|

Phantomok a balti égen – utoljára

Az önálló légtérvédelemre egyelőre továbbra sem képes balti államok légterének védelmét csatlakozásuk óta több tagállam is biztosította már – eleinte 3, majd később 3-4 hónapos – „air policing” missziók keretében. Igazándiból a vadászgépeket is felvonultató légierővel rendelkező NATO tagállamok közül praktikusan már majdnem mindegyik ellátta ezen feladatot legalább egyszer – közülük pedig többen ennél többször is megfordultak már a Baltikumban.

A 2011-es év felvarrója

A 2011-es év felvarrója ,

Az utóbbi igaz a németekre is, akik immáron negyedik alkalommal települtek gépeikkel Litvániába. A Luftwaffe először 2005 júniusa és szeptembere között, majd 2008 ugyanezen időszakában biztosította a Baltikum légterét. Legutóbb pedig a cseh Gripenektől vették át a stafétát 2009 augusztusának végén. Akkor 2 hónapig Eurofighterek állomásoztak Litvániában, majd megérkezett a váltás a korábbról jól ismert Phantom II-esek képében.

A Litvániai Siauliai melletti légibázisra ezúttal is a „vén csatalovak” érkeztek a németekről – a Luftwaffe 74. Ezredének 6 db F-4F gépe az amerikai F-15C vasmadarakat váltotta január 5-én és 4 hónapon át tartózkodnak majd a térségben – mint a címből is már tudni lehet vélhetően az utolsó alkalommal a 2012-ben esedékes kivonásuk előtt.

2011. január 4-től 4 hónapig 6 F-4F Phantom II vendégeskedik a litvániai Siauliai Légibázison

2011. január 4-től 4 hónapig 6 F-4F Phantom II vendégeskedik a litvániai Siauliai Légibázison | Fotó: Litván Légierő ,

61 hozzászólás “Phantomok a balti égen – utoljára”

  1. Hívhatnának görögből vagy törökből…Én nekem ez volt az első szerelmem..Mikor láttam repülni egyet kecskeméten hát maga volt a menyország.Tudom lomha és elavult és kormol a hajtóműve meg nem annyira kecses mint egy F-16.De ennek a gépnek van tradíciója.És nekem szépnek is látszik..

  2. „Igazándiból a vadászgépeket is felvonultató légierővel rendelkező NATO tagállamok közül praktikusan már majdnem mindegyik ellátta ezen feladatot legalább egyszer…”

    A Magyar Légierő volt már soron? Ha igen, mikor, és a Gripenek vagy a Fulcrumok képviseltek minket?

  3. 2011
    GERMANY – 2011 01 05 (fourth mission)

    2010
    USA – 2010 09 01 – 2011 01 05 (third mission)
    POLAND – 2010 04 30 – 2010 09 01 (third mission)
    FRANCE – 2010 01 04 – 2010 04 30 (second mission)

    2009
    GERMANY – 2009 08 31 – 2010 01 04 (third mission)
    CZECHIA – 2009 05 01 – 2009 08 31
    DENMARK – 2009 02 09 – 2009 05 01 (second mission)

    2008
    USA – 2008 10 30 – 2009 02 09 (second mission)
    GERMANY – 2008 07 30 – 2008 10 30 (second mission)
    POLAND – 2008 03 15 – 2008 07 30 (second mission)

    2007
    NORWAY – 2007 12 15 – 2008 03 15 (second mission)
    PORTUGAL – 2007 11 01 – 2007 12 15
    ROMANIA – 2007 08 01 – 2007 11 01
    FRANCE – 2007 04 01 – 2007 08 01

    2006
    BELGIUM -2006 12 01 – 2007 04 01 (second mision)
    SPAIN -2006 08 01 – 2006 12 01
    TURKEY – 2006 03 31 – 2006 08 01

    2005
    POLAND – 2005 12 30 – 2006 03 31
    USA – 2005 09 30 – 2005 12 30
    GERMANY – 2005 07 01 – 2005 09 30
    NETHERLANDS -2005 03 31 – 2005 01 21
    NORWAY -2005 01 21 – 2005 03 21

    2004
    UNITED KINGDOM – 2004 10 14 – 2005 01 21
    DENMARK -2004 07 01 – 2004 10 14
    BELGIUM -2004 03 27 – 2004 07 01

    Forrás: http://legiero.blog.hu/2011/01/03/air_power_hirek_5/fullcommentlist/1#c12098076

  4. @szittya88:

    Amellett amit molni írt, hogy volt rendes keszi adás 2+2 géppel még volt, baltikumi település és ha jól emlékszem csehországi repülőnap (Hradec Králové?) – bemutatót repülő Gripennel.
    Ugyanúgy 14 gépből.

  5. Miért is nem vagyok meglepve, hogy mi ebből is kimaradunk? :-(( Pedig nagyon jó kis gyakorlás lenne a pilótáinknak, valós kockázat nélkül, hiszen nem sok realitása van egy balti-orosz katonai konfliktusnak, legfeljebb 1-1 véletlen légtérsértés jöhet szóba. Egyébként nem tudja valaki, hogy a nisszió költségeit ki fedezi? A baltiak, a NATO, vagy a gépeket küldő légierő? Mert ha bárki más állja a számlát, akkor még cikibb, hogy mégsem veszünk részt benne, pláne úgy, hogy az észtek szegről-végről rokonaink is…
    Az olaszok már felvállalták Szlovénia légtérvédelmét, ráadásul váltás nélkül, állandó jelleggel, úgyhogy ők is tesznek bele a közösbe, nem úgy, mint mi. De az milyen már, hogy még a románok is mentek a MiG-21 widow-maker változatú gépeikkel… :-))

  6. Tisztelt molnibalage!
    Az Alca igenis elláthatja a légvédelmi feladatokat ugyanis integrálva van rajta az AIM–9 Sidewinder rakéta ami bőven elég békeidős készültség ellátására.
    Nekünk pedig sajnos nehezünkre esne néhány hónapra ellátni a balti államok légvédelmét is mivel csak 14 gépünk van.

  7. Zolika plz, ha olyan irányból érkezik, egy ALCA még egy Tu-95-öst se tud elfogni, a Tu-22M-el, a Tu-160-al, és az összes szuperszónikus vadászgéppel szemben meg egyenesen a leghalványabb esélye sincs az elfogásra. Ennyi

    A Románok nagyon meglepőek, mert anno nekünk pont azért kellett annyira a Mig-29 mert a 21-eseink a légtérsértő szerbeket ritkán tudták időben elkapni és kikísérni. Bár tény, hogy a Lancer jóval magasabb szintre van felhozva, mint anno a mi Bis-eink voltak, de ettől még alapvetően azonos típus.

    A hazai készültséget nem érintené nagyon a -4 gép, mivel általában egy géppár van egyszerre készültségben, szóval az itt maradó 8 géppel ezt azért valahogy meg bírnánk oldani. A pilótáknak pedig biztos marha jól jönne a plusz repóra, és az élesben szerzett tapasztalat, nekünk meg nagyon klasszul jönne, hogy ezt más finanszírozza. Egyébként nem is kell feltétlenül olyan messzire menni, esetleg a szlovénokkal, horvátokkal vagy albánokkal is lehetne valamilyen jellegű megállapodást kötni. Különösen a horvátokkal, mert velük hagyományos stabil és jó kapcsolataink vannak már vagy 20 éve, és nagyon érik náluk a 21-esek kivonása, amit 2013-nál tovább nem nagyon tudnak halogatni, jelenleg pedig nincs lehetőségük új gépeket venni. Persze ezek a lehetőségek csak akkor jöhetnek szóba, ha megvan az ellátásukhoz szükséges képességünk. A gépek, és a fegyverzet pedig abszolút megvan hozzá.

    Épp ezek miatt baromi fontos lenne, hogy idén és jövőre sokat, és értelmesen repülhessenek, éleslövészetet, elfogást, stb. gyakorolva.

  8. A románok jól sáfárkodtak anno a régi MiG-21MF gépeikkel, hogy Lancert csináltak belőle…
    Egy régi TG-ben olvatam, hogy az AMX is megfelelő lett volna légirendészeti feladatokra – ez a cikkíró véleménye nem az enyém!
    Ha elég lenne a légirendészet, akkor megfelelő lenne számunkra az Alca, szerintem jó választás is lenne! De abban igaza Kolombusznak, hogy egy „markánsabb” légtérsértő után csak „futhatna”, estleg bottal sem üthetné a nyomát. De azért kicsit túlzásnak tartom az orosz maci két nagy hosszúbotját példának felhozni! Nem felettünk szoktak repülni, nekik Japán, Hollandia, Anglia és az Államok a kedvenc bosszantani való pajtársaik…
    Ha reálisan gondolkodunk, akkor hazánkban esetleg eltévedt kis gépekre a szomszédból, – ahogy az iszapömlésnél is volt rá példa – néhány rosszult hangolt rádió miatt nem válaszoló utasszállítóra és talán bejelentés nélkül repülő sportgépekre lehet számítani.Ezekhez elegendő olykor egy hariheli vagy az ALCA! A komolyabb technikával rendelkező „behatolókra” viszont ott lenne a 8 Griff, illetve csak 6. Mert a kétülésesek nem biztos, hogy adnak keszit, elvégre nincs gépágyújúk, s az alap keszihez két infravörös rakéta és gépágyú javadalmazás kell. HA ROSSZUL TUDOM AKKOR JAVÍTSATOK KI, LÉGYSZÍVES!

