|

Halad a Vikrant építése

India repülőgép-hordozós ambíció kapcsán korábban elsősorban az ex-Gorskov (INS Vikramaditya) beszerzésének szappanopera jellegű rémtörténete és a kétszer is felreppent vad pletykák szerepeltek a rivaldafényben, a saját tervezésű és építésű Vikrant-osztályt a háttérbe szorítva – pedig azért attól még az utóbbi körül is zajlanak az események. Ezen felvezetés után feltételezzük nem túl nehéz megtippelni melyikről is lesz most szó…

A 2009 tavaszán megkezdett építésű Vikrant esetében India ezúttal már a moduláris építést választotta és tulajdonképpen ehhez kapcsolható ezen kis hírünk apropója: a friss hírek szerint a 21-ből a gázturbinákat és a Diesel erőforrásokat tartalmazó blokkok elkészültek – két további társaságában.

Renderelt kép a Vikrant-osztályról

Renderelt kép a Vikrant-osztályról | Forrás: www.theasiandefence.co.cc ,

A 40 000 tonna vízkiszorításúra tervezett, leendő INS Vikrant meghajtásáról 4 db GE LM2500-as gázturbina gondoskodik majd, melyek együttesen 80 MW energia előállítására lesznek képesek. A 260 méter hosszú és legszélesebb pontján 60 méter széles repülőgép-hordozó a fészekrakást már türelmetlenül váró indiai MiG-29K gépek mellett a Tejas haditengerészeti változatának hordozására lesz majd képes. Utóbbiakéra természetsen csak akkor, ha sikerül összehozni. A hajó bendőjében várhatóan 29-30 MiG-29K és Tejas fér majd el 10 Ka-31 vagy Dhruv társaságában.

A végén a riporternőci jól megmondja mi is az átmeneti “apróbb probléma” az indiai MiG-29K gépekkel :)

Az ugrósáncos, STOBAR kategóriájú repülőgép-hordozó építési ütemterve alapján a vízre bocsátásra a jövő év közepén, a tengeri tesztek megkezdésére pedig 2013 végétől kerülhet sor. Ha minden jól megy az INS Vikrant 2014/2015-ben állhat hadrendbe. Az osztály második tagjának elkészültét pár éve még 2017/2018-ra vizionálták Indiában, melyhez kapcsolódóan 2007-ben az építési munkálatainak megkezdését az INS Vikrant előrehaladottabb állapotának elérésekor, azaz kellő mennyiségű tapasztalat összegyűlte utánra jelölte meg a védelmi minisztérium.

32 hozzászólás “Halad a Vikrant építése”

  1. Még soha nem építettek hordozót erre belefognak egy jóóóó nagyba. A fedélzetre meg olyan gépek kerülnek akiket olyanok terveztek kiknek egy fikarcnyi hordozós tapasztalatuk sincs. A HAL meg még egy szárazföldi géppel is küszködik jó ideje.

    Szerintem jó esély van egy kudarcra vagy éppen egy gagyi presztizsre igen de használatra kevésbé jó hajóra.

  2. Egy 40 000 tonnás hajó KEZDÉSNEK bazi nagy. Minnél nagyobb annál bonyolultabb és annál nehezebb kijavítani átkonstruálni “baaaaammmmeg erre nem gondoltunk” esetén. Már pedig egy kezdőnek sokszor eszébe jut a fenti mondat.

    A most zajló Nemzetközösségi Jétékok megszervezése és lebonyolítása is komoly problémákkal küszködik pedig az aztán egy presztizs dolog.

    Mondom ! A tippem hogy a dolog kudarc vagy kudarc közeli lesz.

  3. Kuruc71

    Azért nem 100%-ig nulláról kezdenek mert üzemeltettek volt Angol hordozót és szerintem orosz mérnökök is kaptak valami szerepet a dologban + megnézhették az ex Gorskovot is.Jó persze ez nem sok de arra mindenképpen elég,hogy ne kelljen nagyobb átalakításokat végezni a hajón miután 1-2 évet üzemelt.

