Gripen NG: Utolsó esély

Az indiaiak az MMRCA-tenderre nevezett típusokat alaposan letesztelik, illetve bizonyos esetben csak szeretnék… Történt ugyanis, hogy a svéd Saab gondolt egyet és a sűrű tesztprogramra hivatkozva csupán két „D” változatú JAS-39-est küldtek az ígért Gripen Demo helyett. Nos ezzel nem növelték túlzottan a Gripen exportesélyeit…

Ám az indiaiak mégis elnézték a svédek ezen lépését, és lehetőséget biztosítanak nekik az év közepéig korrigálni a botlást.
„Majdnem az év közepéig van idejük, addig nyitva áll előttük az ajtó, hogy a nevezet típussal teljesítsék az előírt háromfázisú tesztprogramot. Amennyiben ez időn belül a Gripen Demonstrator készen áll, letesztelnénk a gépet.” – nyilatkozta egy magasrangú illetékes az Indiai Légierő (IAF) részéről.

A svéd gyártó részéről üdvözölték a döntést:
„Mindig is el terveztük hozni az új Gripent Indiába, ám a kormány részéről a tesztprogram miatt meghozott kínos döntés miatt csupán később lesz rá lehetőség. Ám hamarosan tényleg a Gripen Demonstrator érkezik Ázsiába, hogy az indiai szakemberek széleskörűen letesztelhessék.”

Az új Gripen „kivizsgálását” már Svédországban megkezdik az indiaiak, ugyanis az IAF részéről Skandináviába küldenek egy csoportot, hogy meglessék a típus BVR-képességeit egy éleslövészet segítségével. Sőt azt is felajánlották a svédek, hogy indiai pilóták repülhetnek is a típussal (persze csak a hátsó ülésben, „biztonságképp” előre beül egy svéd kolléga is).

A két „D” Gripen sem repült feleslegesen Ázsiába, rajtuk végezték a típus minden időjárási körülmények közötti alkalmazhatóságát. A két gép az IAF közleménye szerint remekül teljesített a próbákon.

A hat pályázó közül egyedül a Boeing F/A-18E/F Super Hornet van teljes képességeinek birtokában (és az indiaiak reménye szerint ezeket meg is őrzi az esetlegesen megvásárolt változat is), a többi versenyző kisebb-nagyobb hiányosságokkal küszködik. A hinduk által letesztelt F-16E/F Desert Falcon is közel áll nevezett F-16IN-hez, csak utóbbi a gyártó szerint „jobb”, míg a pakisztániak számára leszállított Sólymoknál „sokkal jobb”.

A Dassault Rafale és a Eurofighter Typhoon legfőképpen az AESA-radar jelenlegi hiánya miatt lóg ki a sorból. A kétcsöves „Eurocanard” típusok felajánlott változata is nagyrészt azonos a jelenleg szolgálatban álló változatokkal, bár az összeurópai típus tolóerő-vektoráló rendszerével lesz még tortúra.

A legnagyobb szakadék a Gripen NG, valamint a MiG-35 benevezett változatai és korábbi verziói között van; mindkét típus alapos ráncfelvarráson esett át. Míg a MiG-29-esnél leginkább az elektronikai rendszerekre összpontosítottak, a svéd típus esetében komoly strukturális átalakítás is történt az új, nagyobb tolóerejű (és átmérőjű) General Electric F414 hajtómű, a főfutók és a szárnytő átalakítása, valamint ebből következően a megnövelt méretű üzemanyagtartályok miatt. Az átalakításoknak köszönhetően nőtt a típus hatótávolsága és immáron 10 felfüggesztési pont kínál számos konfigurációs lehetőséget. Emellett természetesen nem mentek el szó (és tett) nélkül az avionika és az elektronikai rendszerek mellett sem. Az új AESA-radar és EW-felszerelés „alap”, sőt a pilótafülke berendezései is megújulnak.

httpv://www.youtube.com/watch?v=G-zCxDGpuwQ

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt