Úgy tűnik, lesz miről írnunk a HTKA Lapcsoport hasábjain, ugyanis ismét feltűnt a láthatáron egy igencsak szaftos, kemény összegért folyó, nagy mennyiségű repülőgépről (jelen esetben helikopterről) szóló tender, melyet az Amerikai Egyesült Államok légiereje írt ki. A hozzávalók adottak, már csak a díszítéseket kell rápakolni, és egyből kikerekedik belőle egy, a KC-X-hez hasonlító tragikomédia.
Február 25-én került legutóbb szóba a CSAR-X, vagyis a USAF beszüntetett helikopter-beszerzési programja. Akkor éppenséggel azért volt felfedezhető a neve, mert az általa rendszeresíteni kívánt forgószárnyasok helyett vásárolt az Amerikai Légierő UH-60M-eket. Azonban, mint azt akkor is megjegyeztük, az nem megoldás volt, csupán a jelenlegi, nem túlzottan fényes helyzet jobbá tételének további tolódása.
Egyszer azonban el kell jönnie a napnak, mikor a becsületben megőszült HH-60G-k nyugdíjba vonulnak, feladataikat pedig át kell adniuk az utódaiknak. És pontosan itt sántít a dolog: nincs utód. Ez ellen már egyszer tenni akartak a légierőnél, akkor azonban nem sikerült. „Talán most!” – gondolhatták odafönt, és nekiláttak.
Lássuk hát a tényeket: a USAF beszerzési részlege március 23-án adta ki azt a közleményét, melyben bejelentették: 2012-ben alá kívánják írni a szerződést a tenderen győzedelmeskedő céggel, melytől elvárják, hogy 2015 szeptemberében átadja az első nyolc sorozatgyártású, éles harci bevetésre tökéletesen alkalmas példányát annak a helikopternek, melynek példányai első körben 100, majd később az összes HH-60G-t és idővel M-et feleslegessé teszik.
A fentieket kéretik alaposan megjegyezni, mert nagy pénzben fogadni mernék rá, hogy 2012-ben és 2015-ben sokat fogjuk idézgetni. Vagy talán még azután is.
Addig pedig, amíg be nem teljesedik a papíron tök jól hangzó kívánság, továbbra is a Pawe Hawk és annak modernizált változatai fogják menteni a katonákat, cipelni a könnyebb terheket, szállítani a kisebb csoportokat, stb. Nemrégiben folyt le egy nagyobb szabású, korszerűsítéssel egybekötött üzemidő-hosszabbítás a flottánál, melynek köszönhetően további repült órákkal gyarapodtak a helikopterek.
Az új típussal szemben támasztott, teljesítménybeli elvárások a következők: legyen képes 250 mérföld (nagyjából 402 kilométer) megtételére a felszállástól a leszállásig tankolás nélkül (a légi utántölthetőség lehetősége értelemszerűen meg kell, hogy legyen), 230 km/h-s utazósebességgel. A szállítható hordágyak és sérült személyek számát nem határozták meg, de a műveleti forgatókönyvek alapján minimum két sebesült kényelmes szállítására alkalmasnak kell lennie. Rajtuk kívül még magával kell cipelnie további hét személyt – ebből négy fő a személyzet (pilóta, másodpilóta, két fedélzeti mérnök/övész), a maradék három pedig a mentőfeladatokat ellátó katona.
Látható tehát, hogy nagyjából ugyanazok a feltételek, mint a CSAR-X esetében. A pontos megrendelendő mennyiségről egyelőre nem tudunk, de valószínűleg jóval 100 fölötti lesz. Kíváncsian várjuk, mi sül ki a második próbálkozásból…
De jó lenne ebből 10db, nem vacak Robinzonok.
Tényleg valaki nem tudja ,hogy a németek nem ajándékozzák el a P. Tornádókat?
Mint anno a Mi-8 és Migeket? Vagy néhány C-160as.
Van két euróm! Igaz én Phantomot is vennék egy Tornado mellé…
Álom, álom édes álom:( Habár Szolnokra a múzeumba kerülhetne ezekből a gépekből egy-egy madárka!
imádom az F-4est de már öreg….de csodaszép gép.
Inkább 10 darab NH90est kellene vennünk vagy Merlint a Mi-8ok helyére.
NH90-eseket én is támogatnám :D
Németek szerint nem jók an NH-90-esek
Én is halottam de mindegyik küszöd gyerek betegségekkel a Merlin is,talán a Black Hawk forrt ki teljesen de már 30éve gyártják.
Az NH90et csak pár éve és elég sok darabot eladtak már belőle szerte a világba Angliától-Ausztráliáig.
Üdv!
Akkor, az én kívánságlistám:
10db MI-171
+ a 3db Robinson. ( csak lennének már.Habár inkább MD-500 )
Szolnokra meg:
F-4
Jastreb
Szu-25
IAR-316
Mirage-3
osztrák Draken
majd Tornado
Hirtelen ennyi
Vilmoci nem értem mit akarsz az Robinson-nal és az Md 500-al. Ezek nem kutatómentő helikopterek, a Mi-171 viszont az egyik legjobb meg oldás lenne nálunk szállító és kutatómentő feladatokra. 10db sima szállító és 4db SAR váltózat.
a Robinsonok/MD-500-ak kiképzésre kellenének luthero, a többi az jöhet (10 szállító, de az lehet hogy kevés lenne, szerintem a 20 a nyerő szám és az lehet Mi-171)
Ebben az egész beszerzésben az a disznóság, hogy állítólag a RAH-66 típusra szánt 6 mrd dollárnyi pénzt már ráköltötték az amcsi katonai helikopter-flotta modernizálására.