  4. “A fedélzetre meg olyan gépek kerülnek akiket olyanok terveztek kiknek egy fikarcnyi hordozós tapasztalatuk sincs.”

    Ez bizony barokkos túlzás az oroszok 1975 óta alkalmaznak hajófedélzeti repülőket az 35 év ami kicsit több mint a fikarcnyi.

  5. “Egy 40 000 tonnás hajó KEZDÉSNEK bazi nagy.”

    Viszont anyahajót ne is keress ezalatt. Egyes terminológiákban ez még nem is hordozó.

    Egy több mint 1 milliárd lelkes és fejlődő nemzet egész biztosan nem egy hordozó sőt még csak nem is egy hajóosztály erejéig gondolkodik a flotta építésben. Pláne egy még nagyobb és még erősebb szomszédságában. Egész más léptékűek ezek a dolgok, mint akárcsak egy tehetősebb európai állam esetében.

  6. >dudi szerint:
    >2010. október 10. vasárnap @ 17:28
    >“A fedélzetre meg olyan gépek kerülnek akiket olyanok terveztek >kiknek egy fikarcnyi hordozós tapasztalatuk sincs.”

    >Ez bizony barokkos túlzás az oroszok 1975 óta alkalmaznak >hajófedélzeti repülőket az 35 év ami kicsit több mint a fikarcnyi.

    Szerintem itt a Tejas-ra gondolt. Abban mennyire voltak benne az oroszok? Orosz hajtóműről volt szó, de elvetették. Volt még valami?

  7. Chimera
    Kb egy hónapja találtam kínai spotter oldalon J-15 ősről képet ami a SzU-33 másolata ami a tengerészeti szuholy. Szóval 99% hogy azt fogják rendszeresíteni a hordozóikon. De hallani olyan híreket is miszerint ha elkészül 2020után a J-13as lopakodójukat is alkalmassá teszik majd hajófedélzeti üzemre.

  8. “A Kínaiak és a Oroszok szu-27-kel pakolják meg a hordozójukat az Indiaiak mig-29-kel az Amcsik f-18 super hornet-tel na ki lesz a nyerő ja és nemsokára jön az f-35-ös a harrier váltó társa,ami lopakodó technológia.”

    A tengerészeti Szuhoj egy elkefélt ötlet, semmivel sem potensebb mint a Mig, hogy ha nem raknak alá tisztességes hordozót (talán még ahhoz is nagy lenne), olyanra meg csak a US Navynak fussa és ez egy darabig nem is fog változni.

  9. Úgy harmincezer tonna a hagyományos felépítésű, katapultos-ferdefedélzetű repülőgéphordozók alsó határa. Ez például a 28 ezer tonnás új olasz Cavour a jelenlegi és egy hasonló méretű 30 ezer tonnás ferdefedélzetű-katapultos kialakítású hajó egymás mellé helyezve:

    http://img834.imageshack.us/img834/7791/cavourab.jpg

    Jól látható, hogy harmincezer tonna az, amin már ésszerű méretű hangárt lehet kialakítani megfelelő számú és fajtájú repülőgép és kopter számára, ami potens csapásmérő hordozóvá teszi a hajót és ez az a mérethatár, ahol még kivitelezhető az egyidejű fel és leszállóüzem a repülőfedélzeten (bár a franciák az egyidejű üzemet kizáró elrendezésének is van előnye).

    Ennek fényében igazából az a megdöbbentő, hogy India a nemzeti büszkeség oltárán miért áldozza fel a potens hordozóhoz jutás lehetőségét, hiszen nyugati hatalmak ugranának maximális együttműködést tanúsítani egy közös fejlesztésű tisztességes hordozóhoz, mint ahogy az is, hogy számos állam (Olaszország, Ausztrália, stb.) miért épít gigantikus ugrósáncos kisérőhordozókat, ha egyszer hasonló méretekből igazi repülőgéphordozót is kihozhatnának.

