Letaglózó hírrel nyitott 2010-ben az Airbus, ugyanis szóvivőik bejelentették, hogy ha hónap végéig nem sikerült megegyezni a fejlesztő országokkal, akkor lőttek a projektnek.
Úgy tűnik nem lendített sokat az A400M fejlesztési programján az MSN001 jelzésű prototípus december 11-ei szűzrepülése, valamint az utána 12 napra végzett második repülés, ugyanis tegnap a német sajtóban bombaként robbant a hír: az Airbus beszünteti a számára veszteséges A400M programot, a fejlesztés igényelt erőforrást pedig a polgári szekcióhoz, az A350XWB megalkotásához csoportosítja át, amennyiben nem sikerül megegyezniük a fejlesztő országokkal január 31-ig.
Még június 22-én a hét európai megrendelő ország (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Törökország, Belgium és Luxembourg) képviselői a közös tárgyaláson megegyeztek, hogy további 30 napnyi haladékot adnak az EADS-nek, hogy megoldást találjon a folytonosan nyúló és ezzel együtt dráguló fejlesztési programra.
Július negyedikei találkozójukkor a négy fejlesztő és a megrendelő ország védelmi miniszterei egy emberként állak ki az A400M katonai teherszállítógép további fejlesztése és sorozatgyártása mellett. A találkozókor aláírtak egy nyilatkozatot, hogy még a 2009-es év vége előtt új alapokra helyezik a fejlesztést és egyúttal szignálják a közösen összehozott szerződést. Ezt az ígéretet azonban nem sikerült tartani, az európai konszern tájékoztatása szerint az ügy megragadt a tárgyalóasztalnál.
Az ügyre reagálva Franciaország egyből jelezte, hogy kész a költségvetési lyuk betöméséhez szükséges pénz ráeső részének kifizetésére. A németek reakciója pedig az volt, hogy az Airbus magának alkotta a problémát, neki kell megoldani, ehhez ők nem adnak plusz pénzt. Az angolok a franciákhoz hasonlóan hajlandók lennének a kompromisszumra, azonban az eredeti 25 darab helyett már csak 14-19 példányra tartanak igényt.
Érdekesen alakul az Airbus számára tehát az év eleje, kíváncsian várjuk mi sül ki a felgyorsított tárgyalásokból, azért megjegyeznénk, hogy Németországban jelenleg 50-50% esélyt adnak mindkét végkimenetelnek.
Azért ez szép lenne!
Kísérleti telepről egyből a múzeumba! Milyen hírdetés lenne már: Airbus A-400M alig 10 repült órával eladó! Állapota vadi új, szinte még nyers, így számolni kell csak eddig nem tapasztalt „gyermekbetegségekkel”!
Ez vicc, de tényleg! Egy működő prototípus minden, amit feltudnak mutatni s most, hogy csúsztak egy csomót még 3-5 évet nem tudnak várni, hogy a teljes tesztprogramot letudva egy működő és korszerű technikát adjanak a világnak! De legalábbis Európának!
Ez piszok nagy égés! Mind a gyárnak, mind a megrendelőknek, már azoknak akik még nem szálltak ki! Az Airbus túl nagyot akart szakítani ezzel a szállítóval és olyan terepre merészkedett, ahol vajmi kevés tapasztalata volt! Hát itt az eredmény!
Egy teljesen új gépet akartak. Azonban más dolog már meglévő polgái technikát katonia célnak felhasználni, mint egy teljesen új platformot tervezni!
Nem, ne essék félreértés, nem vagyok ellen az A400M-nek! Sőt, ha működik, akkor minél hamarabb belőle azoknak akiknek ez kell! Egy gép nem tehet róla, hogy a fejlesztése során annyi mindent elszúrnak és hogy a gyár és a tervezők korcsolya pályán érzik magukat, annyit csúszkállnak és esnek pofára!
Ha már ennyit beleőltek a fejlesztő országok meg a megrendelők, akkor már igenis végig kell járni az utat!
Vagy a C-17-es és C-130-as,(esetleg az AN-70-est is ide sorolhatjuk, ha az is sínre kerül már valamikor) ugrásra készen áll, hogy a bezsebelje az Airbus 400M csalódott megrendeleőit!
Hát ez már azért tényleg nagyon durva. Ez az a pont, ahol már nem érdemes visszafordulni legyen bármilyen drága a cucc is.
nemakarásnak nyögés a vége
molni: valószínűleg pont ezt használja zsarolási potenciálnak az Airbus.
Most már van egy repképes prototípusuk is. Ha most törölnék a programot, a megrendelőket súlyos politikai kritika érné otthon az elfecsérelt euromilliárdok miatt, és fejek hullanának a porba.
