|

USAF helikopter beszerzés: újratölve

Úgy tűnik, lesz miről írnunk a HTKA Lapcsoport hasábjain, ugyanis ismét feltűnt a láthatáron egy igencsak szaftos, kemény összegért folyó, nagy mennyiségű repülőgépről (jelen esetben helikopterről) szóló tender, melyet az Amerikai Egyesült Államok légiereje írt ki. A hozzávalók adottak, már csak a díszítéseket kell rápakolni, és egyből kikerekedik belőle egy, a KC-X-hez hasonlító tragikomédia.

Február 25-én került legutóbb szóba a CSAR-X, vagyis a USAF beszüntetett helikopter-beszerzési programja. Akkor éppenséggel azért volt felfedezhető a neve, mert az általa rendszeresíteni kívánt forgószárnyasok helyett vásárolt az Amerikai Légierő UH-60M-eket. Azonban, mint azt akkor is megjegyeztük, az nem megoldás volt, csupán a jelenlegi, nem túlzottan fényes helyzet jobbá tételének további tolódása.

Egyszer azonban el kell jönnie a napnak, mikor a becsületben megőszült HH-60G-k nyugdíjba vonulnak, feladataikat pedig át kell adniuk az utódaiknak. És pontosan itt sántít a dolog: nincs utód. Ez ellen már egyszer tenni akartak a légierőnél, akkor azonban nem sikerült. „Talán most!” – gondolhatták odafönt, és nekiláttak.

Lássuk hát a tényeket: a USAF beszerzési részlege március 23-án adta ki azt a közleményét, melyben bejelentették: 2012-ben alá kívánják írni a szerződést a tenderen győzedelmeskedő céggel, melytől elvárják, hogy 2015 szeptemberében átadja az első nyolc sorozatgyártású, éles harci bevetésre tökéletesen alkalmas példányát annak a helikopternek, melynek példányai első körben 100, majd később az összes HH-60G-t és idővel M-et feleslegessé teszik.

A fentieket kéretik alaposan megjegyezni, mert nagy pénzben fogadni mernék rá, hogy 2012-ben és 2015-ben sokat fogjuk idézgetni. Vagy talán még azután is.

Addig pedig, amíg be nem teljesedik a papíron tök jól hangzó kívánság, továbbra is a Pawe Hawk és annak modernizált változatai fogják menteni a katonákat, cipelni a könnyebb terheket, szállítani a kisebb csoportokat, stb. Nemrégiben folyt le egy nagyobb szabású, korszerűsítéssel egybekötött üzemidő-hosszabbítás a flottánál, melynek köszönhetően további repült órákkal gyarapodtak a helikopterek.

Az új típussal szemben támasztott, teljesítménybeli elvárások a következők: legyen képes 250 mérföld (nagyjából 402 kilométer) megtételére a felszállástól a leszállásig tankolás nélkül (a légi utántölthetőség lehetősége értelemszerűen meg kell, hogy legyen), 230 km/h-s utazósebességgel. A szállítható hordágyak és sérült személyek számát nem határozták meg, de a műveleti forgatókönyvek alapján minimum két sebesült kényelmes szállítására alkalmasnak kell lennie. Rajtuk kívül még magával kell cipelnie további hét személyt – ebből négy fő a személyzet (pilóta, másodpilóta, két fedélzeti mérnök/övész), a maradék három pedig a mentőfeladatokat ellátó katona.

Látható tehát, hogy nagyjából ugyanazok a feltételek, mint a CSAR-X esetében. A pontos megrendelendő mennyiségről egyelőre nem tudunk, de valószínűleg jóval 100 fölötti lesz. Kíváncsian várjuk, mi sül ki a második próbálkozásból…

19 hozzászólás “USAF helikopter beszerzés: újratölve”

  1. Vilmoci nem értem mit akarsz az Robinson-nal és az Md 500-al. Ezek nem kutatómentő helikopterek, a Mi-171 viszont az egyik legjobb meg oldás lenne nálunk szállító és kutatómentő feladatokra. 10db sima szállító és 4db SAR váltózat.

  2. Ebben az egész beszerzésben az a disznóság, hogy állítólag a RAH-66 típusra szánt 6 mrd dollárnyi pénzt már ráköltötték az amcsi katonai helikopter-flotta modernizálására.

