|

Mi hajtja majd a brazil szállítógépet?

A KC-390 program célja egy sokoldalú, ikerhajtóműves közepes szállítógép kifejlesztése, mely képes emellett légi-utántöltőként is funkcionálni. A polgári piacra is készülő típus előre láthatólag 2015 környékén állhat hadrendbe, a gép elkészítéséhez a cég sikeres polgári típusainak számos alkatrészét fel kívánják használni, sőt meghajtásáról is polgári erőforrás gondoskodik majd.

A típus motorizációja még nem eldöntött, a CFM International (General Electric, SNECMA) az IAE konzorciummal (Pratt & Whitney, Rolls Royce, MTU, JAEC) kelt volna birokra a fejlesztők elgondolása szerint, ám nem minden úgy alakult, ahogy gondolták…

A CFM International részéről a CFM56 típusú erőforrás volt a kiszemelt áldozat, ám a francia-amerikai csoportosulás már főként a következő generációs technológiákat tartalmazó LEAP-X hajtóműre fókuszál. A rivális V2500 hosszútávú gyártása pedig szintén nem biztosított az IAE alapítótagjainak széthúzása miatt, de ott is van modernebb megoldás, a Pratt & Whitney a GTF (Geared TurboFan) technológiát ajánlja.

Mivel a brazil szállítógép gyártását meglehetősen hosszútávra tervezik, így a fejlesztők nem akarnak kétszer dolgozni, olyan hajtóművet akarnak, melynek gyártása még legalább 10 évig biztosított, így mindenképpen az újabb technológiák felé orientálódnak, de még mindig nyitott a kérdés, hogy melyik erőforrás emeli a levegőbe a C-130 Hercules riválisának szánt brazil típust.