Azért szerintem az amcsik és az oroszok patája ott lesz a tárgyalások sikerét szabotálni, az egyik a C-130XXXXXL, a másik az An-70 projektbn érdekelt. Szomorú hír ez az EU számára!
Az lesz a még szomorúbb, ha ezt is ellopják és majd valaki más fog vele ékeskedni, mint ahogy ma a Dornier 728 is Szuhoj Superjetként hirdeti a nagy orosz tudomány és technika, meg az FSZB vívmányait…
Akkor már inkább hordják bele az összes tervrajzot és számítógépes lemezt és gyújtsák meg a szénszálas törzset!
Szerintem ott hibáztak először hogy a spanyoloknál van az üzem.
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kis helikopter. Úgy hívták, RAH-66, de mindenki csak Comanche-nak becézte. A szülei igen gazdagok voltak, iskolába járatták. De mindez túl sok pénzbe került, mert igen problémás volt ám a kölyök, persze az is igaz, hogy komoly lehetőségek voltak benne. A szülők arra is rájöttek, hogy van egy másik gyerekük is, akit úgy hívnak UAV. Úgyhogy miután beleöltek (a Wiki szerint) 6.9 milliárd dollárd, elzárták a pénzcsapot. A kis RAH-66 pedig meghalt. Mese vége. Jó éjszakát!
Hm…talán segíthetnék ! Momentán van szabad kapacitásunk An-70 szállítógépekre !!
Talán most még nem jut az Comanche sorsára, de nem lehetetlen. Most inkább a szimpla zsrolásra fogadnék, én is egyszerűen a presztizs miatt…! Ha komolyan ki akarna szállni belőle az Airbus akkor megtette volna az első repülés előtt. Innen már neki is legalább annyira blama mint a fejlesztő országoknak. Túl nagy sajtónyilvánosságot kapott.
@Liv
Gondoltam, hogy előjön majd valaki az RAH-66-tal. Csak az Hidegháborús örökség volt, mint az F-22. Akkor még válság sem volt.
Az A400-ra az első állítás nem igaz, és válság van.
@Tyutyu
Miért?
Az An-70 hol tart? Lezuhant két gép és most nincs egy sem. Lényegében alig előbb, mint az A400. (Vagy nem?)
Én nem tudom….mi folyik itt…én lenni kis kínai…..Kéne nekem ez a vas, otthon ráteszünk néhány milliárd jüant meg százezer mérnököt és jövőre lesz kínai szállítógép. EU-nak óccsón adjuk, ha sokat vesz :-)
Kíváncsacsi volnék, hogy a milliárdokból mennyi hová ment el…..egyrészt. Másrészt Fehér Tamás után szabadon: mennyi része van ebben az USA-nak és Oroszországnak? Az EU az egységes akarattól olyan messze van, mint ez a gép a sorozatgyártástól…….Égő……
Vizionálok egy háborút az EU és Zotánia között…….
GB/FR eleve nem küld csapatokat, mert olajérdekeltségei vannak ott. „D” küldene, de a II. vh.-ban elfoglalták és ott most nem szívesen látják őket. Az olaszok lefizetik a zotániai vezérkart, hogy olasz katonára ne lőjenek, ezzel mi is jól járunk, mert a zotániaiak elnézik a fordított trikolórt. Románia tiltakozik, mert Zotánia ősi román terület, A csehek és a szlovákok dettó. A skandináv országok küldenének csapatokat, de az USA szállítógépek nagyon leterheltek, így nem megy. A Zotán légierő új fegyvert vet be BVR harcban. Az EU gépeinek kijelzőin megjelenik az éppen aktuális orosz földgáz-ár…. Ez visszafordulásra kényszeríti a trance-1, 2, 3, x-dik verziójú Eurofightereket.
Mindenki gondolja tovább…….
:-D
Az EU-s megjegyzéssel egyetértek. Állandóan csak papolnak az egységről, de ha kellene, akkor nincs. Ha szigorú rendet kellene teremteni a tagállamok torzsalkodás között, többnyire csak az a duma, hogy ez nem a mi dolgunk.
Az én szemeben az EU egy nagyon rossz vicc.
Kedves Molni……
Anno Tobruk után és El-Alamein előtt az OKH megkérdezte Rommelt, hogy mi a véleménye a királyi olasz haderőről. A válasz… EGY VICC…..
Nos, az EU dettó…. Sajnos, a nemzetközi súlya és tekintélye ezzel egyenesen arányos….
Molni, lehet picit félreértetted a párhuzamot, de igazad van abban amit mondasz. Én inkább arra akartam kilyukadni, hogy a Comanche-nál sem számított, mennyit feccöltek bele addigra, illetve az A400M esetében szintén van alternatíva a kiváltására. Mindezek mellett az 400-ashoz fejlesztett cuccokat (hajtómű és egyebek) később még ugyanúgy felhasználhatják máshol.
