illetve csak utólag került légkondi.

Az első Leopard 2A6M CAN érkezése Kandahárba

Az első Leopard 2A6M CAN érkezése Kandahárba – igazi csapatmunka: a német kölcsönadta, az orosz/ukrán leszállította, a holland elvontatta, a kanadai használja :) | Forrás ,

Az eddig leírtak csak az 1. szakasz egyik fele, hiszen ugye abban szerepel még beszerzés is. Ami nem volt más, mint a holland virágpiac harckocsi kínálatból való mazsolázás: Kanada 2007 decemberében 100 Leopard 2 – 80 Leopard 2A4 és 20 A6 – megvételéről állapodott meg a rengeteg, feleslegessé vált harckocsijától nagyüzemben szabaduló Hollandiával.

Innét már csakis a 2. szakaszé a terep: 2008 nyarán elfogadásra került azon terv, miszerint a hollandoktól beszerzett A6-osokat A6M CAN változatra alakíttatják át a KMW-vel és ezen harckocsikkal váltják ki a németektől kölcsönkapott Leopardokat. Az átalakítási munkálatokra 2009 júliusában kapott megrendelést a német cég.

A Leopard 2A4 vonalon ugye egyrészt itt van a 2009 júniusában megrendelt 2A4M változatra alakítás, hovatovább a kanadai tervek szerint egy amolyan hibrid változat is várható 2A4+ megjelölés alatt. Ezen változat fő jellemzője, hogy kukáznák az L44-es löveget, melyet a 2A6 változatban debütált Rheinmetall L55 váltana, ám ennyiben meg is állna a dolog, a harckocsikat páncélzat vonalon nem alakítanák át A6(M) változatra – csak az igény felmerülése esetén. Ilyen 2A4 modernizálást elviekben még egy Leopard 2 üzemeltető sem hajtott végre egyébként – bár megoldható.

A Leopard 2A6M CAN változatra avanzsált német harckocsik és műszaki változataik mindennapjai Afganisztánban, kanadai üzemeltetésben

57 hozzászólás “Leopard 2A4M CAN – átadásra került az első”

  1. Hát lehet hogy az első működőképes tankot az Angolok csinálták!De már Leonárdó is megálmodta és ha jól tudom 1912ben az Osztrák–Magyar Monarhiának is volt már tankja csak a bemutatón nem működött jól és elvetették az ötletet.

  2. állítólag Kanadaiak (is) nagyon meg vannak elégedve vele, németek meg seggüket a földhöz verik annyi visszajelzést kapnak egy valós kis intenzitású háborúból. Felbecsülhetetlen értékű tesztelés. :)

  3. Huj,

    nem is értem, hogy tudtak az emberek idáig háborúzni a világtörténelem során, harckocsi nélkül :P

    Naggggyon durván néznek ki ezek a Leo – k, az Abramsok elbújhatnak mellettük (kinézetben).

    Y

  4. Ex harckocsizóként csorog a nyálam, ha meglátom a Leot! Álmain netovábbja lett volna, ha nálunk is rendszeresítik. Az összes oktatónk és feljebbvalónk a Leot tartotta a harckocsik csúcsának.
    A lengyelek jól jártak, hogy elfogadták a nekünk felkínált leopárdokat.

  5. Németek 2. világ égés alatt rengeteget tanultak a harckocsikról.
    Ez Leokba nagyon vissza köszön.

    Leok-ról mindig az jut eszembe hogy a német mérnökök a Parducnál elkezdet gondolkodási irányt folytatták.

    Amik meg akiknek akiknek sokáig csak miki főzőik voltak akartak valami nagyot M-1 olyan Tigris szaga van nagy behemót, remek fegyver de hát nem az igazi.

  6. Hogy ütötték ki ?

    Amit én találtam forrás, az 2007 decemberi volt. Akkor még nem kötötték a nagyérdemű orrára, hogy harckocsi akna vagy egy jó nagy IED volt-e. Nem olvastam utána, ám jó nagyot szólhatott akármi is volt, ha az aknavédelem terén megerősített változat is javíthatatlanul gallyra ment. Ám tette a dolgát, szépen felfogta a robbanás erejét, ahogy arra tervezve lett. Végül is visszajelzésként is tekinthető a fejlesztő flé :)