  9. Az lehet,hogy a készültséget fent lehet tartani 8 géppel de az biztos,hogy másra nem elég azaz 0 kiképzés,0 gyakorló repülés stb.A 8 gépből nem 8 db hadra fogható jó ha egyszerre 6 db van ami repülhet…

  10. Ahogy már itt írva volt a magyar honvédséggel nem az a baj hogy a pénzügy minisztérium garassaskokid hanem az ex elvtársi közép tiszti állomány és a korrupció.
    Elvileg ekkor állományuk mellett kb van 100 Mi.FT fejlesztésre és mi elszórjuk 5-10x áron vett hülyeségekre.

    Szlovénekkel és a Horvátokkal meglehetne állapodni. Védjük az ő légterüket is és évente adnak egy 20 m. dollárt közösen.

    12 griben mellé vehetünk akkor 10-15 koreai T-50 kiképző és könnyű vadászt. Amelyek akár milyen légtér rendészetre alkalmas. Azoknak darabja 40-60 m. dollár? 2 évi fegyver fejlesztésből meg van + 40 milla amit a másik két államtól kapunk.

  11. Egyik országgyűlési képviselőnek volt egy érdekes meglátása.
    Miszerint a kormánypárt vakon hisz abba hogy a NATO megvéd minket ha kell.

    De mikor olyan szomszédaink vannak mint Szerbia, Szlovákia, Románia.

    Kicsit szerencsétlenebb helyzetbe a Szerbek felszívják maguk és átjönnek a határon. Mondta nem legyen igaza de a NATO míg katonailag lép az 4-5 nap mert diplomácia lépésekkel próbálkozik stb.

    Addig egy megérősítét szerb hadsereg elfoglalná a Kis-Alföld felét és az csinálná mint Koszovóba.

    Ezért minden kép kell akkora hadsereg amely a szomszéd államok katonai erejéhez képest 2-3 napig a hátár mentén képes tartani a támadó erőket. Ha csak az egyik szomszéd támad.

  12. Ha veszünk gépet, Gripent vegyünk, elég takarékos, elég jó, és már van vele tapasztalatunk, hozzá infrastruktúránk. Ennél olcsóbban üzemeltethető gépek csak a kiképzők vannak, viszont azoknál összehasonlíthatatlanul potensebb, és amit megtakarítanánk velük, azt részben elvesztenénk a különböző üzemeltetési infrastruktúrán.

    Az orosz gépeket a balti őrjárathoz értettem, hozzánk valóban nem jellemzőek az ilyenek, régen a szerbek csusszantak át néha, de már nem nagyon maradt nekik mivel. Ezt leszámítva tényleg főleg kis magángépek vannak, amikre akár az ALCA is elég lehet.

    Ha 8-ból 6 hadrafogható, akkor abból elég nagy biztonsággal meg lehet oldani, hogy kettő készen legyen. A tapasztalatszerzés pedig hosszútávon erősíti a honvédelmi képességeinket, azt a fél évet meg simán kihúznánk az itthonmaradt gépekkel. Persze a horvátokkal még sokkal jobb lenne az együttműködés, mert ők közel vannak, így akár átfedés is lehet az ellenőrzött területekben, vagy a lefedettséget az északi részen itthonról is lehet biztosítani.

    Addig egy megérősítét szerb hadsereg elfoglalná a Kis-Alföld felét és az csinálná mint Koszovóba.

    Épp most csökkentik a létszámot ők is, légierejük meg szinte nincs. Persze, HA fegyverkeznének, egyértelműen kéne nekünk is.

  13. Hogy működik a rendszer?

    Repülne egy B747-es 850km/h-val 10ezer méter magasan. Aradnál megsszakadna vele a rádiókapcsolat. Ki követi radaron az utaszállító gépet? Ki értesíti a készültségi Gripeneket? Kb. mennyi idő alatt szállnak fel? Mennyi idő alatt emelkednek fel 10ezer méterre és érik utól a B747-est? Vagy csak akkor szállnak fel a gripenek ha a B747es eltér az útvonaltól?

    A romántól a szlovák határig kb. 250 km és 18 perc alatt teszi meg a B747es. Vagy ilyen esetben egyből a szlovák MiG-29eseket riasztják?

  14. Legjobb tudásom szerint:

    Ki követi radaron az utasszállító gépet?

    A légirányítás

    Csak akkor szállnak fel a Gripenek ha a B747es eltér az útvonaltól?

    Igen, vagy ha olyan információ jut tudomásunkra, ami arra utal, hogy a gépet eltérítették.

    Kb. mennyi idő alatt szállnak fel?

    Nato előírás: 15 perc.
    Gyakorlatban ez jóval kevesebb szokott lenni.
    Ha számítanak rá, hogy légtérsértés lesz és bent ülnek, a gépek hajtóműindítást követően 2 perc alatt levegőben lehetnek.
    tehát az indulásra számítsunk olyan 5-10 percet.
    (Link:http://jets.hu/news?id=17)
    A Gripen 5-6000 m/perc sebességgel tud emelkedni, tehát 2 perc alatt fent van 10 000-en. (kb. mindenhol ilyesmit írnak)
    Ebben a magasságban képes a két AIM-9-el körülbelül a Boeing sebességének kétszeresére utánégető használatával, amit nyilván meg is tesz, ha egyértelmű vészhelyzet van. Kecskemétről kb. így 5-12 perc alatt ott van a nyugati határt leszámítva bármelyiken, és ebből egyet le lehet vonni az emelkedés miatt.
    Tehát a riasztástól kb. 11-22 perc alatt érne a határhoz. Az ország légterébe berepülő gépek jellemzően nem kifele repülnek, tehát sebességük megfelelő irányú vektora hozzáadódik a Gripen sebességéhez, így ez még levonható az időből.
    Azonban ha AIM-120 is van náluk, akkor a legtöbb irányba megnyugtatóan hamar eljutnak oda, hogy megsemmisítéssel fenyegessék/elriasszák a behatolót.

    Jellemzően ezek a célpontok nem utasszállítók egyébként, azok a bejelentett útvonal miatt viszonylag fixek, hanem kisgépek, amelyek jóval lassabban haladnak.
    Itt egy videó arról, hogy a csehek mit csináltak a baltikumban, bár nyilván ott picit több orosz gép repked:).
    http://www.youtube.com/watch?v=0CeYNFii6sY&feature=related

    Javítsatok nyugodtan, ha vmivel nem értetek egyet.

  15. Üdv!

    Kolombusz : szerintem is majd egyszer k@rva sokára még kéne kb. egy század gripen és az egy darabig elég is, a sok típushoz mindig is csóró kis alja nép leszünk, hagyjuk azt meg a portugáloknak, meg a görögöknek akik megtehetik.
    Egyenlőre az is a valhalla lenne, ha évi 150 órát tudnánk reptetni a gépeket, a tavalyi nagy átlag 90 óra alatt volt.
    Ami viszont az olcsóságát illeti, az szerintem nem lesz mindig így, főleg hogy alig van belőle 200 aktív példány és továbbra sem kell a kutyának se . Ha lejár a bérlés, majd kimutatják a svédek a foguk fehérjét.
    Én a két kezemet imára kulcsolnám, ha például helikopter ügyben úgy állnánk, mint a szerbek. (továbbra is tartom, hogy jobb állapotban van a légi erőlködésük, mint a miénk.)

  16. Tisztelt molnibalage!
    Az Alca igenis elláthatja a légvédelmi feladatokat ugyanis integrálva van rajta az AIM–9 Sidewinder rakéta ami bőven elég békeidős készültség ellátására.

    Ez volt az évszázad vicce. Még egy mísz B737 kategóriájú gép mellé sem képes odaérni és felmászi időben 10000 méterre, ha gáz van.

    Oda se neki.

  17. Ha elég lenne a légirendészet, akkor megfelelő lenne számunkra az Alca, szerintem jó választás is lenne!

    De a légierőnek nem arra kell felkészülnie, hogy mindig béke van. Akkor semmilyen légierő nem kellene, mert előbb utóbb az eltévedt vagy bajban levő gép sem lesz bajban. Légtérellenőrzése szuperszonikus vadász alkalmas ma. Semmi más. Pont. Aki mást állít, az nagyon be lehet gombázva…

    Az ALCA – már elnézést – a lóhúgylangyos megoldás méregdrágán.

  18. 12 griben mellé vehetünk akkor 10-15 koreai T-50 kiképző és könnyű vadászt.

    Minek? Miért nem még Gripent, ha már tényleg bővítésről van szó? Képtelen vagyok felfogni azt a folyamatosan felmerülő nevetséges ötletet, hogy két típus üzemeltessünk párhuzamosan úgy, hogy mindkettőből van kb. 1 tucat.

    Nézzétek meg már, hogy mikor alkalmazott utoljára nagy számban két elsővonalas gépet egy légierő. Már vagy 30 éve egy típusra alapoz Hollandia, Belgium, Dánia és Norvégia is.

    A gigantikus USAF-nak is van ma F-16, F-15 különféle variációi és F-22. Ezek a klasszikus vadászok. Erre jön rá az A-10. Ez a világ leggazdagabb és legerősebb fegyveres ereje. Alapvetően 4 gerinc harci típus. Akkor mi akarunk kettőt? Nem igaz, hogy nem lehet ezt belátni… :(

  19. Legközelebb oda írom majd, hogy kérem javítani, ha valamit hibásan írtam le, hogy kultúrált ember módjára…

    Ne vedd magadra. Csak így sörözés után már kicsit az agyamra ment, hogy n+1-szer leírt hülyeség, újra meg újra előjön.

    Azér azt is megjegyzem, hogy semmivel sem volt alátámasztva az, hogy miért és lenne elég egy olyan gép, ami a célgépek sebességét ki híján el sem éri és alig emelkedik náluk gyorsabban…

  20. Már elég késő van egy vitához, s lehet nem kellene bele menni, de mindegy már, ha elkezdtem…
    „De a légierőnek nem arra kell felkészülnie, hogy mindig béke van.”
    Mégis akkor milyen háborúra kellene felkészülni szerinted, s ezt konkrétan a mi Air Force-ra értem? A környező szoszémdságunkban mindenki Nato tagállam vagy legalábbis oda igyekszik, ahogy az EU-ba is. Ja hogy Szerbia még váratt magára, az egy dolog, de ha pletykák igazak, akkor oda kerülne néhány 29-sünk, úgy hogy annyira rossz viszony jelenleg nincs köztünk. S remélehetőleg vagyunk már annyire inteligensek, hogy ne is legyen.
    Az Alca nem teljesen ismeretlen gép a Kecskemét-i bázison! Éveken keresztül volt itt egy-két gép, amin folyt képzés. Nem egy teljesen ismeretlen géről van szó. Számtalan helyen említették, hogy talán lesz nekünk is, s lehet hogy így is lesz. Nem azt írtam, hogy Jumbokat kergessen, arra ott lenne a Gripen. Az írtad, hogy olvasod az as, abban elégé pártolják a rendszeresítést.
    Lehet ez csak az én elméletem, de mi – talán kicsiben – a cseh mintát követjük, legalábbis ami a légi erőt illeti. Igaz hol állunk mi a csehekhez gazdaságilag… Akármi is lesz, nem kellene leszólni az Alcat, mert ha tényleg rendszeresítjük, akkor el kell fogadni, akár hogy vitatkoznk róla, hogy ilyen meg olyan. Ha a kontinensen vállalunk a baltihoz hasonló „air policng” missziót, akkor arra mehet a Griff, az Alca – feltéve ha lesz – akkor meg maradna itthon „tömeget képezni”. Hogy mennyire lenne drága az a szerződéstől függ, hogy mit lehetne belőle kihozni. Hidd el a cseheknek sem buli, hogy csak áll gépekben pénzünk…

  21. OFF

    Már sokan kérték(köztük én is legalább kétszer) a tisztességes emberi hangnemet molnitól 0 erdménnyel.Amikor AGRESSOR88 vehemensebben reagált a bunkóságra/stílusra akkor moderálták*.

    *Nem tisztem a szerkesztőket kritizálni és nem is akarom,sőt megértem a bannal fenyegetést és a moderálást is mert valóban nem arra való az oldal,hogy a másikról mondjunk véleményt.

  22. „Ne vedd magadra. Csak így sörözés után már kicsit az agyamra ment, hogy n+1-szer leírt hülyeség, újra meg újra előjön.”

    Jó rendben! Semmi gond, mély levegő és higgadtság!:)

    „Azér azt is megjegyzem, hogy semmivel sem volt alátámasztva az, hogy miért és lenne elég egy olyan gép, ami a célgépek sebességét ki híján el sem éri és alig emelkedik náluk gyorsabban…”

    Ha az említett kategória ellen emelnék – kis/sport gépek, helikopterek, elkoborolt légcsavaros teherszállítók – talán elég lenne, a többire ott a Griff. Az előre leadott repülési tervekben szerepel, hogy milyen gépről is van szó. Az viszont igaz, hogy egy komolyabb gép ellen, – ami berepül pár tucat kilométert, majd fordul 180 fokot és teljes gázzal távozik – a Gripen sem tehet semmit! Mert egyszerűen kicsi az ország és a rendelkezésre álló idő nagyon-nagyon kevés. Ezen a rendszeres, de legalábbis időközi járőrözés segítene. De akkor is kell: ” a jó időben, jó helyen” faktor.

  23. Mégis akkor milyen háborúra kellene felkészülni szerinted, s ezt konkrétan a mi Air Force-ra értem?

    Ha egy ország politikai vezetése kinyílvánítja – ez megtörtént – hogy a légtérvédelmete saját erőből kívánja megoldani, akkor nem azt jelenti, hogy civil gépek hajkurászása kell készülni. Minden szóba jöhető reális fenyegetésről van szó. Abba meg bizony ellenséges alacsonytámadótól a vadászgépik beletartozik minden. Ergo ALCA felejtős. Szuperszonikus harci gép kell. Hogy ez modernizált MiG-21, MiG-29 vagy Gripen, az n+1 tényezőtől függ.

    A környező szoszémdságunkban mindenki Nato tagállam vagy legalábbis oda igyekszik, ahogy az EU-ba is.

    (Y+1)^3 leírjuk, hogy görög-török viszályba egy árva hangot nem szólt a NATO. Nagyon kíváncsi lennék, hogy mikor szólna. Ha már elssüllyeszinek egy hajót…? Megszállnak még egy szigetet? Mert Cipruson ez volt. Mindenféle beavatkozás nélül, minha a románok elfoglalnák a Tisztántúlt és NATO semmit sem tenne. Mert ez történt.

    Az Alca nem teljesen ismeretlen gép a Kecskemét-i bázison!

    1 db kétüléses, és néha talán időlegsen promó célall még egy együléses. Ez nem azt jelenti, hogy azért, mert olyan fasza. A magyar légigyenge van/volt olyan állapotban, hogy erre kellett fanyaoldni. Ez nem a poztívum, ez a helyzet abszurditását mutatja.

    Hidd el a cseheknek sem buli, hogy csak áll gépekben pénzünk…

    Ez volt a legfőbb oka annak, hogy az ALCA repül a cseheknél. Nem engedhették meg, hogy semmit sem állítsnak rendszerbe. Ez olyan lenne, mintha egyetlen F-22-őt sem állítottak volna szolgálatba és mind le lenne konzerválva.

  24. Ha az említett kategória ellen emelnék – kis/sport gépek, helikopterek, elkoborolt légcsavaros teherszállítók – talán elég lenne, a többire ott a Griff.

    Akkor ennyi erővel ne legyen semmi. Utólag meg jól megbírságoljuk aki vét a szabályok ellen. Ez a legolcsóbb… [szarkazmus on] :)

    Az viszont igaz, hogy egy komolyabb gép ellen, – ami berepül pár tucat kilométert, majd fordul 180 fokot és teljes gázzal távozik – a Gripen sem tehet semmit!

    Az ellen semmi nem tehet semmit, mert a teleportációt még nem találák fel. Ezzal az erővel számoljuk fel a világ összes légierejét.

    Jugó polgárháborús időben már a provokatívabb repülésekre is lehetett volna elvben emelni, ha már nagyon közel és gyorsan megy a hatát felé valami.* Mi is kell ehhez? Bingo, az a radar a Zengőre, hogy a határon is túl lássunk, hogy mire a határhoz ér valaki, az Griffünk már ott csapkodjon és visítson. :)

    * Igazi éles háboúban meg a kiemelten veszélyes helyeken elvben 24 órás BARCAP adása lenne kívánatos. Na, itt kelle a taner, mert 2×2 gép váltásban elég decens nagyságú területet oltalmazhat.

  25. A környező szomszédságunkban mindenki NATO tagállam

    És Ukrajna, ahol épp most volt oroszbarát fordulat?

