|

HTKA Hírhalom 2010. 17. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Előrehaladott állapotban van az Egyesült Arab Emirátusok által rendelt három Airbus A330 MRTT többfeladatú légi-utántöltő repülőgép első példánya. Az Airbus Military spanyolországi üzemében készülnek a másik három vásárló (és esetleges exportmegrendelők) gépei, melyek két Cobham 905E szárny alatti, hajlékony csöves/kosaras és egy törzs alatti ARBS (Aerial Refuelling Boom System) merevcsöves rendszerrel szerelnek (kivéve a briteknek szánt példányokat, ezek csak a szárny alatti „kosaras” konténereket kapják meg). Eddig összesen két példány épült a típusból, ezekkel végzik a repülési próbákat és a rendszerek terhelését. További 6 gépen összeszerelési munkálatok folynak.

Az A330 MRTT tankerből eddig 4 ország rendelt, Ausztrália 4 (+1 opció, amit hamarosan megrendelésre változtatnak), Anglia 14, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok 3-3 darabot.

RAAF A330 MRTT és két F/A-18-Hornet

Ebédidő! RAAF A330 MRTT és két F/A-18-Hornet | Forrás ,


Április 30.-tól a Lengyel Légierő 4 MiG-29 típusú vadászrepülőgépe látja el a balti államok légtérvédelmét – nyilatkozta a litván védelmi minisztérium. Ez már a 3. lengyel kontingens a NATO „Air Policing” missziójának keretében, mely során védelmezik a légierővel nem rendelkező 3 balti ország légterét. Az első alkalommal 2006 januárja és márciusa között szelték lengyel harci gépek a Baltikum légterét, majd 2008 márciusától júniusáig.

A jelenlegi rotáció elnevezése „Eagle 3”, mely a 4 vadászgépen kívül tartalmaz 100 katonát, melyek között összesen 8 pilóta van.

A lengyelek előtt a Francia Légierő Mirage 2000 típusú gépei védték a légteret, melyek a korábbi német kontingenst váltották.

httpv://www.youtube.com/watch?v=d4Ig9E9ILGA

Lengyel MiG-29 Litvánia felett

Az ausztrál védelmi miniszter, John Faulkner bejelentette, hogy tervben van egy új haditengerészeti helikopter beszerzési tender kiírása. A tender keretén belül 24 helikopert beszerzése várható, és alapkövetelmény lesz hogy a 24-ből legalább 8 mindig a tengeren, hajók fedélzetén tartózkodhasson. A lehetséges jelöltek a Sikotsky-Lockheed Martin MH-60R és az NH90 NHF. A Seahawk előnye hogy már hosszú ideje szolgál az amerikai haditengerészet kötelékében, és kiforrott típusról van szó, az NH90-é pedig az hogy a hazai Australian Aerospace részegységeket gyárt a típushoz. A miniszter szerint a kiválasztásra 2011-ben kerítenek sort, és figyelemben fogják venni a két gép képességeit, költséghatékonyságát, interoperabilitását, az ausztrál részegység gyártási lehetőségeket és az ár/érték arányt.

Ehhez kapcsolódó hír, hogy április 23-án a Francia Haditengerészet átvette az első NH90 NHF helikoptertét, ezzel a típus 2. üzemeltetőjévé vált a hollandok után.

Francia NH90 NHF

Francia NH90 NHF | Forrás ,

Pakisztán a múlt héten átvette a 2. Saab 2000 Erieye AEW&C (Airborne Early Warning and Control – korai előrejelző és légtérellenőrző) gépét. Az új szerzeményen először elvégzik a végső teszteket, melyek során a radar beígért képességeit ellenőrzik, majd ezután állhat szolgálatba. Az első példányt még tavaly decemberében vette át a Pakisztáni Légierő.

httpv://www.youtube.com/watch?v=TXwYozitpOQ

Úgy tűnik, hogy 2012-ben leállhat az F-15 és F-16 gépek erőforrásának, vagyis a Pratt & Whitney F100 gyártósora. A jelenlegi utolsó megrendelések Pakisztánból, Dél-Koreából és Görögországból érkeztek, melyekkel együtt durván 7700-ra fog rúgni a legyártott hajtóművek száma. Az erőforrás jelenlegi legutóbbi és legmodernebb verziója az F100-PW-229 EEP, melyből idén februárban 25 példányt adtak át a pakisztáni és görög légierőknek. Az amerikai óriásvállalat elmondása szerint az F100-PW-229 EEP az egyetlen harci gépekbe tervezett hajtómű, melyet az USAF 6 000 ciklus kapacitásóra minősített, és az részben az F119-es hajtómű szérián alapul.

Szintén ennek a hajtóműnek az utánégető nélküli változata, az F100-PW-220U lett kiválasztva a Northrop Grumman X-47B UCAS technológiai demonstrátor meghajtására.

Pratt & Whitney F100

Pratt & Whitney F100 | Forrás ,



A haderő megtelepedése egy-egy régióban általában jelentős pénzbeáramlást és munkahelyteremtést jelent az adott régió gazdasága számára. Ebben nincs semmi meglepő, azonban, hogy a fegyveres erők jelenléte számszerűsítve mekkora hatással is lehet 1-1 város, régió gazdaságára, az már talán érdekes adat lehet.

A kaliforniai San Diego a US Navy és kapcsolódóan a Tengerészgyalogság egyik régi, jelentős központja. A közelmúltban napvilágot látott egy helyi összegzés, melynek tanúsága szerint a két fegyvernem és a kapcsolódó védelmi üzletágban utazó cégek az aktuális mutatók szerint évi 26 milliárd dollárt pumpálnak San Diego megye gazdaságába a fizetések, szerződések és egyéb védelmi üzleti vonatkozású dolgok kapcsán. Ez némi növekedés a 2008-as 24,5 milliárd zöldhasúhoz képest és igen komoly összeg összevetve a 2000-ben regisztrált „soványka” 12 milliárddal.

A San Diego megyéhez kapcsolódó védelmi szektorhoz 328 000 állás köthető, mely nagyjából a régió munkaerőpiacának negyedét jelenti!

F/A-18C Hornet San Diego kikötője felett

F/A-18C Hornet San Diego kikötője felett | Forrás ,

Közreműködött: Tcat és Phoenix

One Response to “HTKA Hírhalom 2010. 17. hét”