A Boeingnál nem csak a közeljövőn törik a fejüket, már most gondolnak távolabbi eseményekre is. Az amerikai óriásvállalat ugyanis bemutatott 2 koncepciót, melyet a Super Hornetek leváltására szánnak.
Az 1999 óta szolgálatban álló F/A-18E/F Super Hornet 2006-ra szorította ki teljesen a Grumman F-14 „Tomcat” típus példányait. A viszonylag fiatal típus még legalább másfél évtizedet üzemel majd a US Navy állományában, ám a Boeing már a váltótípusán gondolkodik.
„A Super Hornet leváltásáról beszélni talán még kissé korainak tűnhet, ám a haditengerészet részéről már vizsgálják a jövő típusával szemben támasztott követelményeket.” – nyilatkozta Dave Thieman, a Boeing AGSS (advanced global strike systems) részlegének vezetője.
„Szükségük van egy váltótípusra 2025 körül.”
A Boeing részéről komolyan gondolják a dolgot, a közelmúltban be is mutattak két darab, kéthajtóműves koncepciót, melyet már a 6. generációba sorolnak a cég illetékesei.
Sok vita kering arról, hogy a következő generációs gépeket ember vezeti-e még, avagy autonóm módon üzemelnek majd. A US Navy 2008 júniusában közzétett előzetes tervek szerint mindkettő szükséges, így mindkét típuson megtalálható még a pilótafülke, ám képes lesz önálló módon is lerepülni bevetéseit, ha a helyzet súlyossága úgy kívánja, így nem kockáztatják feleslegesen a pilóták életét.
Gondolva a pilótákra, a gépek sárkányszerkezetét 9 g-re tervezték, ez az emberi teljesítőképesség felső határa.
A gépeknek emellett képesnek kell lenni a szupercirkálásra, ez és az alacsony észlelhetőség pedig megköveteli a törzsben kialakított belső fegyverkamrát.
A Super Hornet leváltásánál még meglepőbb, hogy az USAF megkezdte az ötödik generációs F-22 Raptor váltótípusának keresését. Thieman elárulta, hogy a két fegyvernem együttműködik majd a típusok kifejlesztésénél. Mivel a légierő nagyobb kapacitású gépet akar, így a sárkányszerkezet eltérő méretű lesz, ám a költségek csökkentése érdekében a hajtóművek, a fedélzeti rendszerek és a fegyverek azonosak lesznek.