Folytatódik a Mirelit Kivi Hadművelet

Miközben mit itt éppen a piros riasztások sorozatának vége miatt örvendezünk, az új-zélandiak ahelyett, hogy élveznék a déli félteke nyári napsütését, inkább megint az Antarktiszra repkednek. Hát nem tudják mi a jó nekik?

Épp ellenkezőleg, nagyon is jól tudják! Hiszen mennyivel kényelmesebb is egy Boeing B757 fedélzetén, kényelmes körülmények között repkedni Új-Zéland és az Antarktisz között, mint egy dugig pakolt, zsúfolt C-130 fedélzetén zötykölődni, esetleg ha szerencsésen alakul, akkor egy amerikai C-17-re felpattanva tenni ezt, relatíve kényelmes körülmények között. Bezzeg az ausztrálok…

C-130-ason hazafelé – nem tűnik túl kényelmesnek ugye?

Mint a két új-zélandi Boeing B757-200 egyike által 2009. december 16-án elsőként végrehajtott antarktiszi leszállás kapcsán megírtuk Wellington komolyan tervezi a légierő 2 nem is túl régen B757-200M Combi-hoz hasonló konfigurációra átépített gépének ilyen formában történő bevetését. Az első teszt sikeresnek bizonyult és bár akkor még azt nyilatkozták az illetékesek, hogy az utólagos elemzések végett a következő teszt még odébb van, a héten még is az volt beharangozva, hogy az Új-Zélandi Királyi Légierő szerdán nekiveselkedik egy második alkalommal is a 757-essel, melyre február 10-én, szerdán sikeresen sor is került.

A Globemaster III már jobb körülményeket biztosít

Önmagában nem egy túl nagy hírérték, de úgy éreztük, hogy azért mégis csak meg kéne említenünk, már csak azért is, mert a múltkori írásból kimaradt a B757 átépítési, modernizációs csomag rövid bemutatása, illetve ezen betervezett repülések elsődleges okának megadása.

Nem tudjuk, hogy mennyiben játszott szerepet, hogy az új-zélandiakat ausztrál kollégáikhoz hasonló kényelmes körülmények között fuvarozzák (az ausztráloknak rendelkezésre áll a Syktrader vállalat ilyesmire specializálódott kicsiny gépparkja, konkrétan egy Airbus A319-es, ha úgy adódik), de erősen valószínűsíthető, hogy komolyabb érv volt, hogy az átalakított 757-esek segítségével az adott szituációban gazdaságosabban valósítható meg az utánpótlás és a személyi állomány szállítása, mint az Új-zélandi Légierő C-130 Herculeseivel. Utóbbiak az antarktiszi nyári szezon (szeptember – február) ideje alatt átlagosan 12 bevetést repülnek, segítve az antarktiszi bázis feltöltését. Igazából egyelőre nincs róla konkrét infó, hogy teljes mértékben a B757-esekre helyeznék át az utasszállítást, avagy tehermegmozgatásban is szerepet játszanának. Persze utóbbi tűnik valószínűnek.

RNZAF B757-200 átalakítás előtt

RNZAF B757-200 átalakítás előtt ,

Az Új-Zélandi Légierő kiöregedett B727-esinek leváltására 2003 nyarán szerezte be a két használt B757-200-asát a GE Capital Aviation Services-től. A gépek teherszállító változatra történő átépítése és modernizálásának 2007-es megkezdődéséig az eredeti, szimplán utasszállító szerepkörben alkalmazta a légierő. A két gépet 2008 nyaráig alapvetően a korábban kizárólag Nepál által alkalmazott B757-200M Combi változathoz hasonlóan építették át, azaz a gépet nem kizárólagosan teherszállító változatra alakították át, a fedélzet belső kialakítása rugalmasan variálható és az ablakok is megmaradtak.

ST Aerospace Door-Cutting

Nyissz-nyassz, így lesz a teherszállító B757-200-as ,

A többi teherszállító változathoz hasonlóan a gép bal oldalán, közvetlenül az orr szekció mögött persze itt is megjelent a felfelé nyíló, rakodást lehetővé tévő ajtó és a rakomány mozgatását segítő rendszer. A dedikált teherszállító változatok bendőjében 15 standard méretű raklap helyezhető el, az új-zélandi gépek azonban csak 11 raklapot képesek fedélzetükre venni. Konkrét elrendezési lehetőségek: VIP, 2, 4, 7, illetve 11 raklap.

RNZAF B757 beltér

Az Új-Zálandi Légierő B757-esének beljsejében itt éppen 10 raklapnyi 105 mm-es lövedék található becsomagolva. ,

Ráncfelvarrásuk ideje alatt a gépek a többek között a B757-esek konverziójára is szakosodott ST Mobile Aerospace Engineering alabamai központjában vendégeskedtek, ahol a fentebb említett módosítások mellett sor került a navigációs és kommunikációs rendszerek felfrissítésére is, a katonai kommunikációs rendszerek telepítésére, valamint nagyobb teljesítményű hajtóművekkel távoztak a gépek. Ezen említett avionikai csomag navigációs rendszereket érintő vonatkozása tette lehetővé, hogy a gépek mindenféle korlátozás nélkül repülhessenek az Antarktisz magas szélességi köreire is. (Az új-zélandi Scott bázis a déli szélesség 77 fokának magasságában fekszik.)

Az új-zélandi Scott bázis 2006 januárjában

Az új-zélandi Scott bázis 2006 januárjában. A Pegasus Airfiled a közeli, amerikai McMurdo állomásnál található. ,

Az eddig megejtett két „puhatolózó” repülés természetesen nem csak a B757 alkalmasságát vizsgálja, hanem azt is, hogy az amerikai McMurdo állomás körüli 3 jégpályájából álló „reptér” infrastruktúrája alkalmas-e a gép kiszolgálására, az esetlegesen felmerülő problémák kezelésére.

C-141 Operation Deep Freeze

Az Operation Deep Freeze program kapcsán a nagyvasak nem számítanak újdonságnak a pegasus-on. Apropó mondja valali, hogy a jobb oldali pingvin nem épp vigyázzállást nyom… :) ,

Márpedig problémák adódhatnak. Minden bizonnyal az új-zélandi C-130 karbantartók álma valósulhatott meg, mikor rohamtempóban vitték őket a Légierő Antarktiszon lerobbant Herculesének javítására. Mindez még 2007-ben történt, mikor is az új-zélandi légierő épp korábbi kockáztatása miatt szívta a fogát: a Hercules géppark egy része modernizálás alatt állt, vagy Afganisztánban tartózkodott, a 757-esek szintén modernizálás alatt álltak, az egyik Hercules felszállás közben meggondolta magát az Antarktisz jegén, így muszáj volt levegőbe emelni a válsághelyzetre tartalékolt utolsó C-130-ast. A műszakiak egyébként 10 perces szerelés – 20 perces melegedő ciklusokban hozták helyre a problémás gépet.

Apropó, nehogy valaki rákeressen a Mirelit Kivi Hadműveletre, mert az csak kitalált cím természetesen :)

Operation Deep Freeze 2006, MV American Tern és a Krasin 2006 január

Az MV American Tern az orosz Krasin jégtörő felvezetésével tart a McMurdo állomás felé 2006 januárjában ,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HMNZS Aotearoa

HMNZS Aotearoa

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2018. 33. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét