Egyre kelendőbb Dél-Korea repülőgép-fejlesztési programja, Indonézia csatlakozása után Törökország is komolyan érdeklődik komolyabb együttműködés után.
Törökország komoly érdeklődést mutat a KF-X programhoz való csatlakozás iránt, jelentette a napokban a The Korean Times internetes oldala. A hírt Choi Cha-kyu vezérőrnagy, a fejlesztési program vezetője erősítette meg. Az Anatóliai-félszigeten fekvő állam 180 darab öregedő F-16 Fighting Falcon harci repülőgépét váltaná le a közös fejlesztésű típussal 2020-ig.
„A Török Légierő jelenleg 180 darab F-16-ost üzemeltet, ezeket új típussal kell leváltani 2020-ig” – vázolta a török jövőt a tábornok. „Törökország várhatóan ugyanakkora részt vállal a fejlesztési költségekből, mint Indonézia.”
Ankara nem ingyen szállna be a projektbe, erősen szugerálja Szöult, hogy az AH-X elnevezésű, 36 darab külföldi gyártású, nehéz harci helikopter beszerzését célzó programjában győztesként a törökök által gyártott T129 neve jöjjön ki.
Cha elmondta, hogy a KF-X program még 2002-ben indult, ám költségvetési okok miatt egy ideig jegelték. Új lendületet jövő évben kaphat, mégpedig erős pénzügyi háttértámogatással. A típus fejlesztéséhez jelentős mértékben igénybe vennék a külföldi szaktudást, vagy amerikai (Boeing, Lockheed Martin), vagy európai gyártó (EADS, Saab) technológiai transzfere adná a fejlesztés alapjait.
A típussal szembeni elvárások, hogy a hatósugara 50%-kal haladja meg az F-16-osét, élettartama 1,34-szer hosszabb legyen, valamint modernebb fedélzeti rendszerekkel rendelkezzen, mint a Block 50 verzió.
A koreaiak 120 gépet állítanának rendszerbe, ám további 130 darabra opciót jelentettek be, ezeket akkor váltják megrendelésre, ha a gép beváltja a hozzáfűzött reményeket. Indonézia 50 gépet rendelne, emellett a fejlesztési költségek 20 százalékát állja. Erről július 15-én írtak alá megegyezést a két állam képviselői.
Úgy tűnik, hogy a törökök, komolyan vették az amerikai fenyegetést, hogy ha nem békülnek ki Izraellel, akkor nem kapnak majd fegyvereket és ez minden bizonnyal vonatkozott az F-35-re is. Nem egy seggnyaló nép és politikai vezetés, az biztos.
A kacsa vezérsíkos gépek még a svéd-koreai együttműködés idejéből valók, mert azok eléggé hajaznak egy „lopakodó Gripenre”? Lehet, hogy majd a svédek is visszaszállnak a projektbe, és akkor ez lehet majd az első félig-meddig európai 5. gen gép.(Szép is lenne. Az F-35 szerintem semennyire sem európai, csak pénzt adtak EU-s államok.)
@Rommel28: A törökök már akkor jó kapcsolatot építettek ki a Dél-Koreaiakkal, amikor a Török-Izraeli kapcsolatok terén még nem voltak feszültségek. Az Altay harckocsi program esetében a törökök 2007-ben vették fel a kapcsolatot a koreaiakkal, és fizettek 540 millió US$-t nem részletezett technológiai segítségért.
Egyébként szimpatikus gép.
A harckocsiról tudok, de a törökök minek invesztálnának be még egy 5.gen gépbe, ha már egyszer benne vannak az F-35-ben, és kb 100 db-os megrendelést akarnak rá leadni?
Minél több ország van egy programban, annál könnyebb lesz az ellenérdekelt nagyobb hatalmaknak összeugrasztani őket. És ebből a látványos programból sajnos vagy nem lesz semmi, vagy egy erősen felfegyverzett gyakorló gép szintjéig jut majd csak. Lásd: H-300, Marut, Ching-kuo, Tejas, stb…
@Rommel28: A kérdés jó, amíg a Törökök nem nyilatkoznak, a válasz kérdőjeles. Eddig úgy volt, hogy 128 millió dollárral LvL3-as partnerek az F-35 programban, és legalábbis a végszerelést a Török gépeknek a TAI-ban végezhetik, sőt, adott esetben akár más országoknak szánt gépek végső gyártási fázisai is itt végezhetőek el.
Másfelől nem elképzelhetetlen, hogy olcsóbb alternatívában gondolkodnak. Törökországnak 180 F-16-osa és 125 F-4 Phantom II.-ese van. A megrendelt 110-120 F-35 legfeljebb a Phantomok váltására elég. Elképzelhető, hogy a Törökök az F-35 és a KF-X párhuzamos alkalmazását mérlegelik…
@Galcom: Dél-Korea hadiipara elég komoly, Japánnal együtt ők azok, akik új tervezésú, modern harckocsit tettek le az asztalra az elmúlt 10 évben.
