|

Mégsem lesz haditengerészeti Tejas?

Nagyon úgy tűnik, hogy nem billeg tovább a szakadék szélén az indiai fejlesztésű, hajófedélzeti üzemre szánt vadászbombázó, a HAL Tejas. No nem azért, mert kirántják az ijesztő helyzetből, hanem mert löknek rajta egyet és hagyják belezuhanni…

A légierő követelményeit is alig teljesítő, hazai fejlesztésű Tejas vadászbombázó haditengerészeti változatának koncepciója eddig is gyenge lábakon állt, úgy látszik lassan végleg összecsuklik. A fejlesztés immáron négyéves csúszásban van, s további késedelem várható még a munka tényleges megkezdése előtt, mivel a segítő kezet nyújtó Lockheed Martin még nem kapott engedélyt az Egyesült Államoktól, így nem kezdődhetett meg a tényleges együttműködés. (A Lockheed Martin egyébként 6 pályázó közül került ki győzedelmesen. A másik öt nevező: Boeing, Dassault, EADS, Saab és RSZK MiG. Ismerős nevek, ugye?)

HAL Tejas LCA

A hatósági jóváhagyás előre láthatólag még legalább fél éves csúszást okoz, ami költségnövekedést okoz, a plusz anyagi terhet viszont India nem hajlandó kifizetni, de a segédkező partnerrel kifizettetni is nonszensz lenne. Így úgy tűnik véglegesen lelövik a projektet, még mielőtt ténylegesen nekikezdtek volna.

A Tejas helyzetét súlyosbítja, hogy az Indiai Haditengerészet további MiG-29K/KUB gépeket rendelt, valamint újabb gépek (valószínűleg nyugati típus) beszerzésére ír ki pályázatot. Tehát kevesebb Tejast igényelnének, ami a darabár növekedését vonja maga után. És akkor még nem is beszéltünk a szárazföldi variánst is sújtó elhízásról, ami a haditengerészeti változatnál fajsúlyosabban előjöhet. És indul az a bizonyos ördögi kör…

10 hozzászólás “Mégsem lesz haditengerészeti Tejas?”

  1. Jaaa, és ez az India fogja az 5. generációs orosz gépekben a részvételét biztosítani??? Részvétem… Azért egy vacak max sima 4. generációs gép kifogott rajtuk…

    Mellesleg persze ezzel azt is mondani szeretném, hogy minden elavultság ellenére, még az orosz szint elérése se könnyű, hát még az európai, pláne az amerikai…

  2. Jaaa, és ez az India fogja az 5. generációs orosz gépekben a részvételét biztosítani??? Részvétem… Azért egy vacak max sima 4. generációs gép kifogott rajtuk…

    Azt azért nem árt látni a háttérben, hogy a hajtómű lett a típus Akhillesz-sarka, amit a PAK-FA esetében az oroszok fejlesztenek/szállítanak. Az indiai partíció nagyrészt az elektronikára terjed ki, amiben nagyrészt pipálják Ivánékat.

  3. Na ennyit índiáról! nekik is lenne lehetőségük másolni mint Kínának, ráadásul ők nyugati eszközökhöz is hozzájuthatnának mégis egyre nagyobb a lemaradásuk Kínával szemben! És az orosz5.genes gép sem fogja ezt megoldani nekik!

  4. Én nem vagyok abban biztos, hogy India van lemaradva. pl ott az MKI ami bármi kinait üt és nem kicsit, vagy épp AEW&Cben is India jár jóval előrébb. És tengeren is sorolni lehet, vagy épp ott a Brahmos ami 300kmig jó az elhárítása pedig az amikat is fejvakarásra készteti (és repülőre is fel akarják hegeszteni.
    és sorolni lehet.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.