|

Búvárrepülőgép? Miért ne?!

A védelmi fejlesztések terén a mérnököknek gyakorta szükségük van a fantáziájukra is, hogy valami olyat alkossanak, mely forradalmasíthatja a hadviselést, és egy időre technikai fölényt biztosít az ellenfelekkel szemben. Ezért fordulhat elő néha, hogy a legújabb katonai eszközök a tudományos-fantasztikus filmeket idézik. Most is egy ilyen (elsőre talán őrültségnek ható) ötletről számolhatunk be: a repülő tengeralattjáróról.

A New Scientist mérnöki magazin adta hírül az információt, miszerint a DARPA (miért, mi más?) elkezdte egy új terv finanszírozását, melynek célja egy olyan szerkezet létrehozása, mely képes a vízfelszín alatt, a vízfelszínen és a levegőben is haladni. Természetesen a majdani végterméket katonai célokra szeretnék alkalmazni. Az elgondolás lényege, hogy a gép a felszín felett pár méterrel viszonylag nagy sebességgel repül, majd mielőtt a célpont védelme rálőhetne, lemerül a víz alá, és csak közvetlenül az objektum előtt emelkedik ki belőle, ahol már nem tehetnek ellene semmit.

A program egyébként már 2008-óta létezik, és több elképzelés is napvilágot látott, a Pentagon azonban csak most engedélyezte további anyagi támogatás folyósítását. Úgy tűnik, a vezetők is látják a tervben rejlő lehetőségeket, ami jó hír, hiszen így talán nem veszik el a süllyesztőben a dolog. Viszont egy további kikötést is tettek a majdani repülő tengeralattjáróval szemben: csökkentett észlelhetőségűnek is kell lennie, hogy az ellenséges radarok számára a teljes bevetési ideje alatt láthatatlan maradjon.

A legnagyobb kihívás a fejlesztőkkel szemben az, hogy egy járműben egyesítsék a repülőgépek és a tengeralattjárók egymástól olyannyira különböző jellemzőit. Ugyanis míg előbbiek számára a lehető legkisebb tömeg melletti lehető legnagyobb hajtómű-teljesítmény a fontos, addig a búvárhajóknál mindig is arra törekedtek, hogy minél erősebb szerkezettel bírjanak a mélyben tapasztalható iszonyatos nyomás elviselésére, így nagy tömegű anyagokból készültek, ami egy repülőgép esetében elképzelhetetlen. Ezen tények fontos kérdéseket vetnek fel a majdani típus (nevezzük búvárrepülőgépnek) formájával és anyagával kapcsolatban.

A Super Falcon prototípusa (Forrás) ,

További kérdéses terület a meghajtás. Ugyanis ha repülőgép-üzemmódban akar haladni, akkor a ma rendelkezésre álló technológia mellett a hajtóműveknek oxigénre lesz szükségük. A víz alatt viszont ez nem lehetséges, vagy ha igen, csak rendkívül bonyolultan és nagy méretekben. A tenger alatt elektromotorokat alkalmaznának, ami viszont plusz súlyt jelent. A mérnökök optimizmusa azonban határtalan: bíznak a sikerben, és többük szerint már ki is találták a megfelelő megoldásokat.

Sokak szerint a tömegproblémákra a modern szénszálas technológia, a búvárrepülőgép kialakítására pedig a kisméretű szárnyak és a vékony, rendkívül áramvonalas törzs jelenthetik a megoldást. Graham Hawkes, a búvárrepülőgépek fejlesztésével foglalkozó amerikai Hawkes Ocean Technologies alapítója szerint „Meg lehet csinálni, csak egy csomó munkába fog kerülni!”.

Hawkes cége egyébként kész tervvel rendelkezik, sőt, a Super Falcon névre hallható prototípus már készen is áll. Ez a fentebb említett minta szerint készült, melynek köszönhetően elméletileg képes a levegőben 901 km/h, a víz alatt pedig 17 km/h sebességgel haladni. Maximálisan 300 méterre képes lemerülni, és kétfős személyzetet vihet magával.

Természetesen a DARPA ennél komolyabb terveket dédelget, hiszen nekik egy potens csapásmérő fegyverre van szükségük. A lehetőség pedig adott, már csak az említett „csomó munkára” van szükség – na meg nem kevés pénzre, ugyebár.

24 hozzászólás “Búvárrepülőgép? Miért ne?!”

