A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Egy C-17 Globemaster III stratégiai szállítógép segítségével megérkezett Afganisztánban az Olasz Haditengerészet három darabos AW101-különítménye. A helikopterek elsődlegesen az ország nyugati felében tevékenykedő olasz ISAF-kontingens számára nyújtanak majd segítséget, de ha a szükség úgy hozza, természetesen más nemzetek katonáit is kiszolgálhatják. A Shark Task Group névre hallgató csoport a helikoptereken kívül 67 főnyi személyzetet is tartalmaz, akik között vannak hajózók, földi műszakiak, mérnökök és orvosi személyzet is, akik a SAR, CSAR és MEDEVAC bevetéseken segédkezhetnek.
Ez egyébként az első eset, mikor olasz AW101-esek települnek Afganisztánba, bár a taljánok már korábban is állomásoztattak helikoptereket odaát.
Október 15-én, pénteken a Patuxent River haditengerészeti légibázis partjainak közelében az egyik Boeing P-8A Poseidon a típus története során első ízben hajtott végre tesztet szonárbójákkal. Az alacsony repülési magasságú teszt során összesen hat darabot használtak fel a fegyverből, melyből a P-8A elődjénél, a P-3C Orionnál 50 %-kal többet, 120 darabod vihet magával. A szonárbójákat a Poseidon forgódobos szerkezet segítségével dobhatja le, melynek három indítója képes egyenkénti és tömeges szonárbója-vetésre is.
Mint arról már mi is beszámoltunk, október 16-tól 24-ig a Himalája hegyvonulatain közös orosz-indiai terrorellenes hadgyakorlatra került sor. Nos, örömmel számolhatunk be róla, hogy a kis létszámú, többnemzetiségű csapatok sikerrel végrehajtották feladataikat: semlegesítették a „terroristákat” és titkos állásaikat, valamint megölték rettegett vezetőjüket is. Az indiai egységes parancsnoka, Gopal dandártábornok elmondta: az Indra 2010 alatt rengeteg hasznos tapasztalatra tettek szert, melyeket élesben is hasznosítani tudnak majd. A másik fél részéről Vlagyimir Glinyin vezérőrnagy is pozitívan nyilatkozott, szerinte az orosz katonák kiváló teljesítményt nyújtottak.
A két ország légtere közös védelmének lehetőségét megvizsgáló munkacsoport létrehozásáról egyezett meg a minap Borut Pahor szlovén és Jadranka Kosor horvát miniszterelnök. Konkrét elképzelésekről még nem esett szó, de az együttműködéstől mindkét fél főleg alacsonyabb költségeket vár el. Mint ismeretes, Szlovénia csak földi légvédelemmel rendelkezik, megfelelő vadászgépek hiányában a légterét az Olasz Légierő biztosítja, a Horvát Légierő MiG-21-esei üzemideje pedig hamarosan lejár.
[singlepic id=1011 w=584 float=none]
Svédországban az UH-60M Black Hawk esetleges megrendelését mérlegelik, jelentette be az Amerikai Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA). Az amerikai helikopterre az NH90 késedelmes szolgálatba állítása miatt lenne szükség, melyből 18 példányt rendeltek. Az esetleges megrendelés értéke 550 millió dollár lenne, és 15 gép megrendelését tartalmazná, viszont ha létre is jönne, az nem jelentené az HN90 megrendelés törlését.
A Svájci Légierő PC-21-es gépei új festést kaptak. Az első újrafestett gép már vissza is került a századához, de a többi gép is kész lesz 2012 második felére. A két még gyártás alatt lévő példány már eleve ezzel a festéssel kerül ki a gyárból. Az új festés a rossz időbeni kötelékrepülést könnyíti.
Elvégezte első repülését a második AW159 Lynx Wildcat. A TI2 jelzésű második prototípus, mellyel az elektronikai berendezések működését vizsgálják majd, először október 14-én emelkedett el a földtől. A 600 órás tesztprogramba a hónap végétől egy harmadik, egyben utolsó példány is csatlakozik. A gyárnak további 62 példányra van megrendelése, melyek átadása 2011-ben kezdődik.
Az ST Aerospace átadtaa Szingapúri Légierő első modernizált C-130 Herculesét. A gépek új „üveg” pilótafülkét kapnak, javul az ember gép kapcsolat, ezzel csökken a személyzet munkaterhelése. A régebbi B verziójú példányokat továbbá új segédhajtóművel és kondicionáló rendszerrel szerelik fel, hogy egységesítsék a flottát a „H” verziónak megfelelően. Összesen 10 gép átalakítása várható.
Indiában elkészültek az első hazai gyártású bombára szerelhető lézeres irányító készlettel. A gyártás és tervezés célja hogy hazai forrásokból oldják meg az IAF csapásmérő képességeinek növelését, gondolva egy esetleges embargóra. Az első készletet egy 1000 fontos (454 kg-os) bombához tervezték a Bangalori Repülés Fejlesztési intézményben (Aeronautics Development Establishment – ADE).
—–
Közreműködött: Aim-120, sid911
„Indiában elkészültek az első hazai gyártású bombára szerelhető lézeres irányító készlettel. A gyártás és tervezés célja hogy hazai forrásokból oldják meg az IAF csapásmérő képességeinek növelését, gondolva egy esetleges embargóra.”
Ez egy freud-i elszólás volt? :)
Miféle esetleges embargóra készülnek? És miért lépne életbe velük szemben embargó? Hmmm…
„A két ország légtere közös védelmének lehetőségét megvizsgáló munkacsoport létrehozásáról egyezett meg a minap Borut Pahor szlovén és Jadranka Kosor horvát miniszterelnök. Konkrét elképzelésekről még nem esett szó, de az együttműködéstől mindkét fél főleg alacsonyabb költségeket vár el. Mint ismeretes, Szlovénia csak földi légvédelemmel rendelkezik, megfelelő vadászgépek hiányában a légterét az Olasz Légierő biztosítja.”
Ezt az uzletet nekunk kellene behuzni. Ha jol tudom tobbszor is volt mar szo errol Magyarorszag es Szlovenia kozott, de sosem sikerult megallapodni.(Szerintem miattunk) Pedig biztos jo penz lenne, es a legiero is tobbet/valtozatosabban tudna repulni.
én is ugyemlékszek csak nemakartak a gripikbe beszálni a szlovének.
Nyilvan ki lehet szamolni, hogy nagyjabol hany munkaorara (repult orak, muszaki szemelyzet, legiiranyitas…stb.) van szukseg ahhoz, hogy ennyi „extra” terulet felett is adjunk legtervedelmet es arra kotni szerzodest veluk. Amugy talan eloszor meg a 90-es evek elejen volt errol szo, csak akkor meg gondolom „kenyes” lett volna egy volt Jugoszlav tagallam legteret vedeni. Ma ez az akadaly mar nem all fenn.