|

Gripen NG: Utolsó esély

Az indiaiak az MMRCA-tenderre nevezett típusokat alaposan letesztelik, illetve bizonyos esetben csak szeretnék… Történt ugyanis, hogy a svéd Saab gondolt egyet és a sűrű tesztprogramra hivatkozva csupán két „D” változatú JAS-39-est küldtek az ígért Gripen Demo helyett. Nos ezzel nem növelték túlzottan a Gripen exportesélyeit…

Ám az indiaiak mégis elnézték a svédek ezen lépését, és lehetőséget biztosítanak nekik az év közepéig korrigálni a botlást.
„Majdnem az év közepéig van idejük, addig nyitva áll előttük az ajtó, hogy a nevezet típussal teljesítsék az előírt háromfázisú tesztprogramot. Amennyiben ez időn belül a Gripen Demonstrator készen áll, letesztelnénk a gépet.” – nyilatkozta egy magasrangú illetékes az Indiai Légierő (IAF) részéről.

A svéd gyártó részéről üdvözölték a döntést:
„Mindig is el terveztük hozni az új Gripent Indiába, ám a kormány részéről a tesztprogram miatt meghozott kínos döntés miatt csupán később lesz rá lehetőség. Ám hamarosan tényleg a Gripen Demonstrator érkezik Ázsiába, hogy az indiai szakemberek széleskörűen letesztelhessék.”

Az új Gripen „kivizsgálását” már Svédországban megkezdik az indiaiak, ugyanis az IAF részéről Skandináviába küldenek egy csoportot, hogy meglessék a típus BVR-képességeit egy éleslövészet segítségével. Sőt azt is felajánlották a svédek, hogy indiai pilóták repülhetnek is a típussal (persze csak a hátsó ülésben, „biztonságképp” előre beül egy svéd kolléga is).

A két „D” Gripen sem repült feleslegesen Ázsiába, rajtuk végezték a típus minden időjárási körülmények közötti alkalmazhatóságát. A két gép az IAF közleménye szerint remekül teljesített a próbákon.

A hat pályázó közül egyedül a Boeing F/A-18E/F Super Hornet van teljes képességeinek birtokában (és az indiaiak reménye szerint ezeket meg is őrzi az esetlegesen megvásárolt változat is), a többi versenyző kisebb-nagyobb hiányosságokkal küszködik. A hinduk által letesztelt F-16E/F Desert Falcon is közel áll nevezett F-16IN-hez, csak utóbbi a gyártó szerint „jobb”, míg a pakisztániak számára leszállított Sólymoknál „sokkal jobb”.

A Dassault Rafale és a Eurofighter Typhoon legfőképpen az AESA-radar jelenlegi hiánya miatt lóg ki a sorból. A kétcsöves „Eurocanard” típusok felajánlott változata is nagyrészt azonos a jelenleg szolgálatban álló változatokkal, bár az összeurópai típus tolóerő-vektoráló rendszerével lesz még tortúra.

A legnagyobb szakadék a Gripen NG, valamint a MiG-35 benevezett változatai és korábbi verziói között van; mindkét típus alapos ráncfelvarráson esett át. Míg a MiG-29-esnél leginkább az elektronikai rendszerekre összpontosítottak, a svéd típus esetében komoly strukturális átalakítás is történt az új, nagyobb tolóerejű (és átmérőjű) General Electric F414 hajtómű, a főfutók és a szárnytő átalakítása, valamint ebből következően a megnövelt méretű üzemanyagtartályok miatt. Az átalakításoknak köszönhetően nőtt a típus hatótávolsága és immáron 10 felfüggesztési pont kínál számos konfigurációs lehetőséget. Emellett természetesen nem mentek el szó (és tett) nélkül az avionika és az elektronikai rendszerek mellett sem. Az új AESA-radar és EW-felszerelés „alap”, sőt a pilótafülke berendezései is megújulnak.

httpv://www.youtube.com/watch?v=G-zCxDGpuwQ

28 hozzászólás “Gripen NG: Utolsó esély”

  1. Jah, hogy a kis svéd gépben hamarabb van AESA meg miegyéb mint a brutál költségvetésű, multinacionális Eurofighter-ben… Ezért nincs Európa sehol sem úgy politikailag mind katonailag. Nincs két olyan ország benne amelyik egy irányba menne, vagy akár csak mutatna. Persze az megy hogy bármit brutál drágán gyártsanak le, ezt kisujjból bármikor símán kirázzák… Szánalom.

  2. „In May 2007, Eurofighter Development Aircraft 5 made the first flight with the CAESAR demonstrator system,[23] a development of the Euroradar CAPTOR incorporating Active Electronically Scanned Array (AESA) technology.” – wikipedia

    Szóval már létezik, csak még nincs rendszeresítve Eurofighter-en.