Ha már Japán, az ősi Japán-Koreai rivalizálás miatt nem szabad elfelejteni, hogy Japán is igyekszik akkor majd befejezni az ATD-X („Shin-Shin”) demonstrátort is.
Igaz ez a videó két éves, de a tényeket és a tudható dolgokat jól összesíti:
http://www.youtube.com/watch?v=g94C5CNIPOQ
Szia Cifu, persze komoly hadiiparuk van, ez így van. De egy komplex rendszert mint egy repülő eszköz, csak jelentős külföldi segítséggel tudnak létrehozni.
Az itt említett vadászgépnél jóval egyszerűbb gyakorló gépet és helikoptert csak az amerikai és európai hadiipar bevonásával voltak képesek létrehozni az elmúlt években.
Hát nemtom, én a helyükben inkább az ATD-X-be próbálnék bekéretszkedni, ha már arról a környékről válogatnak.
De ha valóban akarnak 5gent 2020-ra, akkor maradjanak az F-35-ben, vagy esetleg rendeljenek Pak-Fa-t. A raptor gyártás végével gyakorlatilag csak ezek vannak belátható távolságra a sorozatgyártástól.
Ez most egy 5 generációs gép?
vmi olyasminek szánják, a stealth-ben ez se lesz olyan erős, mint a lockheed madarai, de a többi kritériumnak teljesen megfelel, és az észlelhetőség is jelentősen csökkentve lesz, gondolom nagyjából annyira mint az F15SE, vagy a pak fa esetében.
A tervrajzok alapján inkább a F-35 szintjére sorolnám.
ezeken a terveken ott a kacsa, avval meg álmos könyv szerint lopakodó nem épül, max csökkentett észlelhetőségű gép.
Cifu: Az a lopakodó amit egy T50 után akarnak összerakni, úgy, hogy 500 eladása is problémásnak tűnik belölle nem tudom, hogy lesz olcsó.
R: Ebben az esetben is hajukra kenhetik, US első minutumban jegeli az ami rendszerek exportját abból pedig bővelkedni fog a gép. Már ha nem Izraeli cuccokal szerelik… És akkor a fegyverzetről még nem szóltam, meg arrol az apró tényről, hogy nagyon szoros az SK-US szövetség és SKnak volt és sanszosan lehet is nagyobb szüksége USre.
Csak én gondolom úgy,hogy a kacsa vezérsík nagyban rontja a lopakodó jellemzőket.
@dudi: nem csak azt…
@Galcom:
Azt a cikk is kiemeli, hogy külső segítséget bevonnak. Tehát e téren nincs hiba.
@Kolumbusz:
A Japán-Dél-Koreai együttműködésre annyi az esély, minthogy mondjuk közös Magyar-Szlovák-Román helikoptergyártásra kerüljön sor. :)
Japán és Dél-Korea kapcsolata valahol a Magyar-Szlovák és a Görög-Török kapcsolatok között van félúton. Nem lőnek egymásra, vannak gazdasági kapcsolataik (pl. a Sony-nak van egy Samsunggal közös LCD panelgyára, stb.), azonos katonai platformon vannak a közös „nagy testvér” USA által, sőt még közös foci-VB-t is szerveztek, de a történelmük eléggé terhes (Japán ugye jó ideig megszállva tartotta a Koreai-félszigetet, és nem bántak kesztyűs kézzel a helyiekkel), és eléggé prüszkölnek egymásra.
@Fade:
Jelenleg az F-35A ára ~120 millió dollár, a Lockheed bízik benne, hogy lemegy 60-70 millióra, de semmi garancia nincs rá. A KF-X nem lesz feltétlenül a legmagasabb technikai színvonalon, felhívnám a figyelmet a „modernebb mint az F-16 Block 50 fedélzeti elektronika” kitételre. Ezt az igényt akár egy Eurofighter Block 3 is prezentálja, vagy ugye az F-16 Block 60/70.
Ami a Dél-Koreai – USA kapcsolatokat illeti, ott azért ne légy biztos abban, hogy Dél-Koreának olyan eszméletlenül nagy szüksége lenne az USA-ra. Kb. ugyan az a helyzet, mint Japánnál. Az USA inkább nyer velük, mint veszít. Ott van Japán, amely saját rakétákat tervez és gyárt, ott vannak mindketten saját harckocsigyártással, stb.
Másfelől ahogy fent is írtam, nem kell az F-35 fedélzeti rendszereire gondolni. Van a piacon elég Európai rendszer is, akik valószínűleg tolakodni fognak a lehetőségéért…
@Dudi: miért rontaná a lopakodó jellemzőket jobban mint a hagyományos elrendezés?
Cifu
Nem biztos,hogy rontja csak én így gondolom de ezt le is írtam.
Amúgy azért gondolom mert a kacsavezérsík +reflexió keltő felület főleg annak függvényében,hogy soha sem fixek minden időpillanatban mozognak.