  7. E szerint javítható volt:

    Kanada a Leopard 2A6M változatból bérelt 20 darabot, amelyeket az Afganisztánban szolgáló egységeik támogatására szántak. Első alkalommal 2007. november 7-én támadták meg az egyiket pokolgéppel. A harckocsi nem sérült meg komolyan és a legénység is sértetlen maradt. A kanadai parancsnok egy email-ben a következőket írta a német Védelmi Minisztérium tisztjeinek: „A legénység ráhajtott egy pokolgépre és először nyílt alkalmuk tesztelni a Leopard 2A6M képességeit. Úgy működött, ahogyan vártuk.”[3][4] Rich Hiller tábornok, a kanadai Védelmi Minisztérium törzsfőnöke visszautasította azokat a feltételezéseket, hogy a sérült harckocsit le kellett selejtezni, határozottan állította, hogy a sérült harckocsit megjavították. „A tálibok néhány alkalommal megtámadták az új Leopard 2 harckocsikat”, és ennek eredményeként „kemény leckében volt részük. A harcot hamar elvesztették.”

  8. Leokat viszik mint a cukrot :D

    Kanada meg pár harckocsi közül választ hatott volna.
    Még is ez kellett nekik :D :P

    Szegény tálibok azt hitték hogy az olyan tankok amelyek nem akkora behemótok az könnyebb célpont :D :P

  9. Az is döntött csak nem felfelé hanem oldalra persze így nagyon könnyen előfordulhat olyan eset,hogy 90 fokban éri a lövedék a páncélt.

    De az Abramsféle elrendezésnek van egy hátránya a Leopárdéval szemben:nagyon sok helyet foglal azaz ha ugyan akkora belső teret akarsz(márpedig van egy minimális belsőtér aminek meg kell lennie) akkor nagyobb torony kell ami ha ésszerű tömeget akarsz akkor kevesebb páncélt raksz valahova vagy csinálod mint az amik és lesz 70tonna a harckocsid.Ezenkívül ,ha úgy döntöd(2 síkba)ahogyan az Abramsnak akkor nem tudsz megfelelő légréteget hagyni a lemezek közt(helyigény)ami pedig a kommulatív gránátok ellni védettséget csökkenti.

    Az meg,hogy nem tűnik olyan jó felépítésűnek a Leopard 2 torony homloka mint az Abramsé nem azt jelenti,hogy gyengébb sőt erősebb(itt nem az ék pótpáncéllal felszerelt változatokról van szó hanem az eredetiről)mert a három páncéltörő lőszer közül kettő ellen jobban véd(csak az APFSDS lőszer ellen véd jobban az Abrams homlokpáncélja).

  10. Engem az egész hírben leginkább az lepett meg, hogy 20 tankos századokat akarnak szervezni, századonként 2 műszaki-mentő harckocsival. Átlag században 10-14 tank van. Fura, de valami ráció van a dologban…

  11. ranyek:

    Annó a suliban harcászat órán tanultuk az összes környező ország haderőinek szervezését meg néhány nagyom államét is pl német orosz amcsi hk alegységek szerveződését is. Eléggé eltérő az egyes országokban sőt országon belül egyes alakulatokban is a századok felépítése. Amikor tanultuk ott az alap amivel számoltunk az a Zászlóaj szintű szerveződés volt. Nálunk egy zászlóaljban 39HK volt akkoriban, a németeknél 45HK. Az amcsiknál változó mert attól függ, hogy páncélos magasabbegységhez tartozik e a zászlóalj vagy a lövész dd. vagy Hdo. alárendeltségében van. Sztem speciel a német rendszer nagyon profin van megszervezve, ott egy században 15 hk van.

  12. „Már németek is rájöttek ez így nem jó vagy gondolom nem visszafejlődés az A6.”

    Az A5-el kezdődött az ék alakú páncél de ez csak egy kötény pár mili vastag homogén acéllemez persze ez növeli a védelmet főleg a páncélromboló és a kommulatív lövedékek ellen de valamelyest csökkenti az APFSDS lőszerek hatását is.

  13. molnibalage és dudi

    igen az csak egy „hagyományos” ék páncél, de alatta ott van a kompozit páncél, sok-sok kerámiával páncél tényleg nem döntött, de ennek nagyon egyszerű oka van, ugyanis a kerámia alapú páncélok 90 fokos állásszög mellett biztosítanak hatékonyabb védelmet az acél alapú páncélok döntött elrendezésével szemben.

  14. doca

    Én soha nem vontam kétségbe a Leopard 2 homlokpáncéljának képességeit molni gondolja úgy,hogy nem valami jó.

    + ha jól tudom ég a Leopard 2 páncéljánál használnak még titánt és a rétegek közé valami speciális gyantaszerű anyagot tesznek ami csökkenti becsapódás keltette lökéshullámot.