> Az An-70 hol tart? Lezuhant két gép és most nincs egy sem
Egy zuhant le, egy másikat pedig megtanítottak szánkózni, de aztán kiglettelték és újra repült.
Kár a RAH-66-osért, ha lenne, nem sok szakállas szaladgálna afgánban! Olyan kicsi és csendes, hogy észre sem vennék, mikor szétlövi az alfelüket. Amikor eldobták, azzal Amerika a saját műszaki-tudományos leépülését is aláírta!
Az UAV csak arra lesz jó, hogy legyen munkája az orosz és kínai hackereknek. Egy texasi bikanyakú pilótát próbálj meggyőzni arról, hogy putyin vagy mao bölcs vezér!
Most szintén egy kicsi, a mérete és repülési magassága miatt alig látható és hallható valami lövi szét a seggüket, úgy hívják Predator és Reaper.
Azon gondolkodom ki kezdte el a sakkjátszmát? (Mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás?)
Szó volt róla hogy a gép még messze nem tökéletes..A „tagállamok” berzenkedtek az idő és költség túllépések miatt…Néhányan visszamondtak megrendeléseket…Ugyebár a hajtómű álló helyzetben túlmelegszik. Ennek ellenére elkezdték a repülési teszteket…Az Airbus ultimátuma…
(Hogy egy klasszikust idézzek: Nincs új a lap alatt.)
krokomach ezt írta:
Azon gondolkodom ki kezdte el a sakkjátszmát?
Sajnos, sok minden nem tökéletes. Ne tessék álló helyzetben járatni a motort! :-)
Komolyra fordítva: ez csak szimpla zsarolás…. A gép repülni fog és lesz rá megrendelő is….
Van egy apróság, amiről nem nagyon esett szó, a gép hírek szerint sajnos nem teljesíti azokat a paramétereket, amelyek alapján megrendelték a példányokat. Azért ez sokmindent megmagyaráz.
Foltos véleményét olvasva, nekem is egy ilyen megérzésem támadt, persze a zsarolás ötlete sem elképzelhetetlen.
A repülési tesztek eredményeit nem ismerem, de a médiában nem hallottam negatív visszhangot a második reppenés után sem. Ennek fényében nagyobb esélyét látom annak, hogy az Airbusnál egy ilyen zsarolással próbálkoznak, persze ezt itt az Eu-ban nem illik így nevezni.
Szó esett még az EU-ban tapasztalható széthúzásról, ami szerintem is komolytalanná teszi az egészet, az Amerikai Egyesült Államok mintájára akarták (talán?) létrehozni az Európai Egyesült Államokat (uniót) ,de ideát valahogy nem akar működni a rendszer.. bár ehhez a témához nagyon nem értek :(
Még véletlenül se az USA mintájára hozták létre az EUt. Az EU csak egy vmilyen szintű gazdasági összefogás. pl hogyha USA/Kína aszongya répa, akkor oda lehessen mondani neki, hogy barack, mert ehez külön külön nem elég nagyok.
De szó nem volt anno katonai összefogásról arra volt a NATO és amúgy is külön-külön képzelik el, persze közös német-francia-lengyel… hadsereg muhaha. Persze szóse róla így se gyenge egy-két tagállam de ha összevetjük avval, hogy az EU a világ legnagyobb gazdasága murisak a katonai képességei.
amúgy hamár idáig eljutottak sztemis vicces lenne a projekt törlése, ez szvsz szimpla nyomásgyakorlás.
Ez van amikor nem értitek a témat
egy A-400M kifeljlesztése és eladása akkor éri meg ha min 100 gépet tudsz eladni.
Minden új fejlesztés ekonómia dolog. A fejlesztéseket nemcsak az EU fizette hanem az Airbus is. A pénz meg csak akkor jöhet vissza, ha 100 – 120 gépet adsz el.. Ha 70 gépet akkor az Airbus minden gépen 25 milliot is veszthet ..
Ti ezt kifizetnétek ??
ezzel a teoriaval az a baj, hogy jelenleg ~180 gépre van megrendelés.
a másik probléma, hogy 100dbnál már tuti neccesen lenne versenyképes. Persze saját kategoria de akkoris.
mit nem értünk? :)
A repülési tesztek előtt már nyilvánvaló volt, hogy a gép nagyon túlsúlyos, még sokkal inkább, mint a 38í volt az első felszállásakor. Csakhát egy katonai szállítógépnél ez nem úgy jelentkezik, hogy n utassal kevesebbet visz, hanem hogy nem vihet olyan eszközöket, tankokat pld., amelyeknek a szállítása a fő feladata lenne. Vagy mondjuk három helyett csak kettőt, ami azt jelenti, hogy a szállítási feladatszám és a költség inkább növekszik csökkenés helyett. És az újabb nagy kérdés egy katonai szállítónál, hogy a túlsúly miatt használhatja-e azokat a rövid pályákat, amelyek közvetlenül a frontvonal mögött fogadnák a szükséges felszerelést. Tehát a paraméterek teljesítése egészen más feltételrendszer, mint a polgári fejlesztéseknél.
Ahhoz, hogy a gép megfeleljen az eredeti kiírásnak, még nagyon sokat kellene költeni rá, és még nagyon sok időbe telik, a számítgatások-méricskélések-alkudozások nyilván e költségek körül zajlanak. Mindenki fut a befektetett pénze után, de senki nem akar csak félig használható gépet.
Az AN-70 hol tart? Repül. A tesztprogram befejezésénél jár,amihez remélhetőleg meglesznek az anyagiak,mert úgy tűnik kibékült a két fél. Ha anno nincs Vlagyimir Mihajlov és nem magyarázza el Putyinnak,hogy ez a gép értelmetlen az orosz légierőnek,akkor nagy eséllyel lett volna rá pénz,és már elkezdődhetett volna a szolgálatba állítása. Ugrattak már belőle élő embereket (ejtőernyősök) dobtak ki belőle harci járműveket ernyővel sikeresen. Szóval az orosz ukrán párosnak nem kell ellopnia,nem kell ezzel a tollal ékeskednie,főleg,hogy olyan toll,aminek az első felszállása is rendszerhibával indult. Az AN-70 legsúlyosabb balesetét tudtommal az okozta,hogy leverte a kisérőgép.
Itt egy repülése:
http://www.patricksaviation.com/videos/cpasley/4318/
Hogyhogy nem érkezett még rá megrendelés? Papíron jobb értékei vannak, mint az A400-nak.
Ahogy a RAH-66, úgy az F-22-nek is meg kellett volna halnia születés előtt. Az A400M más, hisz meglévő problémákat orvosolna, de ha tényleg ennyire drága lesz, akkor ki a fene venné meg?
Igen az AN-70 ről van most egy cikk a Jetfly.hu oldalon és ott lehet olvasni, hogy két balesete volt a típusnak, egy amikor a kisérő gép leverte, a másiknál pedig túlfutott a pályán és összetört, de ezt megjavították és repül.
Lehet,hogy az EU-nak jobban megerne az AN-70-eseket szponzoralni. 47 tonnat kepes szallitani[A-400M 37 tonna payload], hajtomuvei 14.000.LE teljesitenek szemben az A-400M 11.060LE-vel szemben.
Mar 2006-ban ki kellett volna szallni az A-400M projectbol, amikor az oroszok hivatalosan is vissza leptek az AN-70 vasarlasatol/rendszerbe allitasatol. Rengeteg penzt meg lehetett volna sporolni.
Kicsit olyan 4-es metros ez a dolog. Van is, meg nincs is es rohadtul draga.
A legdurvább az, hogy az An-70 alapjai régebbre nyúlnak vissza, hiszen már a ’90-es években repül és mégis veri elvileg egy újabb és csúcstechnikás gép paramétereit.
Ez titsztán mutatja azt, hogy az An-70-nek nem kellett az n-dik partnerország z-edik követelményét is teljeseíteni és azt a tervezési tapasztalatot, ami nagymétetű turboprop gép tervézésben ott van az Antonovéknál. Mert ugyebár volt jó sok ilyen gép náluk és nagy is, de Airbusnál meg, ha volt is ilyen, az özönvíz előtti, de az sem katonai szállító volt.
A gépben van valami ami nagyon az oroszoktól függ. Mert An-70 vételével a legkönyebb dolog lenne Ukrajnát közelebb hozni Európához minden tekintetben.
A gépben van valami ami nagyon az oroszoktól függ.
Ez kérdés akart lenni!
A gépben az elektronika,a vezérlőrendszer teljesen orosz. Tudtommal magának a gépnek az aerodinamikai kialakításában is segítettek nekik az oroszok. Nem véletlenül van 2 zászló a gép oldalán. Az ukránok meg ha annyira közeledni akarnak az EU-hoz,akkor kezdjék azzal,hogy telente nem az EU tagországok gázát lopják ki a vezetékből.
az egész antonov vonal érdekes, papíron jópár versenyképes termékük van osztán meg haldoklik a cég.
itt a 70 vs a400 vagy a 124…
sidewinder: ez a gáz dolog nem ennyire fekete-fehér….
> Az AN-70 legsúlyosabb balesetét tudtommal az okozta,hogy leverte a kisérőgép.
Pontosabban az An-70 magától megkosolta a kísérő An-72-est, állítólag mert valami baj történt az FWB-vel.
Aztán volt egy havas tajgai kényszerleszállás is, talán mert megitták és vízzel pótolták a keróba keverendő vodkát.