De ezt csak én gondolom és lehet,hogy nem így van de számomra a logika ezt diktálja.
Cifu: A felvetés természetesen a törökökre vonatkozott, mint ahogy a cikk is róluk szól:)
Cifu: A legkonkrétabb ár amiről tudunk F35nél az a federal budgetben van. Ott 89m$ szerepel flyawayre.
A lockheed tudtommal erre az árra jelentette be a -20-30%.
Közben rájöttem, hogy ez a régi koreai FX felélesztése lesz, csökkentett észlelhetőséget várnak el és nem lopakodást. Így pedig bőven belefér a kacsa.
Sok helyen írták ezt. pl Su35 canard hátrányai wikiről: „A disadvantage of the canards is they significantly increase radar returns and drag, thus decreasing efficiency, speed, range, and weapons-carrying capacity.”
A 2. fotón látható makettről nekem is az jutott eszembe, hogy olyan mintha a Gripen és a Lightning II „nászából” született volna. Érdekes projektnek ígérkezik, üde színfolt lehet a „nagyhatalmak” vetélkedése között, sok sikert hozzá! Akár megismétlődhet a repülőgép-gyártásban az MBT-70 / M1 és a Leopard esete?
@Fade: Én ezek alapján nyilatkoztam:
http://www.defense-aerospace.com/article-view/feature/114488/cost-of-us-military-aircraft.html – 133m U$ per plane APUC
http://www.businessweek.com/news/2010-06-01/lockheed-f-35-s-projected-cost-now-382-billion-up-65-percent.html – 112m US$ APUC, 92,4m US$ flyaway.
A Lockheed ígérheti, hogy 60 millió alá is viszi az F-35(B) árát, de ugye nem baj, ha ebben egy picit kételkedek jelenleg. Nagyon ritka az a program, ahol a végső vételár kisebb volt, mint az eredetileg meghatározott, az utóbbi időben nem is tudom, volt-e egyáltalán ilyen :)
Szia Cifu
Szerintem igen is elképzelhető hogy esetileg a LM extra alacsony a többiekénél jóval alacsonyabb árat ajánljon ki. Pl az Ausztrál 60 millió USD ajánlatnak az a háttere hogy a RAAF igen elégedetten nyilatkozott a SH ról és erre a beszerzési hivatal felkapta a fejét hogy akkor jó lesz az nektek és nekünk is mert olcsóbb. Erre mi történik ? Háááát nem érkezik egy azonos árkategóriás LM ajánlat ?
Hoi Kuruc! :)
Javíts ki ha tévednék, de a 60 milliós F-35A ajánlat egy olyan trükköt tartalmaz, hogy 2010-es US$ árfolyamon számol.
Szerintem elég jó gép lesz ez. Bár nincs annyi tapasztalatuk a dél-koreaiaknak a repülőgéptervezésben- és gyártásban mint a Japánoknak, de ezért ez még egy igen potens gép lesz, ezt látatlanban megszavazom nekik. Egy ipari és (főleg) technológiai „nagyhatalomnak” ez azért nem akkora nagy kihívás, főleg hogy segítséget is kapni fognak hozzá rendesen.
Persze ennek is úgy lenne igazán értelme ha DK és Japán szépen összefogna, de erre aztán az életben nem kerül sor, inkább kiköhögik a brutális összegeket egymaguk. Pedig még úgy lehet Tajvan is beszállna a filippínók és a törökök mellé, sőt, akár még mások is.
Mindenestere szeretettel várjuk. A PAK-FA-nál valszeg pöppet jobb lesz.
Mindenestere szeretettel várjuk. A PAK-FA-nál valszeg pöppet jobb lesz.
Most biztos, sokan furán néznek majd, de én azért erre nem vennék mérget.
molni
Eddig pont te szidtad napi 24 órában hogy milyen szar most pedig még 1 kicsit meg is dicséred?Akkor hogy is van ez?:D
Úgy, hogy a szovjet / orosz repülőgép fejlesztés minden gondja és baja ellenére nagyon hosszú és igen tömény múlttal rendelkezik. A T-50 Golden Eagle meg nagyon komoly részben külföldi. Az egyik legkritikusabb pont – hajtómű – és több főbb fedélzeti rendszere jenki. A RoK önerőből még egy ’80-as évek közepi F-16C/D-t sem tudna összerakni. Ezek után azt mondani, hogy egyből egy 4.5 vagy 5. gen alsó határát súrol gépet összerak 2020-ig, az szerintem elég merész kijelentés.
Az orosz gépek lényegében mindig csak a fegyverzet és elektronika terén hasaltak el. Mai napig azon töprengek, hogy mi lett volna, ha a MiG-29 avionikai megoldása a jenkiknél jelenik meg és jenki elektronikát kap és így húz le 35 évet…
Molni
Ha az amcsik csinálják meg a mig 29 avonikáját és rakják bele a amcsi elektronikát akkor létrejött volna a elkövetkező korszak(ok) legjobb gépe.