    Igaz hol állunk mi a csehekhez gazdaságilag…

    10 hellyel, 41,7%-al és minimum 5511 dollár/fővel mögöttük, sajnos. Iparilag és gazdaságilag fejlettebbek, amióta Magyarország a jelenlegi formájában létezik. Sőt, iparilag sajnos korábban is azok voltak.

  26. „Mindenféle beavatkozás nélül, minha a románok elfoglalnák a Tisztántúlt és NATO semmit sem tenne. Mert ez történt.”

    Hát most nagyon-nagyon megnyugtattál! Most lefekszem és holnap Romániában kelek fel?
    Nézd egyáltalán nem akarok kötekedni, de ez beszélgetés kicsit olyan mintha csak Alca lenne az egyedüli harcigépünk az elkövetkező 5 évben, Gripenek meg mennek haza.
    Egy jó ideje tudjuk, hogy a szerződés csak tinta a papíron, de a Natonak fontos a dél-nyugati szárnyon Görögország és Törökország. Így nem igazán avatkozik bele a dologba. De mi és a románok, ha úgy veszük az „első vonalban” vagyunk a keleti „frontszakaszon”. Isten óvjon minket egy újabb háborútól, de nem hinném, hogy a románok bele kezdenének egy konfliktusba. Abban is igazad van, hogy nem kell elbízni magunkat, hogy minket megvédenek majd bármi is lesz…
    De akkor a Szlovénok és a három Balti állam meg őszre aggódhatja magát ha többi Nato állam nem vállalja majd a légterük őrzését. Akkor „átjáróház” lenne az egész országunk, de ez inkább a baltiakra lenne igaz… Valamit majd tesznek ez ügyben az illetékesek, de hogy mit az a jövő zenéje! De ha Alcaink lesznek, akkor ezt a beszélgetést ne felejtsük el. Akkor majd talán arról vitatkozhatunk, hogy miért jó vagy rossz döntés, s hogy hány Gripen váltaná ki azt a mennyiséget amit vettünk, ha veszünk. – Az utolsó két mondatot feltételes időbe szántam!

  27. Nem véletlen hozdtam fel e témát és jó vita kerekedet belőle.

    Olyan szomszédaink vannak akik hobbit űznek a magyar üldözésből.
    Rómaiak is megmondták ha békét akarsz készülj a háborúra.

    HA már felvetődött hogy a románok támadnak. Jelen helyzetbe USA-nak fontosabb partnerei.
    Ha meg azt a mutatvány megtudják csinálni hogy 24 órán belül elfoglalják az Alföldet akkor az ővék is lesz.
    Mert kényelmesebb ezt a nagyoknak elfogadni mint onnan őket kiparancsolni. Ha mi arra nem voltunk képesek hogy akkora erőt fejtsünk ki hogy egy két napig a határ mentén pufogjanak a fegyverek meg is érdemeljük

  28. Aki azt hiszi hogy minden nyugalomba marad. Ausztráliába európai országok méretének megfelelő területet öntöt el a víz.
    Olyan vidékekről beszélünk ahol eddig a teljes kiszáradás ellen küzdöttek.

    Semmi se álladó. Ha mutatunk erőt akkor biztos belénk harapnak.

    Rúgják ki a kocsonyát a hadseregből. Az is kisebb veszteség ha fiatal hadnagyokkal kell őket pótolni roham munkával. De legalább akkor mostani keretek közt van haditechnika beszerzésére nem kell emelni.

  29. Ha jól tudom Ciprus nem volt integráns része Görögországnak és nem is volt tagja a NATO-nak.Ilyenformán a NATO nem avatkozhatott bele a konfliktusba.Mostanában akar csatlakozni a Görög rész mint önálló állam az Eu-hoz.

  30. Kellene a HTKA-ra egy cikk a magyar légierő jelenlegi helyzetéről és a lehetséges jövőjéről. Vagy Molnitól egy cikk a légierőnk jövőjéről alkotott elképzeléséről. Akkor nem kellene n+1-szer leírni ugyanazt, csak linkelni kellene a cikket.

    Ugyis mindig minden hozzászólás-sorozatnak ugyanaz a vége, ha az adott cikkben vagy a hozzászólásokban valaki megemlíti a magyar légierőt, a gripeneket, az Alca-t vagy hogy „venni kellene/de jó lenne egy ilyen nekünk”.

