|

Phantomok váltják a Eurofightereket

Nem kell megijedni, nem lesznek lecserélve egyik légierő kötelékében sem az európai fejlesztésű, 4+ generációs vadászbombázók, legalábbis jóideig. Csupán annyi történt, hogy a német Typhoonok befejezték kéthónapos kiküldetésüket a Baltikum légterében, leváltásukra pedig szintén germán Phantom II-esek érkeztek.

German Eurofighter Typhoon QRA

Az elmúlt két hónapban négy darab Eurofighter Typhoon vigyázta a balti államok légterét, melyek a Luftwaffe 74. vadászezredétől érkeztek, Neuburgból. A vadászgépek mellett közel 100 fő tartózkodik a misszióban, őket két-háromhetente folyamatosan váltják. A balti misszió volt a típus német példányainak első külföldi, nemzetközi megbízása.

Neuburgi Eurofighter Typhoon

Neuburgi Eurofighter Typhoon ,

A németek csak gépeket cseréltek, újévig ugyanis még ők látják el a légtérvédelem nemes feladatát. Az európai vadászok helyett F-4F Phantom II-esek érkeztek a Vittmund bázisról. A staféta átadás/átvétel litván földön történt, a Šiauliai bázison levonták Bavaria tartomány zászlaját, valamint Danil Schlag alezredes átadta a balti légtér szimbolikus kulcsát az őt váltó parancsnoknak, Juergen Schumann alezredesnek.

A most érkező Phantom II-esek számára nem ismeretlen a helyszín, korábban már kétszer jártak itt hasonló megbízással, először 2005 júniusa és szeptembere között, majd 2008 ugyanezen időszakában.

German F-4F Phantom II

Fontos megjegyezni, hogy az F-4F Phantom II-esek a leváltásukra rendszeresített Eurofighterektől vették át a stafétát, így Németországban is előállt az a helyzet, mint nálunk, hogy az utód együtt védi a légteret az előddel, azonban annyi különbséggel, hogy a németek mindezt más ország védelmében vitték véghez, mi pedig gyakran a saját védelmünket is csak akadozva tudjuk ellátni…

8 hozzászólás “Phantomok váltják a Eurofightereket”

  1. „Nem kell megijedni, nem lesznek lecserélve egyik légierő kötelékében sem az európai fejlesztésű, 4+ generációs vadászbombázók, legalábbis jóideig.”

    Pedig de szép is lenne… Elővenni az AMARC-on tárolt sok-sok Phantomot és újra repülni velük :) Régi vasak rulz :)

  2. Azért elképesztő, hogy egy olyan repcsi van még szolgálatban, aminek első változatait akkor állították szolgálatba, mikor még Eisenhower (!) volt az elnök.

    Más országokban a modernizált verzió szinte olyan csapásmérő potenciált jelentenek, mint egy 4+ generációs gép. Döbbenetes.

    Egyszerűen képtelen vagyok nem elképedni azon, hogy az 50-es években papírra vetett és megvalosított alapkoncepciók mennyire sikeresek tudnak lenni. Lásd pl. F-4, C-130, T-55 stb. és utódaik. Pedig az akkori tervezési lehetőségek és eszközök hol voltak a maiakhoz képest…

  3. T-55, mint sikeres konstrukció? A másik kettővel nem vitatkozom, mert azokat azért vette mindenki, mert tényleg jó cuccok (nem véletlenül akart Egyiptom az arab koalícióval és a SZU-val történt szakítás után rögtön Phantom-okat), de a T-55 szerintem csak amiatt terjedt el ennyire, mert az országok jelentős csoportjának nem volt másra lehetősége, nem volt alternatíva, + olcsó, nagy tömegben gyártható típus volt, a SZU és a „béketábor” akkori „védelmi” doktrínájának (néhány tízezer tankkal lerohanjuk, ami a ‘zatomcsapások után megmaradt Európából…) megfelelően. Azért, mert valamiből sokat gyártottak, nem jelentette azt is, hogy jó is volt (lásd még pl. MiG-15, ma meg a Tesco gazdaságos parizer).

  4. A kortárs típusokat felülmúlta és maga a koncepció a jövőben is életképes maradt a továbbfejlesztett típusokon. Az nem az T-55 hibája, hogy a szovjet doktrína elvetetta a modernizálást. Asszem a szloénoknál van olyan szinten modernizált T-55, hogy a királykategória kivételével lazán leverné a saját generációjánál 30 évvel öregebb, alapfelszereltségű harckocsikat.

    http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/m55s1.jpg

    Igenis nagyon jó, megbízható és strapabíró platfrom. Mondjuk a M48/60 széria is elég sokáig húzta és ezek alapja is egy második vh-s konstrukucó. A mai modern szovjet hk-k meg a ISz-3 egyenesági leszármazottai tudtommal.

    A MiG-15 a maga korában még a csapnivaló szovjet gyártástechnológiával is elég decens volt a célzórendszerét és nem vadászok ellen kifejlesztett fegyverzetét leszámítva.

  5. Molni:

    Akik ezeket tervezték, azok még a világháború alatt szerezték a tapasztalatot. Ismerték az igényeket. Bár a Phantom II. eleinte nem igazán akart szuperálni, aztán mégiscsak „felnőtt”.

    A t-55-öt én sem értem. Nem volt az akkora siker, csak a 34-es gyártósorát erre tudták átállítani. Mondjuk egy nagyon letisztult konstrukció, de semmi igazán „nagy ötlet” nincs benne. Mármint azon kívül, hogy occó…

  6. A T-55 annak ellenére, hogy „nagy ötletet” nem tartalmaz, az aktuális ellenfelét kersztbe hosszába verzet tudtommal. Egy akkori M48 sehol nem volt hozzá képest. És nemcsak, hogy jó volt, nagy tömegben lehetett gyártani és láthatólag jól fejleszthető, ha van rá szándék. Nézd meg az akkori idők brit hk-ját, hogy az hol van most és minek lehetne alapja.