|

KC-X: Eldőlt, mely típussal indul a Boeing -FRISSÍTVE-

Hosszas hallgatás után végre konkretizálódott, hogy mely típussal indul az amerikai mamutvállalat a 179 darab légi-utántöltő repülőgépre kiírt, és immáron sokadszorra újraindított beszerzési pályázaton.

Elég sok spekuláció látott napvilágot a pályázók ajánlatait tekintve, főképp igaz ez az utolsó döntésnél vesztes Boeing termékére. Volt szó a B767-es mellett/helyett a B777 nevezéséről is, továbbá egyesek már a B787-esben látták a KC-30/KC-45A végleges riválisát, a Boeing ezeket a szóbeszédeket csak erősítette a KC-7A7 jelöléssel. Nos, most végre lehullt a lepel és kezdünk tisztábban látni. Be kell vallanunk, azoknak, akik a Dreamliner részvételére voksoltak, igazuk lett! Legalábbis részben.

A nagyrészt kompozit műanyagokból készült, szélestörzsű utas/teherszállító repülőgép, ha sárkányszerkezetét tekintve nem is, de pilótafülkéjét tekintve megtalálható a Boeing ajánlatában. Igaz, az amerikai konstruktőr végső választása a 767-esen alapuló tankerre esett, ám kissé “felpiszkálták” az először nevezett konstrukciót.

A “NewGen Tanker” elnevezéssel illetett koncepció a B767-200 törzsén alapul, azonban a 300-as verzió szárnyait és a 400ER pilótafülkéjét kapta. Utóbbit spékelték meg a B787-esnél alkalmazott kijelzőkkel, melyek 75%-kal nagyobbak, mint a konkurens A330-ason alapuló KC-30-as fedélzetén alkalmazott képernyők. Továbbá új fejlesztésű, digitális vezérlésű merevcsöves utántöltő rendszert is ajánlanak a győzelem érdekében. Az új “boom” az előzőnél nagyobb áttöltési sebességet tesz lehetővé, továbbá automatizáltságának köszönhetően egyszerűbb a kezelése, így csökken a személyzet leterheltsége. Az új rendszerrel továbbá elérték a 1200 gallonos (~4542,5 liter) percenkénti áttöltési sebességet, melyet a légierő minimális alsó határként kikötött.

A Boeing bejelentette, hogy a “NewGen Tankert” Pratt & Whitney PW4062-es hajtóművek repítik majd célja felé. A P&W 4000-es családja több polgári utasszállító típusban is duruzsol szerte a világban, és rendkívül megbízhatónak bizonyult a teljesített üzemórák alatt. Maga a 4062-es variáns a csakugyan széleskörűen használt 4000-94-es széria megnövelt teljesítményű változata, mely a gyártó szerint maradéktalanul teljesíti mind a katonai, mind a polgári légi közlekedési szabályokat, valamint eleget tesz a károsanyag-kibocsátási és zaji korlátozásoknak is.

A Boeing tájékoztatása szerint az új ajánlat teljesíti a légierő mind a 372 feltételét. Hogy ez elég lesz-e legyőzni a riválist, majd elválik.

No Responses to “KC-X: Eldőlt, mely típussal indul a Boeing -FRISSÍTVE-”

  1. Kissé „hibrid” a gép, de bevált technikákat alkalmaz és ezeket kell „összeházasítani”.Hazai cég és így talán van némi előnye! A B-767 eléggé elterjedt amerikában és az egész világon, alkatrész elátással nem lesz gond. Az viszont tény, hogy kisebb, mint a 330-as és így hátrányba kerülhet! A boom-os rendszer még mindig kédrdéses, hogy működik e,de talán a 300-as verzió szárnyai a megoldás azokra a problémákra, ami az olasz KC-767-nél jelentkeztek.
    A Boeing meglépte, amit kellett most már csak a tenderen kell jól szerepelni. Az 330-as is odaérhet, ha az Airbus Military fejlesztési kapacitását és anyagi forrásait nem köti le az A400M fejlesztése, berepülése, hibák kijavtása!

  2. Hát ez nagyon láma! Ha ilyen elavult ajánlatot adtak be, akkor tuti, hogy előtte távirányítós nyaktilót csavaroztak Obamama golyóira a biztos győzelem garantálása érdekében… Komolyan és objektív versenyben esélyük sem lenne a nagyobb, sokoldalúbb, modernebb A-330 ellen. Majd megoldják hazafias maszlaggal a bádog jobb, mint a digitális paradoxon indoklását.

    > A “NewGen Tanker” elnevezéssel illetett koncepció a B767-200 törzsén alapul, azonban a 300-as verzió szárnyait és a 400ER pilótafülkéjét kapta.