    Akkor tessék mondani minek most új szállítóheli beszerzés, talán nem volt jó vagy tartós a modernizáció? Ezek szerint a pénz is eltűnt és új harci felderítő helikopter sincs és modern szállítóheli sincs elég, csak a kaftánzsebek és a svájci trezorok dudorodnak jobban.

    Esetleg az FBI meghallgathatná az öszödi beszéd szalagját visszafelé, hátha mond egy nem kicsit a helikopter-böszmeségről.

  3. > Mi-171 viszont az egyik legjobb meg oldás lenne nálunk szállító és kutatómentő feladatokra. 10db sima szállító és 4db SAR váltózat

    Állítólag a mostani Mi-17 gépek mind SAR-ok… Több külföldi üzemeltető panaszkodik, hogy az új gyártású Mi-17 példányok megbízhatósága nulla, a szerkezeti a munka minősége a régről ismertnél is ócskább. Valamit nagyon el*hatott a gyártó, ha sikerült ezt a vén csatalovat így tönkrevágnia. Pénzhiány, részeg melósok, az elg. szabotőr keze?

  4. Üdv!

    Luthero:
    A MI-17 SAR feladatokra nem ideális, inkább a Bell-412, vagy az
    említett Ka-60 (talán) lenne az, de szegény ember ugye vízzel gőz…
    A kishelikopterek létjogosultsága meg lett magyarázva.
    Pocok75:
    10 új meg a meglévő 7 egyenlőre elég lenne, majd később jöhetne a
    MI-17-esek helyére még 10 MI-171.
    Tacsk0:
    Hallani ilyeneket, de tudsz jobb megoldást?
    „a szerkezeti a munka minősége a régről ismertnél is ócskább.”
    A régi MI-17-esek, nagyon f@szán össze voltak rakva.
    Manapság viszont sajnos a külhonból visszatért felújított
    helikoptereken kell két hét megfeszített meló ahhoz, hogy repképesek legyenek
    Amúgy a csehek, horvátok nagyon jól elboldogulnak a MILekkel
    AGRESSOR:
    Ha nagyon ragaszkodni akarunk ahhoz, hogy minden pénzünket
    elköltsük két-három helikopterre, akkor elfelejthetjük.
    molnibalage:
    kénytelen vagyok egyet érteni.

  5. Vilmoci nem értek veled egyet,mert Search and rescue (SAR) feladatokra Mi-171 ideálisabb mint Bell-412, mert nagy méretű akár 6-8 fekvő beteget is elvisz hátul lehajtható rámpája van így könnyű a berakodás kirakodás nagyobb méretű az oldal ajtó jobban lehet csörlőzni vele,van hely az orvosi eszközöknek, sőt póttartályokkal is felszerelhető így növelve a ható távolságot. Ne feled ez nem sima mentő helikopter, tömeges sérülésekhez használják. A sima mi-17 nem ilyen. És kilehetne belőle alakítani egy Combat Search and rescue (CSAR)gépet is az ajtókba szerelt géppuskákkal és lehetne páncélozni rendesen, van hozzá teljesítménye a többlet súlyhoz. Bocs de nem írtad, hogy a MD-500-at mire akarod használni, kiképzésre lehet jó is.

  6. Üdv!

    Luthero:

    6-8 fő az meggyőző, de:
    -az oldalajtó maradt akkora mint volt.
    -póttartály: sok helyet elvesz, és csak 1 órával növeli meg a repült időt. (így lesz annyi, mint pl. a BELL-é)
    -Hatalmas nagy dög.

    MD-500: kiképzésre, de hát csak a csoffadt Robinsonok jutnak nekünk. :(

  7. Vilmoci ne haragudj hogy azt írom, de te meg néztél már egy Mi-171 et fény képen, mert legalább kétszer akkora az oldal ajtaja mint egy Mi-17 nek. Hasonlítsd össze a kettőt, És Mi-171 en Már külső felfüggesztésü a póttartályok vannak.

  8. Üdv!

    Luthero:

    Nem haragszom. :)
    megnéztem:
    De csak a jobb oldali ajtó nagy.
    MI-17-esen ugye csak bal olalon van ajtó, ezért eddig a kettőnek csak a bal oldalát hasonlítottam össze.
    „És Mi-171-en Már külső felfüggesztésű póttartályok vannak.”
    Igazad van, ezt benéztem.

    Szóval „jár a láda sör”