  10. “Ennek fényében igazából az a megdöbbentő, hogy India a nemzeti büszkeség oltárán miért áldozza fel a potens hordozóhoz jutás lehetőségét, hiszen nyugati hatalmak ugranának maximális együttműködést tanúsítani egy közös fejlesztésű tisztességes hordozóhoz, mint ahogy az is, hogy számos állam (Olaszország, Ausztrália, stb.) miért épít gigantikus ugrósáncos kisérőhordozókat, ha egyszer hasonló méretekből igazi repülőgéphordozót is kihozhatnának. ”

    Pont azért amiért írtad ! A kínaiakkal együtt az indiaiaknak is van egy mániájuk, még pedig magukat tartják a föld legrégebbi és leghatalmasabb, legtehetségesebb nemzetének.

  11. blogen: Ez melyik 30.000tonnas ferdefedélzetű-katapultos a képen? Cavour meg tuti katapultos?

    kuruc: Ez az amikban is megvan…. a Franciákról meg már ne is beszéljünk…. :p
    Lehet beletörik a bicskájuk és az első kettő csak “kiképzőnek” lesz jó…. lehet alá collins… :p

  12. Egyik se. Így nézne ki a Cavour, ha ferdefedélzetű és két katapulttal is felszerelt hordozónak építették volna ezen vízkiszorítás és tömeg keretei közé. A Cavour-ban az a megdöbbentő, hogy nagyon nagy, ám ennek ellenére teljesen fölöslegesen önkorlátozóak voltak az olaszok és egy böszme, ám legföljebb kisérőhordozónak használható hajót építettek, aminek a méretei már rendes hordozót is lehetővé tettek volna.

  13. Na és az ausztráloknak Kuruc! Mit érnek majd a Canberra osztályú hajóikkal, amik tökéletesen alkalmatlanok lesznek a kínai laposok elleni harcra, egyedül az utánpótlási útvonalakon konvojkíséretet tesznek lehetővé valahol a Déli óceánon slisszolva Amerika felé. Vagy ez csak előjáték az igazi ausztrál flottához? Esetleg a politikusok kompromisszuma, miszerint az igazi hordozót nagyzásnak vélnék az adófizetők előtt, ezért ilyen aliglaposra költenek inkább, az ütőképes flottát felállításához vezető politikai konfliktus felvállalása helyett?

  14. Pont azért amiért írtad ! A kínaiakkal együtt az indiaiaknak is van egy mániájuk, még pedig magukat tartják a föld legrégebbi és leghatalmasabb, legtehetségesebb nemzetének.

    No, ezt félig vicces tőleg hallani, akibe szorult némi turbómagyar vonás és Ausztráliában élsz. :)

  15. blogen

    A Canberra classal a cél nem egy hagyományos csapásmérő hordozó. A stratégia abból indúl ki hogy ha valaki idejön az a tengeren fog. Azonban ahoz hogy a tengeren jöjjön ahoz komoly légifedezet kell amit csak szárazföldi bázisok elfoglalásával vagy éppen átvételével tud az ellen elérni. Ezek ellen illetve megelőzés képpen egy kombinált felszíni partraszálló flotta alaphajója lesz. A fedélzeén lesznek helik valszeg F-35 sök és egy cca 1000 fős partraszálló erő.

    Az ellenséges repgéphordozók meg nem tudnak közel jönni mert akkor elkapjuk őket. A lényeg hogy az Dél Indonéz szigeteken nelegyen kínai vagy kínai barát támaszpont.

  16. Szal Ausztrália brit gyökerek és szigetország lét ellenére azt a klasszikus szárazföldi taktikát választja, hogy megvárjuk amíg idejönnek, aztán jól megvédjük magunkat és legföljebb halogató harcokat vívunk és portyázunk határaink előterében, a nyílt víztől Isten ments, az ellenséges partokat pedig látni se akarjuk!

    Mondom, érdekes koncepció most néhány rég holt athéni arccal lefele fordult sírjában és csontujjait dugdossa a füle helyére, de persze kellő mázli függvényében még akár igazatok is lehet.

  17. blogen: Tudsz mutatni bmi 2x.000-30.000tonnas ferdefedélzetű-katapultost? Gondolom vmi oka csak van, hogy se angolok, se spanyolok, se olaszok… nem eröltetik.