    Azt olvastam valahol,hogy a páncél rétegezése kb így néz ki:acél,”trutyi”,kerámia,”trutyi”,titán,légréteg,acél és a küzdőtér(az új változatok kaptak repeszképződés gátló bevonatot is)

    A T-72 páncélzata:acél.”trutyi”,kerámia,”trutyi”acél.

  15. érdekes, hogy a ruszkik nem használják a titánt, pedig náluk volt/van dögivel
    amúgy ami nem amerikai attól még lehet nagyon ütős cucc, ők költik a világ hadi kiadásainak a felét és a legütősebb seregük nekik van, de vannak részterületek, ahol a többiek is vannak ugyanolyan jók vagy jobbak.

  16. Látom azért itt is felüti a fejét a Leopard 2 vs. M1 Abrams kérdés.
    Pedig mindkettő közös őstől származik, a két nemzet közös gyermekétől: az MBT-70 (KpfPz. 70) -től.
    Az ott szerzett tapasztalatok, technológiai vívmányok valósultak meg ésszerű keretek között a közelmúlt, és a jelen két nehézfiújában.
    Szóval egy tőről fakad ez a két remek harckocsi.

  17. „Ha tankos álmodozásra kerül sor, a Challengert miért hanyagolja el mindenki?”

    Én azért mert annyit tudok a Challenger II-ről,hogy most cserélik le az eredeti angol 120mm huzagolt löveget a Leopard 2 lövegére meg azt,hogy az iraki tapasztalatok alapján raktak egy telefont a hátuljára,hogy a kísérő gyalogság és a hk parancsnok között jobb legyen az összeköttetés.
    + egy RPG-29 átütötte a test frontpáncélját…

    http://sites.google.com/site/rungsira/tha-ha-nth-har/xawuth-rabeid/rpg-29

  18. challenger: nem igazán tudom követni hogy a Cselly milyen felszereltséggel lenne elérhető, de legutóbb én olyasmit olvastam hogy modernizáció után 70+ tonna fölött körül járnak. (?)
    Magyar logisztika nem szakterületem;) de úgyhiszem nálunk a lélektani határ kb.60 tonnácska lehet.. talán 55 körül ideális, vagy ami könnyebb. A japcsik legújabb tankja is kb 50 körüli volt mikor legutóbb megsasoltam higy állnak.
    /tankból sztem ideiglenesen meg lehetne próbálkozni modernizált T-64-el is ha kevesebbet kell rááldozni – T-64U? – nem tudom mik vannak még. Bár tény hogy Leo2A4+ – al nemigen tudnánk mellényúlni. francik is állítólag kiszórnák a raktárkészletet, bár erről mostanában nem skat hallani. Nálam 60t a vízválasztó szám, de inkább egy tankosnak kellene ezügybe nyilatkozni – Snakeye esetleg

  19. dudi: Melyik merkava láccik a képen…

    geza: logisztika szempontjából ~mindegy 55 vagy 65tonnas a tank. Ennél mondjuk sokkal fontosabb a moduláris felépítés, hamár logisztika.

    Németeknél a „rotacios kukazasnal” nagyobb kukazas lesz 2011-2013 között. Ha vmit akkor akkor. Amúgy hiába lesz megint felkínálva akár a multkorinál jobb állapotban lévő leok is ingyé nem megyünk vele semmire. Az üzemeltetésre uis nincs pénz….

  20. Fade

    Tök mindegy mert a tervezésnél volt ez nagyon komoly szempont szóval elvileg minden széria tudja ezt.

    Yeti

    Tökéletesen tudod,bár a torony mögötti tárolóban csak a lőszer egy része van oda ugyan is nem fér az egész javadalmazás,ezért kénytelenek a küzdőtérbe is lőszertárolókat kialakítani.
    Pl
    http://www.mainbattletanks.czweb.org/Tanky/cv90120m.jpg (Merkava)
    http://img67.imageshack.us/i/leopard2da0.jpg/ (Leopard 2)

  21. Én soha nem vontam kétségbe a Leopard 2 homlokpáncéljának képességeit molni gondolja úgy,hogy nem valami jó.

    Nem. Én csak furcsálottam, hogy az első Leo II szériák valahogy mégsem tükrözik számomra azt, amit elvben tudtak. A hk-hoz nem nagyon értek.

    + egy RPG-29 átütötte a test frontpáncélját…

    Nekem fotó nem jön be, csak egy ábra.

