Már többször írtunk azon hamarosan kiírandó, japán beszerzési programról, melyet a F-4EJ Kai Phantomok leváltása végett hívnak életre. A 40-50 darab korszerű, többfeladatú harcigép beszerzésére irányuló F-X program keretében 5 típus versenye várható. Az amerikai Boeing F/A-18E/F Super Hornet és F-15SE Silent Eagle, az összeurópai Eurofighter Typhoon és a francia Dassault Rafale mellett a paletta egyedüli 5. generációs típusa a Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Ezúttal a két típussal induló Boeing fedett fel újabb (jó eséllyel nyerő) lapot: egy újabb Hornet-verziót ajánlanak a japánoknak, ráadásul elég képlékeny konfigurációval, kis túlzással a japánok „azt pakolnak bele, amit akarnak”.
„Ha Japán tovább kívánja fejleszteni a Super Hornetet, akár egy új verziót létrehozva ezzel, a Boeing részéről mindenben támogatjuk.” – nyilatkozta az amerikai mamutvállalat DSS divíziójának alelnöke, Mark Kronenberg.
„Össze kívánunk állítani egy irányadó csomagot, hogy segítsük őket a döntésben.”
Az F/A-18E/F Super Hornet így is a 4. generáció csúcsát jelenti, elég erősen 5. generációs vonásokkal, de a Boeing a közelmúltban rátett egy lapáttal, az F-35 Lightning II számára kifejlesztett érintőképernyős műszerfalat integrálni tervezi a F/A-18E/F Super Hornet típus fedélzetén.
Ezzel a lépéssel nem csak Japánban arathatnak, kissé odébb Dél-Korea (Indonéziával karöltve) is „új” típus kifejlesztését és gyártását tervezi. Ott is kecsegtetően hangozhat egy ilyen ajánlat, amit valószínűleg a koreaiak ki is használnának.
Visszatérve Japánhoz, az F-X tender lefutásával nem lesz vége a bevásárlásnak, az F-XX program keretében „száznál több” vadászbombázót kívánnak beszerezni az F-15J típus leváltására. Az F-X tender egyesek szerint az F-XX előfutára lehet. Ezt a szempontot figyelembe véve inkább az F-15SE Silent Eagle tűnik befutónak. Azonban itt szintén meg kell említeni a dél-koreai szálat, ugyanis arrafelé sem ismeretlen a Sas, hiszen a Strike Eagle átdolgozásával létrejött Slam Eagle példányai évek óta üzemelnek a ROKAF flottájában.
Ezt a koreai szálat nem értem teljesen. Miért érdekelné őket egy tuningolt Szuper Hornet? Ők saját fejlesztésű 5. generációs típust akarnak. Ha elég lenne egy 4++ is akkor olyat fejlesztenének vagy olyanra írtak volna ki tendert. Ha meg csak 5. gen. kéne nekik akkor beállnánka a sorba az F-35-ért. Biztosan megkapnák és még olcsóbb is lenne nekik. De nem, nekik saját kell és 5. generciós. Szóval, hogy jön ide a Szuper Hornet vagy a Silent Eagle? Homályosítsatok fel:)
Véleményem szerint, meg egy erősebb hajtómű kellene a gépekbe.
Hát elvileg már lassan elérhetővé válik az eredeti F414-nél 30%-al erősebb új F414M.
https://htka.hu/2009/05/14/toloeroben-a-gyozelem/
Tubu: Japán is 5.gent „akar”.
És meglepne ha franciák, brazilok, emírségek nem akarnának…
Én amúgy nem tudok arról, hogy változott volna az ~1éve létező helyzet, hogy a KFXet ami Rafale/EFn szintű gépet képzelt el törölték. Persze azóta volt egy torpedó.
miután a japánok nekiálltak saját 5. generációs gépet fejleszteni, hirtelen mindent megvehetnek!
eddig is mindent megvehettek ami eladó volt!!!ami meg nem eladó abból meg senki nem kap(kivéve az angolokat akik kis túlzással atomütőerőt vettek a nagy sátántól)
ja a sivatagban tegnap a honlapon még porosodott Grumman E-2B Hawkeye verzió azt meg kérjük meg ingyen az USA-tól!
