Mint ismeretes, 2010. augusztus 24-én kedden Spanyolországban lezuhant egy kiképzőrepülésre induló Eurofighter Typhoon, melynek két pilótája közül az egyik sikeresen katapultált, a másik (egy szaúdi alezredes) viszont a repülőgép elhagyása során életét veszítette a katapultülés hibájából fakadóan. Az eset következményeként szeptember 18-án az összes Typhoon-üzemeltetőnél teljesen vagy részlegesen leállították a repüléseket, és átfogó vizsgálatot rendeltek el az üléseken.
A típust az angol gyártmányú Martin-Baker Mk. 16A katapultüléssel szerelték fel, melyen most némi módosítást kellett végrehajtani. A szaúdi alezredes halálát ugyanis az okozta, hogy az ejtőernyő korábban levált, mint kellett volna. A jövőbeni hasonló baleseteket megelőzendő, úgy módosították az üléseket, hogy az ernyőt akkor is le lehessen oldani, ha valami meghibásodik a gépelhagyás során. Ezt a gyártó a lehető leggyorsabban eszközölte, így az üzemeltetőknek nem kellett sokáig nélkülözniük repülőgépeiket.
Az Osztrák Légierő például már szeptember 20-án újraindíthatta a kiképző repüléseket: az első olyan géppár, mely már az új, módosított ülésekkel repült, múlt hét hétfőn délelőtt 10:00-kor szálhatott fel gyakorló repülésre. A helyi nyilatkozatok alapján az ülések problémáit viszonylag egyszerűen, kézi beavatkozással sikerült megoldani, majd a pilóták is megkapták a szükséges továbbképzést, mely ugyancsak rövid idő alatt megvolt. A korlátozás nyugati szomszédunknál nem terjedt ki a készültségi gépekre, szemben például a németekkel, ahol minden Typhoon a földön maradt.
Az Egyesült Királyságban is hasonlóan gyorsan jártak el, mint Ausztriában, ugyanis a Royal Air Force közleménye szerint náluk is visszatérhettek a régi kerékvágásba, miután elvégezték a szükséges biztonsági módosításokat a Eurofighter-flottán. Nagy-Britanniában szeptember 15-e óta a dél-angliai készültségi géppáron kívül minden Typhoon a földön volt, ezeken kívül csak a Falkland-szigeteken állomásozó, ugyancsak készültségi szolgálatot ellátó példányok kaptak meg egy sürgősségi módosítást, mellyel tovább folytathatták szolgálatot.
A Német Légierő kötelékében okozta a legnagyobb galibát a katapultülések hibája, ugyanis náluk az 55 Typhoon mellett a 195 Tornado és 45 F-4F Phantom vadászbombázón is el kellett végezni a módosításokat. A Luftwaffe szóvivője szerint egyes példányoknál lecserélik az üléseket, másoknál viszont csak gyors módosításra van szükség, továbbá elárulta, hogy a két régebbi típuson könnyebben és gyorsabban végrehajtható volt a javítás. Hozzátette: a német légtér nem maradt őrizetlenül a korlátozások ellenére sem, az F-4F Phantomok képesek voltak ellátni a készültségi feladatokat. Az Afganisztánban állomásozó Tornadokat egyelőre nem érintette a dolog, de várhatóan ezeken is módosítják majd a katapultüléseket.
Nem lehetett kicsi a nyomás a gyártón az ülések miatt. Kiváncsi lennék mi az a kis módosítás ami varázsütésre megold mindent.
Beraktak az ülés helyée egy sámlit…. Az ernyőt meg a se…e alatt viszi a pilóta…..
Elég szomorú, hogy egy ember élete került, hogy kiderüljön ez a hiba!
Még mindig gyermek betegségekkel küzd ez a gép! S nem vet jó fényt az indiai tenderre sem…
Ez nem a gép hibája.
Ha úgy vesszük emberek tervezik a gépeket, ami elromolhatnak és Murphy óta tudjuk…
Egy kép a katapultálás folyamatáról:
http://en.rian.ru/images/16066/88/160668884.jpg
Biztos azt csinálták mint az autókkal szoktak, ha a sokszor feleslegesen kigyullad a hibalámpa, rátöltöttek 1 új szoftvert oszt jót-szakát.