    Amennyiben ez igaz akkor erről a Merkaváról biztos daruval szedte le Ali a tornyot:

    A képről az sem lehet megmondani, hogy hol és miről készült. Azért külön vicces, hogy egyedi elszigetelt esetekből kreálsz sikertörténetet. Ez kb. olyan, mint az egyetelen ODS-es MiG-25 légigyőzelemmel való igazolása annak, hogy a MiG-25 egy jó eszköz vadászgépek ellen…

  22. „+ egy RPG-29 átütötte a test frontpáncélját…

    Nekem fotó nem jön be, csak egy ábra.

    Amennyiben ez igaz akkor erről a Merkaváról biztos daruval szedte le Ali a tornyot:

    A képről az sem lehet megmondani, hogy hol és miről készült. Azért külön vicces, hogy egyedi elszigetelt esetekből kreálsz sikertörténetet. Ez kb. olyan, mint az egyetelen ODS-es MiG-25 légigyőzelemmel való igazolása annak, hogy a MiG-25 egy jó eszköz vadászgépek ellen…”

    Ha hinni lehet a neten terjengő adatoknak akkor az RPG-29 minden harckocsi test frontpáncélját képes átütni.

    Nem kreáltam sikertörténetet csak linkeltem egy képet.Az meg,hogy te nem ismersz meg egy Merkavát nem azt jelenti,hogy nem az:) hanem valószínűleg arra utal amit te is mondtál: „A hk-hoz nem nagyon értek.”.

    De ha nekem nem hiszel,akkor írd be gúgliba a Merkava szót kattints a képekre görgess lefelé egy keveset és ott lesz a kép :).

  23. Helló!

    Dudi Merkavás képéhez szólnék hozzá egy picit. Az ott épp egy Merkava Mk2 amit a 2006-os libanoni háború alatt kapott el egy Kornet-E. Az egész konfliktus páncélos statisztikája nagyon érdekes, mert a bevetett technika nagy része még Merkava Mk2 (2 brigád) ill. Mk3 (szintén 2) volt. (Az Mk4et még csak 2004 óta gyártják, inkább csak a támadó ékek használták). A hadmúveletek során 52 Merkava sérült meg súlyosan, ebből 22 volt anti-tank rakéták „érdeme”, és csak 5 került veszteséglistára. További 6 Merkava IEDek miatt került roncstelepre. (Az egyik pokogép 300+ Kg volt!!!) 23 harckocsizó halt meg összesen. Az Mk4 szerepelt a legjobban. Volt olyan hk ami 26 rakétát kapott be, mielőtt a páncélzat megadta volna magát. Az Mk4et konkrétan csak a Kornet-E 29kg-os tandem HEAT harci feje tudta kiütni, ill. a Metis-M „szerencsés” találata. Vannak legendák sikeres Konkursz találatokról is, de hivatalos megerősítést sehol nem találtam.
    Akit jobban is érdekel nézzen utána a Wadi Saluki környéki harcoknak, ahol az Mk4 átesett a tűzkeresztségen. A „felkészületlenül belerohanunk a csapdába” tipikus esete.

    Üdv Qualit

  24. Üdv!

    Láttam meg lettem szólítva. :)
    A HK tömege csak abból a szempontból érdekes, hogy hol akarod használni és hogy akarod szállítani. Pl a terület úthálózata elbírja e az adott járművet vagy sem. vagy a hidak terhelhetősége kibírja e vagy a vasúti szállítás megoldható e. Ha terepen alkalmazzuk ott is számít a súlya. Álltalában a puha talaj a veszélyes, de ott függ az is milyen széles a lánctalp és mekkora felületen oszlik el a tömeg. Régen a T-72höz is volt szélesebb lánctalp ha puha mocsaras területen akarták alkalmazni.
    Az M1 vs. L2 vitát nem akarom ragozni. Mindenkinek szíve joga eldönteni melyik oldalra húz. Három dolog fontos a Hk-nál.
    1. Páncélzat – mindkettőnél kiváló!
    2. Tűzerő – ugyan azt a löveget alkalmazzák mindkét Hk-n
    3. Mozgékonyság – Ez a döntő a két jármű esetében. Az L2 ben egy dizelmotor ketyeg kiváló erőátviteli rendszerrel, az M1 ben egy gázturbina van autómata váltóval. Annó HK szerkezettanból tanultuk, hogy az M1-nél elég sok a veszteség az erőátvitelnél! Ráadásul magasabb a fogyasztása a hajtóművének.

    Persze van még ezer más szempont ami eldöntheti a vitát. Pl a javítási idők. A T-72-ön egy gyakorlott szerelőgárda mondjuk 4 óra alatt cserél motort a L2-őn ugyan ez 1 óra alatt megvan. Az M1-ről nincs adatom.

