A Boeingnál nem csak a közeljövőn törik a fejüket, már most gondolnak távolabbi eseményekre is. Az amerikai óriásvállalat ugyanis bemutatott 2 koncepciót, melyet a Super Hornetek leváltására szánnak.
Az 1999 óta szolgálatban álló F/A-18E/F Super Hornet 2006-ra szorította ki teljesen a Grumman F-14 „Tomcat” típus példányait. A viszonylag fiatal típus még legalább másfél évtizedet üzemel majd a US Navy állományában, ám a Boeing már a váltótípusán gondolkodik.
„A Super Hornet leváltásáról beszélni talán még kissé korainak tűnhet, ám a haditengerészet részéről már vizsgálják a jövő típusával szemben támasztott követelményeket.” – nyilatkozta Dave Thieman, a Boeing AGSS (advanced global strike systems) részlegének vezetője.
„Szükségük van egy váltótípusra 2025 körül.”
A Boeing részéről komolyan gondolják a dolgot, a közelmúltban be is mutattak két darab, kéthajtóműves koncepciót, melyet már a 6. generációba sorolnak a cég illetékesei.
Sok vita kering arról, hogy a következő generációs gépeket ember vezeti-e még, avagy autonóm módon üzemelnek majd. A US Navy 2008 júniusában közzétett előzetes tervek szerint mindkettő szükséges, így mindkét típuson megtalálható még a pilótafülke, ám képes lesz önálló módon is lerepülni bevetéseit, ha a helyzet súlyossága úgy kívánja, így nem kockáztatják feleslegesen a pilóták életét.
Gondolva a pilótákra, a gépek sárkányszerkezetét 9 g-re tervezték, ez az emberi teljesítőképesség felső határa.
A gépeknek emellett képesnek kell lenni a szupercirkálásra, ez és az alacsony észlelhetőség pedig megköveteli a törzsben kialakított belső fegyverkamrát.
A Super Hornet leváltásánál még meglepőbb, hogy az USAF megkezdte az ötödik generációs F-22 Raptor váltótípusának keresését. Thieman elárulta, hogy a két fegyvernem együttműködik majd a típusok kifejlesztésénél. Mivel a légierő nagyobb kapacitású gépet akar, így a sárkányszerkezet eltérő méretű lesz, ám a költségek csökkentése érdekében a hajtóművek, a fedélzeti rendszerek és a fegyverek azonosak lesznek.
Erre egy indexes asszem rögtön rávágná hogy „sunáznám”, esetleg hogy „bikicsunáj”. :) Szerintem állati jól néz ki, sokkal jobban tetszik mint az F22 meg az F35 meg asz összes többi 5. gen. gép. Remélem maga a kész gép is ehhez nagyon hasonló lesz.
három teljesen nem ide tartozó kérdés:
http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/hirek/parade_a_voros_teren/
a képek közt van egy mesterlövész mit keres nála L115A3 puska??
ugyan itt t-72-es alvázon sztem bm-21 es sorozatvető annak mi a neve??
mellette jobra az mi???mert elsőre nekem mrap kategóriának tűnik??
dudi: T-72 + roketta sorozatvető = TOS-1
http://en.wikipedia.org/wiki/TOS-1
Tcat köszi
akkor már javítom magam nem a grad rakétáit használja
F18at nem az F35C váltja? Akkor?
sztem lehet logikus lenne a 2025 fele érkező „F111” lopakodó bombázó feladatkörébe integrálni vmi amraam félét is. :)
Dudi tegnap óta én is azon agyalok hogy mi lehet az a nem mrap járgány. Eddig mindenesetre nem tűnt fel nagyon sehol. A mesterlövész meg lehet nem orosz. Elképzelhető hogy mivel több külföldi vezető is volt így miattuk segítettek a helyszínt biztosítani. De ez csak feltételezés.
De ez a 6. generáció:D. Lehet agyalniuk rajta de ez már megint bődületes pénz lenne. A Raptor gyártósor megszűnt akkor minek ez?
Az F-22 kenterbe ver mindent így is. És ha ezt megcsinálják akkor F-22 miért nem adnak el(legalább butítottat), hiszen ha lesz 6 gen gépük akkor meg maradna technológiai fölényük.
„Gondolva a pilótákra, a gépek sárkányszerkezetét 9 g-re tervezték, ez az emberi teljesítőképesség felső határa.
A gépeknek emellett képesnek kell lenni a szupercirkálásra, ez és az alacsony észlelhetőség pedig megköveteli a törzsben kialakított belső fegyverkamrát.”
Ez lenne a 6.gen? A szupercirkálás, alacsony észlelhetőség, belső fegyvertér mind megtalálható az 5.ggenben is. A raptor hány g-t bír? vagy ettől plusz a pilóta nélküli üzemmód miatt lenne 6.gen? Ennek még így nagyon 5+ szaga van csak :))
Üdv Mumin87!
