|

Átírási hiba hátráltatja az Osprey-baleset okának kiderítését

A repülés egyik legfontosabb területe a repülésbiztonság, melyre a polgári és a katonai életben is egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek a különféle légierők és vállalatok, ám még a rengeteg befektetés ellenére is előfordulnak katasztrófák. Ezek után mindig elhangzik az a mondat, hogy ’az eset kivizsgálása megkezdődött’. Ilyenkor általában elsőként a fekete doboz néven ismert fedélzeti adatrögzítőt keresik meg, hogy elemezhessék felvételeit. Ez az esetek jelentős részében segít is – azonban, ha valamilyen okból kifolyólag nem volt az adott repülőgépen ilyen, akkor igencsak nagy hátrányba kerülnek a hivatalos szervek.

2010. április 9-én a dél-afganisztáni Zubul tartomány központjától 7 kilométerre lezuhant a USAF egyik Bell-Boeing CV-22 Osprey konvertiplánja, s a balesetben három amerikai katona és egy civil személy életét veszítette. Természetesen a vizsgálat egyből elindult, ám eredményt azóta sem sikerült produkálniuk: még mindig nem tudni, hogy pontosan mi is okozta a több millió dolláros eszköz elpusztulását és négy ember halálát. Most viszont kiderült, hogy mi is okozza az eredménytelenséget: egy átírási hiba.

Donald Harvel nyugállományú vezérezredes, az Amerikai Légierő Különleges Műveleti Parancsnokságának korábbi parancsnoka elárult néhány részletet arról a fatális tévedésről, melynek köszönhetően máig nem sikerült kideríteni a katasztrófa okát. Arról van szó, hogy a CV-22 fedélzetén nem volt olyan eszköz, mely rögzítette volna a repülési adatokat ilyen esetekre, mégpedig azért, mert a típus kézikönyve nem említette egy szóval sem, hogy azt be kéne építeni a gépbe. Mivel pedig a különféle ellenőrzések során egyszer sem került szóba, a figyelem sem terelődött rá, ráadásul ez volt az első légierős Osprey, mely lezuhant, így korábban sem kellett volna használni az adatrögzítőt.

A baj Harvel szerint ott kezdődött, hogy amikor a USAF rendszeresítette a CV-22-t, felhasználói kézikönyvét a tengerészgyalogság MV-22-inek hasonló dokumentumából konvertálták át. A gond ott volt, hogy a USMC merőben más szakzsargont használ, mint a légierő, így a fordítást végző személyek hibázási valószínűsége nagy volt, ami meg is hozta az eredményét: valamilyen okból kifolyólag elfelejtették megemlíteni, hogy a CV-22 fedélzeti adatrögzítőjét külön kell behelyezni a gépbe. Így a Különleges Műveleti Parancsnokság pilótái, akik a típust repülték, úgy hitték, hogy minden CV-22 rendelkezik ilyen eszközzel, pedig korántsem volt így.

CV-22 Osprey Afganisztánban | Fotó: USAF ,

Már egyből az Osprey lezuhanása után gyanússá vált, hogy valami nincs rendjén, mivel annak ellenére, hogy három kutató-mentő csapat is a helyszínre sietett, egyik sem találta meg a fekete dobozt. Később a vizsgálóbizottság elkezdte ugyan a nyomozást, de az adatok hiányában nem sokra mentek. Ekkor úgy gondolták, hogy az adatrögzítő elpusztult: miután ugyanis kimentették a helyszínről a 16 túlélőt, elvitték a négy holttestet és a fontosabb tárgyakat, a CV-22 roncsait felrobbantották. Azonban elvileg a szerkezetnek még ezt is el kellett volna viselnie.

Egy nappal az esemény után egy katonai egység érkezett a helyszínre, akik átkutatták a még megmaradt roncsokat, és lefényképeztek mindent, amit találtak. Ekkor bukkantak rá például a bal hajtómű gondolájára is, mely még mindig viszonylag épségben volt. Miután leadták a felvételeket, a parancsnokságon elemezték azokat, és kiderült, hogy egy olyan objektum is látszik rajtuk, mely talán a fekete dobozt is tartalmazhatta. Azonban magát az adatrögzítőt azóta sem lelték meg, így bizonyossá vált, hogy az nem volt ott a konvertiplán fedélzetén.

Harvel szerint a balesetet szinte bizonyosan mechanikai probléma okozta, mégpedig hajtóműhiba. Egész pontosan úgy véli, hogy a Rolls-Royce AE1107C erőforrások kompresszorai álltak le, így a teljesítmény hirtelen leeset, amit a pilóta már nem tudott korrigálni – a vezérezredes szerint a lezuhanás előtti másodpercekben világosan láthatta a személyzet, hogy mi fog következni, de tenni már nem tudtak ellene. Harvel teóriáját azonban a parancsnokság nem fogadta el, és az azóta megjelent belső vizsgálati eredmény már szinte teljese egészében pilótahibaként állítja be az esetet.
Maga a pilóta egyébként sajnos életét veszítette, a fedélzeti mérnökkel egyetemben. A másodpilóta ugyan túlélte a balesetet, de amnéziája miatt nem emlékszik a történtekre. A többi 15 túlélő sem tudta megmondani, mi történt, ugyanis az Osprey lezuhanása előtti másodpercekre egyikőjük sem emlékszik.

7 hozzászólás “Átírási hiba hátráltatja az Osprey-baleset okának kiderítését”