Az amerikai repüléstechnikai óriás, a Boeing együttműködési szerződést írt alá a Korea Aerospace Industries-szel (KAI), melynek értelmében a dél-koreai vállalat részt vesz a Silent Eagle gyártásában.
A tavaly márciusban bemutatott F-15SE ‘Silent Eagle’ típusra ezidáig nem kapott megrendelést a Boeing, ám aktívan folyik a típus marketingje, de persze sok múlik a politikusokon is, hogy az egyes technológiákat milyen szinten engedik exportálni. Utóbbi nem a Boeing asztala, ám előbbi annál inkább. Mindent meg is tesznek, hogy a leendő vásárlókat egy-egy ügyes fogással közelebb hozzák a megrendeléshez.
Dél-Koreát régóta potenciális megrendelőnek tekintik, a távol-keleti ország már üzemelteti a típus korábbi, az F-15E ‘Strike Eagle’ továbbfejlesztéseként létrehozott, F-15K ‘Slam Eagle’ jelzésű változatát. Az ázsiaiak – a 2006-ban bekövetkezett gépveszteség ellenére – rendkívül elégedettek a típussal és minden valószínűség szerint a 40-60 darab korszerű vadászbombázó beszerzésére kiírt F-X III megjelölésű tender az Eagle győzelmével zárul. Kérdés, hogy melyik verziót rendszeresítik, illetve mely technológiák exportját engedélyezik az Amerikai Egyesült Államok részéről. Vagy hogy mennyire ragaszkodnak a koreai vezetők a típusazonossághoz és így újabb utánrendelést adnak-e le a típusra, mint ahogy tették ezt a szaúdiak az F-15S típus esetében.
Egy dolog a politikai dilemma, más kérdés a konkrét lépés, mely nem is akármilyen: a Korea Aerospace Industries megbízást kapott a Boeingtől az illeszkedő póttartályokból (CFT – Conformal Fuel Tank) kialakított CWB-k (Conformal Weapons Bay) gyártására, mellyel a Boeingnél egyre nagyobb szerepet ruháznak az ázsiai cégre.
A KAI gyártja ugyanis például az F-15K Slam Eagle-k törzsének első részét, valamint a gépek szárnyait is, de több más programban is szerepet kapott a cég: részt vesznek az AH-64D Apache harci helikopter és a Peace Eye légtér-ellenőrző repülőgép (tovább)fejlesztésében, az A-10 harcigépek szárnyának cseréjénél, valamint a Boeing polgári repülőgépeihez is gyártanak részegységeket.
„A KAI egy vezető repülőgép-ipari vállalat világszínvonalú technológiákkal, mely remekül kiegészíti a Boeing palettáját.” – nyilatkozta Roger Besancenez, az F-15 program igazgatója. „Már nagyon várjuk, hogy növeljük a KAI szerepét a Boeing beszállítói között a kulcsfontosságú technológiák fejlesztése és gyártása terén.”
„A koreai ipar fontos partneri és beszállítói kapcsolatban áll a cégünkkel. Ezzel az újabb együttműködéssel még jobban megerősíthetjük és elmélyíthetjük a kölcsönösen előnyös kapcsolatot.” – mondta Pat Gaines, a Boeing koreai részlegének igazgatója.
Az amerikai óriás részéről elmondták, annak ellenére, hogy ha mégsem a Silent Eagle-t választaná Dél-Korea, hanem újabb adagot rendelne az F-15K Slam Eagle-ből, a CWB használata minden korábbi Eagle-höz probléma nélkül megoldott, így a koreai gépeken is alkalmazhatják őket.