Az Ausztrál fegyveres erőknél mind három fegyvernemnek van külön megjelenő hetilapja. Olyan Népszabi terjedelmű. A légierő lapjában megjelent egy riport ami alapján két pilcsi nyilatkozott az alig repült F-18 E/F képességeiről. Elötte az alaposan korszerűsített F-18A kal repültek de ennek ellenére állították hogy a két gép kétteljesen más masina. Minden tekintetben annyira többet nyújt az új vas hogy már fantörpikus. Piszkosul elégedettek vele.
Olyan hírek terjengenek hogy az Ausztrál légierő 72-100 F-35 rendelését redukálják 50-60 darabra úgy hogy a 100 as gépszámot további F-18 SH kal töltik fel. Az így felszabaduló nem kevés money-t meg további fejlesztésekre szánják.
Az USA variációnak megfelelően vegyes kötelékekben gondolkodnak. Az F-35 sök lennének a faltörők és a SH a rutinmeló elvégzője.
Más !
A Wedgetail ( AEW&C ) is rendelkezik „saját légiharc” rakétával. Ki találja ki hogy melyik ez ?
Más !
Erős lobbitevékenység illetve média hadjárat folyik az irányban hogy a majdan megérkező két LHD fedélzetére a tervekkel ellentétben csapásmérő repülőgép kerüljön. Az F-35 re nincs szükség mivel a terv az hogy „afrancba” esetén Ausztrália védelmi vonalát északra tolják. Indonéziának két lehetősége lesz. Ha barát lesz akkor azért ad reptereket, kikötőket, ha ellenség akkor meg azért. ( Pápua Új Guineával minden rendben van, onnan lesz fedezve a nyugati terület Leyte II ruleeeez )
No szóval a Kelet Timori repterekről a légierő tud operálni és fedezetet adni így HIGH TECH re nincs szükség hanem inkább egy megbízható csatalóra. Az OV-10 Bronco került szóba de azóta levették a napirendről mert nincs elég fegyverzet kapacitása és lassú. Most megy a keresgélés találgatás hogy mi legyen. A dologban az az érdekes hogy a kormányzat merev és teljes elutasításából mára már gyakorlatilag a majdnem elfogadott szintre tornázták fel ennek a gépeknek a beszerzését. Az még érdekes lehet hogy ténylegesen milyen gép az amit javasolni fognak mi az ami alkalmas egy fedélzeti üzemre és hozza a kívánt paramétereket is.
Esetleg tipp ?
Most jön a kérdés.
Mennyire reális a Kínai lopakodó. Mikor reppenhet fel az első 5.g gép a nagy fal mögött.
Mivel gyakorlatilag F-35 generációs társak és új légvédelem ellen igazán szükségesek.
A többi a F-18 SH képes megoldani.
Ez olyan mint a jenkiknél az F-22 oroszok 5.G gépei ellen tervezték volna csak hát eddig nem volt ilyen ellenfél(felek).
Ami az elmúlt 20 éveben volt az ellen jók voltak a eddigi vasaik is .
Csak a bökkenő az gépek árában és fajlagos költségeibe van.
Ma az F-18 SH bőven előnybe vannak a ma Hadrendbe álló és közeljövőben habrenden álló Kínai típusokkal szemben.
Ha a kínaiak csak saját fejükre hagyatkozhatnak akkor baromi sokára fog kijönni egy ócsóóóóó 5 G , de ha bejön egy kis sikeres kémkedés az le tudja rövidíteni a dolgokat.
Mennyire reális a Kínai lopakodó. Mikor reppenhet fel az első 5.g gép a nagy fal mögött.
2020 előtt szerintem még makettet sem nagyon fogunk látni. 10 év építgetés után a 30 éves Szu-27 másolása sem megy simán.
Ez olyan mint a jenkiknél az F-22 oroszok 5.G gépei ellen tervezték volna csak hát eddig nem volt ilyen ellenfél(felek).
Ez nem így van. Az ATF program a ’80-sa évek elején indult és a 1990 végére adott röpképes protókat. Hol volt akkor orosz 5. gen gép? Sehol. 1982-ben meg még a 4. gen. orosz gépek éppenhogy csak feltűntek. A nyugat viszont abból indult ki, hogy ezekből is olyan sok lesz, mint a régebbi gépekből és tényleg nyugati szintűek lesznek. Egyik sem lett igaz. Az F-16A és F-15A képességeit karcolgatták alulról a gépek, de a többi orosz géphez képest elég kevés volt belőlük. A 4. generációs orosz gépek ellen tervezték alapól az F-22-őt.