  1. Ebben nincs semmi új. Legalábbis az ötletben. Már az ’50-es évek végén építettek egy prototípust az amerikaiak, ami szuperszonikus sebességre lett volna képes (gázturbinás), vízre tud leszállni csúszótalp segítségével, és képes néhány méter mélyen a víz alatt haladni (bár ebben nem vagyok biztos). A linkelt szöveg szerint enyhe süllyedésben át is lépte a hanghatárt.

    Ez volt a Convair Sea Dart.

    http://www.aerospaceweb.org/question/performance/q0190.shtml

  2. Van értelme egy ilyen gépnek? A kétéltűsége miatt nem valószínű, hogy a vízben vagy a levegőben jobb paramétereket tudna mutatni, mint egy hasonlóan kisméretű specializált tengeralattjáró vagy repülő. A bonyolultsága miatt pedig egy ilyennek az ára is több lehet, mint egy-egy mini repülő és tengeralattjáró.

  3. Amit Qualit linkelt be, Az oroszok gépe a „TGKB TKV-34 KM, a „Kaszpi Tengeri Szörny”
    Ha egy ilyen nagyságú és teherbírású gépet, ami még merülésre is képes, tudnának készíteni, az messze nem csak pár fős különleges egységeket tudna szállítani.
    Pl: változó fegyverzetterheléssel(torpedók, rakéták, gépágyúk, elektronikus felderítés..) változó feladatkörre, képes felszíni és felszín alatti támadásokra. Gyors mint egy repülőgép, hatékony mint egy hadihajó, gyilkos mint egy tengeralattjáró.
    Megnéznék egy ilyet!!

  4. Örök klasszikus, emlékszem 386SXen (nemám286! :D) kb 1.2gb ram kellett dosnak + ufonak így lehetett adni smartdrive-nak 350Kt és a töltés ideje ~50secről 15secre csökkent. :DDD

    btw sose jöttem rá, hogy UFO a neveket cthulhuból, vagy torából kölcsönözte e. :D

  5. A LEGNAGYOBB ! A legjobb játék volt az Enemy Unknown amivel valaha játszottam! A Teror from the deep már nem annyira jött be..
    Rendesen dobogott a szívem mikor fel kellett küldeni a vadászokat elfogásra, hűű ez egy ellátóhajó, mégegy… mégegy, mi van itt invázió? ” Megtámadták a bázisodat” :D

  6. krokomach

    ugyan akkorát mint a kaszpi tengeri szörny??? (hossza: 92-106m, szárnyfesztávolsága 32-40m, tömege: 495-540 tonna) és elárulnád h miből gyártanád le mert szerintem a mai tudomány olyan anyagot nem ismer(ésszerű tömeg mellett) ami az általad támasztott kritériumoknak megfelel szilárdságtani szempontból(ne felejtsd el h a víznek mennyivel nagyobb a közegellenállása mint a levegőnek) még akkor sem ha az egészet titánból csinálod
    h oldod meg h a gázturbina egy fürdő után működjön

  7. szvsz red alert 2 nem szólt másról mint a 1- adott idő alatt ki tud minnél töb tankot kipréselni 2- elején xdb gyalogos + engeneer befut az ellenfélhez és már el is vannak adva az ellen épültei. Pálya függő volt a melyik jobb vicces volt amikor én eladtam az ő épületeti ő meg az enyémet…. :DDD

    3nap volt megalkotni ezen 2stratégiát utána párosban 1hét után megunni. :(

  8. Én a Starkraftot szerettem nagyon. Ott a 3 faj nagyon eltérő volt és mindhárommal másfajta taktkát kellett alkalmazni.

    Fade: „Mack: Szó nincs flying submarineról.”, ezt mire fel mondtad? Épp hogy arról van szó.

  9. Dudi: Igazad van, de ha tudnám a kérdéseidre a választ , akkor a DARPA biztos engem alkalmazna, és a fizetésem nem annyi lenne amennyi.
    Az én ötleteim ehhez nagyon kevesek. Azért vegyük figyelembe hogy a szénszálas anyag technológiákat, akkumulátor technológiákat kis méretű atomreaktor technológiákat(technikát, kémiát, fizikát…) javában fejlesztik.
    Lehetséges esetleg 2 féle meghajtó rendszert alkalmazni, a szárnyakat behúzhatóvá kell tenni, és valóban nem tudom mit kellene még megoldani ahhoz hogy működjön.
    De ha ezt valaki megtudja majd csinálni, te nem néznéd meg?