    Mondjuk az elárulhat valamit, hogy az M1A3 ban ugyan azt a dizelmotort akarták beépíteni az amik ami az L2-ben van!
    Valamint 2003 óta napjainkig közel 70db M1-et löttek ki irakban.
    Minden Hk-nak megvan a gyenge pontja, mi annó úgy tanultuk, hogy a tetőpáncél a legsebezhetőbb pontja az összes HK nak, oda elég egy marék termit és átfolyik rajta.

    Remélem nem hagytam ki semmit.

  25. Qualit hszéhez annyit tennék hozzá, hogy rengeteg oldalról, hátulról kilött M1ről olvastam/láttam de frontból egyről sem. Nem kizárt lehet „képes”, Bradley 25mmse is lött ki T72ket Iraqban. Egy darab Chalanger2ről tudunk arról mindenhol írtak, hogy kilötték frontból 29el de az nem M1.

    Teljesen agybeteg taktikának tartottam a szűk utcákon megy az M1et aztán amik rendszeresen így mentek a legproblémásabb helyekre.

    snakeye: M1 az európai frontra készült ezért választották anno ezt a meghajtási rendszert amik.

  26. A függőleges ( L2 ) vs döntött ( M1) torony homlokpáncélhoz szólnék hozzá.

    Az köztudott hogy átlagoan a tornyok kapják a legtöbb találatot mert ezek azok amik a tereptakarásokból a legjobban kilátszanak. Akár a kézi pct rakéták akár a löveből kilőtt lövedékek egyaránt NEM vízszintesen érik a toronypáncélt hanem valamilyen szögben, ugyanis ballisztikus pályán repülnek a cél felé. A kézi pct-nél ez a beesési szög nagyobb mint mondjuk egy APFSD lövedéknél de ott is meg van ez az érték. Amennyiben városi harcra kerül a sor ahol már jelentős szintkülönbségek is kijöhetnek ahonnan a gaz ellen tüzel hát bizony könnyen megesik hogy az M’ döntött páncélja viselkedik vízszintesen és a L2 függőlegese pedig mint egy döntött.

  27. „Mondjuk az elárulhat valamit, hogy az M1A3 ban ugyan azt a dizelmotort akarták beépíteni az amik ami az L2-ben van!”

    Ha ez igaz akkor az amik akkor kis túlzással más kinézető Leopárd 2-tfognak használni.
    M1A3
    Motor Leopard2,löveg Leopard 2,Erőátviteli rendszer Leopard 2

    Azoknál Leopard 2-nél aminél már az L/55-ös löveget használják ott löveg is jobb mint az Abramsnak…

  28. amcsik konkrétan német segítséggel építették abrams-et, hasonló filozófia a két tank, szerintem nevezhetjük őket ikreknek is, szóval marhaság a nagy vita róluk

    Leclerc-re lennék kíváncsi, elég kevés szó esik a típusról

  29. Zavart érzek az erőben!

    A DU is APFSDS csak szegényített Uránból van erre utal a neve is Depleted Uranium a rendes neve pedig M829 A1/A2/A3.A Lopard 2 is használ APFSDA-t DM 53/63 néven(ez a kettő legmodernebb változat)csak ez nem szegényített Urán hanem Wolfram.

  30. A Lechlerch az tipikusan farncia. Jellemző rá minden ami a francia dolgokra. Annyi ragaszkodnak ahhoz, hogy mindent saját maguk gyártsanak a nemzeti öntudatuk miatt, hogy képesek maszott drágán összelapátolni, egy elég gyengusz valamit. Ennek a harckocsinak is ugyan az a német lövege van, hiába ez a legjobb a piacon. A páncélzata modern, de a motorja és a meghajtása eléggé karcsú. Terepen haldoklik, és eléggé sokat kell szervizelni. Egy volt katonatársam mesélte aki járt kint a franciáknál valami kiképzéses csereprogramban és ott kérdezgette a benfentes infókat.

    A lőszerekhez hozzászólva az ürméret alatti nyíllővedék a T-72-ben is egy 40mm átmérőjü fél méter hosszú wolfram nyílból áll. Az is elég komoly átütőerőt képvisel. A gond ezen lőszerek használatával, hogy a cső hamarabb használódik el.

  31. Az oplot más súlycsoport mint a Leo vagy az M1! Az ukrán csoda közepes Hk a másik kettő inkább nehéz hk. Ráadásul egy régi típus kimaxolásából jött létre, nagyon teli van aggatva kiegészítő kütyükkel mint egy karácsonyfa. Az ilyen nem előnyös. Egy új alapra kellene tervezniük egy új típust az lenne az igazi!