Valószínűleg inkább arról lehet szó, hogy a klasszikus 5. generációs képességeket ötvözik egy szükség szerint teljenes autonóm digitális irányítási rendszerrel, azaz képes legyen majd pilóta nélkül is komplex bevetéseket teljesíteni.
Legalábbis ezidőtájt ez tűnik „jósolhatónak”. Persze 2025 messze van, addig a digitális technika is fejlődhet még egy picit, nem lennék meglepve, ha a következő években a sima 5. gen is elérné ezt a képességet. Akkor majd újradefiniálják a 6. gen ismérveit.
M
A mesterlövész orosz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Accuracy_International_AWM#Russian_Alpha_Group
Köszönjük Rommel28!
Fade!
Az F35C az F/A 18C/D váltótípusa. Ebben a cikkben meg a Super Hornet leváltásáról van szó.
mumin87!
A 6. generáció tervezését azért szükséges már most elkezdeni mert a generációs ugrást jelentő technológiai fejlesztést nem lehet pár év alatt végrehajtani. Nem csak egy repülőt kell tervezzenek addigra, de az iparukat is fel kell készítsék a gyártására és ez sok időbe telik. Ehhez jön még magának a gépnek a kifejlesztése, és mire szolgálatba állhat máris lejárt a mostani 5. generációsok élettartama.
Rommel28
thank a fegyvert azt én is tudtam h orosz a mesterlövész azért nem értettem a puskát
Accuracy International AWM ás az M115A3 sztem ugyan az vélemény??
A kérdezett páncélos BPM-97
http://en.wikipedia.org/wiki/BPM-97
http://www.military-today.com/apc/bpm_97.htm
TG
ambasa
köszi
Mind rosszul látjátok:P
Nem azért kell elkezdeni az újgenerációs gépek fejlesztését, mert a mostaniak kiöregednek a megjelölt időpontra, vagy mert annyira szükség lenne rájuk a más országok 5. generációs típusainak elterjedése miatt.
Az ok az, hogy fenn kell tartani a kutató-fejlesztő kapacitást, és erre sok sok pénz kell. Csak gondoljatok bele. Az F-22 gyártósora már nem fut. Jelentősebb továbbfejlesztését sem tervezik, és akkora a politikai nyomás ellene (Gates, és nem a Bill), hogy egy darabig biztos nem is lesz tervbe véve. Kell valami új. Az ilyen irányú tapasztalattal rendelkező mérnökeit a Boeing nem szalajthatja szanaszét. Márpedig ha most nem kezdenek bele egy újabb valami kifejlesztésébe, hanem csak 10-15 év múlva, akkor nem sok (amerikai) mérnöknek lesz tapasztalata igazi harci gép kifejlesztésében (legfeljebb a konkurenciánál). Valószínűleg még azt se tudják, mitől lesz 6. generációs a 6. generációs gép, de majd jó pénzért kitalálják. És hát mire ez a gép testet ölt, addigra úgyis annyi új technológia kerül ki-, és továbbfejlesztésre, hogy most még felesleges is nekünk ezen gondolkodni. A Boeing meg rendelkezik akkora politikai befolyással (sok szenátor választókörzetében sok-sok tízezer embert foglalkoztat), hogy egy ilyen dolog mindenkinek hasznos lehet. Gondolom egyelőre még nem kerül túl sok pénzbe, csak kidolgozzák a koncepciókat. Ez Gates szemét sem böki még, viszont sokan jól járnak.
Ja, és a generációs kérdés. Hát már csak PR szempontból sem mondhatják rá, hogy 5. generációs, hiszen hogyan nyomnának le a kongresszus, és az elnök torkán egy harmadik 5. gen. gépet? Úgyhogy marad a következő szám. Hozzáteszem az 5. generációs gépekről szóló első koncepció-rajzok lényegüket tekintve semmiben nem különböztek a most látottaktól.
Tudom, hogy off, de dudi kérdésére válaszolva íme az általam már sokszor linkelt link, azaz a militarifotóz orosz tematikájú topicja:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?99988-Russian-Photos-%28updated-on-regular-basis%29/page2202
Ezt naponta szoktam csekkolni, itt tényleg minden orosz fejlesztés részletesen ki van vesézve, legyen szó aviácijáról, tengeralattjáróról, kézifegyverekről, szárazföldi eszközökről, akármiről. Pont azért, ha legközelebb megint feltűnik valami a Vörös téren, ne legyen meglepődés belőle. A TOS-1 Buratyino egyébként valóban nem a Grad rakétáit használja, hanem termobarikus töltetekkel szórja meg az ellent.
Csak mellékesen jegyzem meg, pár hete közöltek képet a Szemrcs-nél is nagyobb űrméretű, de még a nyolcvanas években elhalt 450mm-es sorozatvető projektről is. Valószínű ez már túl nagy lett volna.
On.