|

Amerikai UH-60 beszerzés

Az utóbbi időben szinte teljesen kikopott a köztudatból a CSAR-X tender. Ez nekünk igazából nem is lenne fontos, a harcoló amerikai katonáknak azonban annál inkább.

Ismétlés a tudás anyja: a CSAR-X (Combat Search And Rescue) tendert azért írta ki a USAF, mert a jelenlegi kutató-mentő helikopterük, a HH-60G kicsinek és szűknek bizonyult. 2006-ban a Boeing HH-47 Chinook győzött, ám a konkurensek heves tiltakozásának köszönhetően a számvevőszék megvétózta a programot, és 2007-ben a 141 gépes megrendelést törölték.

Igen ám, de miközben az illetékesek légkondicionált washingtoni irodáikban ücsörögnek, és bőrfotelekből vitatkoznak, addig Afganisztánban, a hegyek-völgyek között heves harcok folynak, melyekben egyre több katona sebesül meg súlyosan. Ahhoz pedig, hogy ezen katonák életben maradjanak, és a politikusoknak is kevesebbet kelljen magyarázkodniuk az egyébként is magas halálozási arány miatt, ki kell őket menteni és minél előbb kórházba szállítani. Méghozzá helikopterrel.

HH-60G Pawe Hawk | Forrás: Wikimédia Commons ,

A HH-60G Pawe Hawk-ra, az Amerikai Légierő alapvető kutató-mentő helikopterére igazából nem lehet panasz, hiszen a jó öreg Sikorsky S-70-re alapuló kávédarálók nap, mint nap bevetésre indulnak, és segítenek a rászoruló bakákon. Azonban nem hibátlanok: méretük viszonylag kicsi, utasterük szűkös. A CSAR és SAR feladatok során pedig a szabványos fedélzeti géppuskák mellett bonyolult orvosi műszereket, tehercsörlőt, és még ezer más apróságot kell magukkal cipelniük, ráadásul a súlyosan sérült katonákat is be kell emelni ide és el is kell látni őket a lehető legjobban. Mindeközben természetesen a fedélzeten dolgozók nem hawaii-ingben és rövidnadrágban vannak, tehát a mozgás is nehézkes.

Ezt az állapotot pedig tarthatatlannak érezték, és ez vezetett a CSAR-X-hez. Mivel azonban a fenti tender elvetélt, így továbbra is a jó öreg Pawe Hawk-okra hárul a teher. Abból pedig egyre több van, ezért a USAF vezetése határozott, és benyújtotta igényét 112 UH-60M-re, ami a HH-60G továbbfejlesztett változata.

Így gyakorlatilag csak a rendelkezésre álló gépállomány nő, ami nem megoldás a már említett problémákra. Sajnálatos, hogy a CSAR-X kudarcot vallott, mivel a HH-47 jelentős előrelépés lett volna ilyen téren.