|

Nagy-Britannia: még több C-17?

Nagy-Britannia tárgyalásokat folytat a Boeing vállalattal további C-17 szállítógépek megvásárlásáról.

A beszerzés okaként az Afganisztánban harcoló csapatok utánpótlás-szállításának megerősítését nevezték meg. A jelenlegi légi szállítási kapacitás ugyanis nem elégíti ki az igényeket, viszont a jövőben az Egyesült Királyság is növelni szeretné katonái számát a tálibok elleni harcban.

C-17 Globemaster III a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon (Fotó:HTKA.hu - Spawn)

C-17 Globemaster III a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon (Fotó:HTKA.hu - Spawn)

Egyes helyeken felmerült, hogy a szigetország már meg is állapodott a Boeing-al.

A Védelmi Minisztérium szóvivője szerint „Az Egyesült Királyság megkezdte a tárgyalásokat a gyártóval egy újabb C-17 beszerzéséről, arról azonban szó sincs, hogy már meg is köttetett volna a szerződés. Ha a felső vezetés meghozza a döntést, akkor még 2009-ben aláírjuk a papírokat, és 2010 év közepén megkapjuk a gépet.”

Ha létrejön a megállapodás, akkor ez lenne az angolok hetedik Globemaster III-asa. Jelenleg a hatgépes flotta alkotja a RAF légi szállítási kapacitásának gerincét, ugyanis az A400M program még mindig nem hozott eredményt. Az első négy gépet 2001-ben bérelték, ám akkor még úgy tervezték, csak ideiglenesen maradnak szolgálatban, amíg az európai csodamasina fel nem váltja őket. Azóta a bérelt példányok is saját tulajdonúak lettek, és még két C-17-es került az Királyi Légierő állományába.

C-17 Globemaster III a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon (Fotó:HTKA.hu - Aim-120)

C-17 Globemaster III a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon (Fotó:HTKA.hu – Aim-120) ,

Annak ellenére, hogy mindenki számára nyilvánvaló, miért van szükség rá, a brit Védelmi Minisztérium szerint az ügy nem áll kapcsolatban az A400M késésével.

„Az A400M-ek a C-130K gépeket fogják váltani 2012-ben, mikor azok nyugdíjba vonulnak. A C-130K és J gépek taktikai szállítási feladatokat látnak el, a C-17-ek pedig stratégiaiakat. Bár a Globemaster III flotta is szerepet játszik majd a C-130J-k tehermentesítésében, ez igazából az A400M-ek feladata lenne.”

A francia médiában a napokban olyan hírek is megjelentek, miszerint Nagy-Britannia csökkentené A400M megrendelését négy-öt géppel. A döntés feltételezett oka a C-17 beszerzésre költött pénz lenne, ám Angliában ezt is cáfolják.

Ami biztos, hogy a C-17 gyártósorának bezárása még egy kicsit csúszik. A Boeing kézzel-lábbal próbálja eladni a gépet, mely mostanában igen kapós lett a Közel-Keleten.