    45.000-55.000tonna körül ott a Francia meg az Orosz hordozó azok már egyel nagyobbak. De itt is csak a Francia a katapultos, Oroszok fél üzemanyaggl szállnak fel…. és hát mindkét darabbal vmi iszonyú mennyiségű szívás van.

    Ebbe a kategóriába jön a Wasp utóda az America, ami ugye mint JC ha akarod egyik héten amphibious másikon meg hordozó. És nincs rajta katapult és nem ferde.

    Külön izgi e témában az új brit-francia hordozó ami testvérmodell és az egyik ilyen a másik olyan. Ittmég sok minden változhat, ha britek össze tudják hozni a saját EMALS rendszerüket, lehet, hogy a brit “ferde lesz” és F35Ct vesznek végül.

  18. blogen

    Ez a víz itt más mint az Atlanti óceán. Itt vagy egy hatalmas kerülőt teszel Az Indiai vagy Csendes óceánon és mind két esetben időt vesztel ráadásúl USA támaszpontok környékén cirkulálsz, vagy pedig igen korlátozott mennyiségű szoroson jössz át ami könnyen megfigyelhető, elaknásítható vagy éppen tengókkal vagy felszíni légi egységekkel blokkolható.

    De ami a lényeg az a légifölény, vagy légiuralom. Egy tengó csodákra képes ha nem kell légi tevékenységtől tartani, és a frász kerülgeti ha a heli vagy a bólyák hangját meghallja.

    Azzal viszont egyetértek hogy bizony ez így kiszolgáltatottá tesz minket. Mi is fogjuk kapni az első pofont. Remélem nem lesz túl súlyos,és utána le tudjuk játszani a partit.

    DE egyelőre ez van. Ezek a szigetek szorosok átjárók minket is és Kínát is lassítanak korlátoznak. Tekintettel arra hogy nincsenek olyan terveink hogy Pekingből Ausztrál falút csinálunk, így ezzel a szituval elégedettek vagyunk.

  19. Ahogy így nézegetem a különböző hordozó osztályokat, egyszerűen hihetetlen, hogy az USA milyen szinten felsőbbrendű ezen a téren. Már a 3-al ezelőttinek tekinthető Forrestal class is már valószínüleg nagyobb erőt képvisel bármelyik másik jelenlegi hordozónál, beleértve a Kuznyecovot és a talán a CDG-t is (csak a modernebb gépek miatt). Az oroszok és britek tervei vannak kb. olyan szinten, mint náluk a már kivont Kitty Hawk osztály… Ok hogy azok nagyobbak, de bármikor földbe gyalulnak bármit. Olyan 40-50 évvel a világ többi része előtt járnak ilyen téren. Nem véletlen ez mondjuk, a hadsereggel kapcsolatos kiadásaik is kb. ilyen szinten mások.

  20. Nézegettem anno a hordozókat a jenkiknél. Volt egy fura időszak. Az Enterpries és a Nimitz között nem készül egyetlen hordozó sem, csak egy Kitty Hawk osztályú készült el ha jól látom. 7 + 7 évig egyetlen új szuperhordozó sem állt szolgáltaba ezen kívűl. Ez eddig fel sem tűnt. Mi a fene…

    A Forrestal meg azért érdekes, mert – jenki szemmel – piszok rövid ideig szolgált. Mondjuk ez is 30 évet jelent nagyságrendileg Még az n+1-szer átépített Midway is többet húzott le majdnem, mint a leghosszabb ideig szolgálo Forrestal ostályú hajó. Ezzel szemben az Enterpries és a Kitty Hawk elég rendesen ki voltak / vannak hajtva.

  21. A Forrestalról a wiki is ír elég sok hibát, amit a Kittynél már javítottak, sőt már a második kettőnél is valamennyire. Meg végül is azok voltak az első szuperhordozók, szóval nem csoda, ha nem egyből lett hibátlan a koncepció, még úgy se, ha kisebbet már sokat építettek korábban.
    Hülye helyen volt az egyik lift, meg az ágyúk, utóbbiakat le is szerelték viszonylag gyorsan.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.