  31. Tisztelt Kolumbusz!
    Ne essünk túlzásokba! Hogy keveredhet Magyarországra a Tu-160 vagy a Tu-95 vagy akármilyen bombázó??? Nem értelek.
    Dudi viszont rátapintott a lényegre, hogy miért érintené
    a légierőnket érzékenyen 4 gép hiánya.
    Nem csak a készültséget kell ellátni hanem gyakorlásra kiképzésre is szükséges néhány gép. Mellesleg 1-2 gép amúgyis szinte mindig a hangárban áll az időszakos javítások miatt.
    molnibalage
    „Az ALCA – már elnézést – a lóhúgylangyos megoldás méregdrágán.”
    Egyáltalán nem lenne olyan méregdrága mint például új Gripenek rendszeresítése sőt.
    „De a légierőnek nem arra kell felkészülnie, hogy mindig béke van.”
    Teljes mértékben igazad van. De mégis úgyérzem túlzásokba esel.
    Most nem hadakozunk senkivel tudtommal és nem is fogunk mostanában de ha mégis akkor tájékoztass!

  32. „…és nem is fogunk mostanában…”

    Ezt a varázsgömböd mondta? Mert ez az amit nem tudhatunk előre. Számtalan példa van a történelemben arra, hogy 180 fokos fordulatot vehet a világ menete 2-3 év alatt. Itt volt legutóbb pld. a Szu. és a keleti-blokk széthullása. „Egyetlen állandó dolog van a világon, a változás.” Számtalan olyan trend van, ami előbb-utóbb kiborít(hat)ja a bilit globálisan, pld. az éghajlatváltozás, túlnépesedés, az energiahordozók és ásványkincsek csökkenő készlete, és az ezek iránti növekvő igény, az atomfegyverek várható elterjedése, – hogy csak a slágertémákat említsem. Ezeket a kérdéseket az emberiség úgy fogja megoldani, ahogy egész történelme során tette, erőszakkal. Aki nem készül ezekre, az bolond. Ha akkor kezdünk el kapkodni jobbra-ballra, akkor akarunk újra megteremteni elvesz(tege)tett képességeket, nemzeti összefogást, és újratanulni egy csomó TUDÁST, TAPASZTALATOT, akkor már késő lesz. „Letolt gatya”-effektus. Aztán akkor kesereghetünk azon (ha mi, vagy gyermekeink túléljük), hogy megint ver minket a balsors, és írhatunk az – egyébként egyedülálló – himnuszunkhoz még 1-2 versszakot. De 21.000-milliárd forint államadóssággal és -6,5%-os (válság!)költségvetési mérleggel még az is csoda, ha WC-papír lesz a laktanyákban hosszú távon. Ha belegondolok abba, hogy néhány száz vagy ezer politikai és gazdasági bűnöző miatt tart ismét itt ez az ország, akkor ölni tudnék…

  33. élig erő az egy dolog. Nehéz gyalogsági fegyvereket se ártana venni.
    Amit egy 400 milliós dolláros keretből meglehetne oldani

    Jenki vagy új orosz tank elhárítót vehetnék. Vagy valamilyen gránát vetőt.

    Amik bár nem nagy tételek de terület védelembe kulcs kérdés.

    Ha már veszünk új fullus gripent. Még vagy 12 db egy 8 éves beszerzési időszakban egy új girp mindennel 90-95 milla évente rá szánuk 147 millió akkor is maradna még 70-80 / év más fejlesztésekére.
    Nagyon áhítót új teherszállitó helikre pl.

    Legalább a hadseregnél hagyunk fel a szét lopással.

    Egy erősebb gyalogság és 24-30 gripen már képes ellenséges hadműveleteket akasztani

  34. Tisztelt AstarothZ!
    Igazad van, nem is egészen úgy értettem én azt az „…és nem is fogunk mostanában…”-t de azért szerintem sokan túlzásokba esnek egy kicsit
    (mondom én aki épp itt magyarázkodik kijelentése miatt :) ) de azért ne mondjunk olyat aminek relatíve kevés az esélye jelenleg.

  35. Szerintetek ha lesz pénze a Balti államoknak akkor milyen vadászgépet vennének?

    Eurofigther Typhoon,Rafale,Gripen,F/A-18,F-16,F-35?

    Persze ha 2015ig megejtenék mert kb addig kilehetne húzni a Gripen és az F-16 gyártó sorát.

    A legvalószínübb az F-35 mert közel vannak a Maci barlangjához,más kérdés az hogy ezeket mikor kapnák meg.