  3. Ja ! Létezik ! Cca mint az A-400 as. Van de még se !

    Az EU-s fejlesztések kegyetlen lassúak, és drágák. Mire a terv elkészül addigra már a világ tovább haladt. Lásd pl Meteor, de a Tájfunt is említhetem. Egy 4+ generációs gép egy 5. generációs áráért.

  4. A magyar Griffeket is fejlesztik. A gép orrába Kovács II. János szakaszvezető kerül hason felve egy távcsővel és egy kulcstartó lézerrel. A vadászgép méretű célokat – az új kínai távcsővel – már 20 km-ről érzékeli, a kulcstartóval lézer-távmérést is végez……

  5. Az viszont elég gáz, hogy csak „D” Gripent küldtek Indiába. Nem hinném, hogy a SAAB ezt megengedhetné magának. Azt várnám, hogy minden lehetséges módon igyekeznek teljesíteni.
    Amúgy hogy jön ki a 10 felfüggesztő pont? 6 a szárnyon, kettő a törzs alatt, egy az orr alatt a célmegjelölőnek…ez 9. a 10. a póttartályé lenne középen? csak ugye akkor nem használható a két törzs alatti!?
    Amúgy már nagyon várom a végeredményt, kíváncsi vagyok, melyik típus lesz a befutó… ha tippelni kéne akkor vagy a Gripen, vagy a MiG-35. Az amerikai gépeket valahogy nem érzem esélyesnek: F-16-osok egymás ellen egy esetleges összecsapásban… a SH meg „túl sokat tud”, azt már inkább a PAK-FA helyett lehetne. Az EF/Rafale meg túl drága… de hát én is csak próbálok találgatni.

  6. Nem minden európai cucc drága, pl. Tornado, ha jól tudom az nem lett drágább semennyivel se. Más kérdés, hogy mire jó…
    Európa (Svédországon és Franciaországon kívül) az elmúlt évtizedekben eléggé hanyagolta a vadászgép gyártást, az English Electric Lightning és a Typhoon között van egy hatalmas szakadék, szóval szerintem nem meglepő hogy ismét ki kell csengetni egy valag tanulópénzt, komolyan csak hibákból lehet tanulni, nem az Eurofighter váltja meg a világot, de egy lépéssel közelebb lehet kerülni ahhoz hogy Európa elszakadjon az Amiktól.

    Az meg mindig meglep hogy egy ~8 milliós ország hol tart haditechnikában, míg más nemzetek több csilliárd dollárt pengetnek ki egy vegyes felvágott légierőért. Azt lehet-e már tudni mit tud majd ez a Demo tolóerőben?

  7. Szerintem szimplán túl sok volt akkor az orosz és zsidó „tanácsadó” Indiában a svédek ízléséhez képest és féltették a Gripen NG titkait a kémektől, azért nem küldték oda a legújabb műanyagot.

    (Svédország kő gazdag, a pénzét valakik akarják, a földjére és a nőire pedig a medve koma tart igényt.)

    Ami azt illeti, nálunk is lestek a griffjeink után a Választott Üstökösök két fejlövés között. Sajnos nem sikerült időben rejteni mindet, illetve a kecsói bádog madárfészkek nem teljesen Faraday-biztosak.

  8. Azért ne keverjük össze a US Navy-nek szánt Hornetek árát egy exportra szánt Hornet árával. Már csak azért sem, mert egyáltalán nem mindegy (a hazai ipar támogatásán kívül), hogy mit kér a vevő pluszban. Fegyver, kiképzés, több éves logisztikai támogatás, vagy éppen meg kell teremteni az infrastruktúrát az adott géphez, vagy nem, valamint az is sokat nyom a latba, hogy mennyire van az USA szempontjából „stratégiai” térségben a vevő. A darabszám sem mindegy, mert fajlagosan elosztva több gép olcsóbb. Szóval egyáltalán nem egyszerű összehasonlítani két repülő árát. Ugyanazon típuson belül akár két-háromszoros eltérés is lehet.

  9. kuruc:
    meteor speciel olyan előnyökkel fog rendelkezni amivel amraam se rendelkezik. Nem tulhaladott, hanem ezeken a területeken a legjobb lesz.

    gripen és „Az EU-s fejlesztések kegyetlen lassúak, és drágák.”
    valamikor igen, vmikor nem. DE A gripen nem EUs fejlesztés…. NG már ~1éve repül, féléve belekerültek az elektronikai cokmokok is. A gripen vmennyre tudjuk mi, én absz nem vagyok biztos abban, hogy Indiának a „HI” Su30MKI/PakFa mellé nem a gripen lenne az ideális „LO” választás. szvsz

  10. Gripen szerintem is nem rossz választás. Főleg egy olyan légerőben ahól van olyan típus mint Szu-30MKI2. Ezekkel a gépekkel tökéletesen elégedettek most megint hasonló paraméterű gépet venni kérdéses.

    Svédeknél inkább elképzelhető a technológia transzfer ami a saját fejlesztéseik ideális. Például fejlett repülőgép kompozitok alkalmazása.

    Másik NG pontosan a Tejsa és a Pak-FA közötti súly csoport.

