|

A400M:Egy hónapnyi egérút

Az európai kooperációban készülő stratégiai teherszállító repülőgép nehézkes megszületéséről, valamint ennek eseményeiről gyakran ejtünk szót oldalunkon. A hét európai megrendelő megbeszélésén további egy hónapnyi „gondolkodási” időt adott az Airbus Military-nak.

Június 22-én a hét európai megrendelő ország (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Törökország, Belgium és Luxembourg) képviselői a közös tárgyaláson megegyeztek, hogy további 30 napnyi haladékot adnak az EADS-nek, hogy megoldást találjon a folytonosan nyúló és ezzel együtt dráguló fejlesztési programra.

A400M Rollout

A várható végkimenetelek között található a költségvetés átdolgozása, megrendelések visszamondása, valamint legrosszabb esetben a program törlése. Ha utóbbira kerülne sor, akkor tömegesen érkeznének a C-17 és C-130 megrendelések a Boeing és Lockheed Martin cégekhez.

Az A400M hajtóművének, a EuroProp International által fejlesztett TP400 turboprop erőforrás légi tesztjei jól haladnak, az első számú prototípus szűzrepülésére még idén sor kerülhet.

httpv://www.youtube.com/watch?v=HEaY5cyYPCQ

11 hozzászólás “A400M:Egy hónapnyi egérút”

  1. Igazság szerint én nem is bánnám ha bukna ez az egész marhaság. Sokkal szimpatikusabb a C-17, főleg hogy az A-400M nagy eséllyel semmivel sem lesz praktikusabb. Értem pl. hogy lehet csak szilárd pályát használhat, stb. A C-17 nagyobb kapacitású is, van vele egy rakás tapasztalat, és gyanítom olcsóbban is jön ki.

    Ez az A400 már FLA korában is csúszásban volt a felek állandó egyet nem értése és töketlenkedése miatt. Jobban jártak volna, ha kihúzták volna a kakiból az An-70-est. Nyugati avionika és hajtóművek, és máris lenne egy helyre kis gépük. Jóval olcsóbban megkapnák ugyanazt szerintem.

    Röviden: Az A-400M szerény véleményem szerint egy pénztemető, tipikus példája a „hogyan ne fejlesszünk repülőgépet” esetének.

  2. Igaz, pénztemető, de tudni kell, hogy ezt is a franciák erőltették, akiknek herótjuk van mindentől, ami amerikai és úgy alapvetően nem az övék. Szóval a dolog nem fog bukni (a Rafale meg az Eurofighter sem bukott, pedig iszonyat, mibe kerültek), csak még többe kerül. Értelmetlenül, persze, de ha nekik ez kell, megkapják.

  3. Kicsit pontatlanul fogalmaztam, a nehéz szállítógép gyártásnak lesz vége. Azt mai napig nem vágom, hogy miért turboprop gépet akartak.

    Európában sajnos kicsit túl erős a büszkeség, felülírja a gazdasági és műszaki racionalitást. A C-17 vásárlása olcsóbb lett volna és kipróbált gépet kaptak volna a felhasználók. Ez bizony a tipikus pénztemető lett. Az a baj, hogy nem az első ilyen. Az európai fejlesztésekből túl sok a párhuzamos és túl sok dől be. De azért a nemzeti büszkeség az megvan, de abból nem lesz légiszállító kapacitás vagy semmi más. Király…

  4. Ez is megmutatta, hogy az egész európai együttműködés(úgymint pl.EU) nem működik, életképtelen. Mindenki csináljon magának, vagy vegyen amerikait vagy oroszt, és pont. Ameddig nem képesek egy álláspontra jutni és félretenni az ellentéteket, addig minden közös program születésétől fogva halott.

  5. Sajnálom ezt a gépet, elsősorban azért mert Európa párti vagyok…!! .-)) Racionálisan megnézve, teljes kudarc a gép, talán jobb lenne most abbahagyni…
    Ha meg is valósul, valószínűleg a teljes üzemeltetési élete tele lesz problémákkal és kompromiszumokkal. Szépen hangzik, hogy több százat el fognak tudni belőle adni, de ez csak marketing.

  6. Sajnos az.

    Azt viszont nem értem, hogy a Hidegháború alatt nagy drámánk nélkül ki tudtak fejleszteni gépeket. Most miért nem megy? Ennyire túlvállalják magukat?

    A C-5-nél, momdjuk a szárnyakat keményen eltolták, de mondjuk akkora gép addig nem is épült. Most egy sokkal kisebb gépet nem tudnak összerakni?

  7. „A C-5-nél, momdjuk a szárnyakat keményen eltolták, de mondjuk akkora gép addig nem is épült. Most egy sokkal kisebb gépet nem tudnak összerakni?”

    Ezt most nem értem? Az egy amerikai típus, saját igényeikre méretezve. Biztos voltak a tervezés közben gondok, de ahogy Te is írtad ez inkább az új technikák alkalmazásából adódott.

    Az A400M nagy hibája, hogy túl sok országnak akar megfelelni. Különböző igények, gondolom mindenki a saját iparának termékeit szeretné belenyomni, stb.
    Ezek a közös európai fejlesztések már a hidegháború alatt sem mentek egyszerűen. A Tornado körül is voltak zűrök és miért van ennyi nehéz harckocsi típus Európában??

    A korábbi sok kisebb-nagyobb repülőgépgyárat most már nagyjából egységesítik az EADS alatt, de a politika még mindig nagy úr, ott még nem sikerült magasabb szintre lépni.