Akkor tessék mondani minek most új szállítóheli beszerzés, talán nem volt jó vagy tartós a modernizáció? Ezek szerint a pénz is eltűnt és új harci felderítő helikopter sincs és modern szállítóheli sincs elég, csak a kaftánzsebek és a svájci trezorok dudorodnak jobban.
Esetleg az FBI meghallgathatná az öszödi beszéd szalagját visszafelé, hátha mond egy nem kicsit a helikopter-böszmeségről.
> Mi-171 viszont az egyik legjobb meg oldás lenne nálunk szállító és kutatómentő feladatokra. 10db sima szállító és 4db SAR váltózat
Állítólag a mostani Mi-17 gépek mind SAR-ok… Több külföldi üzemeltető panaszkodik, hogy az új gyártású Mi-17 példányok megbízhatósága nulla, a szerkezeti a munka minősége a régről ismertnél is ócskább. Valamit nagyon el*hatott a gyártó, ha sikerült ezt a vén csatalovat így tönkrevágnia. Pénzhiány, részeg melósok, az elg. szabotőr keze?
A Ruszki cuccukat el kell végre felejteni ha nagyon ragaszkodni akarunk hozzá akkor max Kamov Ka-52 támadó heli meg Ka-60 kutató mentőnek.
Ka-52? Igen drága játékszer az és nincs vele kiterjedt tapasztalat. Nem tudom, hogy mi bajod a Mi-171. Lehet, hogy vadászgép gyártásban le vannak maradva, de én előbb vennék Mi-171-et, mint UH-60-at.
Üdv!
Luthero:
A MI-17 SAR feladatokra nem ideális, inkább a Bell-412, vagy az
említett Ka-60 (talán) lenne az, de szegény ember ugye vízzel gőz…
A kishelikopterek létjogosultsága meg lett magyarázva.
Pocok75:
10 új meg a meglévő 7 egyenlőre elég lenne, majd később jöhetne a
MI-17-esek helyére még 10 MI-171.
Tacsk0:
Hallani ilyeneket, de tudsz jobb megoldást?
„a szerkezeti a munka minősége a régről ismertnél is ócskább.”
A régi MI-17-esek, nagyon f@szán össze voltak rakva.
Manapság viszont sajnos a külhonból visszatért felújított
helikoptereken kell két hét megfeszített meló ahhoz, hogy repképesek legyenek
Amúgy a csehek, horvátok nagyon jól elboldogulnak a MILekkel
AGRESSOR:
Ha nagyon ragaszkodni akarunk ahhoz, hogy minden pénzünket
elköltsük két-három helikopterre, akkor elfelejthetjük.
molnibalage:
kénytelen vagyok egyet érteni.
Vilmoci nem értek veled egyet,mert Search and rescue (SAR) feladatokra Mi-171 ideálisabb mint Bell-412, mert nagy méretű akár 6-8 fekvő beteget is elvisz hátul lehajtható rámpája van így könnyű a berakodás kirakodás nagyobb méretű az oldal ajtó jobban lehet csörlőzni vele,van hely az orvosi eszközöknek, sőt póttartályokkal is felszerelhető így növelve a ható távolságot. Ne feled ez nem sima mentő helikopter, tömeges sérülésekhez használják. A sima mi-17 nem ilyen. És kilehetne belőle alakítani egy Combat Search and rescue (CSAR)gépet is az ajtókba szerelt géppuskákkal és lehetne páncélozni rendesen, van hozzá teljesítménye a többlet súlyhoz. Bocs de nem írtad, hogy a MD-500-at mire akarod használni, kiképzésre lehet jó is.
Üdv!
Luthero:
6-8 fő az meggyőző, de:
-az oldalajtó maradt akkora mint volt.
-póttartály: sok helyet elvesz, és csak 1 órával növeli meg a repült időt. (így lesz annyi, mint pl. a BELL-é)
-Hatalmas nagy dög.
MD-500: kiképzésre, de hát csak a csoffadt Robinsonok jutnak nekünk. :(
Vilmoci ne haragudj hogy azt írom, de te meg néztél már egy Mi-171 et fény képen, mert legalább kétszer akkora az oldal ajtaja mint egy Mi-17 nek. Hasonlítsd össze a kettőt, És Mi-171 en Már külső felfüggesztésü a póttartályok vannak.
Üdv!
Luthero:
Nem haragszom. :)
megnéztem:
De csak a jobb oldali ajtó nagy.
MI-17-esen ugye csak bal olalon van ajtó, ezért eddig a kettőnek csak a bal oldalát hasonlítottam össze.
„És Mi-171-en Már külső felfüggesztésű póttartályok vannak.”
Igazad van, ezt benéztem.
Szóval „jár a láda sör”