Egyre kelendőbb Dél-Korea repülőgép-fejlesztési programja, Indonézia csatlakozása után Törökország is komolyan érdeklődik komolyabb együttműködés után.
Törökország komoly érdeklődést mutat a KF-X programhoz való csatlakozás iránt, jelentette a napokban a The Korean Times internetes oldala. A hírt Choi Cha-kyu vezérőrnagy, a fejlesztési program vezetője erősítette meg. Az Anatóliai-félszigeten fekvő állam 180 darab öregedő F-16 Fighting Falcon harci repülőgépét váltaná le a közös fejlesztésű típussal 2020-ig.
„A Török Légierő jelenleg 180 darab F-16-ost üzemeltet, ezeket új típussal kell leváltani 2020-ig” – vázolta a török jövőt a tábornok. „Törökország várhatóan ugyanakkora részt vállal a fejlesztési költségekből, mint Indonézia.”
Ankara nem ingyen szállna be a projektbe, erősen szugerálja Szöult, hogy az AH-X elnevezésű, 36 darab külföldi gyártású, nehéz harci helikopter beszerzését célzó programjában győztesként a törökök által gyártott T129 neve jöjjön ki.
Cha elmondta, hogy a KF-X program még 2002-ben indult, ám költségvetési okok miatt egy ideig jegelték. Új lendületet jövő évben kaphat, mégpedig erős pénzügyi háttértámogatással. A típus fejlesztéséhez jelentős mértékben igénybe vennék a külföldi szaktudást, vagy amerikai (Boeing, Lockheed Martin), vagy európai gyártó (EADS, Saab) technológiai transzfere adná a fejlesztés alapjait.
A típussal szembeni elvárások, hogy a hatósugara 50%-kal haladja meg az F-16-osét, élettartama 1,34-szer hosszabb legyen, valamint modernebb fedélzeti rendszerekkel rendelkezzen, mint a Block 50 verzió.
A koreaiak 120 gépet állítanának rendszerbe, ám további 130 darabra opciót jelentettek be, ezeket akkor váltják megrendelésre, ha a gép beváltja a hozzáfűzött reményeket. Indonézia 50 gépet rendelne, emellett a fejlesztési költségek 20 százalékát állja. Erről július 15-én írtak alá megegyezést a két állam képviselői.