    Egy remek BVR gép amit még olcsó is üzemeltetni egy tökéletes Mig-21 és Mig-23 utód.

    F-18 meg megint USA függő pont egy olyan estében lenne ez érdekes aki maga PAK_FA fejlesztő és gyártó.

  11. Phoenix.

    Úgy értem hogy hogy az Szu-30MKI meg a PAF-FA más kategória.
    Eleve mind a kettő kéthajtóműves ,nagy tolóerő potenciállal valamint tekintéjes fegyver terheléssel ,és hatótávolsággal.

    Most szerintem felesleges számukra egy hasonló típus.

    Mint az F-18,F-2000 és társai.

    Könnyű gépnek ott van nekik a Tejashoz.

    Gripen gépek ahogy te is írod a méretei tekintve a Tejashoz haszonló.

    Egy remek kis gép amit kedvező a fenntartási költsége, attól függetlenül remek a fedélzeti rendszerei. Nyugati fegyverek egész sorát lehet rá pakolni.

    Valamint a svédektől hasznos tudás anyagra tehetnek szert.

    Ezért látom alkalmasabbnak hogy a Mig-21 és Mig-23 sokat felváltsa.

    Gép technikai szintvonala Kínai és Pakisztáni gépekhez képesé előny biztosít.

  12. Sok minden Gripen ellen szol:

    1)Kovetkezo evtizedben ahhogy fejlodik a Tejas, Gripen es Tejas kb hasonlo kaliberu es meretu gepek lehetnek. Tehat Gripen magaban nem dob vmi extrat.

    2) Egy 12 milliard $ merteku rendeles, komoly hadifegyerzetrol nem tortenhet politika nelkul. Itt Svedek versenyben allnak, USA, Nemetek + tarsai, Oroszokkal, Franciakkal. Nem hiszem politikai komoly hatastra szamithatnak.

    3) Sok az Amerikai alkatresz. Tehat, osszes problema ami Amerikai vasarral jar az meg van Indiaiaknak, meg hozza Amerika nem is oroul hogy nem nyert.

    Gripen csak ugy nyerhet ha tud nagyon is kulonboztetni magat. Mi is lehet az:

    1) Ara, egyszeruen nagyon olcso kell lenni. Itt Orosz Mig -35el kell versenyezni. Nem hiszem hogy ez sikerul.

    2) Technologia transzfer: Majd nem 100% kell hogy legyen, ez MMRCA egyik celja. Itt is tobb a problema: Franciak is majdnem 100%ot igernek, meg pedig a Gripennak nincs sok onlyan technologia ami a Tejasban nem lesz kk 10 evben.

    Gondolom en hogy a Svedek jol ertelmezik a helyzetuket. Mar nem versenyeznak komolyan.

  13. Szerencse hogy meg csak az eger esett le es nem a Gripen, de ami kesik az nem mulik. Hogy Tejas = Mig 19, ez keveset mond repulesrol es tobbet a tudatlansagrol.

    Szerintem Gripen-t versenyben hivtak hogy komolyabb ar veres ellehessen erni, es Svedek mar kezdenek erre rejonni.

    Mai BVR es radar vilagaban, ismetelem nincs olyan technologia Gripennek amivel nem lesz szervelve a Tejas. Sot a eroforrras is ugyansz mint Gripen: F414-GE.

    Lehet hogy abba remenykedtek hogy Tejas nem teljesiti a leirast, vagyis nem sikerul Tejas fejlesteni eloiras serint. Hogy sikerul a fejlesztes, ez csupa szubjektiv velemeny kerdes.

  14. „Sot a eroforrras is ugyansz mint Gripen: F414-GE.”

    Én úgy tudom, hogy erről nincs döntés. Egyrészt bevették franciákat a Kaveri fejlesztésbe ami így már müködik is igaz túlsúlyos és gyenge DE saját.
    414hez ha jól tudom komoly átalakítások kellenek a hajtómű nagy. Tolhatják be a Tejast a szélcsatornákba megint. Újabb pár év késés az eddigi majd készhez.
    EJ200 is szóba került mert ott nem kéne újra szélcsatornába tolni.

    „Mai BVR es radar vilagaban, ismetelem nincs olyan technologia Gripennek amivel nem lesz szervelve a Tejas.”
    Hát a hírek ott tartanak, hogy a saját fejlesztés vhogy nem jött össze, az eredetileg kinézett gripen radar (nem az NGe) fényévekkel veri a hazai fejlesztést. Most ugye ott tartanak, hogy esetleg mégis vennének vmit Thales vagy Eltatól…. adjuk össze ezt a hajtóművel és az ismert Indiai fejlesztési ütemtervekkel és kijön, hogy így kb sose készül el.
    vagy belerakják a ratyi radarjukat, hajtóműből 404/Kaverit akkor meg nem az NGvel a sima Gripennel se lehet összevetni de pár év múlva majd gyárthatják sorozatba… csak minek.