Olvasóink bizonyára emlékeznek a spanyol Eurofighter-katasztrófára, amely során sajnálatos módon egy szaúdi pilóta életét vesztette. Nos az eset kihatott az összes többi alkalmazóra is…
Augusztus 24-én délelőtt a spanyolországi Sevilla közelében földbe fúródott egy kiképzőrepülésre induló, kétüléses Eurofighter Typhoon vadászbombázó. Bár mindkét pilóta katapultált, ám míg a spanyol oktató megúszta az esetet, addig szaúdi tanonca számára végzetes volt az eset, mivel levált az üléséről az ejtőernyő.
A Typhoon üzemelő nemzetek közös megegyezésre szüneteltetik a típus repüléseit a katapultülés biztonsági problémájára hivatkozva. Szakértők azt gyanítják, hogy a szaúdi alezredes halálát az okozta, hogy madárral/madarakkal ütközött, a kellemetlen találkozás számos fontos érzékelőt tönkretett, korábban történt meg az ejtőernyő leválasztása, amely így leszakadt.
Módosítások bevezetését siettetik, miszerint az ejtőernyő leválását akkor is be lehessen indítani, ha az érzékelők meghibásodnak. Megelőzvén ezzel az ejtőernyő katapultálás közbeni kinyílását, így a jövőben remélhetőleg elkerülhetőek lesznek a hasonló halálesetek. Amint felkészítették a pilótákat az új eljárásokra, folytatódhatnak repülések.
Míg az eset miatt Ausztriában csak részben függesztették fel a repüléseket, csupán a kiképző- és gyakorlórepülések szünetelnek, a készültségi géppár Typoonjai bármikor bevetésre készek, addig Németország mind az 55 Eurofighterét földhöz szegezte, a légtérvédelmi feladatokat az F-4 Phantom II gépek végzik, melyek leváltására érkeztek a Typhoonok…
Tehát katapultálok,jön egy madárraj,nekimegy a katapultrendszernek erre az leválasztja az ernyőt? Vagy mi van most? Magyarázza már el valaki. Köszi.
novara
Igen jól értetted ez történt.
Ki a gyártó vajon? Nem az angolok?
Mert akkor mást is érinthet.
Ugye a németek kapnak még Eurofightert,vagy ennyire kevés gépük lesz?Csak 55?
comandante
Igen angol az ülés:
Martin-Baker
Érdekes, a Martin-Baker ülésekről mindig elég jókat olvastam. Ez így kemény. Szomorú hogy az EF programot még az ág is húzza…
Laci:
Most ugyan olvastam, hogy lemondanak/lemondanának adott mennyiségről. Ettől függetlenül sztem 100 db körül fognak szolgálatba állítani belőle.
Hát, ahogy elnézem, kövér ember nem mehet pilótának.
Tényleg melyek a legnagyobb méretek, amivel ilyen állásra pályázni lehet?
„Tényleg melyek a legnagyobb méretek, amivel ilyen állásra pályázni lehet?”
Szerintem „Long” John Holmes is mehetett volna vadászpilótának, pedig neki 38 cm volt a …. Várjunk csak, te nem ARRA a méretre gondoltál? :-))
Típusonként változik.
Van Eurofighter M,L,XL,XXL és XXXL:D
Az EF katapultülése az MK16A ha jól tudom, aminek 89kg-ban van limitálva a pilóta tömege.
A ruházattal és felszereléssel vagy nettó annyi?
A fülke mérete tényleg változtatható. Pl a hollandok tágasabb fülkét kértek, hogy a pilótáik beférjenek(a világon itt a legnagyobb az átlagmagasság). És ha minden igaz, a leendő F-35-eiket is így rendelik majd meg.
Hogy a Lockheednál ezt hogy oldják meg azt nem tudom.
A 89 kilogramm a pilóta maximális tömege. Az ülés 61.0 és 133.5 kg közötti terheléssel (pilóta,sisak,ejtőernyő,ruházat, stb) üzemel biztonságosan.
bővebben itt:
http://www.martin-baker.co.uk/products/Ejection-Seats/Mk–16-high-speed/Mk-16A–Eurofighter.aspx
Egy kép a katapultálás folyamatáról:
http://en.rian.ru/images/16066/88/160668884.jpg
Elsőre is megértjük :D
Reméltem…
Csupán azért dobtam be több helyre is, hogy biztosan ráakadjatok a komment-rengetegben.
Phoenix
Lekötelezel minket:)