    Egyéb nem volt a skanzenben? Ez így eleve 15 év hátrány az A330-assal szemben, ráadásul ilyen micsurini 767-hibrid a mindenféle, egymáshoz alig hasonló alváltozatok darabjaiból összefércelve még sosem volt!

    > Utóbbit spékelték meg a B787-esnél alkalmazott kijelzőkkel, melyek 75%-kal nagyobbak, mint a konkurens A330-ason alapuló KC-30-as fedélzetén alkalmazott képernyők.

    A teszkóban egy 19″ lcd 30eFt, a metróban egy 22″-es 45eFt. Ettől még a 767 nem digitális gép!

    > Továbbá új fejlesztésű, digitális vezérlésű merevcsöves utántöltő rendszert is ajánlanak a győzelem érdekében.

    Működő hajlékony csövet viszont a mai napig nem tudtak rakni a B767-esre, lásd az olasz szívást…

  3. > Kissé “hibrid” a gép, de bevált technikákat alkalmaz és ezeket kell “összeházasítani”

    Ez az ami manapság nem szokott sikerülni a jenkiknek. NASA, Boeing mind egyre szarabb dolgokat gyár, fejleszt – rengeteg a befuccsolt projekt. Ki hinné hogy ezek egyszer a Holdon is voltak? (kis bajszos segítséggel persze)

    >Az 330-as is odaérhet

    Esélytelen. Talán ha McCain lenne az elnök, ő rendesen ekézte a hadiipari lobbit, miatta bukta a csaló Boeing az első tanker-tendert. Obama nem fog Airbust venni, mert másnap NYT címlapon lenne a kenyai születési bizonyítványa és kiraknák az ovális irodából. Válságban valahogy életben kell tartani az elavult B767 bádog-hajlító gyártósort, nehogy odacsapjon a munkanélküli munkásököl.

  4. hi a jegesmedvés képhez szólnék:nem a „fater ” neveli a kicsiket mert az monogám és magán kívül nem visel el egy macit sem (megeszi őket )ezért a komment úgy lenne helyes hogy: Nézd már muter! Ez a bádogteknő szétverte a játszóterünk, kapjuk gyorsan szét!
    amúgy nagyon jók a képek!!!!!!!!!!!

  5. A New York Times cikke szerint az Airbus visszalepett a tendertol.
    Mondjuk viccesek kicsit az amik, a cikkben ugy irnak, mintha a Northrop nagylelkuen bevonta volna az EADS-t a programba, mikozben ahogy en latom, a gepet az EADS adja mindenestul. A Northrop leginkabb azert lehet benne, hogy ne finnyazzanak a politikusok a kulfoldi ceg miatt…

  6. Tacsk0!
    1. Megpróbálni érdemes! A Boeing nem tenne úgy ajánlatott, ha nem vizsgálták volna meg e „vegyesházasságból” származó előnyöket és hátrányokat! Nem a semmiből kell egy új gépet összrakni! Ahogy Fade írta, attól függ minden, hogy milyen követelményeket írnak ki a tenderen, ha „kicsi” kell akkor a Boeing kicsit ad! 372 kiírásnak így már megfelelnek, hogy ezt hozták össze! Hogy fog működni, először készüljön el és repüljön, utánna lehet pocskondiázni! Egyébkén recesszióban logikus lépés lenne hazai céget támogatni, minden épeszű kormány így tesz!

    2. Azt írtam a 330-as odaérhet, NEM azt hogy nyerhet! Ha másnak ez a gép kell akkor vegye meg. Ha valahol konfliktus fog kirobbani, akkor egy usa gép is vehet fel kerót tanker 330-ból, feltéve, ha az a szövetséges ezt a gépet vette meg, ha úgy akar több üzemanyagot a levegőbe jutattni átadás céljából, hogy kevesebb gépet, de nagyobb kapacitásut rendszeresít.

    Ha az utóbbit nézzük, akkor logikus lépés lett volna a B777-ből tankert készíteni, de akkor hátrányba kerülnek, mivel a 777 nem valami sok tanker változata van. Magyarul semennyi!
    Így talán kényszermegoldásanak tűnhet a sufni tuningolt 767-es. Voltak olyan észrevétek, hogy 767 nem digitális gép, lehet egy digitális támadást így akarnak kivédeni! Ki tudja? Senki nem lát bele az ami tervezők fejébe. Mikor már minden letisztázódott, akkor már okaosbbak leszünk, de az még jó pár év! Addig lehet találgatni, spekulálni, ha úgy tetszik!
    CSak összekapni nem érdemes!

  7. > először készüljön el és repüljön, utánna lehet pocskondiázni!

    Ez az ami a B-767-essel már öt (54) éve nem sikerül, tessék megkérdezni az olaszokat. A japóknál is durva csúszás volt, pedig nekik csak egy szívószálas fajta B-767 tanker ment.