|

Extender-korszerűsítés (újra)indul!

Ahogy arról a HTKA hasábjain is olvashattatok, az Amerikai Egyesült Államok korszerűsítené a KC-10 Extender típusú légiutántöltő repülőgépeit. A munkát már el is kezdte a Boeing, ám nem sokat haladhattak, mivel egy nem várt baki csúszott be…

A Boeing 59 darab KC-10 Extender típusú légiutántöltő repülőgép modernizációjára kapott megbízást az Amerikai Egyesült Államok légierejétől, melynek során a gépek teljes avionikai modernizáción esnek át. A tankerek számára emellett egy másik programot is elindítottak, mivel új kommunikációs, navigációs és biztonsági rendszerekkel kell felszerelni őket a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) előírásainak megfelelően, hogy jogosultságot szerezzenek a teljes polgári légtérben való repüléshez, így olyan magasságokon is utazhatnának, ahol sokkal üzemanyag takarékosabbak lehetnek. Tehát a légierő számára is megéri az átalakítás, melyet egy közbeszerzési folyamat végén meg is rendeltek a Boeing vállalattól potom 216 millió dollár ellenében. Az októberben megkezdett átalakítást azonban leállították, mert a tender első fordulóját tévesnek ítélték, így újból neki kell futni a dolognak.

Michael Schmidt ezredes, az Oklahoma City Légi Logisztikai Központ igazgatója nem részletezte a hiba forrását, azonban internetes források tudni vélik, hogy egy beépítésre szánt eszköz körül adódtak félreértések. Az eredetileg nevező vállalatok meghívást kaptak az újabb körbe, ám csupán a Boeing és a General Electric/L-3 Communications csapat nyújtott be ajánlatot, a Northrop Grumman vezetősége úgy döntött, ezúttal nem vesznek részt a küzdelemben.

A Boeing szóvivője, Scott Day elmondta, hogy a cégnél hisznek abban, hogy az eredeti beadványuk is megfelelő volt, ahogy a mostani is az. Továbbá hangsúlyozta, igyekeznek együtt tartani a programra összevadászott szakemberek csapatát a munka leállítása ellenére is.

Az USAF még június előtt igyekszik meghozni az újabb döntést, hogy megköthessék a szerződést, mely két gép átalakítására és tesztelésére szól, majd miután a típus megkapta az FAA (Federal Aviation Administration – Szövetségi Légiközlekedési Felügyelet) engedélyét a teljes, 59 gépes flotta átalakításra kerül. Tisztviselőik a csúszás ellenére sem engednek abból az elképzelésből, miszerint az Extender-flottának az előzetes terveknek megfelelően 2015-től el kell érnie a teljes műveleti képességet.