|

HTKA Hírhalom 2010. 6. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az iszonyatos karbantartási igénnyel bíró ausztrál „Disznók” a Singapore Airshow-n történtek végett épp „eltávon” vannak: a típus utolsó (legalábbis ázsiai) publikus szereplése során némi technikai probléma adódott a bemutatót repülő géppel, történetesen kigyulladt a bal hajtómű.
A show február 4-i napján történt esetből a külső szemlélő számára ebből ugyan nem volt semmi sem látható, azonban a későbbi vizsgálatok igazolták a fedélzeti műszerek jelzését. Így az Ausztrál Királyi Légierő, a RAAF harcászati vadászbombázói most a egyelőre épp a földön álldogálva várják a közeljövőben megkezdődő kivonásukat. Melyre, mint már korábban írtuk nem is kell sokat várni, hiszen az F-35-ösök érkezéséig amolyan kényszermegoldásként vásárolt F/A-18F Super Hornetekből a tervek szerint idén áprilisban áll fel az első század. A még hadrendben álló F-111-esek közül az utolsó gépek várhatóan az idei év végéig maradnak aktív állományban.

httpv://www.youtube.com/watch?v=746fdC6FapU

Ausztrál F-111 Aardvark és a típus védjegyének számító hatalmas lángcsóva a szingapúri égen

Jeff Davis sorhajókapitány, az amerikai 7. Flotta szóvivője bejelentette: Kína rábólintott a USS Nimitz (CVN-68) atommeghajtású repülőgép-hordozó hongkongi látogatására. A hordozó és négy kisebb hajóból álló kísérete – a Chosin cirkáló, a Rentz fregatt és két romboló, a Sampson és a Pinckney – a jövő hét folyamán érkezik majd meg.
„Hongkong az egyik legkedveltebb kikötője a US Navy matrózainak. Most is rendkívül örülnek a látogatásnak.” – mondta Davis. A Nimitz legutóbb 2008-ban járt Hongkongban.

Szevasztopol városa körül korábban parázs politikai viták folytak. A Szovjetunió széteséséig ez volt a legnagyobb Fekete-tengeri támaszpont, és a Fekete-tengeri Flotta fő bázisa. A Szovjetunió osztódással történő szaporodása után Ukrajna és Oroszország között viták kezdődtek a bázis, illetve a flotta birtoklása miatt.
Egy megállapodás értelmében a Krím-félsziget csúcsa közelében lévő támaszpontot Ukrajna haszonbérletbe adta Oroszországnak 2017-ig. Ukrajna azonban a nyugat felé igyekszik, így ők nem látnák szívesen az orosz hajókat Szevasztopol kikötőjében 2017. május 28-a után. Oroszország viszont maradni szeretne, és minden érvet fel is sorakoztat eme ügy érdekében. Kezdve a történelmi múlttól, a helyi orosz kisebbségen át, a nagyjából 25000 munkahelyet biztosító orosz támaszpont jótékony hatásáig.
Most úgy tűnik, hogy rendeződik a dolog és maradhatnak az oroszok, ám ennek ára van. A múlt vasárnapi elnökválasztáson győztes Viktor Janukovics egy közös földgázkonzorciumért cserébe hajlandó lenne továbbra is vendégül látni az orosz flottát.

A Spanyol Védelmi minisztérium 12 darab EC135 P2i helikoptert rendelt. Az első gépek még idén megérkeznek, a maradékot 2012-ig szállítja a Eurocopter konzorcium. A gépállomány fele a rendőrséghez, a másik fele a Spanyol Gárdához kerül, utóbbiak egyikét hegyi mentésre is alkalmassá teszik.

A texasi székhelyű Bell Helicopter 50 millió dolláros megrendelést könyvelhetett el. Ezért a pénzért 18 darab UH-1Y és 2 AH-1Z új gyártású forgószárnyast, valamint további 8 darab AH-1-est építenek újjá.
A Boeing sem panaszkodhat, a mamutcég közel 200 milliós szerződés értelmében AH-64 és H-47 helikopterek javítására, alkatrészellátására és folyamatos korszerűsítésére.

Az amerikai Kaman Aerospace által kifejlesztett K-MAX helikopter pilóta nélküli változata sikeres bevetést hajtott végre Afganisztánban. A harcoló csapatok utánpótlásának szállítására átalakított többfeladatú forgószárnyast többféle időjárási körülmény közben is tesztelték, sikeresen. A heli 3600 méter magasságban 1500 fontnyi (~680 kg) függesztett terhet szállított, ezt a 150 tengeri mérföldes (~278 km) fordulót 6 órán belül kétszer teljesítette. A gépet az amerikai tengerészgyalogság kívánja rendszeresíteni a közeljövőben.

A pilóta nélküli gép alapjául szolgáló K-MAX ,

A U.S. AAMCOM (Army Aviation and Missile Command) 58.2 millió dolláros megbízást adott a Raytheon Integrated Defense Systems (IDS) számára, mely értelmében az amerikai cég 124 darab, AC-2 verziójú Patriot légvédelmi rendszert korszerűsít AC-3 konfigurációra.

Amerikában újra nekifutnak a sokadjára elbukott KC-X tendernek. A Northrop Grumman/EADS North America Airbus A330-200-on alapuló KC-30 (vagy KC-45) és a Boeing KC-767 újból egymásnak esik. Ezúttal a tender vastagbetűvel kiemelt célja a KC-135 leváltása hasonló kategóriájú típussal a lehető legkevesebb kiadás mellett. Az újraindítás február 23-án lesz esedékes. Addig is bővebb infókért erre tessék: „KC-X: egyértelmű jelzések„.

6 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 6. hét”

  1. Onedin kapitány

    Ausztrália helyében az F-18A/B és az F-111 utódjaként inkább az F-15E-ből vettem volna úgy 100 példányt. (Ilyen mennyiségnél már megéri a helyi összeszerelés.)
    Ott jól jön a magasabb sebesség és hatósugár, az SH-nak annyi az előnye, hogy talán alkalmasabb a tengeri célok ellen és alacsonyabb az ára meg az üzemköltsége.
    Szóval távlatilag 100 F-15E-re + 50 F-35-ösre és még talán 1 századnyi Growlerre alapoznám az „Aussi” légierőt.

  2. Az üzemeltetés miatt választották a típust. Mivel a hornet régebbi példányai már szolgálnak náluk ezért ésszerű volt olyan gépet rendszeresíteni amit már ismernek és bizonyos részben megegyezik a már szolgálatban álló gépekkel!

  3. Onedin kapitány

    Ezért mondom, hogy nekik nem kellett volna kompromisszumot kötniük. Ráadásul pénzük is van, nyakra-főre fegyverkeznek.
    Dél-Korea pont fordított helyzet, ott kisebbek a távolságok, talán elég lett volna a SH, mégis F-15K-t vettek.
    Lehet hogy azzal számolnak, Kína belsejében lévő célokra fognak csapást mérni.
    Ausztrália esetében szintén Kína a fő ellenfél. Talán még Indonéziától tartanak, az ottani 150 milliós népességtől.
    Érdekes volt, amit ezen az oldalon olvastam, hogy a 91-es Sivatagi Viharhoz az amik igényelték az ausztrál F-111-ek részvételét, de Canberra elutasította a kérésüket.